Kabir ziyareti By: sidretül münteha Date: 10 Mart 2011, 21:15:07
KABÝR ZÝYARETÝ
›-133- Ölümden sonra üçüncü günde kabirleri ziyaret etmek. Buna el-Ferk adýný verirler. Hafta baþýnda, sonra da onbeþinci günde, sonra kýrkta kabri ziyaret etmek. Bunlara et-Tal'at (çýkýþlar) adýný verirler. Kimileri de sadece son ikisini yapmakla yetinirler. (Nuru'l-Beyan fi'l- Keþfi an Bidai Ahiri'z-Zaman, s. 53-54)
›-134- Her cuma anne-baba kabirlerini ziyaret etmek. (Bu hususta varid olduðu söylenen hadis daha önce 121. meseleden az önce geçtiði üzere uydurmadýr.)
›-135- Eðer ölünün ziyaretine cuma gecesi gidilmeyecek olursa, ölünün diðer ölüler arasýnda gönlü kýrýk kalacaðýný söylemeleri ve þehrin surunun dýþýna çýktýklarý vakit ölünün onlarý gördüðünü iddia etmeleri. (el-Medhal, III, 277)
›-136- Kadýnlarýn cumartesi alaca karanlýðýndan itibaren kuþluk vaktine kadar Yahya (s.a)'ýn makamýný ziyaret etmek üzere Emevi camiine gitmeleri ve bu þekilde kýrk cumartesi ziyareti sürdüren bir kimsenin hangi niyeti tutmuþsa o niyetinin ona verileceðini iddia etmeleri. (Islahu'l-Mesacid, 230)
›-137- Sufi Ýbn Arabi'nin kabrini -ihtiyaçlarý görür iddiasýyla- kýrk cuma ziyaretine gitmek.
›-138- Aþure günü kabir ziyaretinde bulunmak. (el-Medhal, I, 290)
›-139- Þaban ayýnýn 15. gecesinde kabirleri ziyaret edip, orada ateþ yakmak.
(Telbisu Ýblis, 429, el-Medhal, I, 310)
›-140- Bayramlarýn birinci günlerinde receb, þaban ve ramazanda kabristanlara
gitmek.
›-141- Bayram günü kabir ziyareti yapmak. (el-Medhal, I, 286; el-Ýbda, 135, es-
Sünen, 71)
›-142- Kabirleri pazartesi ve perþembe günleri ziyaret etmek.
›-143- Bazý ziyaretçilerin kabristan kapýsýnda sanki izin alýyorlarmýþ gibi alçak
gönüllü bir ifade ile kýsa bir süre durmalarý, sonra içeri girmeleri. (el-Ýbda, 99)
›-144- Ellerini namazda duruyormuþ gibi kavuþturup, kabrin ön tarafýnda durmak. (ayný yer)
›-145- Kabir ziyareti yapmak için teyemmüm yapmak.
›-146- Kabir ziyareti sýrasýnda iki rekat namaz kýlýp, herbir rekatte fatiha'yý ve
ayete'l-kürsi'yi birer defa, ihlas suresini üçer defa okuyup, bunun sevabýný ölüye baðýþlamak.”[24]
›-147- Ölüler için fatiha okumak. (Tefsiru'l-Menar, VIII, 268)
›-148- Kabristanlarda Yasin suresini okumak.”[25]
›-149- Kulhuvallahu ahad (ihlas) suresini onbir defa okumak. (Buna dair hadis daha önce 122. meselenin sonlarýnda geçtiði üzere uydurmadýr.)
›-150- Allah'ým biz senden Muhammed hürmetine bu ölüyü azablandýrmamaný
niyaz ediyoruz diye dua etmek.”[26]
›-151- Kabirdekilere: "Aleykümü's-selam" diyerek önce aleyküm sonra selam
lafzýný zikretmek suretiyle selam vermek. (Halbuki sünnet bu hususta varid olmuþ bütün
hadislerde görüldüðü üzere bunun tam aksinedir. Bu husus daha önce 121. meselede
geçmiþ bulunmaktadýr.”[27]
›-152- Kitab ehline ait kabristanlar üzerinde:"O kâfir olanlar öldükten sonra asla diriltilmeyeceklerini iddia ettiler. Deki: 'Hayýr, Rabbim hakký için elbette diriltileceksiniz..." (et-Teðabun, 64/7) âyetini okumak.”[28]
›-153- Ayýn göründüðü gecelerde kabristanda minberler ve kürsüler üzerinde vaaz yapmak. (el-Medhal, I, 268)
›-154- Kabirler arasýnda yüksek sesle tehlil getirmek.”[29]
›-155- Özel bazý kabirleri ziyaret eden kimselere hacý adýný vermek.”[30]
›-156- Peygamberlerin kabirlerini ziyarete giden kimseler vasýtasýyla onlara selam göndermek.
