Din psikolojisinde metod By: hafýz_32 Date: 12 Kasým 2010, 13:32:10
4- Din Psikolojisinde Metod
Din Psikolojisinin kullandýðý araþtýrma metodlarý, Psikolojinin çeþitli alanlarýnda ortaklaþa kullanýlan metodlardýr. Din psikologlarý, ele aldýklarý konularýn özelliðine göre, bu metodlarýn birini ya da birkaçýný kullanmak suretiyle çalýþmalarýný yürütürler. Bilginin toplanmasý ile bunlarýn düzenlenip yorumlanmasý iki ayrý safha olarak düþünülürse, bunlarýn herbiri ile ilgili metod ve teknikler ayrý baþlýklar altýnda incelenebilir. [18]
a) Bilgi Toplama Vasýta ve Teknikleri
aa. Þahsý Dokümanlar :
Ýçgözlem ya da dýþ gözlere dayalý olarak kiþinin dinî hayatý hakkýnda bilgi veren her türlü yazýlý belgeler, kayýt altýna alýnmýþ konuþmalar ve anlatýmlar, baþtan beri din psikologlarýnca bilimsel ölçüler içerisinde deðerlendirilmektedir. Kiþilerin kendi hayatlarýyla ilgili kendilerinin düzenledikleri otobiyografiler yada baþkalarýnca kaleme alýnmýþ olan biyografiler, hatýra kayýtlarý, mektuplar, seyahat yazýlarý, olay kayýtlan vb. belgelerin incelenmesi sonucunda, dinî tecrübe ve davranýþlarla ilgili deðerli bilgiler elde edilmektedir.
Din Psikolojisinin öncülerinden W. James, incelemelerini özellikle bu tür belgelere dayandýrmýþtý. Ancak, onun hayatlarýný incelediði þahýslar dinî yönden en ileri uçta bulunan tahsilli ve seçkin kimselerle sýnýrlý kalmýþtýr. Bundan dolayý da tenkit edilmiþtir. Gençlerin dinî geliþimleriyle uðraþan bazý din psikologlarý da, onlarýn hatýra defterlerini okumuþlardýr.
Ýnsan elinden çýkan bu tür malzemelerle, her tür sanat ve edebiyat ürünlerinin, insan ruhunun anlaþýlmasýnda önemli ipuçlarý ihtiva ettikleri açýk bir gerçektir. Fakat bu yolla elde edilen verilerin gerçekten bilimsel bir deðer kazanmasý için çok dikkatli olmak gerekmektedir. Çünkü bu bilgiler sübjektif bir ortamda oluþmaktadýr; yanýlma, hatýrlayamama, yanlýþ hatýrlama, çeþitli sebeplerle gerçeði gizlemek isteme ya da yaþadýðý tecrübeleri doðru ve tam olarak ifade edebilme kabiliyetinden mahrum olma gibi ihtimaller her zaman mümkündür. Esasen, insan kendi içinde ve dýþýnda cereyan eden olaylarý ya da kendi eserlerini þüphesiz kendince algýlamakta ve deðerlendirmektedir. Genelde o, kendisini ciddi bir þekilde tenkit edebilecek anlayýþa sahip olmadýðýndan, onun sýk sýk hatalara düþtüðü veya böyle bir deðerlendirmeyi çoðu zaman ihmal ettiði bir gerçektir. Öte yandan, inanan insanýn kendi ruh hallerini doðru ve eksiksiz ifade etmek istese bile, bunun son derece güç olduðu da bir gerçektir. Sürekli deðiþen ruh halleri içinde bulunan kültürlü kimseler bile, günlük hayatýn akýþý içerisinde dinî duygu ve düþüncelerini olduðu gibi de edebilmektir, yapýlan denemelerinde hissi ve akli engellerle karþýlaþtýklarýný bilirler Yine bir kýsým kimseler sosyal yada baþka sebeplerle, isteyebilirler. Hatta bazen, olduklarýndan farklý görünmeyi ve iþlerine geldiði gibi hareket etmeyi tercih ederler.[19] Bu sebeple bu tür malzemenin sýký bir þekilde tenkide tabi tutulmasý, ulaþýlan sonuçlarýn bilimsel bir deðer ifade etmesi için gerekli olmaktadýr. [20]
ab. Anketler:
S. Hall ve E.D Starbuck gibi ilk din psikologlarýnýn gençlerin dini geliþimlerini anketlerle ortaya çýkarmaya yönelik çalýþmalarý, zaman içerisinde Din Psikolojisinde anketlerin geniþ bir alanda kullanýlmasýyla geliþti. Belli bir araþtýrma konusuna uygun olarak hazýrlanan anketler, Din Psikolojisinde sýkça baþvurulan bilgi toplama vasýtalarýdýr. Ayný anda çok sayýda kiþiye uygulama kolaylýðý sebebiyle, çoðu araþtýrmacý tarafýndan tercih edilmektedir. Ancak, anketin hazýrlanmasý ve uygulanmasý büyük dikkat ve uzmanlýk gerektiren bir iþtir. Ankete katýlan kiþiler sorulan sorular çerçevesinde bir iç gözleme davet edilmektedir. Bu iç gözlemin amacý kiþinin, kökleri geçmiþte olan ve hâlihazýrda varlýðýný sürdüren dinî eðilimlerinin açýða çýkarýlmasýný saðlamaktýr. Bunun için, gerek anketin hazýrlanmasý ve gerekse uygulanmasý esnasýnda üzerinde dikkatle durulmasý gereken hususlar vardýr.
