Medinenin fazileti haremi ve bununla ilgili meseleler By: sidretül münteha Date: 10 Ocak 2011, 18:36:02
Medine'nin Fazileti, Haremi Ve Bununla Ýlgili Meseleler
3732- Ali radiyallahu anh'dan:
"Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sel-lem'den Kur'ân'dan ve þu sahifelerde olandan baþka bir þey yazmadýk."
Dedi ki: "Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem (bu sahifede) buyurdu: «Medine'ninAyr ile Sevr arasý haram (mukaddes)'tir. Kim orada bir bid'at yaparsa, ya da bir bid'at yapaný ba-rýndýrýrsa, Allah' in, meleklerin ve tüm insanlarýn laneti onun üzerine olsun. Böyle birinin farzý da, nafilesi de kabul olunmaz. Müslümanlarýn zimmeti birdir; en sade kiþiler bile bu zimmete sahiptirler. Kim bir müslümaný küçümser ve ona zimmetinde ihanet ederse, Allah'ýn, meleklerin ve insanlarýn lanetine uðrar. Böyle bir kimsenin ne farzý ve ne de nafilesi kabul olunmaz»." [Mâlik hariç, Altý hadis imamý.][618]
3733- Diðer rivayet: "(Medine'nin) otlarý koparýlmaz, avý korkutulup kaçýrýlmaz, yitiði sahiplenilmez. Ancak ilân edip sahibini bulup teslim etmek için alýnýr. Savaþmak için kiþinin orada silah taþýmasý helâl olmaz. Kiþinin devesini doyurmak için kestiði veya keseceði otlardan baþka oranýn hiçbir ot ve aðacý kesilmez."[619]
3734- Abdullah bin Zeyd el-Mâzinî radiyallahu anh'dan:
(Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Ýbrahim aleyhisselam Mekke'yi haram etti (kutsal belde ilan etti) ve onun için dua etti."[620]
3735- Diðer rivayet: "Ahalisine dua etti. Ben de Ýbrahim'in Mekke'yi haram kýldýðý (kutsal belde ilân ettiði) gibi Medine'yi haram kýldým (kutsal belde ilân ettim). Sâ' ve müddünün bereketli olmasý için, týpký Ýbrahim'in Mekkeliler için yaptýðý dua gibi dua ettim." [Buharý ve Müslim][621]
3736- Ebû Saîd radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Ben, Medine'nin iki taþlýk arasýný, týpký Ýbrahim'in Mekke'yi haram yaptýðý (kutsal ^-\ydýðý) gibi, haram ettim (kutsal saydým)." \ \\Ebû Saîd, (Medine'de) birimizin elinde bir kuþ gördüðü zaman hemen onu elinden alýp azat eder, uçururdu. [Müslim][622]
3737- Âmir bin Sa'd radiyallahu anh'dan: "Sa'd, Akîk'deki köþküne gitmek üzere (devesine) bindi. Aðaç kesen veya yapraklarýný silken bir köle gördü, hemen elindekini aldý. Sa'd geri gelince, kölenin sahipleri ondan aldýðýný geri vermesi için ricada bulunduklarýnda «Ben Resûlullah'ýn bana ganimetten fazla olarak ihsan buyurduðu bir þeyi geri çevirmekten Allah'a sýðýnýrým» dedi ve aldýklarýný onlara vermekten kaçýndý." [Müslim][623]
3738- Ebû Dâvud da benzerini nakletti; onda þöyle geçer:
"Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sel-lem'in Medine'de (aðaç vs. nev'inden) bir þeyin kesilmesini yasakladýðýný ve þöyle buyurduðunu duydum:
«Kim ondan bir þey (aðaç) keserse, onun malý onu yakalayanýndýr»."[624]
3739- Onun (Ebû Davud'un) Süleyman bin Ebî Abdillah'tan da rivayeti vardýr: "Sa'd'm, Medine'nin hareminde avlanan bir adamý yakaladýðýný gördüm."
Benzerini nakletti.
