Tasavvuf I Sınav Soruları By: reyyan Date: 26 Kasım 2010, 20:38:44
Tasavvuf I Sınav Soruları
1)Reşahât Aynü�l-hayât adlı eser aşağıdaki tarikatlardan hangisini konu edinir?
Halvetiyye
Nakşbendiyye
Şâziliyye
Melâmiyye
Kadiriye
2)islâmın ruh eğitimi demek olan tasavvufun, genel eğitim konusu ile münasebetinin bulunması gayet tabiidir. Değişik ruh yapılarına sahip insanları durumlarına göre nasıl terbiye ettiğini tetkik etmek, tasavvufun daha iyi anlaşılmasını sağlayacak ve İslâm�ın eğitim yönü hakkında fikir verecektir.�
Yukarıdaki ifadeler tasavvuf ile hangi ilmin irtibatını göstermektedir?
Tasavvuf-Sosyoloji
Tasavvuf-Psikoloji
Tasavvuf-Terbiye
Tasavvuf-Siyaset
Tasavvuf-Ahlak
3)Mistik düşüncelerdeki benzerlik ve farklılıklar göz önünde tutulduğunda aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
Bütün büyük dünya dinlerinde mistisizmin ifade ediliş biçimleri arasında bir hayli fark vardır.
Farklı dinlerdeki mistik tecrübeleri ifade eden kavramların bazı ortak yanları bulunmaktadır.
Dünyadaki bütün mistik doktrinler birbirinin tamamen aynı olan kavramsal yapılar içermez.
Mutlak hakikat tecrübesi her zaman aynı kavramla ifade edilmiştir.
Tecrübe ve anlayışta belirgin bir şekilde birlik görülür.
4)Peygamber�in (s.a.), �Gelecekte dünyanın genişleyeceğini, bolluğa kavuşacağını görüyorum. Bolluk zamanında ipek perdeler ve atlas yastıklar kullananlar çıkacak. Sizden birinizin boynunun vurulması, dünyaya dalmasından daha iyidir.� dediği sahabi aşağıdakilerden hangisidir?
Abdurrahman b. Avf
Hz. Ömer
Selman-ı Fârisî
Sa�d b. Ebî Vakkâs
Hz. Ali
5)Tasavvvuf Klasik eseri sayılan ve Kuşeyrî ve Gazzâlî gibi mutasavvıflara kaynaklık eden eser aşağıdakilerden hangisidir?
Keşfü�l-mahcûb
Hatmü�I-velâye
Riâye li-hukûkıllah
el-Luma�
Kûtü�l-kulû
6)iblî, Haris Muhâsibî, Cüneyd ve Zünnûn gibi ilk mutasavvıflar, semâı medhetmişler, semâ meclislerine devam etmişler, Serrâc, el-Luma'da; Ebû Bekir Kelâbâzî, et-Taarruf'ta; Kuşeyrî, Risâle'de; Gazzâlî, İhyâ'da; Sühreverdî, Avârifu'l-maârif�te bu konuya yer vermiş ve uzun değerlendirmelerde bulunmuşlardır.
Yukarıdaki ifadeler Tasavvufun hangi alanla irtibatına işaret etmektedir
Tasavvuf -Mimari
Tasavvuf �Musiki
Tasavvuf -Sosyoloji
Tasavvuf -Terbiye
Tasavvuf -Eğitim
7)Aşağıdakilerden hangisi Ashabın zühdi hayatının esaslarından değildir?
Daha çok kılık kıyafet, yeme-içme gibi dünya nimetlerine değer vermeme
ALLAH�a karşı teslimiyet ve tevekkül içinde olma
Ticaret yapıp kazandıklarından bir kısmını tasadduk etme
Zikir ve nafile ibadetle meşgul olma
İbadet ve tefekkür için tenha yerleri tercih etme
8)Aşağıdakilerden hangisi Tasavvuf kelimesine kök olarak öne sürülen başlıca kelimelerden değildir?
Asr-ı saadetteki ashâb-ı suffenin Saff-ı evvel’inden
Ense saçı ve kıl demek olan sûfetü'l-kafâ’dan
Yün anlamına gelen sûf’tan
Duruluk ve temizlik anlamına gelen safa ve safvet’ten
Kendilerini halka hizmete veren Benu's-sûfe’den
9)(Aşağıdaki Tasavvuf ile ilgili söylenenlerden hangisi yanlıştır?)
