4. Sınıf Sınav Soruları
Pages: 123
Ynt: Tasavvuf II Sınav Soruları By: bosna Date: 13 Nisan 2011, 15:43:58
2 )
 Aşağıdakilerden hangisi Halvetiyye’nin kollarından biri değildir?


 
Şemsiyye-Şemseddin Ahmed Sivâsî (ö.1597)
 
Kâsâniyye: Ahmed Kâsânî (ö.1542) ************
 
Ahmediyye-Ahmed Şemseddin Marmaravî (ö.1504)
 
Cemâliyye-Cemâl Halvetî (ö.1493)
 
Rûşeniyye-Dede Ömer Rûşenî (ö.1486)

Ynt: Tasavvuf II Sınav Soruları By: bosna Date: 13 Nisan 2011, 16:02:50
 
Şazaliyye tarikatı hakkında yanlış tır?

Mensup olduğu ailenin nesebi Hz. Hasan’a ulaşır.
 

Nisbesini irşad faaliyetine başladığı İfrîkıye’deki Şâzile (Şâzele) beldesinden alır.
 

Şâzelî, İstanbul halk folkloründe fırıncıların pîri olarak kabul edilmiştir. Eski İstanbul’da birçok fırında, “Her sabah besmeleyle açılır dükkânımız; Hazret-i Şâzelî’dir pîrimiz üstâdımız” levhası asılı bulunurdu. **************
 

Ebü’l-Hasen eş-Şâzelî, 593 (1197) yılında Kuzey Afrika’nın en batısında yer alan Sebte (Ceuta) şehri yakınlarındaki Gamâre’de doğdu.
 

Şâzelî eser telif etmemekle birlikte Hakîm et-Tirmizî’nin Hatmü’l-evliyâ’, Ebû Tâlib el-Mekkî’nin Kûtü’l-kulûb, İmam Gazzâlî’nin İhyâ’u ‘ulûmi’d-dîn, Kuşeyrî’nin er-Risâle…gibi kitaplara özel ilgi gösterdi ve bunları derslerinde şerhetti.

 
 


Bedeviye tarikatı hakkında aşağıdakilerden hangisi yanlış?

Bedeviyye, Ahmed el-Bedevî (ö. 675/1276) tarafından kurulan ve daha çok Mısır’da yaygın olan bir tarikattır.
 

Tarikat silsilesi Hasan-ı Basrî vasıtasıyla Hz. Ali’ye ulaşır.
 

Bedevî hırkası ile tarikatın alem ve sancağı kırmızıdır.
 

Bedeviyye’nin Mısır kültüründeki yeri, Bektaşîliğin Anadolu ve Rumeli’deki tesirine benzetilebilir.
 

Bedeviyye Mısır dışında da bir çok ülkede özellikle Hindistan’da yaygınlık kazanmıştır. *********
 





Mevlevilik hakkında hangisi yanlış?



Mevlânâ, babasının vefatından sonra eğitimine dokuz yıl kadar Seyyid Burhaneddin Muhakkık Tirmizî’nin gözetiminde devam etti.
 
Mevlânâ, Muhakkık Tirmizî’den sonra Şems-i Tebrizî ile tanıştı.
 
Mevleviyye’nin kurucusu Mevlânâ Celaleddin-i Rûmî, Belh şehrinde dünyaya geldi.
 
Mevlânâ, Zerkûbî’nin ölümünden sonra Sultan Veled ile aynı sohbeti devam ettirmeye çalıştı.*******
 
Mevlânâ, Şems’den sonra sevgi ve muhabbetini Selahaddin Zerkûbî’ye hasretti ve onunla teselli buldu.


 
Bu soruyu hatırlayamadım ama cevabı işaretlediğim şık olacak?

Hafî-Kuûdî
 
Hafî ve Cehrî
 
Cehrî-Kıyâmî
 
Hafî-Kıyâmî ********
 
Cehrî-Kuûdî
5 )
 Aşağıdakilerden hangisi Yeseviyye’nin özelliklerinden biri değildir?
 
Yeseviyye’de halvet uygulaması önem arz eder ve kendine has bir usûlü vardır.
 
