Din Psikolojisi
Pages: 1
Din psikolojisinde metod By: hafýz_32 Date: 12 Kasým 2010, 13:32:10
4- Din Psikolojisinde Metod
 

Din Psikolojisinin kullandýðý araþtýrma metodlarý, Psikolojinin çeþitli alanlarýnda ortaklaþa kullaný­lan metodlardýr. Din psikologlarý, ele aldýklarý konu­larýn özelliðine göre,  bu metodlarýn birini ya da birkaçýný kullanmak suretiyle çalýþmalarýný yürü­türler. Bilginin toplanmasý ile bunlarýn düzenlenip yorumlanmasý iki ayrý safha olarak düþünülürse, bunlarýn herbiri ile ilgili metod ve teknikler ayrý baþlýklar altýnda incelenebilir.  [18]

 
a) Bilgi Toplama Vasýta ve Teknikleri
 
aa. Þahsý Dokümanlar :
 

Ýçgözlem ya da dýþ gözlere dayalý olarak kiþinin dinî hayatý hakkýnda bilgi veren her türlü yazýlý belgeler, kayýt altýna alýnmýþ konuþmalar ve anlatýmlar, baþtan beri din psikologlarýnca bilimsel ölçüler içerisinde deðerlendirilmek­tedir. Kiþilerin kendi hayatlarýyla ilgili kendilerinin düzenledikleri otobiyografiler yada baþkalarýnca kaleme alýnmýþ olan biyografiler, hatýra kayýtlarý, mektuplar, seyahat yazýlarý, olay kayýtlan vb. belge­lerin incelenmesi sonucunda, dinî tecrübe ve davra­nýþlarla ilgili deðerli bilgiler elde edilmektedir.

Din Psikolojisinin öncülerinden W. James, incele­melerini özellikle bu tür belgelere dayandýrmýþtý. Ancak, onun hayatlarýný incelediði þahýslar dinî yön­den en ileri uçta bulunan tahsilli ve seçkin kimselerle sýnýrlý kalmýþtýr. Bundan dolayý da tenkit edilmiþtir. Gençlerin dinî geliþimleriyle uðraþan bazý din psiko­loglarý da, onlarýn hatýra defterlerini okumuþlardýr.

Ýnsan elinden çýkan bu tür malzemelerle, her tür sanat ve edebiyat ürünlerinin, insan ruhunun anla­þýlmasýnda önemli ipuçlarý ihtiva ettikleri açýk bir gerçektir. Fakat bu yolla elde edilen verilerin gerçek­ten bilimsel bir deðer kazanmasý için çok dikkatli olmak gerekmektedir.  Çünkü bu bilgiler sübjektif bir ortamda oluþmaktadýr; yanýlma, hatýrlayamama, yanlýþ hatýrlama, çeþitli sebeplerle gerçeði gizlemek isteme ya da yaþadýðý tecrübeleri doðru ve tam ola­rak ifade edebilme kabiliyetinden mahrum olma gibi ihtimaller her zaman mümkündür. Esasen, insan kendi içinde ve dýþýnda cereyan eden olaylarý ya da kendi eserlerini þüphesiz kendince algýlamakta ve deðerlendirmektedir. Genelde o, kendisini ciddi bir þekilde tenkit edebilecek anlayýþa sahip olmadýðýn­dan, onun sýk sýk hatalara düþtüðü veya böyle bir deðerlendirmeyi çoðu zaman ihmal ettiði bir gerçek­tir. Öte yandan, inanan insanýn kendi ruh hallerini doðru ve eksiksiz ifade etmek istese bile, bunun son derece güç olduðu da bir gerçektir. Sürekli deðiþen ruh halleri içinde bulunan kültürlü kimseler bile, günlük hayatýn akýþý içerisinde dinî duygu ve düþüncelerini olduðu gibi de edebilmektir, yapý­lan denemelerinde hissi ve akli engellerle karþýlaþtýklarýný bilirler Yine bir kýsým kimseler sosyal yada baþka sebeplerle, isteyebilirler. Hatta bazen, olduklarýndan farklý görünmeyi ve iþlerine geldiði gibi hareket etmeyi tercih ederler.[19]  Bu sebeple  bu tür malzemenin sýký bir þekilde tenkide tabi tutulmasý, ulaþýlan sonuçlarýn bilimsel bir deðer ifade etmesi için gerekli olmaktadýr.  [20]

 
ab. Anketler:
 