İslâm Peygamberi'nin şahsında temsîl ettiği manevî otoritenin, müesseseleşmiş ve günümüze kadar yaygınlaşarak gelmiş şeklidir.
Tasavvuf; İslâm'ın ruh hayatıdır.
Tasavvuf insanları dünyadan tamamen uzaklaştırmayı amaç edinmiş bir ilimdir.
Tasavvuf; İslâmî ilimlerin zirve noktası, zübdesi ve özüdür.
İnsanın iç dünyasını îmara ve kötü duygularını tashihe çalışan bir ahlâkî sistemdir.
10)(Dünyada haksız yere kibirlenip büyüklük taslayanları, âyetlerimi gereği gibi anlamaktan uzaklaştırırım” (el-A‘râf, 146) âyeti göz önünde tutulduğunda aşağıdakilerden hangisi ALLAH’ın âyetlerini anlamaya manidir?
Hased
Hepsi
Dünya sevgisi
Ucûb
Kibir
11)
(Mistisizmle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?)
Görünenin ötesine veya görünmez olana geçme tecrübesi şeklinde genel anlamıyla her dinde rastlanan bir olgu değildir.
Zamanla sınırlı olan ve gelişenden ezelî ve zamansız olana geçiş tecrübesini ifade eder.
Mistisizm, insanın görünen nesnelerin ardındaki gerçeklik, sonsuzluk ve birliğe ulaşma yönündeki ruhî tecrübesi ve bu tecrübeyi ifade eden doktrine verilen addır.
Grekçe sır anlamına gelen musterion kelimesinden türetilmiştir.
Bütün bir hakikat problemine aklî ve daha çok sezgiye dayalı melekelerle özel biçimde yaklaşmak manasına gelir.
12)Tasavvufla felsefenin ortak alanları aşağıdakilerden hangisidir?
Ruh-Dünya-ALLAH
Nefs-Ruh-Varlık
Dünya-ALLAH-İnsan
İnsan-ı Kamil-ALLAH-Varlık
ALLAH-İnsan-Varlık
13)Bir rivayete göre ilk defa "sûfî" lakabıyla anılan zat aşağıdakilerden hangisidir?
Ebû Muhammed Murtaiş
Ebû Muhammed Cerîrî
Ebû Nasr Serrâc
Ebû Bekir Kettânî
Ebû Hâşim
14)Günümüze ulaşan ilk Kitâbü’z-zühd müellifi aşağıdakilerden hangisidir?
Ebû Mes’ûd b. İmrân el-Mevsılî
Ahmed b. Hanbel
Abdullah b. Mübârek
Vekî b. el-Cerrâh
Hatîb el-Bağdâdî
15)Keşfü’l-mahcûb isimli eserin müellifi kimdir?
Hâris b. Esed Muhasibi
Ebû Nasr Serrâc
Abdülkerim Kuşeyrî
Ebû Bekir Kelâbâzî
Ali b. Osman el-Cüllâbî el-Hücvirî
16)Aşağıdakilerden hangisi zâhir–bâtın ayırımının ortaya çıkardığı çift manalı kelimelerdendir?
Rics
Cihad
Tahâret
Fevahiş
Hepsi
17)Osmanlı dönemi tasavvuf ricali, tarikatları ve tekkeleriyle ilgili yapılmış doktora çalışmaları ve müellifleri göz önünde tutulduğunda aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Hür Mahmut Yücer: “XX. Asırda Anadolu’da Tasavvuf”
Metin İzeti: “Balkanlarda Tasavvuf”
Reşat Öngören: “XVII. Asırda Anadolu’da Tasavvuf”
Necdet Yılmaz: “XVIII. Asırda Anadolu’da Tasavvuf”
Ramazan Muslu: “XIX. Asırda Anadolu’da Tasavvuf
18)Aşağıdakilerden hangi müellif eserinde itikadi konularla birlikte tasavvufî kavramları da açıklamıştır?
Ali b. Osman el-Cüllâbî el-Hücvirî
Ebû Bekir Kelâbâzî
Hâris b. Esed Muhasibi
Hakîm Tirmizî
Ebû Nasr Serrâc
19)“Tasavvuf kurduğu müesseselerle ferd planında olduğu kadar, toplum planında da hizmetler ifâ etmiştir. Tasavvuf bir halk hareketi olduğundan, tarikat ve tekkeler, tasavvufun kurduğu sosyal kurumlar olarak hizmet etmişlerdir. Bilgili-cahil, zengin-fakir herkes, tasavvufun kaynaştıran bünyesinde yek-vücûd haline gelmiştir. Tekkeler, imaretler, sosyal hayatın birer parçası konumundadır.”
