Zadul Mead
Pages: 1
Perhizle tedavi By: hafiza aise Date: 14 Haziran 2011, 10:58:06
18— Perhizle Tedavi:

 

Allah Rasûlü'nün (s.a.) perhiz konusundaki tutumu þöyledir

Ýlaçlarýn tamamý Ýki noktada toplanýr: Perhiz {himye) ve hýfzýssýhha. Be­dende bozulma meydana geldiðinde gereken, bunun dýþarý atýlmasýdýr. Böy­lece týbbýn hepsi bu üç kaide altýnda toplanmaktadýr. Perhiz iki türlüdür: a) Hastalýðý ceÝbedecek þeyden perhiz, b) Hastalýðý artýracak þeyden perhiz, ki haline býrakmak gerekir. Birincisi; saðlýklý olanlarýn riâyet edeceði perhiz tü­rüdür. Ýkincisi; hastalann yapmasý gereken perhiz türüdür. Çünkü hasta perhiz yaptýðýnda, hastalýðý artmaz ve bedeni, hastalýðýn giderilmesi için kuvvet ka­zanýr. Perhiz hususunda asýl dayanak Allah Teâlâ'mn þu âyetidir: "Þayet siz hasta olur veya yolculuða çýkarsanýz, biriniz ayak yolundan gelmiþ veya ka­dýnlarýnýzla cinsî münasebet yapmýþsanýz da (gusül yapmak için) su bulama-mýþsanýz temiz bir topraða teyemmüm ediniz."[555] Böylece Allah Teâlâ, has­taya su zararlý olacaðý için kullandýrmamýþ ve onu korumuþtur.

Ýbn Mâce'nin Sünen'ýndc ve diðer kitaplarda, Ümmü Münzir bt. Kays el-Ensarîye þöyle anlatmaktadýr: Allah Rasûlü (s.a.) yanýnda Hz. Ali de bu­lunduðu halde benim yanýma geldi. Hz. Ali, bir hastalýktan henüz iyileþmeðe baþlamýþtý. Bizim de asýlý hurma salkýmlarýmýz vardý. Rasûlullah (s.a.) kalk­tý, yemeðe baþladý. Ali (r.a.) de kalktý yemeðe baþladý. Hemen Rasûlullah (s.a.) Hz. Ali'ye dedi ki: "Sen hastalýðýný yeni atlattýn (O halde bunlardan yeme­melisin)!" Bu sebepten Hz. Ali yemeyi býraktý. Râvi diyor ki: Sonra onlara pancar ve arpadan bir yemek piþirdim ve önlerine getirdim.j Bunun üzerine

Allah Rasûlü (s.a.) Ali'ye buyurdu ki: t((Ya Ali!) Bundan çekinmeden ye! Çünkü sana en faydalý olan bu yiyecektir." Hadisin diðer bir metninde ise: "Bundan ye! Çünkü senin için en uygun yiyecek budur." buyurdu.[556]

Yine Ýbn Mâce'nin Sünen'indç Suheyb anlatýyor: Allah Rasûlü'nün hu­zuruna, önünde ekmek ve hurma olduðu bir sýrada girdim. Buyurdu ki: "Yak­laþ ve hemen ye!" Bir hurma aldým ve yedim. Buyurdu ki: "Gözünde hasta­lýk bulunduðu halde (remed) hurma mý yiyorsun?" Dedim ki: "Ya Rasûlal-lah! Bir baþka taraftan çiðnerim." Bunun üzerine Allah Rasûlü (s.a.) tebes­süm etti.[557]

Yine Allah Rasûlü'nden (s.a.) rivayeti sabit olan bir hadise göre þöyle buyurmuþtur: "Allah bir kulu sevdi mi, onu dünya(nýn þerrinden), sizden bi­rinin hastasýný yeme ve içmeden muhafaza ettiði gibi korur." Diðer bir me­tinde ise: "Allah, mü'min kulunu dünya (mn þerrinden) muhafaza eder." bu­yurmuþtur.[558]

Yalnýz, insanlarýn aðýzýnda dolaþýp duran hadis (olarak rivayet edilen): "Perhiz, ilacýn en baþta geleni, mide ise hastalýðýn ocaðýdýr. Her vücuda (var­lýða) alýþtýðý þeyleri verin." sözü, meþhur Arap tabibi Haris b. Kelede'ye ait­tir. Rasûlullah'a (s.a.) dayandýrýlmasý sahih deðildir. Bunu birçok hadis ima­mý söylemiþtir. Bu hususta Rasûlullah'tan (s.a.) rivayet edilen hadis þudur: "Mide, bedenin havuzudur. Damarlarýn mide ile irtibatý vardýr. Þayet mide saðlýklý olursa damarlar (daki kan da saðlýklý) olur. Mide hasta olursa damarlar (daki kanda da) hastalýk meydana gelir."[559]

