Perhizle tedavi By: hafiza aise Date: 14 Haziran 2011, 10:58:06
18— Perhizle Tedavi:
Allah Rasûlü'nün (s.a.) perhiz konusundaki tutumu þöyledir
Ýlaçlarýn tamamý Ýki noktada toplanýr: Perhiz {himye) ve hýfzýssýhha. Bedende bozulma meydana geldiðinde gereken, bunun dýþarý atýlmasýdýr. Böylece týbbýn hepsi bu üç kaide altýnda toplanmaktadýr. Perhiz iki türlüdür: a) Hastalýðý ceÝbedecek þeyden perhiz, b) Hastalýðý artýracak þeyden perhiz, ki haline býrakmak gerekir. Birincisi; saðlýklý olanlarýn riâyet edeceði perhiz türüdür. Ýkincisi; hastalann yapmasý gereken perhiz türüdür. Çünkü hasta perhiz yaptýðýnda, hastalýðý artmaz ve bedeni, hastalýðýn giderilmesi için kuvvet kazanýr. Perhiz hususunda asýl dayanak Allah Teâlâ'mn þu âyetidir: "Þayet siz hasta olur veya yolculuða çýkarsanýz, biriniz ayak yolundan gelmiþ veya kadýnlarýnýzla cinsî münasebet yapmýþsanýz da (gusül yapmak için) su bulama-mýþsanýz temiz bir topraða teyemmüm ediniz."[555] Böylece Allah Teâlâ, hastaya su zararlý olacaðý için kullandýrmamýþ ve onu korumuþtur.
Ýbn Mâce'nin Sünen'ýndc ve diðer kitaplarda, Ümmü Münzir bt. Kays el-Ensarîye þöyle anlatmaktadýr: Allah Rasûlü (s.a.) yanýnda Hz. Ali de bulunduðu halde benim yanýma geldi. Hz. Ali, bir hastalýktan henüz iyileþmeðe baþlamýþtý. Bizim de asýlý hurma salkýmlarýmýz vardý. Rasûlullah (s.a.) kalktý, yemeðe baþladý. Ali (r.a.) de kalktý yemeðe baþladý. Hemen Rasûlullah (s.a.) Hz. Ali'ye dedi ki: "Sen hastalýðýný yeni atlattýn (O halde bunlardan yememelisin)!" Bu sebepten Hz. Ali yemeyi býraktý. Râvi diyor ki: Sonra onlara pancar ve arpadan bir yemek piþirdim ve önlerine getirdim.j Bunun üzerine
Allah Rasûlü (s.a.) Ali'ye buyurdu ki: t((Ya Ali!) Bundan çekinmeden ye! Çünkü sana en faydalý olan bu yiyecektir." Hadisin diðer bir metninde ise: "Bundan ye! Çünkü senin için en uygun yiyecek budur." buyurdu.[556]
Yine Ýbn Mâce'nin Sünen'indç Suheyb anlatýyor: Allah Rasûlü'nün huzuruna, önünde ekmek ve hurma olduðu bir sýrada girdim. Buyurdu ki: "Yaklaþ ve hemen ye!" Bir hurma aldým ve yedim. Buyurdu ki: "Gözünde hastalýk bulunduðu halde (remed) hurma mý yiyorsun?" Dedim ki: "Ya Rasûlal-lah! Bir baþka taraftan çiðnerim." Bunun üzerine Allah Rasûlü (s.a.) tebessüm etti.[557]
Yine Allah Rasûlü'nden (s.a.) rivayeti sabit olan bir hadise göre þöyle buyurmuþtur: "Allah bir kulu sevdi mi, onu dünya(nýn þerrinden), sizden birinin hastasýný yeme ve içmeden muhafaza ettiði gibi korur." Diðer bir metinde ise: "Allah, mü'min kulunu dünya (mn þerrinden) muhafaza eder." buyurmuþtur.[558]
Yalnýz, insanlarýn aðýzýnda dolaþýp duran hadis (olarak rivayet edilen): "Perhiz, ilacýn en baþta geleni, mide ise hastalýðýn ocaðýdýr. Her vücuda (varlýða) alýþtýðý þeyleri verin." sözü, meþhur Arap tabibi Haris b. Kelede'ye aittir. Rasûlullah'a (s.a.) dayandýrýlmasý sahih deðildir. Bunu birçok hadis imamý söylemiþtir. Bu hususta Rasûlullah'tan (s.a.) rivayet edilen hadis þudur: "Mide, bedenin havuzudur. Damarlarýn mide ile irtibatý vardýr. Þayet mide saðlýklý olursa damarlar (daki kan da saðlýklý) olur. Mide hasta olursa damarlar (daki kanda da) hastalýk meydana gelir."[559]
Hârýs (b. Kelede) der ki: Týbbýn baþý perhizdir. Zararlý olmasý bakýmýndan, saðlýklý bir insanýn doktorlara göre perhiz yapmasý, hastanýn ve hastalýðýn nekahet dönemim yaþayan kiþinin bozulmasý gibi bir þeydir. Perhiz, hastalýktan çok hastalýðýn nekahet döneminde faydalýdýr. Çünkü nekahet döne-mirden sonra vücut eski kuvvetine ulaþamaz. Hazým kuvveti zayýflamýþtýr, tabiat kabule hazýr, uzuvlar ise geliþme istidadýndadýr. Bu dönemde hastanýn
bozulmasý, hastalýðýn ters bir dönüþ yapmasýný gerektirir ki, bu durum hastalýðýn ilk baþlamasýndan daha aðýrdýr.