›-157- Kadýnlarýn cuma günlerinde Dýmaþk -Þam- þehrindeki es-Salihiyye'de bulunan mezarlarý ziyarete gitmeleri. Bu konuda erkekler de çeþitli kesimlerden onlara katýlmaya baþlamýþtýr. (Islahu'l-Mesacid, 231)
›-158- Þam'da Ýbrahim el-Halil'in maðarasý Kasyun daðýnýn er-Rabve batý tarafýnda bulunan üç eser gibi, Þam'da bulunan peygamberlere ait eserlerin ziyaret edilmesi.
(Tefsiru'l-Ýhlas, s. 169)
›-159- Meçhul asker ya da meçhul þehid adý verilen kabirlerin ziyaret edilmesi.
›-160- Namaz ve Kur'ân okumak gibi ibadetlerin sevablarýnýn müslümanlarýn ölülerine hediye edilmesi. (Bk. 117 mesele ile ilgili not)
›-161- Birtakým salih amellerin sevabýnýn Peygamber (s.a)'a hediye edilmesi. (el- Kaidetu'l-Celile, 32, 111; el-Ihtýyaratu'l-Ýlmiyye, 54; Þerhu Akideti't-Tahavi, 386-387; Tefsiru'l-Menar, VIII, 249, 254, 270, 304, 308)
›-162- Kur'ân okuyup onu ölüye hediye eden kimselere ücret vermek. (Ýbn Teymiye, Fetava, 354)
›-163- Peygamberlerin ve salihlerin kabirlerinin yanýnda dua kabul olunur demek.
(Fetava)
›-164- Kabul edilir ümidiyle dua etmek üzere belli bir kabre gitmek. (el-Ihtiyaratu'lÝlmiyye,50)
›-165- Peygamberlerin, salih kimselerin ve diðerlerinin kabirlerini örtülerle örtmek.”[31] (el-Ihtiyaratu'l-Ýlmiyye, 55, el-Medhal, III, 278; el-Ýbda, 95-96) "Peygamber efendimizin bu sözü söylemesi ölülere selam vermek hususunda onlarýn –cahiliye dönemindeki arablarý kastediyor- görülegelen geleneklerine iþaret etmektedir. Çünkü onlar duadan önce ölenin ismini söylüyorlardý. Ayný zamanda bu þiirlerinde de geçen bir ifadedir. Þairin þu beyitinde olduðu gibi: "Sana olsun Allah'ýn selamý ey Kays b. Asým Ve rahmeti de her rahmet etmek istediðinde." Ancak sünnet canlýlara ve ölülere selam vermek bakýmýndan farklýlýk arzetmez." Bu açýklamayý Ýbnu'l-Kayyim, Tehzib-u Sünen-i Ebi Davud adlý eserinde Ali el-Kari de el-Mirkat (II, 406, 479) adlý eserinde desteklemiþlerdir. Oraya bakýnýz.
›-166- Bazýlarýnýn salih kimsenin kabri eðer bir köyde bulunuyor ise onun bereketiyle rýzýklandýrýldýklarýna, onlara yardým edildiklerine inanmalarý ve burasý þehrin bekçisidir demeleri. Nitekim: Seyyide Nefise Kahire'nin bekçisi, Þeyh Rýslan Dýmaþk'ýn bekçisi filan ve filan Baðdat'ýn bekçileri ve diðerleri hakkýnda söylenenler. (er-Raddu ale'l-Ahnai, 82)
›-167- Bir çok evliya yatýrý hakkýnda doktorlarýn uzmanlýk alanlarý gibi uzmanlýk
alanlarýnýn bulunduðuna inanmak. Mesela kimilerinin göz hastalýklarýnda faydalý
olduðuna, kimilerinin sýtma hastalýðýný þifaya kavuþturduðuna... inanmak. (el-Ýbda, 266)
›-168- Bazýlarýnýn marufun kabri denenmiþ tiryaktýr (þifa kaynaðýdýr) demeleri. (er- Reddu ale'l-Bekri, 232-233)
›-169- Bazý þeyhlerin müridlerine senin Allah'tan bir ihtiyacýn olursa, benden
yardým dile yahutta kabrimin yanýnda yardým dile demesi. (Ayný yer)
›-170- Velinin kabri etrafýnda bulunan aðaç, taþ gibi þeylerin kutsanmasý ve onlardan herhangi birisini kesenlerin bir þekilde rahatsýz edici bir musibet ile karþýlaþacaðýna inanýlmasý.
›-171- Kimilerinin her kim ayete'l-kürsi'yi okur ve Þeyh Abdu'l-Kadir Geylani'nin bulunduðu tarafa döner, yedi defa ona selam verirse verdiði herbir selam ile birlikte onun kabrine doðru bir adým yaklaþýr ise ihtiyacý karþýlanýr. (Fetava, IV, 309)
›-172- Kendisi öldükten sonra kocasý evlenen vefat etmiþ kadýnýn kabri üzerine
kýskançlýðýnýn ateþini söndüreceði iddiasýyla su serpmek. (el-Ýbda, 265)
›-173- Peygamberlerin ve salihlerin kabirlerini ziyaret etmek için yolculuk yapmak. (Fetava, I, 118, 122, IV, 315; Mecmuatu'r-Resaili'l-Kübra, II, 395; er-Raddu ale'l-Bekri, 233; el-Ýbda, 100-101; er-Raddu ale'l-Ahdai, 45, 123-124, 219, 384; Ayrýca bk. 128. mesele)
›-174- Ýbrahim el-Halil (a.s)'ýn kabri yanýnda yüce Allah'a yakýnlaþmak ümidiyle davul, zurna, boru çalmak ve raks etmek. (el-Medhal, IV, 246)
›-175- Ýbrahim el-Halil'i binanýn iç tarafýndan ziyaret etmek. (Ayný eser, IV, 245)
›-176- Kabirler içerisinde odalar yapmak ve orada kalmak. (Ayný eser, I, 251-252)
›-177- Kabirlerin üzerine mermer ya da tahtadan levhalar yerleþtirmek. (Ayný eser, III, 272-273)
›-178- Kabrin etrafýný parmaklýklarla çevirmek (ayný eser, III, 272)
›-179- Kabri süslemek (Þerhu't-Tarikati'l-Muhammediyye, I, 114-115)
›-180- Kabristana mushaf götürmek ve o mushaftan ölünün üzerine Kur'ân okumak. (Tefsiru'l-Menar, Ahmed'den naklen, VIII, 267)
›-181- Orada Kur'ân okuyacak kimseler için kabirlerin yanýnda mushaflar koymak. (Fetava, I, 174; el-Ihtiyaratu'l-Ýlmiyye, 53)
›-182- Kabrin duvarlarýný ve direklerini dümdüz edecek þekilde traþlamak. (Ebu
Þame, el-Bais, 14)
›-183- Yatýrýn iç tarafýna -yatýr sahibinin haklarýnda ayýrdedici hükmünü verecek kanaatiyle- þikayet dilekçelerini sunmak ve yatýrýn iç taraflarýna býrakmak. (Ýbda, 98, el- Kaidetu'l-Celile, 14)
›-184- Velilerin kabirlerindeki pencereler üzerine -onlara ihtiyaçlarýný görmelerini hatýrlatmak amacýyla- bez baðlamak.
›-185- Velileri ziyaret edenlerin tabutlarýna kapý çalar gibi vurmalarý ve onlara asýlmalarý. (el-Ýbda, 100)
›-186- Teberrük maksadýyla kabrin üzerine mendiller ve kumaþlar býrakmak. (el- Medhal, I, 263)
›-187- Bazý kadýnlarýn kimi kabirler üzerine hamile kalmak amacýyla uzanmalarý ve ona belli yerlerini sürtmeleri.
›-188- Kabri el sürmek suretiyle istilam etmek ve öpmek. (el-Ýktida, 176; el-Ý'tisam,II, 134, 140; Ýbnu'l-Kayyim, Ýðasetu'l-Lehfan, I, 194; el-Birgivi, fi Atfali'l-Muslimin, 234; el-Bais, 70; el-Ýbda 90).”[32]
›-189- Karný ve sýrtý kabrin duvarýna yapýþtýrmak. (el-Bais, 70)
›-190- Bedenini yahut bedeninin bir bölümünü kabre ya da kabre yakýn parmaklýk vb. yapýþtýrmak. (Fetava, IV, 310)
›-191- Yanaklarý kabirlere deðdirmek. (Ýðasetu'l-Lehfan, I, 194, 198)
›-192- Peygamberlerin ve salihlerin kabirlerinin etrafýnda dönmek (tavaf). (Mecmuatu'r-Resaili'l-Kübra, II, 372; el-Ýbda, 90)
›-193- Herhangi bir kabir yanýnda Arafat'ta durur gibi toplanmak. Bu da hakkýnda güzel zan beslenenlerden birisinin kabrine arafe günü gitmek ve Arafat'ta olduðu gibi kabri yanýnda büyük bir kalabalýk halinde toplanmak demektir. (Iktidau's-Sýrati'l- Mustakim, 148)
›-194- Kabrin yanýnda havyan ve kurban kesmek. (Ayný eser, 182; el-Ihtiyarat, 53; Nuru'l-Beyan, 72)
›-195- Dua edileceði vakit salih kimsenin bulunduðu tarafa doðru yönelmek. (Iktidau's-Sýrati'l-Mustakim, 175; er-Raddu ale'l-Bekri, 266)
›-196- Bazý salih kimselerin bulunduðu tarafa arkayý dönmemek. (Ayný yer)