Yukarıdaki ifadeler Tasavvufla hangi ilmin irtibatına işaret etmektedir?
Tasavvuf-Sosyoloji
Tasavvuf-Ekonomi
Tasavvuf-Ahlak
Tasavvuf-Psikoloji
Tasavvuf-Felsefe
20)Aşağıdaki Tasavvuf Klasiklerinden Eser- Müellif eşlemesinde hangisi yanlıştır?
Kûtü’l-kulûb- Ebû Bekir Kelâbâzî
el-Luma’- Ebû Nasr Serrâc
Riâye li-hukûkıllah-Hâris b. Esed Muhasibi
er-Risâle-Abdülkerim Kuşeyrî
Hatmü’I-velâye-Hakîm Tirmizî
21)Felsefî ve dinî mistikler ayırımı göz önünde tutulduğunda aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
Bir'e ve bütüne ulaşma Plotinus (205-270) ve İskenderiye Okulu’nun temsil ettiği felsefî mistisizm’dir.
Dini mistiklere göre vecdin hedefi doğrudan doğruya Tanrı'ya varmak, O’nun kendisiyle birleşmek, visâl halinde olmak ve O’nda kaybolmaktır.
Felsefi ve dini ayrımı yapılmakla birlikte, felsefî mistisizm ile dini mistisizm arasında yakın bir ilişkinin ve akrabalığın varlığından söz edilir. Hind mistisizminin Plotinus’un yakın akrabası olması gibi.
Felsefi mistikler vecd’in amacını Bir’e ve bütüne varmakta bulmakla beraber, Tanrı'yı bu bir ve bütünde mündemiç görmezler.
Felsefî mistiklere göre vecd’in gayesi, zihin yolu ile varılması mümkün olmayan Bir’e, bütüne ulaşmaktır.
22)“Dualar, tevhidler, naatler, münâcât, ilâhî, vird, zikir ve medhiyeler… İbn Arabî, İmam Gazzâlî, İbn Fârıd, Yâfiî, Nablûsî, Atâullah İskenderânî ve Ebû Hayyân gibi şahıslar nesir ve nazımda şaheserlerini meydana getirmişlerdir.”
Yukarıdaki ifadeler Tasavvufun hangi alanla ilgisine işarettir?
Tasavvuf-Eğitim
Tasavvuf-Edebiyat
Tasavvuf-Ahlak
Tasavvuf-Felsefe
Tasavvuf-Terbiye
23)Aşağıdakilerden hangisi kalbin özellikleriyle ilgili değildir?
Kasvetli kalp günah lekeleriyle kirlenmiş, kararıp katılaşmış kalptir.
Övülen kalp, safvet özelliğine sahip, içinde ALLAH sevgisinden başka bir şeyin yer almadığı “selim kalp”tir.
“Sonra kalpleriniz katılaştı da katılıkta taş gibi oldu. Hattâ daha da ileri. Taşlardan öyleleri vardır ki, içinden ırmaklar fışkırır.” âyeti kasvetli kalbi anlatır.
Kur’an’da kalbin safvet ve kasvet şeklinde birbirine zıd iki vasfından söz edilir. Bunlardan biri övülürken, diğeri yerilmektedir.
“Zalimler topluluğuyla oturma!” (el-En'âm, 6/68) âyeti kalbi kasvetli olanlarla oturmamayı teşvik eder.
24)Ebû Dâvûd’un kaydettiğine göre Hz. Peygamber (a.s.) …………… (r.a.)’e şöyle buyurmuştur: “Ya …………… infak et! İnfak etmekle Arş’ın sahibinin senin malını azaltacağından korkma!” hadisindeki boşluklara aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Hz. Âişe, Aişe
Hz. Osman, Osman
Ebû Hureyre, Ebâ Hureyre
Hz. Ebû Bekir, Ebâ Bekir
Bilal-i Habeşî, Bilal
25)Mutasavvıflardan bazıları genellikle hece veznini kullanan, sanat endişesinden uzak, talimi mahiyette şiir söyleyen tekke edebiyatı mensubu olarak kabul edilmiştir. Aşağıdakilerden hangisi Tekke Edebiyatı mensuplarından değildir?