Yine onda þöyle geçiyor: "Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem bu haremi kutsal ilân etti ve dedi ki: «Kim bir insanýn burada avlandýðýný görürse, onun elbisesini soyup alsýn.» Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem'in bana ikram ettiðini artýk kimseye iade etmem. Lâkin isterseniz size elbisenin parasýný veririm."[625]
3740- Adiyy bin Zeyd radiyallahu anh'-dan:
Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem, Medine'nin her yanýný birer berîd (48000 adým) hudud çizerek harem (kutsal) ilân etti. (Bu bölgenin) aðacý silkelenmez ve budan-maz, kiþinin devesini güdecek kamçý için kesip getirdikleri müstesna."[626]
3741- Câbir radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem'in koruma içine aldýklarý yerden hiçbir aðaç sopayla silkelenmez ve budanmaz. Ancak yumuþak bir tarzda ýrgalanabilir." [Ýkisi de Ebû Davud'a aittir.][627]
3742- Mehrî'nin azatlýsý Ebû Saîd radiyallahu anh'dan:
"Halk, Medine'de büyük bir kýtlýk ve þiddetle karþý karþýya kaldýlar. Bunun üzerine o, Ebû Saîd el-Hudrî'ye gelip þöyle dedi: «Ben çok kalabalýk bir çoluk çocuða sahibim. Sýkýntýya düþtük. Çocuklarýmý bir köye taþýmak istiyorum.» Buna þu cevabý verdi:
"Sakýn bunu yapma, Medine'den ayrýlma! Biz Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem ile yola çýkmýþtýk. Usfân'a gelince, birkaç gece orada kaldý. Ýnsanlar þöyle konuþuyorlardý:
«Burada yapacak ,bir þeyimiz kalmadý. Çoluk çocuðumuzun açlýktan aðýzlan kokmaya baþladý, yaþayýp yaþamayacaklarýndan emin deðiliz.» Bunu Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem duyunca þöyle buyurdu: «Nedir bu duyduklarým? Azmettim; (veya isterseniz -hangisini söylediðini hatýrlýyamýyo-rum-) emredip devemi hazýrlatacaðým; sýrtýna bindiðim gibi bir daha Medine'ye varýncaya dek yularýný gevþetmiyeceðim.» Sonra þöyle dedi:
«Allahým! Ýbrahim, Mekke'yi haram kýldý (kulsal belde ilân etti). Ben de Medine' nin iki taþlýk arasýný haram kýldým (kutsal yer ilân ettim.) Orada hiçbir kan akýtýlmayacak; savaþmak için silah taþýnmayacak; hayvanlarý gütmek gayesiyle kesilenden baþka hiçbir ot ve aðaç kesilmeyecektir.
Allahým! Medine'mize bereket ver! Allahým sâýmýza (bir nevi ölçek) bereket ver! Allahým müddümüze (bir çeþit ölçek) bereket ver! Allahým Medine' mize bereket (ve bolluk) ver! Allahým bir bereketin yanýnda iki bereket ihsan et! Nefsim kudret elinde olana kasem ederim ki, Medine'nin hiçbir yolu ve geçidi yoktur ki, orasýný koruyan iki melek bulunmasýn.
Oraya varýncaya kadar onu korurlar.» Sonra: «Haydi hareket edin!» buyurdu. Hareket edip Medine'ye doðru yola çýktýk.
Kendisine yemin edilene ya da kendisine yemin ettiðimize yemin ederim ki, Medine'ye girdiðimizde henüz eþyalarýmýzý boþaltmadan Ðatfân'ýn hücumuna uðradýk. Halbuki bundan önce onlarý harekete getirecek bir sebep olmamýþtý." [Müslim][628]
3743- Sa'd radiyallahu anh'dan:
(Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Ben Medine'nin iki taþlýðý arasýnda, aðaçlarýnýn kesilmesini, avýnýn öldürülmesini yasaklýyorum." Ve devamla þöyle buyurdu:
"Bir bilseler Medine onlar için daha hayýrlýdýr. Kim ondan beðenmeyerek uzaklaþýr-sa, Allah onun yerine oraya ondan daha hayýrlýsýný getirir. Kim de meþakkatlerine sabredip orada kalýp ayrýlmazsa, Kýyamet gününde ben onun þefaatçi ve tanýðý olurum.
Kim de Medinelilere bir kötülük yapmak isterse, Allah onu ateþte kurþunun erimesi gibi eritir. Yahut suda tuzun erimesi gibi eritir." [Müslim][629]
3744- Ebû Hureyre radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Ýnsanlar üzerine öyle bir zaman gelecektir ki, kiþi akrabasýný ve amcazadesini haydi refaha gel, haydi refaha gel, diye çaðýracak; oysa bilseler Medine onlar için daha hayýrlý olacaktýr. Nefsim elinde olana yemin ederim ki, kim Medine'den beðenmeyerek uzaklaþýr-sa, Allah oraya onun yerine ondan daha ha- J yýrlýsýný yerleþtirir.
Dikkat edin! Medine, demircinin körüðü gibidir; ancak kötülerini çýkartýp temizler. Medine kötülerini, körüðün demir pasýný yok ettiði gibi, yok etmedikçe kýyamet kopmaz." [Müslim][630]
3745- Câbir radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Kim Medine ahalisini korkutursa, benim < iki kürek arasýnda olan (yüreðimi) korkutmuþ t gibi olur." [Ahmed][631]
3746- Ubâde bin es-Sâmit radiyallahu anh'dan:
(Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Allahým! Kim Medinelilere zulmedip korkutursa sen de onlarý korkut. Ayrýca Allah'in, meleklerin ve insanlarýn laneti onun üzerine olsun. Üstelik onun ne farz, ne de nâ-fýle ibadeti kabul olunmaz."
[Taberânî, Mu'cemu'l-Evsat ve'I-Kebîr'de.][632]
3747- Câbir radiyallahu anh'dan:
"Bir bedevi Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'e gelip Ýslâm üzere biat etti. Ertesi gün sýtmalý bir þekilde gelip: «Benim biatimi geri ver!» dedi, vermedi. Sonra yine gelip: «Benim biatimi geri ver!» dedi, yine kaçýndý vermedi. Bunun üzerine bedevî çýkýp gitti.
Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem (ardýndan) þöyle dedi: «Medine, iyisini býrakýp kötüsünü yok eden bir körük gibidir»." [Ebû Dâvýýd hariç, Altý hadis imamý][633]
3748- Ebû Hureyre radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Ben bir beldeye (hicret edip yerleþmekle) emrolundum ki, o belde diðer beldeleri yer (onun ahâlisi diðer beldelerin halkýna galip gelir). Burasý Medine'dir. Orasý körüðün demirin pasýný yok ettiði gibi, insanlarýn (kötüsünü) yok eder." [Mâlik, Buhârî ve Müslim][634]
3749- Ýbn Ömer radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Medine'de ölmeye gücü yeten kiþi orada ölsün. Çünkü ben orada ölenlere þefaat edeceðim." [Tirmizî][635]
3750- Yahya bin Saîd radiyallahu anh'dan:
Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem, oturuyordu, o sýrada bir kabir kazýlýyordu. Bir adam kabre bakýp:
"Mü'minin yatacak yeri olan bu (kabir) ne kötüdür!" deyince Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem:
"Senin dediðin ne kötüdür!" buyurdu.
"Ey Allah'ýn Resulü! Ben bunu (mezarý) kastetmedim. Ben Allah yolunda öldürülmeyi kastettim."
Bunun üzerine üç kere þöyle buyurdu:
"Allah yolunda öldürülmek gibi faziletli bir þey yoktur. Yeryüzünde kabrimin olmasýný en çok istediðim baþka bir yer yoktur" (diyerek Medine'yi övdü). [Mâlik][636]
3751- Hafsa ve Eþlem radiyallahu anhu-mâ'dan; dediler ki: Ömer þöyle dua etti:
"Allahým! Senin yolunda bana þehitlik nasip et, ölümümü de Resulünün beldesinde kýl!"[637]
3752- Diðer rivayet: Hafsa dedi ki: "Bu nasýl olur?"
"Allah isterse bunu bana nasip eder." [Mâlik ve Buhârî][638]
3753- Âiþe radiyallahu anhâ'dan: "Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Medine'ye geldiðinde, Ebû Bekr ile Bilâl hastalandý. Ziyaretlerine gittim; «Kendini nasýl hissediyorsun, babacýðým? Ey Bilâl! Sen de kendini nasýl hissediyorsun?» dedim.
Ebû Bekr, hummaya yakalandýðý zaman: «Herkese kendi ailesi içinde sabahýn hayýrlý olsun denilmiþtir. Halbuki ölüm ona pabucunun kayýþýndan daha yakýndýr» diye terennüm ederdi. Bilâl de hummadan kurtulduðu zaman, sesini yükselterek þöyle derdi: «Ah bilseydim! Mekke vadisinde etrafýný ýzhýr ve celil otlan sarmýþ olduðu halde bir gece olsun geceler miyim? Bir gün gelip de Ukâz'daki Mecenne sularýnýn baþýna varýr mýyým? Mekke'nin Þâme ve Ta-fîl daðlarý acaba bir kere daha görünürler mi?»
Hemen gelip Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem'e durumu (bu hasret dolu yakýnmalarý) bildirdim. Þöyle dua etti:
"Allahým! Medine'yi bize Mekke'yi sevdirdiðin gibi, hatta daha çok sevdir. Onun havasýný saðlýklý kýl!
Allahým! Müddünü ve sâ'ýný (ölçeklerini) bize bereketli kýl! Hummasýný al götür Cuh-fe'ye naklet.1»"[639]
3754- Diðer rivayet: Bilâl söylediði o iki beytine sonra þunu da ekledi: "Allahým, Þeybe bin Rabîa, Utbe bin Mâlik, Ümeyye bin Halefe, bizi yerimizden çýkartýp vebalý yere (Medine'ye) gelmemize sebep olduklarýndan dolayý lanet et!"
(Âiþe) dedi ki: "Medine'ye geldik, onu Allah'ýn yerlerinin en vebalýsý olarak bulduk. Buthân'da tadý ve rengi bozuk su akýyordu.» [Buhârî, Müslim ve Muvatta'.][640]
3755- Onun (Mâlik'in) baþka bir rivayeti: Dedi ki: "Amir bin Fuheyre derdi ki: "Ölümü tatmadan þiddetini gördüm. Korkak kiþinin ölüm, tepesinden iner."[641]
3756- Enes radiyallahu anh'dan:
(Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem þöyle dua etti:)
"Allahým, bana Medine'de, Mekke'de verdiðin bereketin iki katýný ver!" [Buhârî ve Müslim][642]
3757- Ebû Hureyre radiyallahu anh'dan: "Ýnsanlar (Medine'de) gördükleri ilk meyveyi Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'e getirirlerdi ve o da o meyveyi eline aldýðý zaman, þu duayý yapardý:
«Allahým! Meyvelerimize bereket ver, Medine'mize bereket ver, sâýmýza bereket ver, müddümüze bereket ver! Allahým! Ýbrahim senin kulun ve dostundur. Ben de senin kulun ve peygamberinim. O, sana Mekke için dua etti; ben de sana Medine için dua ediyorum. Týpký Mekke için dua ettiði gibi; hatta daha fazla vermen için dua ediyorum.» Sonra orada bulunanlardan en küçük çocuðu çaðýrýp meyveyi ona verirdi." [Mâlik, Müslim ve Tirmizî][643]