›-197- Kabul edilir ümidiyle peygamberlerin ve salihlerin kabirleri yanýnda dua etmek üzere gitmek.”[33] (el-Kaidetu'l-Celile, 17, 126-127; er-Raddu ale'l-Bekri, 27, 57; er- Raddu ale'l-Ahnai, 24; el-Ihtiyaratu'l-Ýlmiyye, 50; Ýðasetu'l-Lehfan, I, 201-202, 217)
›-198- Bu gibi kabirlerin yanýnda namaz kýlmak üzere gitmek. (er-Raddu ale'l- Ahnai, 124; Iktida, 139)
›-199- Bu gibi kabirlerin yanýnda o kabirlere doðru namaz kýlmak için gitmek. (er- Raddu ale'l-Bekri, 71; el-Kaidetu'l-Celile, 125-126; Ýðasetu'l-Lehvan, I, 194, 198; el- Hadimi, Þerhu't-Tarikati'l-Muhammediyye, IV, 322)
›-200- Bu gibi kabirlere orada zikir yapmak, Kur'ân okumak, oruç tutmak ve hayvan kesmek maksadýyla gitmek. (Iktida, 181, 154)
›-201- Allah'a kabirde bulunan vasýtasý ile tevessül etmek, onu vesile yapmak. (Ýðasetu'l-Lehvan, I, 201-202, 217; es-Sünen, 10)
›-202- Kabirdekinin adýna yüce Allah'a and vermek. (Ýbn Teymiye, Tefsir-u Sureti'l-Ýhlas, 174)
›-203- Ölene yahut peygamber ve salihlerden hazýr bulunmayanlarýna: Yüce Allah'a (benim için) dua et ya da dilekte bulun denilmesi. (el-Kaidetu'l-Celile, 124; Ziyaratu'l- Kubur, 108-109; er-Raddu ale'l-Bekri, 57)
›-204- Ey efendim filan benim imdadýma koþ yahutta düþmanýma karþý bana yardýmcý ol gibi sözlerle ölüden yardým istemek. (el-Kaide, 14, 17, 124; er-Raddu ale'l- Bekri, 30-31, 38, 56, 144; es-Sünen, 124)
›-205- Ölünün Allah'tan ayrý olarak çeþitli iþlerde tasarruf sahibi olduðuna inanmak. (es-Sünen, 118)
›-206- Kabrin yakýnýnda itikafa çekilmek ve kabre mücavirlik yapmak. (Iktida, 183, 210)
›-207- Tazim ettikleri kabirlerin ziyaretinden gerisin geri yürüyerek çýkmak. (el-
Medhal, IV, 238; es-Sünen, 69)
›-208- Þehirlere orada bulunan velileri ve ölüleri ziyaret etmek üzere gelen birtakým derviþlerin þehirlerine dönmek istedikleri vakit: Bu þehirdeki bütün sakinler için efendim filan, efendim filan için deyip, isimlerini söyleyerek, onlara yönelerek, iþaret ederek ve yüzünü sürerek el-fatiha demeleri. (es-Sünen, 69)
›-209- Bu ziyaretçilerin: es-Selamu aleyke ya veliyallah. Peygamber (s.a)'ýn, dört kutbun, encabýn, evtadýn, kitabýn taþýyýcýlarýnýn, gavslarýn, silsile-i sadatýn, tarif sahiblerinin, kainattaki müderriklerin ve genel olarak bütün Allah'ýn velilerinin hepsi için el-fatiha ya hayy veya kayyum denilmesi, arkasýndan fatiha'nýn okunarak ellerini yüzüne sürmesi ve gerisin geri çýkýp gitmesi. (Ayný yer)
›-210- Kabri yükseltmek ve üzerine bina yapmak. (Iktida, 632; Tefsir-u Sureti'lÝhlas, 170, Sifru's-Saade, 57; Þevkâni, Þerhu's-Sudur, 66; Þerhu't-Tarikati'l- Muhammediye, I, 114-115)
›-211- Kabrinin üzerine bir bina yapýlmasýný vasiyet etmek. (el-Hadimi, IV, 326)
›-212- Kabirleri alçý ile sývamak (Ýðase, I, 196-198); el-Hadimi, IV, 322)
›-213- Ölenin adýný ve ölüm tarihini kabrin üzerine nakþetmek. (el-Medhal, III, 272; Zehebi, Telhisu'l-Müstedrek, el-Ýðase, I, 196, 198; el-Hadimi, IV, 322; el-Ýbda, 95; Ayrýca bk. 128. mesele, 1-6. fýkralar)
›-214- Kabirler ve yüce zatlardan kaldýðý kabul edilen eserler üzerinde mescidler ve meþhedlerin bina edilmesi. (Tefsir-u Sureti'l-Ýhlas, 192; Iktida, 6, 158; er-Raddu ale'l- Bekri, 233; el-Ýbda, 99)
›-215- Kabirler üzerinde ya da yakýnýnda namaz kýlmak suretiyle kabirleri mescidlere dönüþtürmek (el-Ýbda, 9; el-Fetava, II, 186, 178, IV, 311; Iktida, 52; Ayrýca bk. 128. mesele, 8 ve 9. fýkralar)