Hacı Bayram Velî
Yunus Emre
Ahmed Yesevî
Şeyh Galib
Eşrefoğlu
26)Aşağıdakilerden hangisi mistik tecrübenin özelliklerinden değildir?
Pasiftir
Kendisini zorla kabul ettirir
Kalıcıdır
Vasıtasızdır
İzahı imkansızdır
27)Nereye yönelirseniz ALLAH’ın yüzü (zâtı veya kıblesi) oradadır.” (el-Bakara 2/115) âyeti aşağıdaki kavramlardan hangisini doğrudan ifade eder?
Vâsıl
Zâhid
Mutmein
Müstakim
Muhsin
28)Aşağıdaki Tasavvufun özellikleri ile ilgili söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Tasavvuf kitabî bir ilimdir.
Tasavvuf, tatmak ve yaşamakla, manevî tecrübe ile anlaşılan hâl İlmidir, kaal ilmi değildir.
Tasavvuf bilgisinin konusu "ma'rifetullah"tır.
Tasavvuf tatbikî bir ilim olduğundan, mürşid ya da şeyh denilen üstad nezdinde ve terbiyesi altında öğrenilir.
Tasavvuf mâverâe'l-akl bir ilimdir
29)Tasavvuf Klasileri arasında kendisinden öncekilerden farklı olarak tekke hayatı ve halvet âdâbı gibi konulara da yer veren eser aşağıdakilerden hangisidir?
er-Risâle
el-Fütûhâtü’l-Mekkiyye
Kûtü’l-kulûb
Fusûsü’l-hikem
Avârifu’l-maârif
Ynt: Tasavvuf I Sınav Soruları By: yüsra72 Date: 26 Kasım 2010, 23:43:13
Reşahât Aynü’l-hayât adlı eser aşağıdaki tarikatlardan hangisini konu edinir?
Halvetiyye
Nakşbendiyye***( bu sorunun cevabından emin değilim ama bunu işaretledim)
Şâziliyye
Melâmiyye
Kadiriye
islâmın ruh eğitimi demek olan tasavvufun, genel eğitim konusu ile münasebetinin bulunması gayet tabiidir. Değişik ruh yapılarına sahip insanları durumlarına göre nasıl terbiye ettiğini tetkik etmek, tasavvufun daha iyi anlaşılmasını sağlayacak ve İslâm’ın eğitim yönü hakkında fikir verecektir.”
Yukarıdaki ifadeler tasavvuf ile hangi ilmin irtibatını göstermektedir?
Tasavvuf-Sosyoloji
Tasavvuf-Psikoloji
Tasavvuf-Terbiye***
Tasavvuf-Siyaset
Tasavvuf-Ahlak
Mistik düşüncelerdeki benzerlik ve farklılıklar göz önünde tutulduğunda aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
Bütün büyük dünya dinlerinde mistisizmin ifade ediliş biçimleri arasında bir hayli fark vardır.
Farklı dinlerdeki mistik tecrübeleri ifade eden kavramların bazı ortak yanları bulunmaktadır.
Dünyadaki bütün mistik doktrinler birbirinin tamamen aynı olan kavramsal yapılar içermez.
Mutlak hakikat tecrübesi her zaman aynı kavramla ifade edilmiştir.****
Tecrübe ve anlayışta belirgin bir şekilde birlik görülür.
Ynt: Tasavvuf I Sınav Soruları By: yüsra72 Date: 26 Kasım 2010, 23:45:49
. Peygamber’in (s.a.), “Gelecekte dünyanın genişleyeceğini, bolluğa kavuşacağını görüyorum. Bolluk zamanında ipek perdeler ve atlas yastıklar kullananlar çıkacak. Sizden birinizin boynunun vurulması, dünyaya dalmasından daha iyidir.” dediği sahabi aşağıdakilerden hangisidir?
Abdurrahman b. Avf****
Hz. Ömer
Selman-ı Fârisî
Sa’d b. Ebî Vakkâs
Hz. Ali
Tasavvvuf Klasik eseri sayılan ve Kuşeyrî ve Gazzâlî gibi mutasavvıflara kaynaklık eden eser aşağıdakilerden hangisidir?