S. Hall ve E.D Starbuck gibi ilk din psikologlarýnýn gençlerin dini geliþimlerini anketlerle ortaya çýkarmaya yönelik çalýþmalarý, zaman içerisinde Din Psikolojisinde anketlerin geniþ bir alanda kullanýlmasýyla geliþti. Belli bir araþtýrma ko­nusuna uygun olarak hazýrlanan anketler, Din Psi­kolojisinde sýkça baþvurulan bilgi toplama vasýtala­rýdýr. Ayný anda çok sayýda kiþiye uygulama kolaylýðý sebebiyle, çoðu araþtýrmacý tarafýndan tercih edil­mektedir. Ancak, anketin hazýrlanmasý ve uygulan­masý büyük dikkat ve uzmanlýk gerektiren bir iþtir. Ankete katýlan kiþiler sorulan sorular çerçevesinde bir iç gözleme davet edilmektedir. Bu iç gözlemin amacý kiþinin, kökleri geçmiþte olan ve hâlihazýrda varlýðýný sürdüren dinî eðilimlerinin açýða çýkarýlma­sýný saðlamaktýr. Bunun için, gerek anketin hazýr­lanmasý ve gerekse uygulanmasý esnasýnda üzerinde dikkatle durulmasý gereken hususlar vardýr.

Sorularý düzenlerken, dilin anlaþýlýr olmasý ve deneðin kendi iç dünyasýný dýþarýya yansýtýcý bir üslûp ve ifade kullanýlmasý önemlidir. Ayrýca yerine göre açýk ve kapalý uçlu, direkt ve dolaylý, olumlu ve olumsuz deðiþik soru tiplerinin yer almasý uygun olur. Ankette, cevaplayýcýnýn samimi davranmasýný saðlamak için güven telkin edici açýklamalarýn bulunmasý ve samimi olmayan, rastgele uydurulmuþ ya da üstünkörû geçiþtirilmiþ cevaplarý ayýklamak için “düzeltme skalalarý”nýn kullanýlmasý gerekir. Genelde anketlerde, verilecek cevaplar sýnýrlý tutu­lur, fakat o sýnýrlar içerisinde kanaat ya da eðilimin olumlu ve olumsuz yöndeki þiddet derecesini belir­leyecek tercih ölçülerine de yer verildiði olur.  [21]

 

ac. Testler :
 

Psikolojide zekâ, baþarý, kabiliyet, ilgi, kiþilik., gibi alanlarda geliþtirilmiþ olan çok sa­yýda test kullanýlmaktadýr. [22] Bunlarýn en önemli özelliði, standart hale getirildikleri için güvenilir bir ölçme vasýtasý olarak kabul edilmiþ olmalarýdýr. Din Psikolojisinde, fertlerin dinî kabiliyet ve ilgilerini, inanç ve davranýþlarýný güvenilir bir þekilde ölçecek standart testlere pek rastlanmaz. Ancak, kiþilik psi­kolojisinde kullanýlan bazý tekniklerden yararlanýl­dýðý olmaktadýr. [23] Bunlar daha ziyade “yansýtmalý” (projektif) testlerdir. Bu yansýtmalý testlerin insan ruhiyatý hakkýnda çok zengin bilgi saðlamalarýna raðmen, geçerlilik ve güvenirlikleri henüz tatmin edici olmaktan uzaktýr. Bunlarýn mükemmelleþtirilmesi için büyük gayretler gösterilmektedir.

Anket ve testler yoluyla elde edilen verilerin sað­lam ve geçerli bilimsel bilgiler hâline dönüþtürülme­si, çeþitli istatistik iþlem ve analizlerle saðlanmakta­dýr. Bu da yüksek matematik bilgisi ve uzmanlýk gerektiren ayrý bir konudur. [24]

 

ad. Mülakatlar :
 

Önceden sistemli olarak hazýrlan­mýþ ya da belli bir plâna göre serbest bir yönlendirme ile sorulan sorulara baðlý olarak, karþýlýklý görüþme ve konuþma, fikir alýþveriþinde bulunma, çeþitli durum­larda baþvurulan bir araþtýrma tekniðidir. Bu yolla güvenilir bilgilerin elde edilebilmesi için, taraflar ara­sýnda sýcak, samimi ve güven telkin edici bir havanýn oluþmasý önemlidir. Anket yoluyla yapýlan araþtýrma­larda, konunun doðru anlaþýlýp anlaþýlmadýðý, cevap­larýn ciddi ve  samimi olup  olmadýðý mülakatlarla kontrol edilip, bilgi eksiklikleri tamamlanmaya çalýþý­lýr. Mülakat sýrasýnda konuþulan þeyler, ya o esnada notlara geçirilir ya da bantlara kaydedilir. [25]

 

ae. Semantik  Tahliller:  
 

Semantik,   kelimenin anlam derecesini araþtýran bir bilimdir. Gerçeklik ve dil arasýndaki özel iliþkiye baðlý olarak, kelimeler deðiþik anlamlar ifade edebilmektedir. Bir insanýn kullandýðý kelimelerden herbiri, o kiþinin sözkonusu kelimenin içine  sýðdýrdýðý belli görüþ açýlarýný temsil etmektedir. Bu bakýmdan semantik tahlil, ki­þilerin zihin yapýlarýný ve dünya görüþlerini anlama­da bir yol olarak kabul edilmektedir. Son zamanlar­da bazý din psikologlarý bu metoda dayalý araþtýrmalar  yürütmektedirler. Ayrýca   temel  dinî metinlere de uygulanan bu metod, dinî hayatý anla­mada yeni bir imkân olarak gözükmektedir. [26]

 

af. Dinî Metinlerin Ýncelenmesi :
 

Dinin Kutsal Kitabý'nýn incelenerek burada insan ruhiyatýný yan­sýtan bilgi ve olaylarý belli bir psikolojik bakýþ açý­sýyla yorumlama, Din Psikolojisinde bir araþtýrma tekniði olarak kabul edilmektedir [27]. Burada esas olan, inanan ya da inançsýz insanýn ruh dünyasýnýn deðiþik çizgilerinin anlaþýlabilir psikolojik izah çerçevelerine yerleþtirilmesidir. inançlý ya da inançsýz kiþinin nasýl olmasý, neler yapmasý gerektiði deðil, nasýl olduðunun anlaþýlmasýdýr. Yani bu inceleme, ALLAH ile iliþki halindeki insanýn çeþitli ruh halleri­nin tesbiti ile sýnýrlý kalmalýdýr. Bu metodun, araþ­týrmacýnýn müþahedesinin uzanamadýðý (vahy, mu­cize., vb.) bazý dinî olaylarla, tecrübeye dayalý metodlarla tahkiki mümkün olan (dinî motivasyon­lar, dua ve ibâdet., vb.) diðer bazý olaylar hakkýnda bilimsel sonuçlara ulaþmakta en azýndan metodik bir giriþ deðeri olduðu söylenebilir. Bu yöndeki ça­lýþmalar ileride bir “teolojik psikoloji” nin oluþmasý­na imkân hazýrlayacaktýr. [28]

 

ag. Deney :
 

Din Psikolojisi'nde deney metodu çok nadir olarak ve sýnýrlý durumlarda kullanýlabilmek­tedir. Hatta bazýlarýna göre bu alanda gerçek bir deney düzenlemek mümkün deðildir; ancak deneye yakýn bazý teþebbüslerle olumlu bir sonuca varýlabi­lir. Dinî yaþantý ve davranýþlarýn deney metoduyla incelenmesine engel teþkil eden en önemli sebep ola­rak, bu alandaki çalýþmalarda elde edilen verileri test etmeye imkân verecek teorilerin eksikliði göste­rilmektedir. Ayrýca, araþtýrýcýlarýn çoðu, bir deneðin dinî hayatýnýn özelliklerini veya yoðunluðunu kont­rol ve düzenlemeyi ahlâka aykýrý kabul etmektedirler [29]. Bütün bunlara raðmen son zamanlarda özellikle A.B.D.'li birçok din psikoloðunun, deneysel ya da ona yakýn metodlarla çalýþarak önemli eserler meydana getirdikleri de bilinmektedir. [30]

 
b) Bilgiyi Düzenleme ve Yorumlama Metodlarý
 

Yukarýda belirtilen çeþitli vasýta ve tekniklerle elde edilen Din Psikolojisi verilerinin belli yaklaþým ve görüþler çerçevesinde düzenlenmesi ve sistemleþtirilmesi,  daha sonra da bunlarýn yorumlanmasý, araþtýrmanýn bir baþka safhasýný oluþturur. Düzen­leme çeþitli þekillerde olabilmektedir. Meselâ, dinî yaþayýþ ve davranýþlar Genel Psikolojinin sistemati­ðine uygun tarzda, ruhî fonksiyonlarla ilgileri esas alýnarak (dinî tecrübe, dinî motivasyonlar., vs.) sýra­ya konabilir. Ya da belirli kiþilerin veya gruplarýn dinî yaþayýþlarý belli kategoriler altýnda ele alýnarak tipleþtirmelere gidilebilir. Bu tipleþtirmeler, dindar kimselerin kiþilik, karakter ve davranýþlarý yönün­den olacaðý gibi, yaþanan dinin motivleri ve meka­nizmleri, yaþayýþýn þiddet ve derinliði açýsýndan da olabilir [31].

Belli kategoriler altýnda toplanan dinî olaylarýn açýklanmasý ve yorumlanmasý, daha ziyade bunla­rýn sebeplerinin ve etkilerinin ortaya konulmasý amacýna yönelik gayretlerdir. Bu konuda kullanýlan baþlýca yaklaþýmlar þunlardýr:  [32]

 

ba. Geliþime Dayalý Yorumlama (Genetik Metod) :
 

Bu metodun esasý, ferdin davranýþlarýndaki sebep-sonuç iliþkisini onun hayat tarihçesine, geçmiþine baþvurarak açýklamaktan ibarettir, insan doðuþtan ahlâklý, sanatkâr veya siyasetçi bir varlýk olmadýðý gibi, dindar da deðildir; ancak sonradan dindar, ahlâklý, sanatkâr ya da siyasetçi hâle gelir. Bu durumda dinin gerçek bir psikolojisinin de geli­þimsel olmasý gerekir [33]. Fakat bu geliþimi, basitçe zamana baðlý bir olay gibi anlamamak gerekir. Yetiþ­kin insaný ancak çocuktan hareket ederek anlamak mümkündür denemez, çünkü bunun tam tersi, “çocuk ancak yetiþkinden hareket edilerek anlaþýla­bilir” görüþü de en az onun kadar doðrudur. O halde geliþimsel olmanýn anlamý denir? Geliþim esas itiba­riyle yapýsal mahiyettedir. Karmaþýk bir varlýk olan insan, kendisini oluþturan tecrübeler, dürtüler, duygular, düþünceler, kararlar, gerçeðin ve baþkasý­nýn varlýðýnýn baskýný gibi deðiþik unsurlar bir yapý­ya kavuþtuðu ölçüde insan haline gelir. Dinî inanç ve tutumun yapýlanmasýný da bu açýdan ele almak gerekir. Çünkü dinî inanç ve davranýþlar, oluþmakta olan kiþiliðin temel boyutuna göre düzene girer ve kiþi irade dýþý dindarlýktan iradeli dindarlýða, vasýta­sýz kendiliðinden inançtan, üstlenilmiþ inanca eriþir. [34]

 

bb. Fenomenolojik Yorumlama (Dinamik Metod) :
 

Bu metod davranýþ tahlilinde o andaki psi­kolojik sahayý esas alýr; ferdin geliþim tarihçesini bir yana býrakýr. Belirli bir anda ferdin psikolojik özellik­leri ve onun psikolojik çevresinin mahiyeti ve muhte­vasý taným ve tasvir edilerek, sistematik bir izah tarzý ortaya konmuþ olur. Ýnsandaki dini geliþimi zamana baðlý bir olay olarak deðil de yapýsal açýdan ele alan din psikologlarý, dinî yaþayýþýn tabiatý itibariyle “di­namik” bir özelliðe sahip olduðunu da kabul ederler. Yani, dinî yaþayýþ ve davranýþlar bir defada olup bit­miþ, kökü geçmiþte kalan ve artýk geliþme, canlanma ve deðiþme göstermeyen kültürel tortular, bugünkü durumu itibariyle gerçek güdülerden ve hedeflerden yoksun ruhî olaylar olarak düþünülemez. Dini eðer sembolik bir sistem olarak ele alýrsak, dinî semboller­le psikolojik dinamizmler arasýndaki etkileþim içeri­sinde dinî hayat, kendisinden ayrýlmayan ilgilere az ya da çok baðýmlý, zayýf ya da yaratýcý bir þekilde her zaman surda burda yeniden doðmaktadýr[35]. Bunun için dinî davranýþlarý, o andaki psikolojik sahadaki yapýlanmalarý ve faktörleri açýsýndan ele almak, önemli bir metod olarak karþýmýza çýkmaktadýr.  [36]

 

bc. Biyolojik ve Pragmatik Yorumlama :
 

Bu metod dini, insan hayatýna etkileri açýsýndan ele alýr. Dinin insan hayatýnýn daha iyi yaþanmasýnda faydalý olacaðý görüþünden hareket eder. Burada dine, hayatýn sürdürülmesinde itici bir güç olarak bakýldýðý gibi, insanýn gerçekten dine ihtiyacý olduðu görüþüne de aðýrlýk kazandýrýlmaktadýr. M. Ýkbâl; dini, insan benliðinin güçlenmesi, bütünleþmesi ve deðiþen çevre þartlarýna ve durumlara uyum saðlýyabilecek güç ve hürriyete kavuþmasý bakýmýndan zaruri görmekle bu görüþe yaklaþmýþ olmaktadýr.  [37]

 

bd. Psikoanalize Dayalý Yorumlama :
 

Psikoanaliz davranýþ tahlilinde geliþimsel (genetik) metodu kullanýr. Ancak onun bir baþka özelliði de, davra­nýþlarý yorumlamada þuurdýþý ve þuuraltý faktörlere birinci derecede önem vermesidir. Din Psikolojisin­de bu metod, insanýn dinî davranýþlarýný þuur dýþýndan kaynaklanan güdülere dayanarak yorumlar. [38]



radyobeyan