›-216- Ölenin mescidde defnedilmesi ya da üzerine mescid yapýlmasý. (Ýslahu'l- Mesacid, 181; Bk. 128. mesele, 9. fýkra)
›-217- Kabe'ye arkasýný dönerek ve kabre yüzünü çevirerek namaz kýlmak. (Iktida,218)
›-218- Kabirleri bayram yerine döndürmek. (Iktida, 148; Iðase, I, 190, 193; Ýbda, 85, 90; Ayrýca bk. 128. mesele, 10. fýkra)
›-219- Ziyaretçiler gelip ziyaret etsinler diye kabrin içinde kandil yakmak (Medhal, III, 273, 278; Iðase, 194, 198; et-Tarikatu'l-Muhammediye, IV, 236; Ýbda, 88; Ayrýca az önce kaydedilen mesele ve fýkra)
›-220- Kabirdeki kandiller yahut bir dað ya da bir aðaçta yakmak üzere zeytinyaðý ve mum adamak. (Islah, 232-233; Iktida, 151)
›-221- Medinelilerin mescide girdikleri ya da çýktýklarý her seferinde Peygamber efendimizin kabrini ziyaret etmeye gitmeleri. (er-Raddu ale'l-Ahnai, 24, 150-151, 156, 217-218; Kadý Iyad, eþ-Þifa fi Hukuki'l-Mustafa, II, 79; Ayrýca az önceki mesele, 10. fýkra)…”[34]
›-222- Peygamber (s.a)'ýn kabrini ziyaret etmek amacýyla yola çýkmak. (Bk. 173. nolu bid'at)
›-223- Peygamber (s.a)'ý receb ayýnda ziyaret etmek.
›-224- Mescide girildiði vakit kabri þerif tarafýna yüzünü çevirmek ve kabirden uzakça bir yerde sað elini, sol elinin üzerine týpký namazdaymýþ gibi" [35] koyarak son derece huþulu bir þekilde ayakta durmak. (Bk. 194 nolu bid'at)
›-225- Peygamber (s.a)'dan (kendisi için) maðfiret dilemesini istemek ve bu arada: "Þâyet kendilerine zulmettiklerinde sana gelip de Allah'tan maðfiret dileselerdi..." (en- Nisa, 4/64) âyetini okumak. (er-Raddu ale'l-Ahnai, 164-165, 216; es-Sünen, 68)
›-226- Peygamber (s.a) ile tevessül etmek. (Bk. 200, 203 nolu bid'atler)
›-227- Peygamber efendimizin adýný vererek yüce Allah'a and vermek.
›-228- Yüce Allah'tan ayrý olarak ondan yardým dilemek, imdada koþmasýný istemek.
›-229- Saçlarýný kesip, Peygamber (s.a)'ýn türbesine yakýn bulunan büyükçe kandile atmak. (el-Ýbda, 166; el-Bais, 70)
›-230- Peygamber efendimizin kabr-i þerifine sürtünmek. (Medhal, I, 263; Sünen, 69; el-Ýbda, 166)
›-231- Peygamber efendimizin kabrini öpmek (son anýlan iki yer)
›-232- Peygamberin kabrini tavaf etmek (Mecmuatu'r-Resaili'l-Kübra, II, 10, 13; Medhal, I, 263; el-Ýbda, 166; es-Sünen, 69; el-Bais, 70)"…"[36]
›-233- Peygamberin kabri þerifinin duvarýna karný ve sýrtý yapýþtýrmak. (Ýbda, 166; el-Bais, 70)
›-234- Eli Peygamber efendimizin kabr-i þerifinin hücresinin penceresine koymak ve herhangi bir kimsenin: Elini pencerisinin üzerine koyduðun ve þefaat ya Rasûlullah dediðin o kimsenin hakký için diyerek yemin etmek.
›-235- Kendisine dua etmek maksadýyla Peygamberin hücresine yönelerek, Peygamberin kabrinin yanýnda uzunca ayakta durmak. (el-Kaidetu'l-Celile, 125; er- Raddu ale'l-Bekri, 125, 232, 282; Mecmuatu'r-Resaili'l-Kübra, II, 391)
›-236- Peygamber mescidindeki ravzada kabir ile minberi arasýnda sayhani diye bilinen hurmayý yemek suretiyle Allah'a yakýnlaþacaðýný zannetmek. (el-Bais, 70; Ýbda, 166)
›-237- Bir hatim okumak yahut birtakým kasideler söylemek maksadýyla Peygamber (s.a)'ýn kabri yakýnýnda toplanmak. (Mecmuatu'r-Resaili'l-Kübra, II, 398)
›-238- Peygamber (s.a) ya da onun dýþýndaki peygamberlerin ve salihlerin kabirlerini açmak suretiyle yaðmur duasýna çýkmak."[37] (er-Raddu ale'l-Bekri, 29)
›-239- Ýhtiyaçlarýn yazýldýðý birtakým belgelerin Peygamber (s.a)'a gönderilmesi.