Keşfü’l-mahcûb
Hatmü’I-velâye
Riâye li-hukûkıllah****
el-Luma’
Kûtü’l-kulû
iblî, Haris Muhâsibî, Cüneyd ve Zünnûn gibi ilk mutasavvıflar, semâı medhetmişler, semâ meclislerine devam etmişler, Serrâc, el-Luma'da; Ebû Bekir Kelâbâzî, et-Taarruf'ta; Kuşeyrî, Risâle'de; Gazzâlî, İhyâ'da; Sühreverdî, Avârifu'l-maârif’te bu konuya yer vermiş ve uzun değerlendirmelerde bulunmuşlardır.
Yukarıdaki ifadeler Tasavvufun hangi alanla irtibatına işaret etmektedir
Tasavvuf -Mimari
Tasavvuf –Musiki****
Tasavvuf -Sosyoloji
Tasavvuf -Terbiye
Tasavvuf -Eğitim
1 )
Aşağıdakilerden hangisi Ashabın zühdi hayatının esaslarından değildir?
Daha çok kılık kıyafet, yeme-içme gibi dünya nimetlerine değer vermeme
Allah’a karşı teslimiyet ve tevekkül içinde olma
Ticaret yapıp kazandıklarından bir kısmını tasadduk etme***
Zikir ve nafile ibadetle meşgul olma
İbadet ve tefekkür için tenha yerleri tercih etme
Ynt: Tasavvuf I Sınav Soruları By: acizane Date: 28 Kasım 2010, 00:00:05
Cevaplara katılmayabilir siniz
1)Aşağıdakilerden hangisi Tasavvuf kelimesine kök olarak öne sürülen başlıca kelimelerden değildir?
***Asr-ı saadetteki ashâb-ı suffenin Saff-ı evvel’inden
Ense saçı ve kıl demek olan sûfetü'l-kafâ’dan
Yün anlamına gelen sûf’tan
Duruluk ve temizlik anlamına gelen safa ve safvet’ten
Kendilerini halka hizmete veren Benu's-sûfe’den
2) (Aşağıdaki Tasavvuf ile ilgili söylenenlerden hangisi yanlıştır?)
İslâm Peygamberi'nin şahsında temsîl ettiği manevî otoritenin, müesseseleşmiş ve günümüze kadar yaygınlaşarak gelmiş şeklidir.
Tasavvuf; İslâm'ın ruh hayatıdır.
***Tasavvuf insanları dünyadan tamamen uzaklaştırmayı amaç edinmiş bir ilimdir.
Tasavvuf; İslâmî ilimlerin zirve noktası, zübdesi ve özüdür.
İnsanın iç dünyasını îmara ve kötü duygularını tashihe çalışan bir ahlâkî sistemdir.
3) (Dünyada haksız yere kibirlenip büyüklük taslayanları, âyetlerimi gereği gibi anlamaktan uzaklaştırırım” (el-A‘râf, 146) âyeti göz önünde tutulduğunda aşağıdakilerden hangisi Allah’ın âyetlerini anlamaya manidir?
Hased
***Hepsi
Dünya sevgisi
Ucûb
Kibir
4) (Mistisizmle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?)
***Görünenin ötesine veya görünmez olana geçme tecrübesi şeklinde genel anlamıyla her dinde rastlanan bir olgu değildir.
Zamanla sınırlı olan ve gelişenden ezelî ve zamansız olana geçiş tecrübesini ifade eder.
Mistisizm, insanın görünen nesnelerin ardındaki gerçeklik, sonsuzluk ve birliğe ulaşma yönündeki ruhî tecrübesi ve bu tecrübeyi ifade eden doktrine verilen addır.
Grekçe sır anlamına gelen musterion kelimesinden türetilmiştir.
Bütün bir hakikat problemine aklî ve daha çok sezgiye dayalı melekelerle özel biçimde yaklaşmak manasına gelir.
Ynt: Tasavvuf I Sınav Soruları By: acizane Date: 28 Kasım 2010, 00:15:03
Tasavvufla felsefenin ortak alanları aşağıdakilerden hangisidir?
Ruh-Dünya-Allah
Nefs-Ruh-Varlık
Dünya-Allah-İnsan
İnsan-ı Kamil-Allah-Varlık
***Allah-İnsan-Varlık
Bir rivayete göre ilk defa "sûfî" lakabıyla anılan zat aşağıdakilerden hangisidir?
Ebû Muhammed Murtaiş
Ebû Muhammed Cerîrî
Ebû Nasr Serrâc
Ebû Bekir Kettânî
***Ebû Hâşim
3 )
Günümüze ulaşan ilk Kitâbü’z-zühd müellifi aşağıdakilerden hangisidir?
