ilitam ,arapça klavye, ilahiyat, önlisans > Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Tarihi Eserleri > Zadul Mead > Perhizle tedavi
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Perhizle tedavi  (Okunma Sayısı 1334 defa)
14 Haziran 2011, 10:58:06
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 14 Haziran 2011, 10:58:06 »



18— Perhizle Tedavi:

 

Allah Rasûlü'nün (s.a.) perhiz konusundaki tutumu şöyledir

İlaçların tamamı İki noktada toplanır: Perhiz {himye) ve hıfzıssıhha. Be­dende bozulma meydana geldiğinde gereken, bunun dışarı atılmasıdır. Böy­lece tıbbın hepsi bu üç kaide altında toplanmaktadır. Perhiz iki türlüdür: a) Hastalığı ceİbedecek şeyden perhiz, b) Hastalığı artıracak şeyden perhiz, ki haline bırakmak gerekir. Birincisi; sağlıklı olanların riâyet edeceği perhiz tü­rüdür. İkincisi; hastalann yapması gereken perhiz türüdür. Çünkü hasta perhiz yaptığında, hastalığı artmaz ve bedeni, hastalığın giderilmesi için kuvvet ka­zanır. Perhiz hususunda asıl dayanak Allah Teâlâ'mn şu âyetidir: "Şayet siz hasta olur veya yolculuğa çıkarsanız, biriniz ayak yolundan gelmiş veya ka­dınlarınızla cinsî münasebet yapmışsanız da (gusül yapmak için) su bulama-mışsanız temiz bir toprağa teyemmüm ediniz."[555] Böylece Allah Teâlâ, has­taya su zararlı olacağı için kullandırmamış ve onu korumuştur.

İbn Mâce'nin Sünen'ındc ve diğer kitaplarda, Ümmü Münzir bt. Kays el-Ensarîye şöyle anlatmaktadır: Allah Rasûlü (s.a.) yanında Hz. Ali de bu­lunduğu halde benim yanıma geldi. Hz. Ali, bir hastalıktan henüz iyileşmeğe başlamıştı. Bizim de asılı hurma salkımlarımız vardı. Rasûlullah (s.a.) kalk­tı, yemeğe başladı. Ali (r.a.) de kalktı yemeğe başladı. Hemen Rasûlullah (s.a.) Hz. Ali'ye dedi ki: "Sen hastalığını yeni atlattın (O halde bunlardan yeme­melisin)!" Bu sebepten Hz. Ali yemeyi bıraktı. Râvi diyor ki: Sonra onlara pancar ve arpadan bir yemek pişirdim ve önlerine getirdim.j Bunun üzerine

Allah Rasûlü (s.a.) Ali'ye buyurdu ki: t((Ya Ali!) Bundan çekinmeden ye! Çünkü sana en faydalı olan bu yiyecektir." Hadisin diğer bir metninde ise: "Bundan ye! Çünkü senin için en uygun yiyecek budur." buyurdu.[556]

Yine İbn Mâce'nin Sünen'indç Suheyb anlatıyor: Allah Rasûlü'nün hu­zuruna, önünde ekmek ve hurma olduğu bir sırada girdim. Buyurdu ki: "Yak­laş ve hemen ye!" Bir hurma aldım ve yedim. Buyurdu ki: "Gözünde hasta­lık bulunduğu halde (remed) hurma mı yiyorsun?" Dedim ki: "Ya Rasûlal-lah! Bir başka taraftan çiğnerim." Bunun üzerine Allah Rasûlü (s.a.) tebes­süm etti.[557]

Yine Allah Rasûlü'nden (s.a.) rivayeti sabit olan bir hadise göre şöyle buyurmuştur: "Allah bir kulu sevdi mi, onu dünya(nın şerrinden), sizden bi­rinin hastasını yeme ve içmeden muhafaza ettiği gibi korur." Diğer bir me­tinde ise: "Allah, mü'min kulunu dünya (mn şerrinden) muhafaza eder." bu­yurmuştur.[558]

Yalnız, insanların ağızında dolaşıp duran hadis (olarak rivayet edilen): "Perhiz, ilacın en başta geleni, mide ise hastalığın ocağıdır. Her vücuda (var­lığa) alıştığı şeyleri verin." sözü, meşhur Arap tabibi Haris b. Kelede'ye ait­tir. Rasûlullah'a (s.a.) dayandırılması sahih değildir. Bunu birçok hadis ima­mı söylemiştir. Bu hususta Rasûlullah'tan (s.a.) rivayet edilen hadis şudur: "Mide, bedenin havuzudur. Damarların mide ile irtibatı vardır. Şayet mide sağlıklı olursa damarlar (daki kan da sağlıklı) olur. Mide hasta olursa damarlar (daki kanda da) hastalık meydana gelir."[559]