3758- Ebû Hureyre radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Medine'nin yol aðýzlarýnda melekler vardýr. Bu nedenle oraya ne veba ve ne de DeccÛl girebilir." [Buhârî, Müslim ve Muvatta.][644]
3759- Diðer rivayette: "Mesîh, Medine'ye girmek kastý ile Doðu tarafýndan gelecek. Nihayet Uhud'un arkasýnda konaklayacak. Sonra melekler onun yüzünü Þam'a doðru çevirecek ve o, orada helak olacaktýr."[645]
3760- Ebû Bekre radiyallahu anh'dan, dedi ki:
"Medine'ye Mesih-i Deccâl korkusu giremez. Çünkü o gün onun yedi kapýsý olacak ve her bir kapýsýnda da iki melek bulunacaktýr." [Buhârî][646]
3761- Enes radiyallahu anh'dan:
(Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Mekke ve Medine hariç, Deccâl'in ayak basmadýðý yer olmayacaktýr. Zira o iki þehre yol veren geçitlerden hiçbir geçit yoktur ki, melekler saf halinde gelip orayý korumasýnlar. (Deccâl) çorak yerde konaklayýp Medine'yi içindeki insanlarla beraber üç kere sarsacaktýr. Bunun üzerine her kâfir ve münafýk ona (tabii olmak üzere) gidecektir."[647]
3762- Diðer rivayet: "Çorak sel yataðýna gelecek. Her münafýk erkek ve münafýk kadýn ona gidecek." [Buhârî ve Müslim][648]
3763- Taberânî, Mu'cemu'l-Evsat'ta Câ-bir'den þu ilave ile rivayet etti:
"Kadýn-erkek müþrik; kadýn-erkek kâfir, kadýn-erkek fâsýk (ona gidecekler). Mü'min-ler kurtulacaklardýr. Çünkü o giin, onlar için kurtuluþ günü olacaktýr "[649]
3764- Ahmed þu ilaveyi yaptý: "Ona en çok kadýnlar gidecek."[650]
3765- Ebû Hureyre radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Evler, Ýhâb'a yahut Yehâb'a (kadar) ulaþacaktýr." Züheyr dedi ki:
Süheyl'e: "Burasý Medine'den ne kadar uzaktadýr?" dedim. "Þu ve þu kadar mildir" cevabýný verdi. [Müslim][651]
3766- Ebû Hureyre radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Ýslâm ülkelerinden en son harap olacak þehir Medine'dir." [Tirmizî][652]
3767- Ebû Hureyre radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Medine'yi en güzel þekilde býrakacaklardýr; oraya sadece avâfi (yýrtýcý hayvan ve kuþlar) girecek ve dolaþacaktýr. En son gelecek olanlar Müzeyne'li iki çoban olacak; Medine'ye gelmek üzere yola çýkacaklar; koyunlarý ile oraya yani Seniyyetu' l-Vedâ'ya geldiklerinde orasýný yabani ve yýrtýcý hayvanlarla dolu bulacaklar ve yüzüstü düþüp (bayýlacaklar)dýr." [Buhârî ve Müslim][653]
3768- Muvatta'nýn rivayeti þöyledir: "Medine'yi en güzel halinde býrakacaksýnýz. Nihayet köpek ya da kurt gelip mescidin duvarýný ya da minberin üstünü yalayacak." Dediler ki: "Ey Allah'ýn Resulü! O zaman meyveler kimin için olacak?"
"Baþýboþ gezen kuþ ve yýrtýcý hayvanlar için olacaktýr" buyurdu.[654]
3769- Ebû Hureyre radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Ýman, þüphesiz Medine'ye, yýlanýn deliðine kývrýlýp girdiði gibi mutlaka kývrýlýp girecektir." [Buhârî ve Müslim][655]
3770- Câbir bin Semure radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Allah, Medine'ye Tâbe adýný vermiþtir." [Müslim][656]
3771- el-Berâ bin Âzib radiyallahu anh'-dan:
(Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Kim Medine'ye Yesrib derse, Allah'tan baðýþlanmasýný dilesin. Çünkü o, Tâbe'dir, o Tâbe'dir." [Ahmed ve Ebû Ya'lâ.][657]
3772- Sa'd radiyallahu anh'dan:
Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem, Tebûk gazvesinden döndüðü zaman kendisini mü'minlerden harbe katýlmayan birtakým adamlar karþýladý. Bu esnada toz kaldýrdýlar, beraberinde olanlarýn bazýlarý burnunu kapadý. Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem yüzündeki perdeyi kaldýrýp þöyle buyurdu:
"Nefsim kudret elinde olana yemin ederim ki, onun tozunda þifa vardýr."
Râvi diyor ki: "Sanýrým, cüzzam ve alaca hastalýðýna karþý da þifa olduðunu söyledi." [Rezîn][658]
3773- Ömer radiyallahu anh'dan:
"O, Abdullah bin el-Âyyâþ el-Mahzû-mî'ye þöyle demiþ:
«Sen mi Mekke'nin Medine'den daha hayýrlý olduðunu söyledin?» Cevaben:
«Allah onu (Mekke'yi) kutsal kýlmýþtýr. Üstelik Beyt'i de orada bulunmaktadýr, orasýný güvenceli kýlmýþtýr» deyince: «Ben, Allah'ýn Harem'i ile evi hakkýnda söylemiyorum. Sen Mekke'nin Medine'den daha hayýrlý olduðunu mu söylüyorsun?» dedi. Adam söylediði sözün aynýsýný tekrarladý. Ömer de söylediði sözün aynýsýný tekrarlayýp oradan ayrýldý."
[Mâlik bunu daha uzun bir metinle rivayet etti.][659]
3774- Âiþe radiyallahu anhâ'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Ülkeler kýlýçla fethedildi. Medine ise Kur'ân'la feth edilmiþtir."
[Bezzâr zayýf bir senedle.][660]
3775- Ebû Hureyre radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Medine, Ýslâm' in kubbesi, iman ve hicret yurdu, helâl ve haramýn bildirildiði yerdir." [Taberânî, Mýý'cemu' 1-Evsat.][661]
3776- Râfi' bin Hadîc radiyallahu anh'dan:
Mervân, Mekke'de halka hitap edip Medine'ye deðinmeden sadece Mekke'nin üstünlüðünden söz etti. Bu Râfi'nin aðýrýna gitti. Kalkýp ona þöyle dedi: "Bakýyorum da Mekke hakkýnda uzun konuþtun, buna raðmen fazileti hakkýnda söylemediklerin daha çoktur. Medine'nin faziletinden ise hiç söz etmedin. Ben þehâdet ederim ki, Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem'in þöyle buyurduðunu duydum: «Medine, Mekke'den daha hayýrlýdýr».". [Taberânî zö>v/bir senedle.][662]
3777- el-Abbâs radiyallahu anh'dan: "Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem ile Medine'den çýktým. Oraya (geriye) bakýp þöyle buyurdu: «Allah, bu Cezire (Arap yarý-
modasýný) halkýný yýldýzlar saptýrmadýðý taktirde sirkten berîkýlmýþtýr»."
(Ebû Ya'lâ, Bezzâr ve Taberânî, Mu'cemu'I-Evsat'ta leyyin birsenedle.][663]
3778- Sehl bin Sa'd radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Kimin Medine'de aslý (kökü, soyu, sopu) varsa ona sarýlsýn. Kimin orada bir aslý yoksa kendine orada bir asýl edinsin. Çünkü insanlar üzerine öyle bir zaman gelecek ki orada aslý olmayan, oradan çýkýp baþka yere gitmiþ olacaktýr." fTaberânî, Mu 'cemýt'I-Kebîr'de][664]
3779- Ýbn Ömer radiyallahu anh'dan: "Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem, Medine köþklerinin yýkýlmasýný yasakladý." [Bezzâr. Ýsnadýnda el-Hasan bin Yahya adlý bir râvi vardýr.][665]
3780- Ýbn Ömer radiyallahu anh'dan: (Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Kim üç gün Medine'den uzaklaþýrsa, oraya kalbi hasret ve hüzün dolu olarak döner." Taberânî, Mu'cemu'l-Evsat'ta. Ýsnadýnda Ukbe bin Ali adlý bir râvi vardýr.[666]
3781- Ebû Hureyre radiyallahu anh'dan: Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem'in þöyle buyurduðunu duydum: "O, yaðmuru az olan yerdir." —Medine'yi kastediyor—
fAhmed ve Taberânî, Mu'cemu'I-Evsar'ta uzun bir metinle nakletti.)[667]
3782- Abdullah bin Sâide radiyallahu anh'dan:
(Allah Resulü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu:)
"Kimin koyun sürüsü varsa, Medine'nin dýþýna çýkarsýn. Çünkü Medine Allah'ýn, üzerine en az yaðmur yaðan yeridir."
[Taberânî, Mu'cemu' I-Kehîr' de zayýf bit senedle.][668]
[618] Bu hadisi Tayâlisî (no. 184), Abdürrezzâk (no. 16309, 17153), Ahmed (I, 81, 126), Buhârî (fadâilu'l-Medîne 1/4, II, 221; cizye 10, IV, 67; cizye 17/2, IV, 69; farâid 21, VIII, 10; i'tisâm 5/2, VIII, 144-5), Müslim (hacc no. 467, s. 994; ýtk 20, s. 1147), Ebû Dâvud (no. 2034), Tir-mizî (no. 2127), Ebû Ya'lâ (no. 263,296,448), Ýbn Hibbân (no. 3708, 3709) ve Beyhakî (V, 196), el-A'meþ an ibrâhîm b. Yezîd et-Teymî an ebîhî an Alî asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/178.
[619] Bu rivayeti Ebû Dâvud (no. 2035) ve Beyhakî (V, 201), Hemmâm b. Yahya an Katâde an Ebî Hassan el-A'rec an Alî asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/178.
[620] Bu hadisi Ahmed (IV, 40), Buhârî (buyu' 53/1, III, 22), Müslim (hacc no. 454-5, s. 991), Amr b. Yahya el-Mâzinî an Abbâd b. Temîm an Abdillah b. Zeyd asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/178.
[621] Bu hadisi Ahmed (IV, 40), Buhârî (buyu' 53/1, III, 22), Müslim (hacc no. 454-5, s. 991), Amr b. Yahya el-Mâzinî an Abbâd b. Temîm an Abdillah b. Zeyd asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/178.