Mürid hiçbir zaman kimseyi şeyhinden üstün bilmemeli ve ona mutlak teslim olmalıdır.
 
Şeyhlerin, özellikle şeyhinin sırlarını ve kerametlerini muhafaza etmek ve onları ifşa etmemek.
 
Yeseviyye’de bir sâlikin kemâl sahibi olmayı arzulaması, Cenâb-ı Hakk’a ulaşmayı istemesi (vuslat), korku ve ümit arasında bir halde olması ve zikre devam etmesi gerekir.
 
Yeseviyye’de zikir hafî olup “hatme” adıyla anılır. *********

Ynt: Tasavvuf II Sınav Soruları By: dedecim Date: 13 Nisan 2011, 16:47:06
mükemmelsiniz teşekkürler  hep beraber değerli dostlar saygılarımla
Ynt: Tasavvuf II Sınav Soruları By: ahsengül Date: 13 Nisan 2011, 20:19:54
FARKLI BİR SORU DAHA
Halvetiyye ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?


Halvetiyye’de seyru sülûk yedi isimle (lâ ilâhe illallah, Allah, hû, hak, hay, kayyûm, kahhâr) yapılır.
   
Haftanın belli günlerinde Halveti tekkelerinde sesli olarak topluca icra edilen zikre “sema” ve “hatm-i hâce” gibi isimler verilir*********************************
   
Tarikatın tüm esaslarını tam olarak tespit eden ve tarikatı daha geniş bir coğrafyaya yayan mutasavvıf ise, “ikinci kurucu şeyh” (pîr-i sânî) ve “Halvetiyye Tâifesinin Seyyidi” olarak anılan Seyyid Yahya Şirvânî (ö.1457 veya 1463-64) olmuştur.
   
Halvetiyye’nin temeli, XIV. yüzyılın ikinci yarısında Harezm bölgesinde, silsilesi Sühreverdiyye’ye bağlanan Kerîmüddin Ahî Muhammed Halvetî (ö.1350) tarafından atıldı.
   
Kurucusu Kerîmüddin Ahî Muhammed Halvetî’nin yeğeni ve halifesi Ömer Halvetî’dir.

Aşağıdakilerden hangisi Mevleviliğin özelliklerinden biri değildir?


Mevlevî yolunun en önemli iki özelliği “sema” ve “çile”dir.
   
Mevleviyye, idari merkez Konya’da kalmak şartıyla, Fatih Sultan Mehmed döneminde İstanbul’a giren ilk tarikatlardan birisidir.
   
Mevleviyye’de çile (halvet), 100 gündür. Çileye giren bir Mevlevî dervişi, bu süre içinde tekkede bulunmak zorundadır, orayı izinsedemez******************************
   
Mevleviyye, şubesi olmayan bir tasavvuf yoludur. Sadece “veled” ve “şems” meşrepleri vardır.
   
Mevleviyye, XIII. yüzyılın sonlarında Konya’da, Mevlânâ Celâleddin Rumî adına oğlu Sultan Veled tarafından tesis edilmiş bir tasavvuf yoludur.

Hangisi tarikatlerin onksiyonlarından değildir?
   
Tarikat mensuplarının bir çok iç savaş ve çekişmelerde halklar arasında arabulucu rolü oynamaları.
   
İslam mücahitlerinin ulaşamadığı uzak diyarlara İslam’ın yayılması.
   
Seyyah dervişler vasıtasıyla İslam’ın diğer Müslüman ülkelere yayılması.*************
   
İslam mücahitlerince fethedilen toprakların İslamlaştırılması ve bu topraklarda yaşayanların gönüllerinin İslam’a ısındırılması.
   
İslam diyarlarının işgale uğraması veya düşman saldırılarına maruz kalması sırasında tarikat erbabının direniş ve yurdu düşmana karşı savunması.


Hangisi halvetiyye nin bir kolu değildir?