Hârıs (b. Kelede) der ki: Tıbbın başı perhizdir. Zararlı olması bakımın­dan, sağlıklı bir insanın doktorlara göre perhiz yapması, hastanın ve hastalı­ğın nekahet dönemim yaşayan kişinin bozulması gibi bir şeydir. Perhiz, has­talıktan çok hastalığın nekahet döneminde faydalıdır. Çünkü nekahet döne-mirden sonra vücut eski kuvvetine ulaşamaz. Hazım kuvveti zayıflamıştır, tabiat kabule hazır, uzuvlar ise gelişme istidadındadır. Bu dönemde hastanın

bozulması, hastalığın ters bir dönüş yapmasını gerektirir ki, bu durum hasta­lığın ilk başlamasından daha ağırdır.

Bil ki, Allah Rasûlü'nün (s.a.) Hz. Ali'yi nekahet döneminde hurma sal­kımlarını yemekten engellemesi, en uygun bir tedbirdir. Çünkü "devâli", üzüm salkımları gibi, yenilmesi için evde asılı olarak muhafaza edilen taze hurma salkımları demektir. Meyve, hastalıktan yeni kurtulan kişi için, süratle isti­hale olduğundan zararlıdır. Tabiat ona mukavemet edemez. Çünkü tabiat, hastalığın bedendeki kalıntılarını defetmek ve bedenden atmakla meşgul iken kendi kuvvetini artık toparlayamaz.

Rutab'da (taze hurma) bir nevi, mideye ağırlık özelliği vardır. Mide, has­talığın kalıntı ve izlerini izale, ıslah ve tedavi ile meşgul olduğundan, ya bu kalıntı bedende kalır veya çoğalır. Fakat pancar ve arpadan yapılmış yemek önüne konulunca Allah Rasûlü (s.a.), Hz. Ali'ye yemesini emretmiştir. Çün­kü bu yemek nekahet dönemini yeni atlatan bir hasta için gıdaların en fayda-lısıdir. Çünkü arpa suyunda soğutuculuk, gıda, inceltme ve yumuşatma özel­liği vardır. Tabiatın güçlendirilmesi nekahet dönemini yeni atlatan için en uygun olan yoldur. Özellikle de arpa pancar kökleriyle pişirildiğinde. Midesinde za­af olan için en uygun gıda budur. Ahlatta (hömürlerde) korkulacak nitelikte maddeler meydana gelmez.

Zeyd b. Eşlem anlatıyor: Hz. Ömer (r.a.), bir hastalığından dolayı per­hiz yapmıştı. Hatta sıkı perhizi dolayısıyla (hurma) çekirdeklerini dahi ya­lıyordu.

Özetle; perhiz, hastalıktan önce ilaçların en faydalısıdır ve hastalığın mey­dana gelmesine engel olur. Hastalık meydana gelince de perhiz, hastalığın ço­ğalması ve yayılmasına.mani olur. [560]


[555] Nisa, 4/43; Mâide, 5/6.

[556] İbn Mâce, 3442; Tirmizî, 2037; Ebu Davud, 3856; Ahmed b. Hanbel, 6/364. Tirmizî ha­dise, "hasen-garîb" demiştir.

[557] İbn Mâce, 3443. Zevaıcf inde Bûsırî (2/213), hadisin isnadının sahih ve râvüerinin de si­ka olduğunu söylemiştir.

[558] Ahmed b. Hanbel, 5/427, 498; Tirmizî, 2036. Mahmud b. Lebîd'den rivayet edilmiştir. Tirmizî hadise, "hasen-garîb" demiştir. Hâkim (4/309) hadisi sahih bulmuş, Zehebî de ona katılmıştır. Ayrıca Hâkim (4/208), Ebu Saîd'den aynı mânada şahid bir hadis daha rivayet etmiştir.

[559] Senedinde zayıf râvilerden Yahya el-Bâbültî vardır. Mecmau'z-Zevâid, 5/186.

[560] İbn Kayyim el-Cevziyye, Za’du’l-Mead, İklim Yayınları: 4/335-337.

[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Moderatöre Bildir   Kayıtlı
Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.038


View Profile
Re: Perhizle tedavi
« Posted on: 20 Kasım 2019, 01:49:18 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Perhizle tedavi rüya tabiri,Perhizle tedavi mekke canlı, Perhizle tedavi kabe canlı yayın, Perhizle tedavi Üç boyutlu kuran oku Perhizle tedavi kuran ı kerim, Perhizle tedavi peygamber kıssaları,Perhizle tedavi ilitam ders soruları, Perhizle tedaviönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &