Tarihül-Ýslam
Pages: 1
Muaviye ye biat edilmesi By: sumeyye Date: 11 Nisan 2011, 14:09:20
Muaviye'ye Biat Edilmesi

 

Hicretin otuz sekizinci yýlýnýn Zu'1-Ka'de ayýnda (Amr b. Âs ve) Þamlýlar Muaviye'ye halife olarak biat ettiler.[765]

Halife b. Hayyat ve bir baþka tarihçi Þamlýlarýn Muaviye'ye hicri otuz yedinci yýlýn Zu'1-Ka'de ayýnda biat ettiklerini söyler.754

Bu daha doðruya benzer. Zira bu biat hadisesi Amr b. El-Âs'ýn ha­kemlik iþinden dönüþünün ardýnda yapýlmýþtýr.

Muhammed b. Ed-Dahhak el-Hýzâmî babasýndan naklediyor:

-Ýki hakem hükümde ihtilafa düþtükleri zaman bu haberi alan Hz. Ali (r.a.) Küfe mescidinde -insanlarý toplayýp- minbere çýktý ve þöyle söyledi:

-"Ben sizi bu tür hakem olayýna karýþmayýn diye uyarmýþ idim. Ama siz bana karþý geldiniz."

Bunun üzerine esmer bir genç kalkýp ona: "Vallahi sen bizi böyle bir þeyden men etmedin, fakat, buna girmemizi emredip bizi helak ettin. Ama durum senin hoþuna gitmeyen bir hale gelince þimdi kendini suçluluktan kurtarýp kendi günahýný bize yüklüyorsun!" dedi. Hz. Ali:

-Allah belam versin, sen neyin nesisin bu laf ne! Vallahi Müslü­manlar cemaat iken senin daha adýn þanýn yoktu. Ama fitne ortaya çý­kýnca, Maðira (denen yerin) yýldýzlarý gibi fitnenin ortasýna doðuveri-yorsun! Diye azarladý, sonra da "Allah'ýn konaklayacak (fitneden sa­kýndýracak) yerleri vardýr. Sa'd b. Malik ve Abdullah b. Ömer oraya

754 Tarihi Halife s. 192

konakladýlar. Vallahi bu bir günah ise kesinlikle küçük günahlardýn olup af edilecektir. Ama sevap ise kesin kez muazzam bir þükürdür," dedi.

Derimki, bu haberin senedi "munkatý" olmasaydý ne kadar güzel bir haberdi.

Zühri, Salim aracýlýðýyla babasý Abdullah b. Ömer'den naklediyor:

-Bir gün -fitneler döneminde- bacým Hafsa (r.a.)'m yanýna girdim ve saç beliklerinden sular damlýyordu. Ona: "Ýnsanlarýn ne yaptýklarýný görüyorsun. Emirlikten bana hiçbir görev verilmedi." dedim. IIalsa da; "Derhal onlarýn yanýna git. Zira onlar senin gelmeni bekliyor. Senin onlardan kendini ayrý bir yerde tutman korkarým ki bir tefrika olur." diyerek beni ikaz etti. Hafsanýn ýsrarý karþýsýnda Ýbni Ömer de gidip onlara katýldý.

Ýnsanlar -ve iki hakem- daðýlýnca yatsý vakti Muaviye bir hitabede bulunup "Kim bu halifelik meselesinde konuþmak arzu ediyorsa suk-lamasýn bize boynuzlarýný (baþým) göstersin. Biz kesinlikle bu hilafete Ýbni Ömer'den de, babasý Ömer'den de daha fazla hak sahibiyiz." dedi,

Habib b. Mesleme daha sonra Ýbni Ömer'in evine geldi ve otut, "Muaviye'ye cevap versen olmaz mýydý?" deyince Abdullah:

-"Ben o söz üzerine kuþaðýmý çözdüm ve ona: "Halifeliðe senden daha layýk olan kimse seninle ve babanla, Ýslam dinini savunmak için savaþ eden kimsedir. (Yani Ali'dir). Sonra bir laf ederim de cemnati tefrikaya ve aralarýnda kan akmaya sebep olurum, söylediðim söz baþka þeye çekilir diye korktum. Hem de Allah'ýn cennette -sabredenlere* hazýrladýðý nimetler aklýma geldi." dedi.[766]

Cerîr b. Hazim, Ya'la yoluyla Nafi'den naklediyor:

-Ebu Musa el-Eþ'arî (r.a.) Amr'a "Ben bu iþe Abdullah b. Ömer'den daha layýk kimse görmüyorum." dedi. Amr da Ýbni Ömer'e gelip, "San» halife olarak biat edelim, ister misin, yoksa sana muazzam bir mal verilmesi karþýlýðýnda, halifeliðe senden daha hýrslý birine bu iþi terk eder misin!" diye teklifte bulundu. Bunun üzerine Abdullah b. Ömer öfkelenip kalkýp gitti.[767]

Bu haberi Ma'mer b. Raþid Zühri'den naklediyor.[768]

   

Bu Yýl Cereyan Eden Bazý Olaylar
 

Bu yýl Hz. Ali (r.a.) Sehl b. Huneyf i -isyan eden- Ýranlýlar üzerine yolladý. Ýranlýlar ona engel oldular. Bunun üzerine Hz. Ali, Ziyad'ý bir orduyla Ýran'a yolladý. Ziyad onlarla sulh yapýp Ýranlýlarý tekrar haraç vermeye ikna etti.[769]

Ebu Ubeyde der ki: Bu yýl Harûra'da kamp kuran hariciler isyana baþladý. Yirmi bin kiþiydiler. Baþlarýnda Þebes b. Rýbî vardý. Hz. Ali onlarla konuþup delillerini dinledi ve cevaplarýný vererek ikna etti. Onlar da kapýþma olmadan geri döndü.[770]

Süleyman et-Teymî, Enes (r.a.)'ýn þöyle dediðini anlatýr:

-Þebes b. Rýb'î övünerek "Harurî'ye fýrkasýný hürriyete ilk kavuþturan (zulümden kurtaran) benim!" dedi. Adamýn biri de ona "Bunda hiç de övünülecek bir þey yok." dedi.[771]

Muðira'nýn þöyle dediði anlatýr:

-Ýlk hüküm veren kiþi Ýbnu'l-Kevvâ ve Þebes'tir.[772]

Derim ki: Buradaki "Hakem" kelimesinin ayrý bir anlamý vardýr. Bu kelime Haricilerin alamet-i farikasý olmuþtu. Çünkü Harici ortaya çýkýp "Hüküm Allah'ýndýr. Baþka hüküm yok, dedi mi (Hakeme hüküm verdi) derlerdi.[773]



[765] Ahbaru't-Týval 202; Taberi 3/113; Belazuri, Ensab 3/122-126

[766] Buhari, Meðazi 64/29 h.no 4108; Abdurrezzak, Musannef 5/465 h. No 9770

[767] Ýmam Zehebi, Tarihu’l-Ýslam, Cantaþ Yayýnlarý: 6/ 302-303

[768] Ebu Nuaym, Hilye 1/293, 294   

[769] Ebu Nuaym, Hilye 1/293, 294

[770] Halife Tarih 192; Taberi 3/109; Belazuri, Ensab 3/127

[771] Halife Tarih 192

[772] Halife Tarih 192

[773] Ýmam Zehebi, Tarihu’l-Ýslam, Cantaþ Yayýnlarý: 6/ 303



Ynt: Muaviye ye biat edilmesi By: Bilal2009 Date: 01 Ekim 2021, 19:01:25
Esselamu aleyküm Rabbim bizleri ilim öðrenenlerden eylesin Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Muaviye ye biat edilmesi By: Sevgi. Date: 02 Ekim 2021, 02:41:22
Aleyküm Selâm. Paylaþým için Allah sizlerden razý olsun kardeþim
Rabb'im ilmimizi artýrsýn inþaAllah

radyobeyan