Şemsiyye-Şemseddin Ahmed Sivâsî (ö.1597)
   
Ahmediyye-Ahmed Şemseddin Marmaravî (ö.1504)
   
Kâsâniyye: Ahmed Kâsânî (ö.1542)*******************************
   
Rûşeniyye-Dede Ömer Rûşenî (ö.1486)
   
Cemâliyye-Cemâl Halvetî (ö.1493)

Ynt: Tasavvuf II Sınav Soruları By: ahsengül Date: 13 Nisan 2011, 20:28:54
c sınıfından yeni bir soru daha
Kadiriyye ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?


Kâdiriyye’yi Anadolu’ya ilk defa Abdülkadir Geylânî’nin torunlarından Hüseyin Hamevî getirmiştir.*************************************
   
Kâdiriyye, Abdülkâdir Geylânî tarafından Bağdat’ta kurulmuş bir tasavvuf yoludur.
   
Kâdiriyye, Endonezya’dan Kuzey Afrika’ya, Sibirya’dan Afrika içlerine kadar yayılmıştır.
   
İslâm dünyasının en eski ve en yaygın tarikatlarından birisi olarak kabul edilen Kâdiriyye, XIII-XV. asırlar arasında Osmanlı Devleti dışındaki Müslüman ülkelerde gelişimini farklı kolları sayesinde gerçekleştirmiştir.
   
Kâdiriyye’yi İstanbul’a getiren İsmail Rûmî (ö.1631)’dir. İsmail Rûmî’nin İstanbul’da yaptırdığı Tophane tekkesi, bu yolun Anadolu’daki merkezi konumundadır.
Ynt: Tasavvuf II Sınav Soruları By: miraymir Date: 14 Nisan 2011, 00:51:37
2 )  “XII-XIII. asırlara genel olarak bakıldığında tarikatların tekevvün dönemi olarak dikkati çeker.”
Aşağıdaki tarikatlardan hangisi bu dönemde kurulmamıştır?



  Çiştiyye 
  Kâdiriyye 
  Yeseviyye 
  Rifâiyye 
  Halvetiyye
Ynt: Tasavvuf II Sınav Soruları By: ömerseve Date: 14 Nisan 2011, 14:13:15
Aziz Mahmud Hüdayi ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?


 
Tekkesi, İstanbul’un en önemli tasavvuf ve kültür merkezlerinden biri olarak hizmet görmüş; buradan pek çok ilim ve fikir adamı, şeyh ve musikişinas yetişmiştir.
 
Celvetiyye’nin kurucusu Aziz Mahmud Hüdâyî, 1541’de İstanbul’da doğdu. cccc
 
Vefat ettiğinde altmışa yakın halifesi bulunduğu rivayet edilen Aziz Mahmûd Hüdâyî, halifeleri ve yazdığı otuz kadar eseriyle Anadolu ve Balkanlar’daki dinî-tasavvufî hayat üzerinde derin tesirler bırakmış ve bu şekilde şöhreti günümüze kadar ulaşmıştır.
 
Hüdâyî, üç yıl gibi kısa bir sürede seyru sülûkünü tamamladıktan sonra şeyhi tarafından çocukluk yıllarını geçirdiği Sivrihisar’a halife olarak tayin edildi.
 
Trakya ve Balkanlar’da bir süre

 
Rifâiyye, Kâdiriyye gibi Horasan kökenli bir tarikattır.cccc
 
Bu yolun mensupları zikir ve âyin usûlü olarak “sesli” (cehrî) ve “ayakta” (kıyâmî) zikir usûlünü benimsemişlerdir.
 
Tarikatta riyazet ve mücâhedeye çok önem verilir.
 
Rifâî kıyam zikri coşkun ve hareketlidir ve zikir içinde Rifâiyye’ye mahsus olan “burhan” gösterisi vardır.
 
Kıyam zikrine uygun musiki icra edilir. Kalbî “ism-i Hay” ve “ism-i Celâl” zikirlerinde ney de üflenir.

 
O, İbn-i Arabi tarafından sistemleştirilen tasavvuf anlayışını geliştirmiş, dinin zahirî hükümlerine bağlılık konusunda son derece titiz davranmıştır.
 
Zühd, bedenin değil ruhun özelliğidir. İtibar manaya olduğu için mâsivâdan yüz çevirme bedenle değil, gönülle olur.
 