Bil ki, Allah Rasûlü'nün (s.a.) Hz. Ali'yi nekahet döneminde hurma salkýmlarýný yemekten engellemesi, en uygun bir tedbirdir. Çünkü "devâli", üzüm salkýmlarý gibi, yenilmesi için evde asýlý olarak muhafaza edilen taze hurma salkýmlarý demektir. Meyve, hastalýktan yeni kurtulan kiþi için, süratle istihale olduðundan zararlýdýr. Tabiat ona mukavemet edemez. Çünkü tabiat, hastalýðýn bedendeki kalýntýlarýný defetmek ve bedenden atmakla meþgul iken kendi kuvvetini artýk toparlayamaz.
Rutab'da (taze hurma) bir nevi, mideye aðýrlýk özelliði vardýr. Mide, hastalýðýn kalýntý ve izlerini izale, ýslah ve tedavi ile meþgul olduðundan, ya bu kalýntý bedende kalýr veya çoðalýr. Fakat pancar ve arpadan yapýlmýþ yemek önüne konulunca Allah Rasûlü (s.a.), Hz. Ali'ye yemesini emretmiþtir. Çünkü bu yemek nekahet dönemini yeni atlatan bir hasta için gýdalarýn en fayda-lýsýdir. Çünkü arpa suyunda soðutuculuk, gýda, inceltme ve yumuþatma özelliði vardýr. Tabiatýn güçlendirilmesi nekahet dönemini yeni atlatan için en uygun olan yoldur. Özellikle de arpa pancar kökleriyle piþirildiðinde. Midesinde zaaf olan için en uygun gýda budur. Ahlatta (hömürlerde) korkulacak nitelikte maddeler meydana gelmez.
Zeyd b. Eþlem anlatýyor: Hz. Ömer (r.a.), bir hastalýðýndan dolayý perhiz yapmýþtý. Hatta sýký perhizi dolayýsýyla (hurma) çekirdeklerini dahi yalýyordu.
Özetle; perhiz, hastalýktan önce ilaçlarýn en faydalýsýdýr ve hastalýðýn meydana gelmesine engel olur. Hastalýk meydana gelince de perhiz, hastalýðýn çoðalmasý ve yayýlmasýna.mani olur. [560]
[555] Nisa, 4/43; Mâide, 5/6.
[556] Ýbn Mâce, 3442; Tirmizî, 2037; Ebu Davud, 3856; Ahmed b. Hanbel, 6/364. Tirmizî hadise, "hasen-garîb" demiþtir.
[557] Ýbn Mâce, 3443. Zevaýcf inde Bûsýrî (2/213), hadisin isnadýnýn sahih ve râvüerinin de sika olduðunu söylemiþtir.
[558] Ahmed b. Hanbel, 5/427, 498; Tirmizî, 2036. Mahmud b. Lebîd'den rivayet edilmiþtir. Tirmizî hadise, "hasen-garîb" demiþtir. Hâkim (4/309) hadisi sahih bulmuþ, Zehebî de ona katýlmýþtýr. Ayrýca Hâkim (4/208), Ebu Saîd'den ayný mânada þahid bir hadis daha rivayet etmiþtir.
[559] Senedinde zayýf râvilerden Yahya el-Bâbültî vardýr. Mecmau'z-Zevâid, 5/186.
[560] Ýbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, Ýklim Yayýnlarý: 4/335-337.
radyobeyan