Muhaddislerin Metin Tenkidi By: sumeyye Date: 18 Eylül 2011, 15:21:43
C. Muhaddislerin Metin Tenkidi için Belirledikleri Esaslar
Muhaddisler; hadis metinlerini tenkit eden, hadis uydurma olayýný tespit eden ve bunlarý uyduranlarý deþifre eden eþsiz Ýlmî dayanaklar Ýle saðlam tenkit kriterleri tesis etmiþlerdir. Bunlardan daha güçlü veya bunlarýn yerine ikame edilebilecek baþka alternatif ölçüler getirmek mümkün deðildir. Bunlardan bir kýsmýný daha önce zikretmiþtik. Bu bölümde, daha önce detaylý o-larak ifade ettiðimiz þeylerin bir özetini, özet olarak verdiðimiz þeylerin de geniþçe bir açýklamasýna yer vermek istiyoruz.
Muhaddislerin metin tenkidi için belirledikleri en önemli esaslar þunlardýr.
1. Ýsnad
Abdullah b. Mübarek bu konuda "îsnad dindendir. Eðer isnad olmasaydý, dileyen dilediðini söylerdi.", "Bizimle hadis uydurucularý arasýndaki [belirleyici ölçü] senetlerdir" demiþtir.
2. Ravî ve Rical Tarihi
3. Ravîlerin tenkidi, onlarýn cerh ve ta'dil açýsýndan du-rumlannýn beyaný
Bu üç esas her ne kadar senedle ilgili olsa da sened tenkidinden asýl maksat, metin tenkididir. Zira hadis çalýþmalarýnýn esas hedefi de budur. Burada hadis alimlerinin koyduðu temel kurallardan birine de iþaret etmek gerekir. Bu kural þudur: "Ýsnadýn sahih olmasý metnin de sahih olmasýný gerektirmez.
Bazan isnad sahih olduðu halde þazz veya illetli oluþundan dolayý metin sahih olmayabilir.
4. Muhaddislerin (hadisin þazz veya illetli olmaktan uzak olmasýnýn gerekli oluþu gibi) hem metin hem de sened için ortak ya da sadece sened için koyduklarý kural ve esaslar:
Daha önce de belirttiðimiz gibi metin tenkidi, sahabe döneminde tesis edilmiþ Ýdi. Daha sonra muhaddisler, bu metodun kurallarýný belirlemiþler^ hadisin kabul ya da reddinde bu kurallara uyulmasýný gerekli görmüþler, kendi yaþadýktan dönemde yalan ve uydurmanýn çoðalmasýndan dolayý oldukça geniþ bir biçimde bu faaliyete yer vermiþlerdir, metin tenkidi i-çin bir takým ilmî esaslar ve tenkid kurallarý vaz'etmiþlerdir.
Ýmam Evzâî der ki: "Biz (muhaddisler), sahte dirhem (paranýn) sarraflara arzedildiði gibi hadisi dinler sonra da onu diðer arkadaþlarýmýza arzederdik. Onlar hadisi tanýyýp kabul ederlerse onu alýr, onlar almayýp terkederlerse biz de o hadisleri terk ederdik.[496]
Sadece hadis metinlerinin tenkidi için vazedilmiþ tenkid kriterlerinden bazýlarýný vermek istiyoruz:[497][496] eÝ-Cerh vc't-Ta'dfl, 1/1/21
[497] Muhammed Salih Ekinci, Hüccet Deðeri ve Tedvin Açýsýndan Sünnet, Raðbet Yayýnlarý: 209-210.