Semâ‘ı meşru görmekle birlikte bir sûfînin müşâhede ettiği derunî hallerin dini ölçülerin dışına taşmamasını şart koşmuştur.
 
Abdülkâdir Geylânî’ye göre kalbin arınması, bilginin hayata geçirilmesine ve ibadetlerin samimi ve gösterişten uzak (ihlâslı) bir şekilde yerine getirilmesine bağlıdır.
 
Abdülkâdir Geylânî’nin tasavvufî görüş ve düşünceleri, dinin zahirî hükümlerine titizlikle bağlı kalma esasına dayanır.
 
Arslan Baba
 
Hacı Bektaş Veli
 
Abdülhâlik-ı Gucdüvânî
 
Yûsuf Hemedânî
 
Ahmed Yesevî cccc
3 )

Ynt: Tasavvuf II Sınav Soruları By: m-h-d-73 Date: 14 Nisan 2011, 15:26:05
Alıntı sahibi: bosna üzerinde 13 Nisan 2011, 15:26:48
5 )
 Bedeviyye ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Bedevî hırkası ile tarikatın alem ve sancağı kırmızıdır.*
 
Bedeviyye, Ahmed el-Bedevî (ö. 675/1276) tarafından kurulan ve daha çok Mısır’da yaygın olan bir tarikattır.
 
Bedeviyye’nin Mısır kültüründeki yeri, Bektaşîliğin Anadolu ve Rumeli’deki tesirine benzetilebilir.
 
Bedeviyye Mısır dışında da bir çok ülkede özellikle Hindistan’da yaygınlık kazanmıştır.*******
Tarikat silsilesi Hasan-ı Basrî vasıtasıyla Hz. Ali’ye ulaşır

1 ) bu sorudan emin değilim ama siz tekrar bakabilirsiniz
 Aşağıdakilerden hangisi XVI-XIX. Asırlarda belli başlı tasavvufî olaylardan biri değildir?
XVII. yüzyılda medreselerle birlikte tekkelerin de gerilemeye başladığı görülmekte, ehil olmayan bazı kişilerin şeyh oğlu olmak avantajı ile tekkelere postnişin olarak tayin edildiğine sıkça rastlanmaktadır.******
 
XVIII. yüzyılda gerileyen tekke ve medrese eğitimine rağmen, Bursalı İsmail Hakkı ve Erzurumlu İbrahim Hakkı gibi iz bırakan iki büyük mutasavvıf yetişmiştir.
 
Kadızâdeler ile Sivâsîzâdeler arasındaki fikir ayrılıkları ve anlaşmazlıkları zaman zaman tartışmalara neden olmuştur.
 
Yeniçeri Ocağı’nın 1838 yılında kaldırılması üzerine, Bektaşî tekkeleri de kapatılmış ve şeyhliklerine Nakşî, Kâdirî ve Mevlevî halifeler tayin edilmiştir.
 
XVI. yüzyıl Osmanlı ülkesinde düşünce hürriyetinin bir meyvesi olarak İbnü’l-Arabî’nin Şeyhü’l-İslâm İbn Kemal fetvasıyla aklan¬masından sonra özellikle şiir ve edebiyatta “vahdet-i vücud” fikrinin yaygınlaştığı yıllardır.

slm arkadaşlar bu sorudaki bütün şıklar doğru gözüküyor

Ynt: Tasavvuf II Sınav Soruları By: yüsra72 Date: 14 Nisan 2011, 16:05:40
Aşağıdakilerden hangisi XVI-XIX. Asırlarda belli başlı tasavvufî olaylardan biri değildir?
XVII. yüzyılda medreselerle birlikte tekkelerin de gerilemeye başladığı görülmekte, ehil olmayan bazı kişilerin şeyh oğlu olmak avantajı ile tekkelere postnişin olarak tayin edildiğine sıkça rastlanmaktadır.
 
XVIII. yüzyılda gerileyen tekke ve medrese eğitimine rağmen, Bursalı İsmail Hakkı ve Erzurumlu İbrahim Hakkı gibi iz bırakan iki büyük mutasavvıf yetişmiştir.
 
