Fetvalarla Çaðdaþ Hayat
Pages: 1
Az bir paha By: sidretül münteha Date: 19 Mart 2011, 21:56:44
ac- "Az Bir Paha" (Semen-i Katýl)




Âyetteki "az bir paha ile satmayýn" ifadesinin mefhum-u mu­halifi düþünülürse, "çok paha ile satýn" anlamý çýkar. Ancak Kur'ân naslarýnýn "mefhum-u muhalifinin" alýnamayacaðýný, baþta Hanefîler olmak üzere, birçok Ýslâm hukukçusu söylemiþtir. Ay­rýca tefsirciler de bunu þu þekilde açýklamýþlardýr:

1- "Âyetlerimizi az bir paha ile deðiþmeyin" ifadesinin anlamý, açýklama, izah etme ve faydalý ilmi gizlemeyip, insanlara yayma karþýlýðýnda birþey almayýn, demektir. Nitekim Ebû Davud'un Sünen'inde Ebû Hureyre'den nakledilen bir hadîs-i þerîfte þöyle denir:

"Rasûlüllah (sav) þöyle buyurdu:

“Her kim Allah'ýn rýzasý için öðrenilmesi gereken bir Ýlmi, sadece bir dünya metaý elde etmek için öðrenirse, Kýyamet Günü'nde Cennet'in kokusunu duyamaz." [123]

2- Allah'ýn bunu "semen-i kaltl" diye isimlendirmesi, bu kar­þýlýklarýn ya aslýnda az olduklarýndan, ya da verdikleri zarara oranla az olduklarýndandýr. [124]

3- Hasan el-Basrî'ye âyetteki "semenen kalîlen"in mânâsýný sordular da, "Semen-i kalîl, herþeyiyle beraber dünyadan ibaret­tir" dedi. [125]

4- Sa’id b. Cübeyr:

"Âyetlerimizi semen-i kalîl ile deðiþme­yin" mealindeki âyet-i kerîmede geçen "âyât"tan maksat, Al­lah'ýn onlara indirdiði kitabýdýr. "Semen-i kalîl" ise, dünya ve lezzetlerinden ibarettir" demiþtir. [126]

5- Ebu'l-Âliye, "Âyetlerimizi semen-i kalîl ile deðiþmeyin" mealindeki âyet-i kerîme için, "yani karþýlýðýnda ücret almayýn, demektir" demiþtir. [127]

6- Diðer bir âyet-i kerîmede:

"Allah'ýn indirdiði kitaptan (Peygamberin vasýflarýna dair) birþeyi gizleyip de onla az bir pa­hayý (âdî bir menfaati) satýn alanlar (yok mu?) onlar karýnlarýna ateþten baþka (birþey) yemiþ olamazlar" buyurulmaktadýr.[128]

Bu âyet-i kerîme ile ilgili baþka bir rivayet daha vardýr:

Ýbn Abbâs diyor ki:

"Bu âyet-i kerîme Yahudi liderlerinden Kâ'b b. el-Eþref, Kâ'b b. Esed, Malik b. es-Sayf, Hayy b. Ahtab ve Ebû . Yâsir b. Ahtab haklarýnda nazîl olmuþtur. Taraftarlarýndan hedi­yeler alýrlardý. Muhammed (sav) peygamber olarak gönderilince bu menfaatlarýnýn kesilmesinden korktular da, Allah Rasûlünün (sav) ve getirdiði þerîatýn mahiyetini gizlediler. Bunun üzerine bu âyet-i kerîme nazil oldu. [129] Bugün de Kur'ân-ý Kerîm tilâvetine ücret almanýn haram olduðunu duyan okuyucular, aldýklarýna üc­ret deðil de, "hediye" adý vermektedirler. [130]




[123] Ebû Dâvûd, Ýlim, 12; Ýbn Mâce, Mukaddime, 23; Müsned 11/338; Ayrý­ca bkz. Ýbn Kesîr, Tefsîru Kur'âni'l-Azîm, Beyrut  1388 (1969), (ofset) 1/83-84; Þeyhzâde, Haþiye 'alâ Tefsiri'l-Kâdý'l-Beydâvî, 1/288.

[124] Fahrüddin er-Râzî, Mefâtihu'l-gayb, Ýst. 1 307, ll/133

[125] Ýbn Kesîr, age., 1/83-84,

[126] ay.

[127] ay.

[128] Bakara: 2/174

[129] Razî, age., 11/132.

[130] Doç. Dr. Faruk Beþer, Fetvalarla Çaðdaþ Hayat, Nün Yayýncýlýk, Ýstanbul 1997: 66-67.


Ynt: Az bir paha By: sümeyra Date: 04 Ekim 2011, 13:40:14


     Küçücük dünya menfaatleri karþýlýðýnda,Rabbimizin rýzasý göz ardý ediliyorsa,buna baþka bir izah aramaya gerek var mýdýr?bilemiyorum..Dünyayý isteyene dünyayý,Ahireti isteyene Ahireti vereceðini Rabbim buyurmuþ..Tercihi ise bize kalýyor..

radyobeyan