Hz. Abdullah bin Zeyd By: sidretül münteha Date: 07 Mayýs 2011, 16:12:31
Hz. Abdullah Bin Zeyd (r.anh)
Abdullah b. Zeyd radýyallahu anh "Sâhibü'l-Ezân" lakabýyla tanýnan bir sahâbi... Ýslâm'ýn þiarý, en büyük alâmeti olan "Ezân-ý Muhammedi"nin okunuþunu rüyasýnda öðrenen bir yiðit. Rasûlullah (sav) efendimizden ezan ile ilgili hadis-i þerifi rivayet etmekle meþhur olmuþ bir iman eri.
O, Medine'li olup Hazrec kabilesine mensuptur. Akabe'de Rasûlullah (sav)'e bey'at ederek islâm'la þereflenen Medine'li ilk müslümanlardandýr. Babasý Zeyd Ýbni Sa'lebe'dir.
Ýki Cihan Güneþi efendimiz Medine-i Münevvere'ye teþrif edince, Ensar ile Muhaciri birbiriyle kardeþ ilân etti. Sonra ashâbýyla birlikte Ýslâm'ýn ilk müessesesi olan mescidi inþâ etti. Hicretin birinci yýlýnda "Mescid-i Nebevi" tamamlandýktan sonra müslümanlarýn ibadete nasýl çaðrýlacaðý konusu gündeme geldi. Namaz vakitleri nasýl duyurulacaktý?
Fahr-i Kâinat (sav) efendimiz bu konuda ashabýnýn fikirlerini almak üzere onlarý topladý ve istiþarede bulundu. Onlara ibâdet vakitlerini halka duyurmak için ne yapýlmasý lâzým geldiðini ve müslümanlarýn cemaate, camiye nasýl çaðrýlmasý gerektiðini sordu. Namaz vaktinin girdiði nasýl ilân edilmeli? diyerek ashabýna sorular yöneltti. Teker teker onlarýn görüþlerini aldý. Herkes bir fikir beyân ediyordu. Kimi namaz vakti cami üzerine bayrak dikelim dedi. Kimi çan çalalým, boru öttürelim dedi. Kimisi de ateþ yakalým dedi. Resûl-i Ekrem (sav) efendimiz bu görüþlere iltifat buyurmadý. Çan çalma hristiy ani arýn, boru sesi yahudilerin, ateþ yakmak da mecûsîlerin âdetleriydi. Bu sebeble bu görüþler hüsnü kabul görmedi. Edasýyla, sedasýyla ve manasýyla gönüllere hoþ gelecek, kulaklarý okþayacak ve imanlarý coþturacak bir çare bulunmalýydý. Bir müddet sabredilmeliydi. Allah (c.c) her þeye kadirdi. Görüþler henüz bir fikir üzerinde birleþemeden toplantý daðýldý. Müzâkereler birkaç gün devam etti.
Abdullah b. Zeyd (r.a.) bir gece rüyasýnda deðiþik kelimelerle bir takým sözler iþitti. Bu iþin gerçekleþtiðini gördü. Sabah erkenden iki Cihan Güneþi efendimizin huzuruna geldi ve rüyasýný heyecanla anlattý. Rüya þöyle idi:
Üzerinde iki kat (alt ve üst) yeþil elbise bulunan biri yanýma geldi. Elinde bir de nâkus (çan) vardý. Ona:
“Elindeki çaný satar mýsýn?" dedim. O da:
"Ne yapacaksýn?" diye sordu. Bende:
"Namaz vakitlerini bildirmek için çalacaðým" dedim. O kiþi bana:
"Ben sana daha hayýrlýsýný tarifedeyim." dedi. Kýbleye karþý durdu ve yüksek sesle
"Allahu Ekber" diye baþlayarak ezaný bütünüyle okudu. Sonra biraz durdu; ezan cümlelerini bir daha okudu.
Ayný kelimeleri tekrar etti. Sonuna doðru iki defa "Kad kâmetis salâh" dedi. Bu cümleyi ilâve etti.
Abdullah.b. Zeyd (r.a.) bu þekilde rüyasýný anlatýnca Resûl-i Ekrem (sav) efendimiz:
"Bu sâdýk bir rüyadýr. Hak, gerçek bir rüyadýr. Onu Bilâl'e öðret. Onun sesi seninkinden daha gürdür." buyurdu. Ezan'da geçen, cümleleri, sözleri Bilâl (r.a.)'a öðretmesini buyurdu. O da Bilâl (r.a.)'e ayný kelimelerle bugün okunmakta olan ezaný öðretti.
Bilâl-i Habeþi (r.a.) mescidin yakýnýnda bulunan yüksek bir yere çýktý ve ilk ezaný okudu. Hz. Ömer (r.a.) ezan sesini iþitince koþarak Rasûlüllah (sav) efendimizin huzuruna geldi ve:
"Ey Allah'ýn Rasûlü! Seni hak Peygamber olarak gönderen Allah için, onun gördüðünün aynýsýný ben de gördüm. Ama bu benden önce geldi." dedi. Bu kelimeleri aynen rüyasýnda duyduðunu söyledi. Bunun üzerine Resûl-i Ekrem (sav) efendimiz:
"Allah'a hamdolsun hakký bildirdi." buyurdu.
Ýki sahabenin rüyalarýnýn ayný olmasýndan dolayý Allahû Teâlâ'ya hamdetti. Böylece kýyamete kadar devam1 edecek olan ulvî bir davet þekli meydana geldi. Bu þeref Abdullah b. Zeyd (r.a.) için büyük saadet oldu. Bundan sonra "sâhibü'l-ezân" diye þöhret buldu.
Ne güzel âhlâk-i hamide!.. Ýstiþare!.. Müzâkere!.. Fikrini almak!.. Fikrini sormak!.. Ýslâm'ýn þiarý, en büyük alâmeti ezan konusunda bunu .tatbik etmek... Deðiþik fikirlerden rahmet beklemek... Hepimize en canlý örnek... Ne rahmet!.. Ne bereket!..
Ýslam'ýn Medine'de devlet haline gelmesinden sonra ezan gündeme gelmiþtir. Yani müslümanlar istiklale kavuþtuktan sonra ezan okunmuþtur. Dolayýsýyla Ezan, Ýslâm ümmetinin müþterek evrensel istiklal marþýdýr. Ezân'a karþý saygýsýzlýk, bir bütün olarak Ýslâm ümmetine karþý saygýsýzlýktýr. Ezan þeairi Ýslâm'dandýr. Yani Ýslâm dininin vazgeçilmez þiarlarýndandýr.
"Sâhibü'l ezan" Hz. Abdullah b. Zeyd (r.a), hicretin ikinci yýlýnda Bedir muharebesine iþtirak etti. Büyük kahramanlýklar gösterdi. Mekke fethi günü Hazrec kabilesinin Hârisoðullarý kolunun bayraðýný taþýdý. Veda Haccýnda bulundu. Hac esnasýnda elinde bulunan hayvanlarýný fakirlere sadaka olarak daðýttý. Kendisine sâdece bir kýsrak koydu. Cömertti. Kendisi sýkýntý ve zaruret içinde yaþamayý tercih eder, mallarýný Allah yolunda infak ederdi.
Fahr-i Kâinat (sav) efendimizden ezan hadisini rivâyetiyle tanýnan Abdullah Ýbni Zeyd (r.a.) altý hadis-i þerif rivayet etti. Hicretin 22. senesinde Hz. Osman (r.a.) devrinde 64 yaþlarýnda iken Medine'de vefat etti. Cenaze namazýný halife Hz. Osman (r.a.) kýldýrdý. Cenâb-ý Hak'dan þefaatlerini niyaz ederiz. Amin. [65]
Abdullah Ýbni Zeyd (r.a.), müslümanlarýn müþterek evrensel istiklal marþý olan ezan'ý Rasûlüllah (sav)'in örnekliðinde ve önderliðinde haber veren bir sahabedir. Yani müslümanlarýn gündemine tevhid'e çaðrýyý taþýmýþtýr. Her gün belli aralýklarla insanlarý tevhid'e çaðýrmak, þirk'ten, küfürden, tuðyandan sakýndýrmak, sahabe fýkhmdandir. Sahabelerin Rasûlüllah (sav)'in örnekliðinde ve önderliðinde okuduklarý ezan, evrensel çaðta küfre, tuðyana, isyana karþý bir direniþ çaðrýsýdýr. Biz bundan anlýyoruz ki, sahabenin fýkhý, kýyam ve direniþ fýkhýdýr. Sahabeler, Allah'ýn arzýnda hüküm ve hakimiyet hakkýnýn sadece Allahû Teâlâ'ya ait olduðunu haykýrmýþlardýr.
Bütün zamanlarda ve mekânlarda geçerli olan anýn vacibinin bu olduðunu öðretmiþlerdir. Ezan, bunun en öenmlidir delilidir. Günde beþ defa okunan ezanla genelde bütün insanlýða, özelde ise Müslümanlara gerçek kurtuluþun adresininin Allah'ýn hükmüne ve hakimiyetine dönmek ve teslim olmak olduðu hatýrlatýlýr. Ezan, ilahi nizam hesabýna beþeri sistemleri, kanun ve yasalarý paydos etme çaðnsýdýr. Sahabeler, müþriki rejime paydos diyen ve paydoslarýný evrensel hale getiren kahramanlardýr. Onlarýn fýkhý, kahramanlýk fýkhýdýr. Kahramanlýk fýkhý, Allah'ýn hükmü ve hakimiyetinin önüne geçirilen bütün hüküm ve hakimiyet çeþitlerini açýk, aleni bir þekilde reddetmektir. Cahili hüküm ve hakimiyet çeþitlerini toptan reddetmeyenler, sahabelerin fýkhýndan bir þey anlayamazlar.[65] El-Ýsabe/Ýbh-i Hacer; Üsdü'l Gabe/Ýbn-i Esir;El-Ýstiab/Ýbn-i Abdi Berr; Hilyertü'l EvIi-ya/Ýsfehani;Suverun Min Hayatü's Sahâbe/Abdurrahman Ref’at el- Baþa: 1/160-200, Beyrut/ty.; Hayatü's Sahabe/Yusuf Kândehlevi.
Ynt: Hz. Abdullah bin Zeyd By: ceren Date: 31 Aralýk 2018, 17:13:41
Esselamu aleykum. Islam için en hayýrlý en imanli en ahlaklý insan olan islam yolunda maddi manevi çalýþan Hz.abdullah bin zeyde binler rahmet selam olsun inþallah. Rabbim razý olsun paylasimdan kardeþim. ..
Ynt: Hz. Abdullah bin Zeyd By: Bilal2009 Date: 01 Ocak 2019, 06:39:46
Ve Aleykümüsselam Rabbim bizleri Ýslam yolundan ayýrmasýn Rabbim paylaþým için razý olsun