Hârýs (b. Kelede) der ki: Týbbýn baþý perhizdir. Zararlý olmasý bakýmýn­dan, saðlýklý bir insanýn doktorlara göre perhiz yapmasý, hastanýn ve hastalý­ðýn nekahet dönemim yaþayan kiþinin bozulmasý gibi bir þeydir. Perhiz, has­talýktan çok hastalýðýn nekahet döneminde faydalýdýr. Çünkü nekahet döne-mirden sonra vücut eski kuvvetine ulaþamaz. Hazým kuvveti zayýflamýþtýr, tabiat kabule hazýr, uzuvlar ise geliþme istidadýndadýr. Bu dönemde hastanýn

bozulmasý, hastalýðýn ters bir dönüþ yapmasýný gerektirir ki, bu durum hasta­lýðýn ilk baþlamasýndan daha aðýrdýr.

Bil ki, Allah Rasûlü'nün (s.a.) Hz. Ali'yi nekahet döneminde hurma sal­kýmlarýný yemekten engellemesi, en uygun bir tedbirdir. Çünkü "devâli", üzüm salkýmlarý gibi, yenilmesi için evde asýlý olarak muhafaza edilen taze hurma salkýmlarý demektir. Meyve, hastalýktan yeni kurtulan kiþi için, süratle isti­hale olduðundan zararlýdýr. Tabiat ona mukavemet edemez. Çünkü tabiat, hastalýðýn bedendeki kalýntýlarýný defetmek ve bedenden atmakla meþgul iken kendi kuvvetini artýk toparlayamaz.

Rutab'da (taze hurma) bir nevi, mideye aðýrlýk özelliði vardýr. Mide, has­talýðýn kalýntý ve izlerini izale, ýslah ve tedavi ile meþgul olduðundan, ya bu kalýntý bedende kalýr veya çoðalýr. Fakat pancar ve arpadan yapýlmýþ yemek önüne konulunca Allah Rasûlü (s.a.), Hz. Ali'ye yemesini emretmiþtir. Çün­kü bu yemek nekahet dönemini yeni atlatan bir hasta için gýdalarýn en fayda-lýsýdir. Çünkü arpa suyunda soðutuculuk, gýda, inceltme ve yumuþatma özel­liði vardýr. Tabiatýn güçlendirilmesi nekahet dönemini yeni atlatan için en uygun olan yoldur. Özellikle de arpa pancar kökleriyle piþirildiðinde. Midesinde za­af olan için en uygun gýda budur. Ahlatta (hömürlerde) korkulacak nitelikte maddeler meydana gelmez.

Zeyd b. Eþlem anlatýyor: Hz. Ömer (r.a.), bir hastalýðýndan dolayý per­hiz yapmýþtý. Hatta sýký perhizi dolayýsýyla (hurma) çekirdeklerini dahi ya­lýyordu.

Özetle; perhiz, hastalýktan önce ilaçlarýn en faydalýsýdýr ve hastalýðýn mey­dana gelmesine engel olur. Hastalýk meydana gelince de perhiz, hastalýðýn ço­ðalmasý ve yayýlmasýna.mani olur. [560]


[555] Nisa, 4/43; Mâide, 5/6.

[556] Ýbn Mâce, 3442; Tirmizî, 2037; Ebu Davud, 3856; Ahmed b. Hanbel, 6/364. Tirmizî ha­dise, "hasen-garîb" demiþtir.

[557] Ýbn Mâce, 3443. Zevaýcf inde Bûsýrî (2/213), hadisin isnadýnýn sahih ve râvüerinin de si­ka olduðunu söylemiþtir.

[558] Ahmed b. Hanbel, 5/427, 498; Tirmizî, 2036. Mahmud b. Lebîd'den rivayet edilmiþtir. Tirmizî hadise, "hasen-garîb" demiþtir. Hâkim (4/309) hadisi sahih bulmuþ, Zehebî de ona katýlmýþtýr. Ayrýca Hâkim (4/208), Ebu Saîd'den ayný mânada þahid bir hadis daha rivayet etmiþtir.

[559] Senedinde zayýf râvilerden Yahya el-Bâbültî vardýr. Mecmau'z-Zevâid, 5/186.

[560] Ýbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, Ýklim Yayýnlarý: 4/335-337.


radyobeyan