Kadızâdeler ile Sivâsîzâdeler arasındaki fikir ayrılıkları ve anlaşmazlıkları zaman zaman tartışmalara neden olmuştur.
 
Yeniçeri Ocağı’nın 1838 yılında kaldırılması üzerine, Bektaşî tekkeleri de kapatılmış ve şeyhliklerine Nakşî, Kâdirî ve Mevlevî halifeler tayin edilmiştir.******
 
XVI. yüzyıl Osmanlı ülkesinde düşünce hürriyetinin bir meyvesi olarak İbnü’l-Arabî’nin Şeyhü’l-İslâm İbn Kemal fetvasıyla aklan¬masından sonra özellikle şiir ve edebiyatta “vahdet-i vücud” fikrinin yaygınlaştığı yıllardır.




)  “XII-XIII. asırlara genel olarak bakıldığında tarikatların tekevvün dönemi olarak dikkati çeker.”
Aşağıdaki tarikatlardan hangisi bu dönemde kurulmamıştır?



  Çiştiyye
  Kâdiriyye
  Yeseviyye
  Rifâiyye
  Halvetiyye****

Ynt: Tasavvuf II Sınav Soruları By: Salihalp Date: 14 Nisan 2011, 22:43:55
HayAllah razı olsun...
Ynt: Tasavvuf II Sınav Soruları By: Çiçekler Date: 15 Nisan 2011, 10:51:31
selamün aleyküm soruları kaydetmeyi bilmiyorum bana hacı bayram velinin özelliği değildir gibi uzun bir soru çıktı birde yeseviyye ve özellikleri konusunda geçen marifetullah,sehavet,sıdk fenafillah tevekkülve tefekkür hangisi değildir diye sıdk cevabını verdim hepinizin cuması mübarek olsun.
Ynt: Tasavvuf II Sınav Soruları By: BİLGE Date: 15 Nisan 2011, 13:48:49
Hacı Bektaşi Veli'nin eserlerinden değildir?
-makalat
-tefsir-i fatiha
-şerh-i besmele
-nesayih-i hacı bektaşi veli
-menakibül arif ccc
bana farklı olarak bu soru çıktı. Emeği geçen herkesten Allah razı olsun

Ynt: Tasavvuf II Sınav Soruları By: ahmett Date: 15 Nisan 2011, 16:57:51
 
Mevleviyye, şubesi olmayan bir tasavvuf yoludur. Sadece “veled” ve “şems” meşrepleri vardır.
 
Mevleviyye’de çile (halvet), 100 gündür. Çileye giren bir Mevlevî dervişi, bu süre içinde tekkede bulunmak zorundadır, orayı izinsiz terk edemez.
 
Mevleviyye, XIII. yüzyılın sonlarında Konya’da, Mevlânâ Celâleddin Rumî adına oğlu Sultan Veled tarafından tesis edilmiş bir tasavvuf yoludur.
 
Mevlevî yolunun en önemli iki özelliği “sema” ve “çile”dir.
 
Mevleviyye, idari merkez Konya’da kalmak şartıyla, Fatih Sultan Mehmed döneminde İstanbul’a giren ilk tarikatlardan birisidir.
 
Tarikat mensuplarının bir çok iç savaş ve çekişmelerde halklar arasında arabulucu rolü oynamaları.
 
İslam diyarlarının işgale uğraması veya düşman saldırılarına maruz kalması sırasında tarikat erbabının direniş ve yurdu düşmana karşı savunması.
 
Seyyah dervişler vasıtasıyla İslam’ın diğer Müslüman ülkelere yayılması.
 
İslam mücahitlerince fethedilen toprakların İslamlaştırılması ve bu topraklarda yaşayanların gönüllerinin İslam’a ısındırılması.
 
İslam mücahitlerinin ulaşamadığı uzak diyarlara İslam’ın yayılması.
 
Ahmediyye-Ahmed Şemseddin Marmaravî (ö.1504)
 
Kâsâniyye: Ahmed Kâsânî (ö.1542)
 
Cemâliyye-Cemâl Halvetî (ö.1493)
 
Şemsiyye-Şemseddin Ahmed Sivâsî (ö.1597)
 
Rûşeniyye-Dede Ömer Rûşenî (ö.1486)
 
Muhammed Bahâeddin, 1318’de Buhara yakınlarındaki Kasr-ı Hinduvân’da (Kasr-ı Ârifân) dünyaya geldi.
 