[622] Bu hadisi Müslim (hacc no. 478, s. 1003), Ebû Ya'lâ (no. 1010) ve Beyhakî (V, \9%),Abdurrahman b. ebî Saîd an ebîhî asl-ý senedi ile; Ahmed (III, 23), Ebû Ya'lâ (no. 998) ve Tahâvî (IV, 192), Zeyneb binti Ka'b an Ebî Saîd asl-ý senedi tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/178.
[623] Bu hadisi Ahmed (I, 168), Müslim (hacc no. 461, s. 993), Tahâvî (IV, 191), el-Hâkim (1,487) ve Beyhakî (V, 199), Ýsmaîlb. Muh. ankmirb. Sa'db. e. Vakkâsan ebîhî asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/178.
[624] Bu rivayeti Ebû Dâvud (no. 2038), Osman b. e. Þeybe an Yezîd b. Hârûn an Ýbn e. Zi'b an Salih mevla'l-Tev'eme an Mevlâ li-Sa'din an Sa'd senedi ile tahrîc etti.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/178.
[625] Ebû Dâvud (no. 2037), bu rivayeti Ebû Seleme an Cerîr b. Hazým an Ya'lâ b. Hakîm an Süleyman senedi ile tahrîc etmiþtir.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/179.
[626] Bu hadisi Ebû Dâvud (no. 2036), Muh. b. el-Alâ an Zeyd b. el-Hubâb an Süleyman b. Kinâne mevlâ Omum b. Af-fân an Abdillah b. e. Süfyân ah Adf senedi ile tahrîc etti.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/179.
[627] Bu hadisi Ebû Dâvud (no. 2039), Muh. b. Hafs el-Kal-tân an Muh. b. Hâlid an Hârice b. el-HÛris el-Cühenî an ebîhî an Câbir senedi ile tahrîc etmiþtir.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/179.
[628] Bu hadisi Ahmed (III, 34,47), Müslim (hacc no. 475-6, s. 1001-2), Ebû Ya'lâ (no. 1282-1284), Ýbn Hibbân (no. 3537) ve Beyhakî (V, 201), Yahya b. e. Ýshâk ve Yahya b. Kesîr an Ebî Saîd mevla'l-Mehrî asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/179-180.
[629] Bu hadisi Ahmed (I, 169, 181, 185), Müslim (hacc no. 459-460, s. 992-3), Ebû Ya'lâ (no. 699), Tahâvî (IV, 191) ve Beyhakî (V, 197), Osman b. Hakim an Âmir b. Sa'd an ebthf asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/180.
[630] Bu hadisi Müslim (hacc no. 487, s. 1005), Kuteybe b. Satýl an Abdilazîz ed-Derâverdî ani'l-Alâ an ebîht an Ebi Hureyre senedi ile tahrîc etti.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/180.
[631] Bu hadisi Ahmed (III, 354, 393), Zeyd b. Eþlem an Câbir tarikiyle tahrîc etmiþtir. Heysemî'ye göre râvîleri Sahîh ricâlindendir (III, 306).
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/180.
[632] Bu hadisi Taberânî, M. el-Evsat'ta (I, 206ab), Leys b. Sa'd an Hiþâm b. Urve an Mûsâ b. Ukbe an Atâ b. Yesâr an Ubâde tarikiyle tahrîc etti.
Ýsnadý hakkýnda Münzirî: "Ceyyiddir (Tergîb II, 232) ve Heysemî: "Râvîleri Sahîh ricalidir" (Mecma' III, 306) demiþtir.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/180.
[633] Bu hadisi Mâlik (el-câmi' 4, s. 886), Ahmed (III, 306), Buhârî (ahkâm 45, VIII, 124; i'tisâm 16, VIII, 151-2), Müslim (hacc no. 489, s. 1006), Tirmizî (no. 3920), Ne-sâî (bîat 22, VII, 151) ve Ýbn Hibbân (no. 3724, 3727), Mâlik an Muh. b. el-Münkedir an Câbir asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/180.
[634] Bu hadisi Mâlik (el-câmi' no. 5, s. 887), Abdürrezzâk (no. 17165), Ahmed (II, 237, 247, 384), Buhârî (fadâilu'l-Medîne 2, II, 221), Müslim (hacc no. 488, s. 1006) ve Ýbn Hibbân (no. 3715), Yahya b. Satd el-Ensârî an Ebi'l-Hubâb Satd b. Yesâr an Ebf Hureyre asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/181.
[635] Bu hadisi Ahmed (II, 74), Tirmizî (no. 3917), Ýbn Mâce (no. 3112) ve Ýbn Hibbân (no. 3733), Eyyûb es-Sahýiyâ-nf an Nâfi' an Ýbn Ömer asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/181.
[636] Bu hadisi Mâlik (cihâd 33, s. 462), Yahya b. Saîd'den ahzetmiþtir.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/181.
[637] Bu hadisi Mâlik (cihâd 34, s. 462) ve Buhârî (fadâilu'l-Medîne 12/3, III, 225), Zeyd b. Eþlem (an ebîhî) an Ömer asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/181.
[638] Bu hadisi Mâlik (cihâd 34, s. 462) ve Buhârî (fadâilu'l-Medîne 12/3, III, 225), Zeyd b. Eþlem (an ebîhî) an Ömer asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/181.