Ebû Mes’ûd b. İmrân el-Mevsılî
Ahmed b. Hanbel
***Abdullah b. Mübârek
Vekî b. el-Cerrâh
Hatîb el-Bağdâdî
2 )
“İslâmın ruh eğitimi demek olan tasavvufun, genel eğitim konusu ile münasebetinin bulunması gayet tabiidir. Değişik ruh yapılarına sahip insanları durumlarına göre nasıl terbiye ettiğini tetkik etmek, tasavvufun daha iyi anlaşılmasını sağlayacak ve İslâm’ın eğitim yönü hakkında fikir verecektir.”
Yukarıdaki ifadeler tasavvuf ile hangi ilmin irtibatını göstermektedir?
***Tasavvuf-Terbiye
Tasavvuf-Ahlak
Tasavvuf-Psikoloji
Tasavvuf-Siyaset
Tasavvuf-Sosyoloji
1 )
Keşfü’l-mahcûb isimli eserin müellifi kimdir?
Hâris b. Esed Muhasibi
Ebû Nasr Serrâc
Abdülkerim Kuşeyrî
Ebû Bekir Kelâbâzî
***Ali b. Osman el-Cüllâbî el-Hücvirî
Ynt: Tasavvuf I Sınav Soruları By: dedecim Date: 28 Kasım 2010, 14:26:20
5 )
Aşağıdakilerden hangisi zâhir–bâtın ayırımının ortaya çıkardığı çift manalı kelimelerdendir?
Rics
Cihad
Tahâret
Fevahiş
Hepsi c
Ynt: Tasavvuf I Sınav Soruları By: emine42 Date: 28 Kasım 2010, 20:57:30
ALLAH RAZI OLSUN.
Ynt: Tasavvuf I Sınav Soruları By: Halis_52 Date: 29 Kasım 2010, 19:50:45
Reşahât Aynü’l-hayât adlı eser aşağıdaki tarikatlardan hangisini konu edinir?
Halvetiyye
Nakşbendiyye***( bu sorunun cevabından emin değilim ama bunu işaretledim)
Şâziliy
Melâmiyye
Kadiriye
Hocam cevap doğru (Nakşibendiyye) işte kanıtı
http://www.fenomenyayincilik.net/index.php?route=product/product&product_id=88
Ynt: Tasavvuf I Sınav Soruları By: Esraş Date: 30 Kasım 2010, 18:21:31
Allah razı olsun arkadaşım
Ynt: Tasavvuf I Sınav Soruları By: cananay Date: 01 Aralık 2010, 06:32:39
2 ) Osmanlı dönemi tasavvuf ricali, tarikatları ve tekkeleriyle ilgili yapılmış doktora çalışmaları ve müellifleri göz önünde tutulduğunda aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Hür Mahmut Yücer: “XX. Asırda Anadolu’da Tasavvuf”
Metin İzeti: “Balkanlarda Tasavvuf”
Reşat Öngören: “XVII. Asırda Anadolu’da Tasavvuf”
Necdet Yılmaz: “XVIII. Asırda Anadolu’da Tasavvuf”
Ramazan Muslu: “XIX. Asırda Anadolu’da Tasavvuf
3 ) Aşağıdakilerden hangi müellif eserinde itikadi konularla birlikte tasavvufî kavramları da açıklamıştır?
Ali b. Osman el-Cüllâbî el-Hücvirî
Ebû Bekir Kelâbâzî
Hâris b. Esed Muhasibi
Hakîm Tirmizî
Ebû Nasr Serrâc
4 ) “Tasavvuf kurduğu müesseselerle ferd planında olduğu kadar, toplum planında da hizmetler ifâ etmiştir. Tasavvuf bir halk hareketi olduğundan, tarikat ve tekkeler, tasavvufun kurduğu sosyal kurumlar olarak hizmet etmişlerdir. Bilgili-cahil, zengin-fakir herkes, tasavvufun kaynaştıran bünyesinde yek-vücûd haline gelmiştir. Tekkeler, imaretler, sosyal hayatın birer parçası konumundadır.”
Yukarıdaki ifadeler Tasavvufla hangi ilmin irtibatına işaret etmektedir?
Tasavvuf-Sosyoloji
Tasavvuf-Ekonomi
Tasavvuf-Ahlak
Tasavvuf-Psikoloji
Tasavvuf-Felsefe
5 ) Aşağıdaki Tasavvuf Klasiklerinden Eser- Müellif eşlemesinde hangisi yanlıştır?