›-240- Bazýlarýnýn: Peygamber (s.a)'ýn kabrini ziyaret ettiði sýrada ihtiyaçlarýný ve günahlarýnýn baðýþlanmasýný diliyle zikretmemesi gerekir. Çünkü onun ihtiyaçlarýný ve onun faydasýna olan iþleri Peygamber ondan daha iyi bilmektedir demeleri.[38]
›-241- Peygamber (s.a)'ýn ümmetine þahidlik etmesi, onlarý görmesi, durumlarýný, niyetlerini, hasretlerini ve kalblerinden geçenleri bilmesi noktasýnda hayatý ile ölümü arasýnda fark yoktur demeleri."[39]
Burada cenazeler ile ilgili bid'atlerden derleyip, toparlama imkanýný bulduklarýmýz sona ermektedir. Böylelikle kitab da tamamlanmýþ olmaktadýr. Muvaffakiyeti dolayýsýyla Allah'a hamd-u senalar ederim. Lütfunu daha da arttýrmasýný bana bu fani dünyadan ayrýlýp, ebedi ve kalýcý diyara ayrýlmak halinde O'na kavuþmayý sevmeyi nasib etmesini ve "Allah'ýn kendilerine nimetler verdiði peygamberler, sýddiyklar, þehidler ve salihlerle birliktedirler. Onlar ne iyi arkadaþtýrlar." (en-Nisa, 4/69)'a katmasýný niyaz ederim.[24] Bu hususu Þerhu'þ-Þir'a (s. 570) müellifi þu sözleriyle kaydetmektedir: "Ziyarette sünnet olan önce abdest almakla baþlayýp, herbir rekatte... okuyacaðý iki rekat namaz kýlar." Oysa bunun sünnetle hiçbir alakasý yoktur. Aksine sünnette önceden de geçtiði üzere bu þekilde kabirlerin yanýnda namaz kýlmak kastý ile gitmenin haram kýlýnmasý sözkonusudur. Az önce kaydettiðimiz nota da bakabilirsiniz.
[25] "Kim kabristana girip de Yasin suresini okursa Allah onlarýn (yüklerini) hafifletir ve o kabirlerde bulunanlar sayýsýnca o kimselere hasenat yazýlýr." diye rivayet edilen hadisin sünnet kitablarýnýn hiçbirisinde herhangi bir aslý esasý yoktur. Suyutî bunu Þerhu's-Sudur (s. 130)'da kaydettikten sonra hadisin kaynaklarýna "el-Hallal'ýn arkadaþý Abdu'l-Aziz kendi senediyle Enes'den rivayet etmiþtir" sözlerinden daha fazla bir þey söylememiþtir. Daha sonra bu hadisin senedine vakýf oldum. el-Ahadiysu'd-Daife, 1246'da tahkik ettiðim üzere bu senedin elle tutulur hiçbir tarafýnýn bulunmadýðýný gördüm.
[26] Bu hadisi Birgivi, Ahvalu Atfali'l-Müslimin (s. 229)'de zikretmekte ve þöyle demektedir: "Haberde nakledildiðine göre: Kim bir mü'minin kabrini ziyaret eder ve Allah'ým... Senden isterim diyecek olursa, Allah sura üfleneceði günde üzerinden azabý kaldýrýr." Bu batýl bir hadis olup, sünnet kitablarýnýn hiçbirisinde bunun aslý astarý yoktur. Birgivi merhumun muhaddislerden herhangi bir kimseye bunu isnad etmeksizin bu hadisi nakletmeyi nasýl caiz gördüðünü bilemiyorum. Çünkü bu hadiste yine ona göre az önce belirtilen eserinde kaydettiði üzere (s. 352) bid'at haram ve tahrimen mekruh kabilinden olan tevessül de sözkonusu edilmektedir.
[27] Bu bid'ati kabul edenlerin birisi de eþ-Þir'a'nin þarihi (s. 757)'dir. Bunlar bunu Cabir b. Süleym'in rivayet ettiði þu hadise dayanýrlar: Rasûlullah (s.a) ile karþýlaþtým. Ona aleyke's-selam dedim. O aleyke's-selam, ölüye verilen selam þeklidir... diye buyurdu. Hadisi Ebu Davud (II, 179), Tirmizi (II, 120 Bunak baskýsý), Hakim (IV, 186), Hakim hadisin sahih olduðunu belirtmiþ, Zehebi de bu hususta ona muvafakat etmiþtir. Hadis dedikleri gibidir. Hattabi de þöyle demektedir:
[28] Þerhu'þ-Þir'a (s. 568)'de bunu müstehab görmüþ. Ancak sünnette bunun herhangi bir aslý astarý yoktur. Aksine sünnette buna muhalif olan husus vardýr. 125. meseleye bakýnýz.
[29] Onlardan birisinin defalarca her gün sabah vaktinde güneþ doðmadan az önce bir kabir üzerinde dikilmekte olduðunu gördüm. Böylelikle haram ve bid'at olan bir iþi ayný zamanda yapmýþ olur.
