Hüccet Deðeri ve Tedvin Açýsýndan Sünnet
Pages: 1
Muhaddislerin Metin Tenkidi By: sumeyye Date: 18 Eylül 2011, 15:21:43
 
C. Muhaddislerin Metin Tenkidi için Belirledikleri Esaslar


Muhaddisler; hadis metinlerini tenkit eden, hadis uydurma olayýný tespit eden ve bunlarý uyduranlarý deþifre eden eþsiz Ýlmî dayanaklar Ýle saðlam tenkit kriterleri tesis etmiþlerdir. Bunlar­dan daha güçlü veya bunlarýn yerine ikame edilebilecek baþka alternatif ölçüler getirmek mümkün deðildir. Bunlardan bir kýs­mýný daha önce zikretmiþtik. Bu bölümde, daha önce detaylý o-larak ifade ettiðimiz þeylerin bir özetini, özet olarak verdiðimiz þeylerin de geniþçe bir açýklamasýna yer vermek istiyoruz.

Muhaddislerin metin tenkidi için belirledikleri en önemli esaslar þunlardýr.

1. Ýsnad

Abdullah b. Mübarek bu konuda "îsnad dindendir. Eðer isnad olmasaydý, dileyen dilediðini söylerdi.", "Bizimle hadis uydurucularý arasýndaki [belirleyici ölçü] senetlerdir" demiþtir.

2. Ravî ve Rical Tarihi

3. Ravîlerin tenkidi, onlarýn cerh ve ta'dil açýsýndan du-rumlannýn beyaný

Bu üç esas her ne kadar senedle ilgili olsa da sened tenki­dinden asýl maksat, metin tenkididir. Zira hadis çalýþmalarýnýn esas hedefi de budur. Burada hadis alimlerinin koyduðu temel kurallardan birine de iþaret etmek gerekir. Bu kural þudur: "Ýs­nadýn  sahih olmasý  metnin de  sahih  olmasýný gerektirmez.

Bazan isnad sahih olduðu halde þazz veya illetli oluþundan do­layý metin sahih olmayabilir.

4. Muhaddislerin (hadisin þazz veya illetli olmaktan uzak olmasýnýn gerekli oluþu gibi) hem metin hem de sened için or­tak ya da sadece sened için koyduklarý kural ve esaslar:

Daha önce de belirttiðimiz gibi metin tenkidi, sahabe dö­neminde tesis edilmiþ Ýdi. Daha sonra muhaddisler, bu meto­dun kurallarýný belirlemiþler^ hadisin kabul ya da reddinde bu kurallara uyulmasýný gerekli görmüþler, kendi yaþadýktan dö­nemde yalan ve uydurmanýn çoðalmasýndan dolayý oldukça geniþ bir biçimde bu faaliyete yer vermiþlerdir, metin tenkidi i-çin bir takým ilmî esaslar ve tenkid kurallarý vaz'etmiþlerdir.

Ýmam Evzâî der ki: "Biz (muhaddisler), sahte dirhem (pa­ranýn) sarraflara arzedildiði gibi hadisi dinler sonra da onu diðer arkadaþlarýmýza arzederdik. Onlar hadisi tanýyýp kabul ederlerse onu alýr, onlar almayýp terkederlerse biz de o hadisleri terk ederdik.[496]

Sadece hadis metinlerinin tenkidi için vazedilmiþ tenkid kri­terlerinden bazýlarýný vermek istiyoruz:[497]





[496] eÝ-Cerh vc't-Ta'dfl, 1/1/21

[497] Muhammed Salih Ekinci, Hüccet Deðeri ve Tedvin Açýsýndan Sünnet, Raðbet Yayýnlarý: 209-210.


radyobeyan