Kûtü’l-kulûb- Ebû Bekir Kelâbâzî
el-Luma’- Ebû Nasr Serrâc
Riâye li-hukûkıllah-Hâris b. Esed Muhasibi
er-Risâle-Abdülkerim Kuşeyrî
Hatmü’I-velâye-Hakîm Tirmizî
Ynt: Tasavvuf I Sınav Soruları By: yüsra72 Date: 01 Aralık 2010, 14:13:40
2 ) Osmanlı dönemi tasavvuf ricali, tarikatları ve tekkeleriyle ilgili yapılmış doktora çalışmaları ve müellifleri göz önünde tutulduğunda aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Hür Mahmut Yücer: “XX. Asırda Anadolu’da Tasavvuf”
Metin İzeti: “Balkanlarda Tasavvuf”****
Reşat Öngören: “XVII. Asırda Anadolu’da Tasavvuf”
Necdet Yılmaz: “XVIII. Asırda Anadolu’da Tasavvuf”
Ramazan Muslu: “XIX. Asırda Anadolu’da Tasavvuf
3 ) Aşağıdakilerden hangi müellif eserinde itikadi konularla birlikte tasavvufî kavramları da açıklamıştır?
Ali b. Osman el-Cüllâbî el-Hücvirî
Ebû Bekir Kelâbâzî *****
Hâris b. Esed Muhasibi
Hakîm Tirmizî
Ebû Nasr Serrâc
4 ) “Tasavvuf kurduğu müesseselerle ferd planında olduğu kadar, toplum planında da hizmetler ifâ etmiştir. Tasavvuf bir halk hareketi olduğundan, tarikat ve tekkeler, tasavvufun kurduğu sosyal kurumlar olarak hizmet etmişlerdir. Bilgili-cahil, zengin-fakir herkes, tasavvufun kaynaştıran bünyesinde yek-vücûd haline gelmiştir. Tekkeler, imaretler, sosyal hayatın birer parçası konumundadır.”
Yukarıdaki ifadeler Tasavvufla hangi ilmin irtibatına işaret etmektedir
Tasavvuf-Sosyoloji *****
Tasavvuf-Ekonomi
Tasavvuf-Ahlak
Tasavvuf-Psikoloji
Tasavvuf-Felsefe
5 ) Aşağıdaki Tasavvuf Klasiklerinden Eser- Müellif eşlemesinde hangisi yanlıştır?
Kûtü’l-kulûb- Ebû Bekir Kelâbâzî *****
el-Luma’- Ebû Nasr Serrâc
Riâye li-hukûkıllah-Hâris b. Esed Muhasibi
er-Risâle-Abdülkerim Kuşeyrî
Hatmü’I-velâye-Hakîm Tirmizî
Ynt: Tasavvuf I Sınav Soruları By: seyyal Date: 02 Aralık 2010, 03:44:55
Sınav Şartlarını Kabul Ediyorum
1 ) Felsefî ve dinî mistikler ayırımı göz önünde tutulduğunda aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
Bir'e ve bütüne ulaşma Plotinus (205-270) ve İskenderiye Okulu’nun temsil ettiği felsefî mistisizm’dir.
Dini mistiklere göre vecdin hedefi doğrudan doğruya Tanrı'ya varmak, O’nun kendisiyle birleşmek, visâl halinde olmak ve O’nda kaybolmaktır.
Felsefi ve dini ayrımı yapılmakla birlikte, felsefî mistisizm ile dini mistisizm arasında yakın bir ilişkinin ve akrabalığın varlığından söz edilir. Hind mistisizminin Plotinus’un yakın akrabası olması gibi.
Felsefi mistikler vecd’in amacını Bir’e ve bütüne varmakta bulmakla beraber, Tanrı'yı bu bir ve bütünde mündemiç görmezler.
Felsefî mistiklere göre vecd’in gayesi, zihin yolu ile varılması mümkün olmayan Bir’e, bütüne ulaşmaktır.
2 ) “Dualar, tevhidler, naatler, münâcât, ilâhî, vird, zikir ve medhiyeler… İbn Arabî, İmam Gazzâlî, İbn Fârıd, Yâfiî, Nablûsî, Atâullah İskenderânî ve Ebû Hayyân gibi şahıslar nesir ve nazımda şaheserlerini meydana getirmişlerdir.”
Yukarıdaki ifadeler Tasavvufun hangi alanla ilgisine işarettir?