[30] Þeyhu'l-Ýslam, el-Ýhtiyarat (181)'de þunlarý söylemektedir: "Kabirleri ve meþedleri sadece kendisine hacý denilsin diye ziyaret eden bir kimse kâfir ve sapýk hacýlarýn ayaðýna vurulan bukaðý gibi bir bukaðý vurularak tazir edilir ve her kim bu gibi yerleri ziyaret etmeye hac adýný verir yahutta bunlarýn özel birtakým ziyaret ibadetlerinin olduðunu kabul ederse, þüphesiz ki o sapýk ve saptýrýcýdýr. Beytullahýn haccýnýn özelliklerinden olan herhangi bir þeyi hiçbir kimse bu gibi yerlerde yapma hakkýna sahip deðildir.
[31] Ýbn Abidin (I, 839)'de bunun mekruh olduðunu söylemektedir ki bu da tahrimen mekruh demektir.
[32] Gazali, el-Ýhya, (I, 244)'de bunu kabul etmeyerek þöyle demiþtir: "Þüphesiz ki bu hristiyan ve yahudilerin adetidir." Ayrýca bk. 124. mesele.
[33] Ýðasetu'l-Lehfan (I, 218) ve baþka yerlerde þöyle demektedir: "Ýmam Þafiî'nin, Ebu Hanife'nin kabri yanýnda dua etmek üzere gittiðine dair nakledilen hikaye açýkça yalandýr." Þeyhu'l-Ýslam fetvalarýnda (IV, 310-311, 318) þunlarý söylemektedir: "Dýmaþk camiinin doðu tarafýnda Hud (a.s)'ýn kabri olduðu söylenen yerde -ki ilim adamlarýnýn kabul ettikleri oranýn Muaviye b. Ebi Süfyan'ýn kabri olduðudur- yahutta Yahya b. Zekeriya'nýn baþýnýn altýnda bulunduðu ahþabýn yakýnýnda namaz kýlmaya çalýþmak ve dua etmek de buna yakýndýr.
[34] Malik bunu mekruh görerek þöyle demiþtir: "Bu ümmetin ilklerinin ve önce gelenlerinin bu iþleri yaptýklarýna dair bana bir haber ulaþmýþ deðildir. Böyle bir hareket ancak bir yolculuktan gelen yahutta Medine dýþýndan Mescid-i Nebevi'ye gelen kimseler için müstesna mekruhtur. Kadý Iyad da bunu böylece nakletmiþtir.
[35] Ben bunu 68 yýlýnda gördüm. Özellikle yabancýlar arasýndan bu iþi yapanlarýn çokluðundan dolayý tüylerim diken diken oldu.
[36] Ýbnu's-Salah'dan þöyle dediði nakledilmektedir: "Kabr-i þerifin etrafýnda dolaþmak (onu tavaf etmek) caiz deðildir."
[37] Derim ki Ebu'l-Cevza Evf b. Abdullah'ýn þu rivayetine gelince: Medineliler yaðmur yaðmadýðýndan oldukça sýkýntýya düþtüler. Durumdan Aiþe (r.anha)'ya þikayetçi oldular. O da þöyle dedi: Peygamber (s.a)'ýn kabrine bakýnýz. Ondan semaya doðru küçük bir pencere açýlýr. Onunla sema arasýnda tavan olmasýn. (Ebu'l-Cevza) dedi ki: Onun dediðini yaptýlar. Bize o kadar yaðmur yaðdýrýldý ki sonunda otlar bitti, develer semirdi. Hatta topladýklarý yaðdan adeta derileri çatladý. Bundan dolayý o seneye (çatlama yýlý anlamýna:) Ame'l-Fetk adý verildi." Þeklindeki rivayet sahih deðildir. Bunu Darimi Sünen'inde (I, 43-44)'de zikretmektedir. Senedinde Ebu'l- Numan diye bir ravi vardýr ki asýl adý Muhammed b. el-Fadl'dýr ve Arim diye bilinir. el-Ukayli ve onun dýþýnda hadis alimlerinin dedikleri gibi ömrünün son dönemlerinde hafýzasý karýþmýþtýr.
Þeyhu'l-Ýslam Ýbn Teymiye, er-Raddu ale'l-Bekri (s. 68)'de þunlarý söylemektedir: "Aiþe (r.anha)'dan rivayet edilen Peygamber (s.a)'ýn kabrinden yaðmur yaðmasý için bir pencereciðin açýlmasý ile ilgili rivayet sahih deðildir, senedi sabit deðildir. Bunun yalan olduðunu açýklayan hususlardan birisi de þudur. Aiþe (r.anha)'ýn hayatý boyunca Peygamber efendimizin bulunduðu hücrenin böyle bir penceresi yoktu. Aksine bir bölümü Peygamber (s.a)'ýn döneminde olduðu gibi kalmýþtý. Onun bir bölümünün tavaný vardý, bir bölümü de açýktý ve oraya güneþ giriyordu. Nitekim Buhari ve Müslim'de, Aiþe (r.anha)'dan sabit olduðu üzere Peygamber (s.a) ikindi namazýný kýldýðý vakit güneþ Aiþe (r.anha)'nýn odasýnda oluyor ve henüz gölge ortaya çýkmýþ bulunmuyordu." Ayrýca et-Tevessül Envauhu ve Ahkamuhu (s. 127-132) adlý eserimize bakabilirsiniz.