Hâce Muhammed Bahâeddin, müritlerine dinî kaidelere uymayı, takvayı ve azimetle amel etmeyi ısrarla tavsiye eder; velîlik derecelerine bu şekilde ulaşılabileceğini söylerdi.
 
Muhammed Bahâeddin Nakşibend, kendisine silsilesini soran bir kişiye “Silsile ile kimse bir yere ulaşamaz” demiş ve asıl olanın sadakat ve samimiyet olduğunu vurgulamıştır.
 
Nakşibendiyye’nin kurucusu Muhammed Bahâeddin, Buhârâlı olduğu için “Buhârî” nisbesiyle ve küçüklüğünde babası ile birlikte nakışçılık yaptığı için “Nakşbend” lakabıyla anılır. Bu lakaba nispetle kurduğu tarikata da “Nakşibendiyye” denilmiştir.
 
Bahâeddin Nakşibend’in kendisinden çok önce vefat etmiş olan Alâeddin Attâr tarafından da manen yetiştirildiği kabul edilir.
5 )
 Aşağıdakilerden hangisi Nakşbendiyye kollarından biri değildir?


 
Ahrâriyye: Ubeydullah Ahrâr
 
Şemsiyye: Ahmed Şemseddin Sivâsî
 
Müceddidiyye: Ahmed Fûrûk-i Sirhindî
 
Hâlidiyye: Mevlana Hâlid-i Bağdadî
 
Melâmiyye: Muhammed Nûru’l-Arabî

5/5
 
Cevap Listesi
 
1 2 3 4 5



TASAVVUF II VİZE SINAVI
Sınav Bitiş Zamanı : 15.04.2011 - 16:40:37
Kalan Sınav Süresi: 0 saat 0 dk. 23 saniye
 
1 )
 Aziz Mahmud Hüdayi ile ilgili aşağıda verilen ifadelerden hangisi yanlıştır?


 
Vefat ettiğinde altmışa yakın halifesi bulunduğu rivayet edilen Aziz Mahmûd Hüdâyî, halifeleri ve yazdığı otuz kadar eseriyle Anadolu ve Balkanlar’daki dinî-tasavvufî hayat üzerinde derin tesirler bırakmış ve bu şekilde şöhreti günümüze kadar ulaşmıştır.
 
Tekkesi, İstanbul’un en önemli tasavvuf ve kültür merkezlerinden biri olarak hizmet görmüş; buradan pek çok ilim ve fikir adamı, şeyh ve musikişinas yetişmiştir.
 
Trakya ve Balkanlar’da bir süre kaldıktan sonra İstanbul’a geldi. Hüdâyî, halktan sultanlara kadar uzanan geniş bir tesir halkası meydana getirdi.
 
Hüdâyî, üç yıl gibi kısa bir sürede seyru sülûkünü tamamladıktan sonra şeyhi tarafından çocukluk yıllarını geçirdiği Sivrihisar’a halife olarak tayin edildi.
 
Celvetiyye’nin kurucusu Aziz Mahmud Hüdâyî, 1541’de İstanbul’da doğdu.

 
Şeyh Edebâli
 
Şeyh Âşık Paşa
 
Elvan Çelebi
 
Şeyh Muhlis Baba
 
Baba İlyas Çelebi
 
Şerh-i Besmele
 
Tefsîr-i Fâtiha
 
Makâlât
 
Nesâyih-i Hacı Bektâş-ı Velî

Ynt: Tasavvuf II Sınav Soruları By: marziye Date: 15 Nisan 2011, 20:52:03
 Rifaiyye’nin özellikleri ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?


 
Kıyam zikrine uygun musiki icra edilir. Kalbî “ism-i Hay” ve “ism-i Celâl” zikirlerinde ney de üflenir.
 
Tarikatta riyazet ve mücâhedeye çok önem verilir.
 