[639] Bu hadisi Mâlik (cami114, s. 890-1), Buhârî (cum'a 35,1, 224; II, istiskâ 6-7, II, 17; 8,14, II, 17-8; fadâilu'l-Medîne 12, II, 225; menâkýbu'l-Ensâr 46, IV, 264; marda 8, VII, 5; 22, VII, 11, edeb 68, VII, 95; da'vât 24, VII, 154), Müslim (hacc no. 480, s. 1003), Ahmed (VI, 56, 60,65,82,89,222,260) ve Beyhakî (III, 382), Hiþâm b. Urve an ebîht an Âiþe asl-ý senedi ile tahrîc ettiler. Son lafýz Mâlik'e, diðer ikisi Buhârî'ye aittir.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/181-182.
[640] Bu hadisi Mâlik (cami114, s. 890-1), Buhârî (cum'a 35,1, 224; II, istiskâ 6-7, II, 17; 8,14, II, 17-8; fadâilu'l-Medîne 12, II, 225; menâkýbu'l-Ensâr 46, IV, 264; marda 8, VII, 5; 22, VII, 11, edeb 68, VII, 95; da'vât 24, VII, 154), Müslim (hacc no. 480, s. 1003), Ahmed (VI, 56, 60,65,82,89,222,260) ve Beyhakî (III, 382), Hiþâm b. Urve an ebîht an Âiþe asl-ý senedi ile tahrîc ettiler. Son lafýz Mâlik'e, diðer ikisi Buhârî'ye aittir.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/182.
[641] Bu hadisi Mâlik (cami114, s. 890-1), Buhârî (cum'a 35,1, 224; II, istiskâ 6-7, II, 17; 8,14, II, 17-8; fadâilu'l-Medîne 12, II, 225; menâkýbu'l-Ensâr 46, IV, 264; marda 8, VII, 5; 22, VII, 11, edeb 68, VII, 95; da'vât 24, VII, 154), Müslim (hacc no. 480, s. 1003), Ahmed (VI, 56, 60,65,82,89,222,260) ve Beyhakî (III, 382), Hiþâm b. Urve an ebîht an Âiþe asl-ý senedi ile tahrîc ettiler. Son lafýz Mâlik'e, diðer ikisi Buhârî'ye aittir.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/182.
[642] Bu hadisi Ahmed (III, 142), Buhârî (fadâilu'l-Medîne 10, II, 224), Müslim (hacc no. 466, s. 994) ve Ebû Ya'lâ (no. 3578, 3581, 3620), ez-Zührîan Ehes asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/182.
[643] Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/182.
[644] Bu hadisi Mâlik (cami' 16, s. 892), Buhârî (fadâilu'l-Medîne 9, II, 223; fiten 27, VIII, 103), Müslim (hacc no. 485, s. 1005), Ahmed (II, 237, 275), Mâlik an Nu'aym b. Abdillah el-Mücmir an Ebi Hureyre asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/182.
[645] Bu rivayeti Ahmed (II, 397,407), Müslim (hacc no. 486, s. 1005), Tirmizî (no. 2243), Ebû Ya'lâ (no. 6459) ve Ýbn Hibbân (no. 6771), el-Alâ b. Abdirrahman an ebîhî an Ebi Hureyre asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/182.
[646] Bu hadisi Ahmed (V, 43, 47), Buhârî (fýten 26, VIII, 102), Ýbn Hibbân (no. 3723, 6767) ve el-Hâkim (IV, 542), Sa'd b. Ýbrahim b. Abdirrahman b. Avfan ebîht an EbîBekre asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/182.
[647] Bu hadisi Ahmed (III, 191, 238), Buhârî (fadâilu'l-Medîne 9, II, 223), Müslim (fýten no. 123, s. 2265-6) ve Ýbn Hibbân (no. 6765), Ýshâk b. Abdillah b. e. Talha an Enes asl-ý senedi ile tahrîc ettiler. Her iki lafýz da Müslim'e aittir.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/183.
[648] Bu hadisi Ahmed (III, 191, 238), Buhârî (fadâilu'l-Medîne 9, II, 223), Müslim (fýten no. 123, s. 2265-6) ve Ýbn Hibbân (no. 6765), Ýshâk b. Abdillah b. e. Talha an Enes asl-ý senedi ile tahrîc ettiler. Her iki lafýz da Müslim'e aittir.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/183.
[649] Heysemî'ye göre râvileri Sahîh ricâlindendir (Mecma' III, 308).
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/183.
[650] Yine Heysemî'ye göre bunun râvileri de Sahîh ricâlindendir (Mecma' III, 308).
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/183.
[651] Bu hadisi Müslim (fýten no. 43, s. 2228), Amr an-Nâhd ani'l-Esved b. Amir an Zü'heyr an Süheyl b. e. Salih an ebîhî an Ebî Hureyre senedi ile tahrîc etti.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/183.
[652] Bu hadisi Tirmizî (no. 3919) ve Ýbn Hibbân (no. 6738), Cünâde b. Selm an Hiþâm b. Urve an ebîhî an Ebî Hureyre asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Tirmizî isnadý hakkýnda "hasen garîb" hükmü verdi.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/183.
