Az bir paha By: sidretül münteha Date: 19 Mart 2011, 21:56:44
ac- "Az Bir Paha" (Semen-i Katýl)
Âyetteki "az bir paha ile satmayýn" ifadesinin mefhum-u muhalifi düþünülürse, "çok paha ile satýn" anlamý çýkar. Ancak Kur'ân naslarýnýn "mefhum-u muhalifinin" alýnamayacaðýný, baþta Hanefîler olmak üzere, birçok Ýslâm hukukçusu söylemiþtir. Ayrýca tefsirciler de bunu þu þekilde açýklamýþlardýr:
1- "Âyetlerimizi az bir paha ile deðiþmeyin" ifadesinin anlamý, açýklama, izah etme ve faydalý ilmi gizlemeyip, insanlara yayma karþýlýðýnda birþey almayýn, demektir. Nitekim Ebû Davud'un Sünen'inde Ebû Hureyre'den nakledilen bir hadîs-i þerîfte þöyle denir:
"Rasûlüllah (sav) þöyle buyurdu:
“Her kim Allah'ýn rýzasý için öðrenilmesi gereken bir Ýlmi, sadece bir dünya metaý elde etmek için öðrenirse, Kýyamet Günü'nde Cennet'in kokusunu duyamaz." [123]
2- Allah'ýn bunu "semen-i kaltl" diye isimlendirmesi, bu karþýlýklarýn ya aslýnda az olduklarýndan, ya da verdikleri zarara oranla az olduklarýndandýr. [124]
3- Hasan el-Basrî'ye âyetteki "semenen kalîlen"in mânâsýný sordular da, "Semen-i kalîl, herþeyiyle beraber dünyadan ibarettir" dedi. [125]
4- Sa’id b. Cübeyr:
"Âyetlerimizi semen-i kalîl ile deðiþmeyin" mealindeki âyet-i kerîmede geçen "âyât"tan maksat, Allah'ýn onlara indirdiði kitabýdýr. "Semen-i kalîl" ise, dünya ve lezzetlerinden ibarettir" demiþtir. [126]
5- Ebu'l-Âliye, "Âyetlerimizi semen-i kalîl ile deðiþmeyin" mealindeki âyet-i kerîme için, "yani karþýlýðýnda ücret almayýn, demektir" demiþtir. [127]
6- Diðer bir âyet-i kerîmede:
"Allah'ýn indirdiði kitaptan (Peygamberin vasýflarýna dair) birþeyi gizleyip de onla az bir pahayý (âdî bir menfaati) satýn alanlar (yok mu?) onlar karýnlarýna ateþten baþka (birþey) yemiþ olamazlar" buyurulmaktadýr.[128]
Bu âyet-i kerîme ile ilgili baþka bir rivayet daha vardýr:
Ýbn Abbâs diyor ki:
"Bu âyet-i kerîme Yahudi liderlerinden Kâ'b b. el-Eþref, Kâ'b b. Esed, Malik b. es-Sayf, Hayy b. Ahtab ve Ebû . Yâsir b. Ahtab haklarýnda nazîl olmuþtur. Taraftarlarýndan hediyeler alýrlardý. Muhammed (sav) peygamber olarak gönderilince bu menfaatlarýnýn kesilmesinden korktular da, Allah Rasûlünün (sav) ve getirdiði þerîatýn mahiyetini gizlediler. Bunun üzerine bu âyet-i kerîme nazil oldu. [129] Bugün de Kur'ân-ý Kerîm tilâvetine ücret almanýn haram olduðunu duyan okuyucular, aldýklarýna ücret deðil de, "hediye" adý vermektedirler. [130] [123] Ebû Dâvûd, Ýlim, 12; Ýbn Mâce, Mukaddime, 23; Müsned 11/338; Ayrýca bkz. Ýbn Kesîr, Tefsîru Kur'âni'l-Azîm, Beyrut 1388 (1969), (ofset) 1/83-84; Þeyhzâde, Haþiye 'alâ Tefsiri'l-Kâdý'l-Beydâvî, 1/288.
[124] Fahrüddin er-Râzî, Mefâtihu'l-gayb, Ýst. 1 307, ll/133
[125] Ýbn Kesîr, age., 1/83-84,
[126] ay.
[127] ay.
[128] Bakara: 2/174
[129] Razî, age., 11/132.
[130] Doç. Dr. Faruk Beþer, Fetvalarla Çaðdaþ Hayat, Nün Yayýncýlýk, Ýstanbul 1997: 66-67.
Ynt: Az bir paha By: sümeyra Date: 04 Ekim 2011, 13:40:14
Küçücük dünya menfaatleri karþýlýðýnda,Rabbimizin rýzasý göz ardý ediliyorsa,buna baþka bir izah aramaya gerek var mýdýr?bilemiyorum..Dünyayý isteyene dünyayý,Ahireti isteyene Ahireti vereceðini Rabbim buyurmuþ..Tercihi ise bize kalýyor..