Bu yolun mensupları zikir ve âyin usûlü olarak “sesli” (cehrî) ve “ayakta” (kıyâmî) zikir usûlünü benimsemişlerdir.
 
***Rifâiyye, Kâdiriyye gibi Horasan kökenli bir tarikattır.
 
Rifâî kıyam zikri coşkun ve hareketlidir ve zikir içinde Rifâiyye’ye mahsus olan “burhan” gösterisi vardır.

2 )Sufiler tasavvufun gayesi hakkında aşağıdakilerden hangisini söylememişlerdir?


 
Allah korkusunun kalbe yerleşmesi
 
Güzel ahlak
 
***Adil olmak
 
Allah sevgisi
 
Marifetullah

 Kadiriyye’de toplu zikir hangi şekilde icra edilir?


 
Hafî ve Cehrî
 
Hafî-Kıyâmî
 
Hafî-Kuûdî
 
Cehrî-Kuûdî
 
****Cehrî-Kıyâmî
5 )
 Hacı Bektaşi Veli ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?


 
Hacı Bektâş Veli o zamanki adıyla Sulucakarahöyük, bugünkü adıyla Nevşehir’e yerleşmiştir. Burada 1171 yılında vefat etmiş ve türbesi buradadır.
 
Âşıkpaşazâde’nin kaydettiğine göre Hacı Bektâş-ı Velî ve kardeşi Menteş’in, Baba İlyas Horasanî’ye intisap ettikleri; Elvan Çelebi ve Eflâkî’nin beyanlarına göre de Hacı Bektâş’ın halifelik makamına kadar yükseldiği anlaşılmaktadır.
 
Vefâî şeyhi Baba İlyas’ın halifesi olup Horasan erenlerindendir.
 
Hacı Bektâş-ı Velî, Bektâşiyye’nin kurucusu kabul edilen bir Türkmen şeyhidir.
 
XIII. yüzyılda Cengiz istilâsı sebebiyle Anadolu’ya vuku bulan derviş göçleri arasında, aynı mektebe mensup Yesevî veya Haydarî dervişlerinden biri olarak Anadolu’ya gelmiştir.

5 )
 Aşağıdaki isimlerden hangisi XIV. ve XV. Asır mutasavvıflarından biri değildir?


 
Nakşibend Muhammed Bahâeddin Buhârî
 
Hacı Bayram-ı Velî
 
Yunus Emre
 
-****Hacı Bektaş-ı Velî
 
Dâvûd-i Kayserî
2 )
 
Sa’diyye’nin kurucusu Sa‘deddin el-Cebâvî (ö.575/1180) ile ilgili aşağıda belirtilenlerden hangisi yanlıştır?


 
Sa‘deddin el-Cebâvî’nin yol kesen haydutları terbiye ve irşad maksadıyla aralarına katıldığı söylenir.
 
Sa‘deddin el-Cebâvî’nin tarikat silsilesi biri vehbî, diğeri kesbî olmak üzere iki koldan Hz. Peygamber’e (s.a.) ulaşır.
 
Nesebi baba tarafından Hz. Ömer’e, anne tarafından Hz. Ebu Bekir’e ulaşır.
 
Sa‘deddin el-Cebâvî’nin başta akıl hastaları olmak üzere birçok hastayı tedavi ettiği, öte yandan vahşi ve zehirli hayvanlar üzerinde tasarrufta bulunmak gibi kerametleri olduğu rivayet edilir.
 
Dedelerinden biri olan Şeybân’a nisbetle “Şeybânî”, tekkesini kurup faaliyet gösterdiği Şam’ın Cebâ köyüne izâfetle “Cebâvî” nisbeleriyle bilinir. Türkçe’de ve bazı Batı dillerinde Cebâvî nisbesi daha çok “Cibâvî” şeklinde kullanılmaktadır.
)
 Abdülkadir Geylânî’nin tasavvufi görüşleri ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?


 
Zühd, bedenin değil ruhun özelliğidir. İtibar manaya olduğu için mâsivâdan yüz çevirme bedenle değil, gönülle olur.
 
Abdülkâdir Geylânî’nin tasavvufî görüş ve düşünceleri, dinin zahirî hükümlerine titizlikle bağlı kalma esasına dayanır.
 
