Kuranda Ýnsan Psikolojisi
Pages: 1
Medine By: meryem Date: 26 Mart 2011, 00:16:49
MEDÝNE

 Medine kelimesinin kökeni konusunda iki görüþ var­dýr: 1) D-y-n (dâne) kökünden gelmiþtir. Ýtaat etti anlamý­na gelir. Yöneticisine itaat edilerek oturulduðu için þehire Medine denilmiþtir. D-y-n kökünün malik/hâkim olmak anlamý da vardýr. Buna göre, þehir halkýna hâkim olunduðu için bu adý almýþtýr. 2) M-d-n (medene) kökün­den türemiþtir. Bir yerde yerleþmek, ikamet etmek anla­mýndadýr. Medine, yerleþilen yer manasýna gelir.[985]

Kur'an'da medine kelimesi, daha çok peygamber kýssa­larý içinde geçmektedir. Ondört yerde tekil, üç yerde ise medâin biçiminde çoðul olarak yer alýr.

Kur'an'daki medine sözcüklerinin hangi özel þehirleri anlattýðý konusunda iki ana durum belirlenmiþtir: Eski medeniyet merkezleri, Hz. Peygamberin þehri Medine.[986]

  Eski Medeniyet Merkezleri

 Hz. Salih ile kavmi Semûd'un anlatýldýðý medine, Hicr þehridir.[987] Hz. Lût ile kavminin anlatýldýðý yer ise, Sedum (Sodom) þehridir.[988] Hz. Yusufla ilgili kýssada geçen medi­ne, Mýsýr'dýr.[989] Ashab-ý Kehfin baþýndan geçenlerin anla­týldýðý þehir, þimdiki adý Tarsus olan Efsus'tur.[990] Hz. Mu­sa ile Firavun arasýndaki olaylarýn geçtiði yer, Mýsýr'dýr. [991]Hz. Musa'dan yardým isteyen adamýn öyküsü, Mýsýr'da geçmiþtir.[992] Hz. Musa ile Hýzýr'ýn yolculuðunu anlatan âyetlerdeki þehir, Antakya'dýr.[993]

Bazý âyetlerde, karye ile medine, birbiri yerine de kul­lanýlmýþtýr. Bu durumda, ikisi eþanlamlýdýr.[994]

 Hz. Peygamberin Þehri Medine:

 Dört âyette, Hz. Peygamber'in göç etmesinden sonra Yesrib'in Medine adýný alma süreci anlatýlýr.[995]

  Ýhraç Minel-Medine (Þehirden Çýkarýlma):

 Firavun, Hz. Musa ile Hz. Harun'un sihirbazlarý dize getirmesini,

"Ben size izin vermeden mi ona inandýnýz? Halký þehirden çýrkarmak için düzdüðünüz bir hiledir, ama sizin göreceðiniz var. Ellerinizi ayaklarýnýzý çaprazla­ma keseceðim, sonra da hepinizi asacaðým." diyerek de­ðerlendirdi.[996]

Münafýklar, yaptýklarý ikiyüzlülüðün sonucunu, þöyle deðerlendirdi:

"Eðer bu savaþtan Medine'ye geri dönersek, þerefli kimseler alçaklarý oradan çýkaracaktýr."

Oysa þeref, Allah'ýn, peygamberinin ve mü'minlerindir, ama münafýk­lar bu gerçeði bilmezler.[997]


[985] Râgýb el-Isfahâni, Müfredat,   705;   Ýbnu-Cevzi, Nüzhet, 560.

[986] Vecdi Akyüz, Kur’an’da Siyasi Kavramlar, Kitabevi Yayýnlarý: 463.

[987] Neml. 27/48.

[988] Hicr, 15/67.

[989] Yusuf, 12/30.

[990] Kehf, 18/19.

[991] Araf, 7/111,123; Þuara, 26/36,53.

[992] Kasas, 28/15,18.20.

[993] Kehf, 18/77,82; Yasin, 36/13,20. Her iki âyet grubunda da anlatýlan þehir, Antakya'dýr.

[994] Vecdi Akyüz, Kur’an’da Siyasi Kavramlar, Kitabevi Yayýnlarý: 464.

[995] Tevbe, 9/101,120; Ahzab, 33/60,63; Munafýkûn, 63/8. Vecdi Akyüz, Kur’an’da Siyasi Kavramlar, Kitabevi Yayýnlarý: 464.

[996] Araf, 7/123-124. Ayný olay karye sözcüðü kullanýlarak da anlatýlýr.

[997] Münafikûn, 63/8. Vecdi Akyüz, Kur’an’da Siyasi Kavramlar, Kitabevi Yayýnlarý:464-465.


Ynt: Medine By: barýþ-7-j Date: 26 Mart 2011, 00:34:08
simdi olmak istedim ilk yer medinedir keþke orda olabilsem
Ynt: Medine By: barýþ-7-j Date: 26 Mart 2011, 00:36:17
teþekkürler hocam bilgi icin
Ynt: Medine By: meryem Date: 26 Mart 2011, 21:28:51
Ýnþaallah nasip olurda gidersin güzel kardeþim

radyobeyan