Fetvalarla Çaðdaþ Hayat
Pages: 1
Mubah diyenlerin delilleri By: sidretül münteha Date: 13 Mart 2011, 15:51:46
b- Mubah Diyenlerin Delilleri Ve Bunlara Gelebilecek Ýtirazlar
 
ba- Deliller




Sigarayý mubah gören Ýslâm âlimleri mevcut olmuþtur. Onla­ra göre:

1- "Eþyada aslolan ibahadýr". Zira Allah (cc) yeryüzündeki herþeyi insanlar için yarattýðýný haber vermiþtir. [905] Binaena­leyh ibadetler dýþýnda herhangi bir þey sâri' tarafýndan menedilmemiþse insanlarýn onu haram saymasý mümkün deðildir. Kur'ân açýkça þöyle söylemektedir.

"De ki, bana vahyolunanlar arasýnda kan, domuz eti -ki o pisliktir- ya da bîr günah olarak Al­lah'tan baþkasý adýna kesilen hayvandan baþkasýný yemenin haram olduðuna dair birþey bulamýyorum..." [906]

Binaenaleyh, sigara­nýn haram olduðunu söylemenin bir dayanaðý yoktur.

2- Kur'ân-ý Kerîm'de Allah:

"De ki, Allah'ýn kullarý için çý­kardýðý zineti ve rýzýklarý kim haram kýlabilir?.," [907] buyurmuþ­tur ki, bunu bir önceki âyetle birlikte düþündüðümüzde sigaraya haram denemeyeceði anlaþýlýr. Bunu destekler mahiyette Hz. Peygamber de þöyle buyurmuþtur:

"Allah birtakým farzlarý mec­bur tutmuþtur, onlarý zayi etmeyin. Bir takým sýnýrlar koymuþtur, onlarý aþmayýn. Bazý þeylerden de, unuttuðu için deðil ama sýrf si­ze merhametinden ötürü söz etmemiþtir, onlarý da araþtýrmayýn... " [908]

Buna göre þeriat koyucunun sigaradan söz etme­mesi onun haram olmadýðýný gösterir.

3- Sarhoþ edici ve zararlý þeyler haram olsa dahi sigaranýn sarhoþ ediciliði ve zararý sabit deðildir.

4- Bazý insanlar için zararý sabit olsa dahi bu sadece onlarý il­gilendirir. Yani mahzuru onlar içindir. Bu, sigaranýn herkes için haram olmasýný gerektirmez.

Ancak meseleye bu açýdan bakanlar dahi "Eþyada asiolan iba­hadýr zararlýlarda aslolan ise hürmettir" kaidesini kabul ederler ve zaran kesinkes sabit ve mutarrif olan birþeyin haram olacaðý­ný söylerler. Meseleye yumuþak bakan Ýbn Abidin de bu esasý vurgular. [909]

5- Sigaraya haramdýr demek þer'i bir hüküm koymaktýr. Bu ise ya bedihi delillerle ya da nazar ve istidlal ile mümkün olabilir. Birincisi sözkonusu deðildir. Çünkü böyle bir delil yoktur. Ýkinci­si de yoktur. Çünkü nazar ve istidlal ya müctehidden ya da müctehit olmayandan sadýr olur. Bunlarýn da birincisi sözkonusu de­ðildir. Çünkü müctehidlerden böyle birþey sadýr olmamýþtýr. Ýkincisinin ise deðeri yoktur. Zira þeriat adýna söz hakkýna sahip olanlar müctehitlerdir. [910]

Ebu Said el-Hadimi'nin bu tesbiti, Bininci Hicrî, yýldan sonra müctehid çýkmadýðý esasýna bina edilmiþtir ki, tartýþýlabilirliðine daha önce iþaret etmiþtir. [911]



[905] K. Bakara: 2/29.

[906] K. En'âm: 6/145.

[907] K.A'râf: 7/31

[908] Taberânî, Kebîr, XXII/222 (No: 589); (Ýbn Kayyim, A’lam,'1/71-72; el-Hindî, Kenz, 1/194).

[909] bkz., Ýbn Abidin, Fetâvâ, 11/303, 304. Sigaraya yumuþak bakýp onun mubah, ya da ona yakýn bir yerde olduðunu söyleyenler arasýnda þu âlimleri saya­biliriz: Abdulganî en-Nabiusî (es-Sulhu beyne'l-Ýhvân fî-Ýbâhat-i þurbi'd-Duhân adlý bir kitapçýðýný bu konuya tahsis etmiþtir), Ýbn Abidîn, Muhammed el-Abbâsî el-Mehdî, Ahmed b. Muharnmed el-Hamevî; Malikilerden Ali el-Echûrî, (Bu ko­nuda Ðâyetü'l-beyân li-hill-i þurb-i mâla yugayyibü'l-akle mine'd-duhân adlý bir kitapçýðý vardýr) Dussukî, es-Sâvî, el-Emîr gibi Malikiler de bu görüþtedirler; Þafiilerden el-Hafnî, el-Haiebî, er-Raþidî, eþ-Þebramellisi, el-Bâbilli, Abdulkadir b. Muhammed b. Yahya el-Hüseynî et-Taberî (Raful-iþtibâk an-tenâvuli’t-tenbâk adlý risalesi bu konudadýr); Hanbelilerden de el-Keremî (Konu ile ilgili el-Burhân fî þe'n-i þurbi'd-duhân adlý bir risales vardýr). Keza, Þevânî de sigaranýn mubah ol­duðunu söyleyenler arasýnda yer alýr. (bkz., el-Mevsû'atü'l-fýkhiyye, Kuveyt, X/I(ll 105)

[910] Ebu Saîd Muhammed el-Hâdimî, Resâil, 234.

[911] Doç. Dr. Faruk Beþer, Fetvalarla Çaðdaþ Hayat, Nün Yayýncýlýk, Ýstanbul 1997: 342-344.



radyobeyan