Tasavvuf-Eğitim
Tasavvuf-Edebiyat
Tasavvuf-Ahlak
Tasavvuf-Felsefe
Tasavvuf-Terbiye
3 ) Aşağıdakilerden hangisi kalbin özellikleriyle ilgili değildir?
Kasvetli kalp günah lekeleriyle kirlenmiş, kararıp katılaşmış kalptir.
Övülen kalp, safvet özelliğine sahip, içinde Allah sevgisinden başka bir şeyin yer almadığı “selim kalp”tir.
“Sonra kalpleriniz katılaştı da katılıkta taş gibi oldu. Hattâ daha da ileri. Taşlardan öyleleri vardır ki, içinden ırmaklar fışkırır.” âyeti kasvetli kalbi anlatır.
Kur’an’da kalbin safvet ve kasvet şeklinde birbirine zıd iki vasfından söz edilir. Bunlardan biri övülürken, diğeri yerilmektedir.
“Zalimler topluluğuyla oturma!” (el-En'âm, 6/68) âyeti kalbi kasvetli olanlarla oturmamayı teşvik eder.
4 ) Ebû Dâvûd’un kaydettiğine göre Hz. Peygamber (a.s.) …………… (r.a.)’e şöyle buyurmuştur: “Ya …………… infak et! İnfak etmekle Arş’ın sahibinin senin malını azaltacağından korkma!” hadisindeki boşluklara aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Hz. Âişe, Aişe
Hz. Osman, Osman
Ebû Hureyre, Ebâ Hureyre
Hz. Ebû Bekir, Ebâ Bekir
Bilal-i Habeşî, Bilal
5 ) İlk Tasavvvuf Klasik eseri sayılan ve Kuşeyrî ve Gazzâlî gibi mutasavvıflara kaynaklık eden eser aşağıdakilerden hangisidir?
Hatmü’I-velâye
Keşfü’l-mahcûb
Kûtü’l-kulûb
el-Luma’
Riâye li-hukûkıllah
Ynt: Tasavvuf I Sınav Soruları By: hakan7285 Date: 03 Aralık 2010, 00:24:34
arkadaşlar ne diyelim allah razı olsun eliniz dert görmeesin
Ynt: Tasavvuf I Sınav Soruları By: @LEYLİ@ Date: 04 Aralık 2010, 01:07:42
1)Mutasavvıflardan bazıları genellikle hece veznini kullanan, sanat endişesinden uzak, talimi mahiyette şiir söyleyen tekke edebiyatı mensubu olarak kabul edilmiştir. Aşağıdakilerden hangisi Tekke Edebiyatı mensuplarından değildir?
Hacı Bayram Velî
Yunus Emre
Ahmed Yesevî
Şeyh Galib @@@
Eşrefoğlu
2)Aşağıdakilerden hangisi mistik tecrübenin özelliklerinden değildir?
Pasiftir
Kendisini zorla kabul ettirir
Kalıcıdır @@@
Vasıtasızdır
İzahı imkansızdır
3)Nereye yönelirseniz Allah’ın yüzü (zâtı veya kıblesi) oradadır.” (el-Bakara 2/115) âyeti aşağıdaki kavramlardan hangisini doğrudan ifade eder?
Vâsıl
Zâhid
Mutmein
Müstakim
Muhsin@@@
4)Aşağıdaki Tasavvufun özellikleri ile ilgili söylenenlerden hangisi yanlıştır?
Tasavvuf kitabî bir ilimdir. @@@
Tasavvuf, tatmak ve yaşamakla, manevî tecrübe ile anlaşılan hâl İlmidir, kaal ilmi değildir.
Tasavvuf bilgisinin konusu "ma'rifetullah"tır.
Tasavvuf tatbikî bir ilim olduğundan, mürşid ya da şeyh denilen üstad nezdinde ve terbiyesi altında öğrenilir.
Tasavvuf mâverâe'l-akl bir ilimdir
YENİ SORULAR!..
Ynt: Tasavvuf I Sınav Soruları By: sevket Date: 05 Aralık 2010, 00:13:38
5 )
Tasavvuf Klasileri arasında kendisinden öncekilerden farklı olarak tekke hayatı ve halvet âdâbı gibi konulara da yer veren eser aşağıdakilerden hangisidir?
er-Risâle
el-Fütûhâtü’l-Mekkiyye
Kûtü’l-kulûb
Fusûsü’l-hikem
Avârifu’l-maârif****