[653] Bu hadisi Buhârî (fadâilu'l-Medine 5, II, 222) ve Müslim (hacc 499, s. 1010), Zührî an Saîd b. el-Müseyyeb an Ebî Hureyre asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/183.
[654] Mâlik'in (cami' 8, s. 888), isnadý þöyledir: Ýbn Himâs an ammihî an Ebî Hureyre.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/183.
[655] Bu hadisi Ahmed (II, 286,422,496), Buhârî (fadâilu'l-Medîne 6, II, 222), Ýbn Mâce (no. 3111) ve Ýbn Hibbân (no. 3720-1), Ubeydullah b. Ömer el-Ömerî an Hubeyb b. Abdirrahman el-Ensârî an Hafs b. Asým el-Ömerî an Ebî Hureyre asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/183.
[656] Bu hadisi Müslim (hacc no. 491, s. 1007), Ebû'l-Ahvas an Simâk an Câbir b. Semure asl-ý senedi ile tahrîc etti.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/183.
[657] Bu hadisi Ahmed (IV, 285) ve Ebû Ya'lâ (no. 1688), Salih b. Ömer el-Vâsitî an Yezîcl b. e. Ziyâd an Abdirrahman b. e. Leylâ ani'l-Berâ asl-ý senedi ile tahrîc ettiler. Salih, hadiste metruk bir râvidir. Bu nedenle isnadý zayýftýr.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/184.
[658] Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/184.
[659] Bu mevkufu Mâlik (cami' no. 21, s. 894), an Yahya b. Saîd an Abdirrahman b. el-Kâsým an Eþlem mevlâ Ömer senedi ile tahrîc etti. Metnin ikinci bölümü buraya alýnmýþtýr.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/184.
[660] Bu hadisi Bezzâr (no. 1180), Muh. b. el-Hasan b. Zebâ-le an Mâlik an Hiþâm b. Urve an ebihî tarikiyle tahrîc etti.Muh. b. el-Hasan, oldukça zayýf bir râvidir. Hatta hadis uydurmakla bile itham edilmiþtir.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/184.
[661] Bu hadisi Taberânî, M. el-Evsat'ta (II, 43b), îsâ b. Mînâ an Abdillah b. Nâfi' an Ebî'l-Miisennâ el-Kârî an Saîd el-Makburî an Ebî Hureyre senedi ile tahrîc etti. Ýsnadý hakkýnda Münzirî "bir beis yoktur"; Heysemî ise "hasen" hükmü vermiþtir (Mecma' III, 298).
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/184.
[662] Bu hadisi Taberânî (M. el-Kebîr no. 4450), Muh. b. Abdirrahman b. Reddâd el-Amirî an Yahya b. Saîd an Am-re binli Abdirrahman an Rafý' tarikiyle tahrîc etti. Ýbnü'r-Reddâd sebebiyle isnadý zayýftýr.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/184.
[663] Bu hadisi Ebû Ya'lâ (no. 6709), Bezzâr (no. 2848) ve Taberânî (M. el-Evsat no. 580), Kays b. er-RebV an Yûnus b. Ubeyd ani'l-Hasan ani'I-Ahnef b. Kays ani'l-Ab-bâs asl-ý senedi ile tahrîc ettiler.
Kays, hakkýnda ihtilaf olan bir râvidir.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/184-185.
[664] Bu hadisi Taberânî (no. 6027), Ya'küb b. Humeyd an Ke-sîr b. Ca'fer b. e. Kesîr an Ziyâde ve Ýlâka ebnâ Zeyd an Sehl b. Sa'd senedi ile tahrîc etti.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/185.
[665] Heysemî, el-Hasan b. Yahya'yý tanýmadýðýný, diðer râvi-lerinin ise Sahih ricalinden olduðunu söylemiþtir (Mecma III, 301).
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/185.
[666] Bu hadisi Taberânî (M. el-Evsat no. 880), Ukbe b. Alî an Abdillah b. Ömer an Ýbn Ömer tarikiyle tahrîc etti. Ukbe sebebiyle isnadý zayýftýr.
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/185.
[667] Bu hadisi Ahmed (II, 436), Yahya el-Kattan an Ýbn Ac-lân an Vehb b. Keysân an Ebt Hureyre senedi ile tahrîc etti. Heysemî'ye göre râvileri Sahîh ricâlindendir (Mecma' III, 310).
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/185.
[668] Râvilerinden Muh. b. Süleyman b. Mesmûl zayýf bir râ-vidir (Mecma' IV, 67).
Rudani,Büyük Hadis Külliyatý, Cem’ul-fevaid, Ýz Yayýncýlýk: 2/185.
Ynt: Medinenin fazileti haremi ve bununla ilgili meseleler By: Bilal2009 Date: 28 Haziran 2019, 13:51:39
Esselamu aleyküm Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Medinenin fazileti haremi ve bununla ilgili meseleler By: Melek Nur Çelik koü Date: 28 Haziran 2019, 19:30:11
Paylaþým için Allah razý olsun..
Ynt: Medinenin fazileti haremi ve bununla ilgili meseleler By: Sevgi. Date: 02 Temmuz 2019, 01:09:12
Paylaþým için Allah razý olsun. Rabbim ilmimizi artýrsýn inþaAllah