Semâ‘ı meşru görmekle birlikte bir sûfînin müşâhede ettiği derunî hallerin dini ölçülerin dışına taşmamasını şart koşmuştur.
 
O, İbn-i Arabi tarafından sistemleştirilen tasavvuf anlayışını geliştirmiş, dinin zahirî hükümlerine bağlılık konusunda son derece titiz davranmıştır.
 
Abdülkâdir Geylânî’ye göre kalbin arınması, bilginin hayata geçirilmesine ve ibadetlerin samimi ve gösterişten uzak (ihlâslı) bir şekilde yerine getirilmesine bağlıdır.

)
 Çiştiyye ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?


 
Çiştiyye’de tasavvufî düşüncenin temelini “vahdet-i vücûd” kavramı oluşturur.
 
Çiştiyye tarikatı mensupları ilk dönemlerinde, Şeyh Şehâbeddin es-Sühreverdî’nin Avârifü’l-maârif’ini tarikatlarının temel kitabı olarak benimsemişlerdi. Hücvîrî’nin Keşfü’l-mahcûb’u da çok rağbet gösterdikleri bir eserdir.
 
Çiştiyye, Muînüddin Hasan el-Çiştî’ye nisbet edilen İran’ın ilk ve en büyük tarikatıdır.
 
Çiştiyye tarikatının tarihi “büyük şeyhler” dönemi (1200-1356), taşra hankahları dönemi (XIV-XV. yüzyıllar), Sâbiriyye kolunun doğuşu ve gelişmesi dönemi (XV. yüzyıldan itibaren) ve Nizâmiyye kolunun ortaya çıkışı (XVIII. yüzyıl) olmak üzere dört bölümde değerlendirilir.
 
Adını, asıl kurucusu Hâce Ebû İshak eş-Şâmî’nin şeyhi Mimşâd ed-Dîneverî’nin emriyle yerleştiği Herat yakınlarındaki Çişt köyünden alır.
4 )
 Hacı Bektâş-ı Velî’ye birtakım eserler izafe edilmiştir. Aşağıdakilerden hangisi onun eserlerinden biri değildir?


 
Makâlât
 
Şerh-i Besmele
 
Tefsîr-i Fâtiha
 
Menâkıbü’l-ârifîn
 
Nesâyih-i Hacı Bektâş-ı Velî

Ynt: Tasavvuf II Sınav Soruları By: imran Date: 15 Nisan 2011, 23:46:31
Tarikatlar dönemi ile ilgili aşağıda söylenenlerden hangisi yanlıştır?


 
Bu dönem XII. asırdan başlayarak tasavvufî tefekkürün en büyük temsilcilerinin yetiştiği, tasavvufî şiir ve edebiyatta en değerli mahsullerin verildiği bir süreçtir.
 
Tasavvuf tarihi dönemlerinin ikincisi olan tarikat dönemi, tasavvuf müesseselerinin (tarikat, tekke, fütüvvet teşkilatı vb.) ortaya çıkarak sosyal hayatın bir parçası haline geldiği dönemdir.
 
Siyasî otoritenin zaafa uğradığı XII-XIII. Asırda halkın manevî otoritelere sığınarak sıkıntılarından uzaklaşmaya çalıştığı; halkın ve yöneticilerin XI. asırdan itibaren sûfîlere gösterdikleri hürmet, saygı ve yardımın giderek arttığı görülür.
 
Bu dönemde kaleme alınan İbnü’l-Fâriz’in Dîvân’ı, İbnü’l-Arabî’nin Füsûs’u, Konevî’nin Fükûk’u ve Fahreddin Irâkî’nin Lemeât’ı tefekkür tarafı ağır basan, tasavvuf düşüncesini zengin kavramlarla açıklayan eserler olarak ilgi çekmiştir.
 
XII-XIII. Asırlar bir yandan ehl-i sünnet tasavvufu gelişip kurumsallaşırken, diğer yandan da Kalenderî ve Hayderî gibi Şîa fırkalarının tasavvufî kisve altında faaliyet gösterdikleri görülür.



radyobeyan