[38] Üzücü hususlardan birisi de bu bid'at ile bundan sonraki bid'ati ben Ýbnu'l-Hac (I, 259, 264)'e ait Kitabu'l-Medhal'de nakletmiþ idim. O bunlarý þeriatte haklarýnda nass bulunan hususlardanmýþ gibi teslimiyetle kabul etmiþ bir þekilde zikretmektedir. Bu kabilden onun pekçok örnek gösterilecek hususlarý vardýr. Bunlarýn bazýlarýnýn ondan olduðuna dair iþarette bulunmaksýzýn geçmiþ bulunmaktadýr. Bunlarýn büyük bir bölümünü de yüce Allah'ýn izniyle bid'atlere tahsis ettiðimiz kitabta zikredeceðiz. Bundan çokça hayret etmemizin sebebi onun bu kitabýnýn tek tek bid'atleri zikretmek hususunda önemli ve büyük bir kaynak oluþundan dolayýdýr. Ben kitabýn sonuna koyduðum bu bölümde buna gerçekten adaletle þahidlik ediyorum fakat onun da bu husustaki bilgisinde baþkasýný taklid ettiðini ve büyük ölçüde sufilerin yolundan ve saçmalýklarýndan etkilendiðini öðrenince bu hayret ortadan kalkar ve Ýmam Malik'in söylediði þu sözün doðruluðuna olan kesin inancýmýz daha da artar: "Bizden sözleri arasýnda reddolunmadýk hiçbir kimse yoktur. Þu kabrin sahibi müstesna." Allah'ýn salât ve selamý ona.
[39] Þeyhu'l-Ýslam, er-Raddu ale'l-Bekri (s. 31)'de þunlarý söylemektedir: "Kimileri Rasûlullah'ýn yahutta þeyhin -sözkonusu etmeden dahi- günahlarýný ve ihtiyaçlarýný bildiðini, günahlarýný baðýþlamaya, ihtiyaçlarýný karþýlamaya muktedir olduðunu, Allah'ýn muktedir olduðu þeylere kadir olduðunu, Allah'ýn bildiklerini bildiðini zanneder. Bu gibi kimseleri ben bizzat gördüm ve bunu kendilerinden dinledim. Onlardan kimileri de þeyhtir, müftüdür, hakimdir, müderristir." Yardýmcýmýz Allah'týr. La havle ve la kuvvete illa billah.
Ynt: Kabir ziyareti By: yagmur_7-c Date: 01 Temmuz 2014, 18:06:26
Esselamu aleykum;
Aiþe (Radiyallahu Anha) þöyle dedi:
“Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) kalkamayýp vefatýyla neticelenen hastalýðýnda þöyle buyurmuþtur:
‘Allah Yahudi ve Hristiyanlara lanet etsin. Onlar nebilerinin kabirlerini mescid edinmiþlerdir.’
Aiþe (Radiyallahu Anha) þöyle dedi:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in bu sakýndýrmasý olmasaydý Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in kabri açýkta olurdu. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) kabrinin mescid edinilmesinden korkmuþ ve ondan ümmetini sakýndýrmýþtýr.”
Buhari 4441Abdullah ibni Mesud (Radiyallahu Anh) þöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i iþittim:
‘Ýnsanlarýn en þerlileri kendileri hayatta iken kýyamet üzerlerine kopan ve kabirleri mescidler edinen kimselerdir’ buyuruyordu.”
Ýbni Hibban el-Ýhsan 2325, Ýbni Huzeyme 789, Tabarani 10413, Bezzar 3420, Ahmed 1/405-435
Ynt: Kabir ziyareti By: ceren Date: 02 Eylül 2016, 21:49:47
Aleykumselam.Kabir ziyaretlerinde yakinlarini unutmayan ve ziyeret edip allahin rahmetine kavusan ve öldüðünde kabrini ziyaret eden kullardan olalim inþallah...
Ynt: Kabir ziyareti By: Sevgi. Date: 03 Mayýs 2019, 02:54:41
Aleyküm selâm. Herzaman kabir ziyaretlerinde bulunmaya gayret edenlerden olalým inþaAllah
Rabbim tüm ölmüþlerimize rahmetler eylesin..Aminn
Ynt: Kabir ziyareti By: gulsahkilicaslan Date: 03 Mayýs 2019, 11:19:04
Allah razý olsun hocam selam ve dua ile...