Sorularý düzenlerken, dilin anlaþýlýr olmasý ve deneðin kendi iç dünyasýný dýþarýya yansýtýcý bir üslûp ve ifade kullanýlmasý önemlidir. Ayrýca yerine göre açýk ve kapalý uçlu, direkt ve dolaylý, olumlu ve olumsuz deðiþik soru tiplerinin yer almasý uygun olur. Ankette, cevaplayýcýnýn samimi davranmasýný saðlamak için güven telkin edici açýklamalarýn bulunmasý ve samimi olmayan, rastgele uydurulmuþ ya da üstünkörû geçiþtirilmiþ cevaplarý ayýklamak için “düzeltme skalalarý”nýn kullanýlmasý gerekir. Genelde anketlerde, verilecek cevaplar sýnýrlý tutulur, fakat o sýnýrlar içerisinde kanaat ya da eðilimin olumlu ve olumsuz yöndeki þiddet derecesini belirleyecek tercih ölçülerine de yer verildiði olur. [21]
ac. Testler :
Psikolojide zekâ, baþarý, kabiliyet, ilgi, kiþilik., gibi alanlarda geliþtirilmiþ olan çok sayýda test kullanýlmaktadýr. [22] Bunlarýn en önemli özelliði, standart hale getirildikleri için güvenilir bir ölçme vasýtasý olarak kabul edilmiþ olmalarýdýr. Din Psikolojisinde, fertlerin dinî kabiliyet ve ilgilerini, inanç ve davranýþlarýný güvenilir bir þekilde ölçecek standart testlere pek rastlanmaz. Ancak, kiþilik psikolojisinde kullanýlan bazý tekniklerden yararlanýldýðý olmaktadýr. [23] Bunlar daha ziyade “yansýtmalý” (projektif) testlerdir. Bu yansýtmalý testlerin insan ruhiyatý hakkýnda çok zengin bilgi saðlamalarýna raðmen, geçerlilik ve güvenirlikleri henüz tatmin edici olmaktan uzaktýr. Bunlarýn mükemmelleþtirilmesi için büyük gayretler gösterilmektedir.
Anket ve testler yoluyla elde edilen verilerin saðlam ve geçerli bilimsel bilgiler hâline dönüþtürülmesi, çeþitli istatistik iþlem ve analizlerle saðlanmaktadýr. Bu da yüksek matematik bilgisi ve uzmanlýk gerektiren ayrý bir konudur. [24]
ad. Mülakatlar :
Önceden sistemli olarak hazýrlanmýþ ya da belli bir plâna göre serbest bir yönlendirme ile sorulan sorulara baðlý olarak, karþýlýklý görüþme ve konuþma, fikir alýþveriþinde bulunma, çeþitli durumlarda baþvurulan bir araþtýrma tekniðidir. Bu yolla güvenilir bilgilerin elde edilebilmesi için, taraflar arasýnda sýcak, samimi ve güven telkin edici bir havanýn oluþmasý önemlidir. Anket yoluyla yapýlan araþtýrmalarda, konunun doðru anlaþýlýp anlaþýlmadýðý, cevaplarýn ciddi ve samimi olup olmadýðý mülakatlarla kontrol edilip, bilgi eksiklikleri tamamlanmaya çalýþýlýr. Mülakat sýrasýnda konuþulan þeyler, ya o esnada notlara geçirilir ya da bantlara kaydedilir. [25]
ae. Semantik Tahliller:
Semantik, kelimenin anlam derecesini araþtýran bir bilimdir. Gerçeklik ve dil arasýndaki özel iliþkiye baðlý olarak, kelimeler deðiþik anlamlar ifade edebilmektedir. Bir insanýn kullandýðý kelimelerden herbiri, o kiþinin sözkonusu kelimenin içine sýðdýrdýðý belli görüþ açýlarýný temsil etmektedir. Bu bakýmdan semantik tahlil, kiþilerin zihin yapýlarýný ve dünya görüþlerini anlamada bir yol olarak kabul edilmektedir. Son zamanlarda bazý din psikologlarý bu metoda dayalý araþtýrmalar yürütmektedirler. Ayrýca temel dinî metinlere de uygulanan bu metod, dinî hayatý anlamada yeni bir imkân olarak gözükmektedir. [26]
af. Dinî Metinlerin Ýncelenmesi :
Dinin Kutsal Kitabý'nýn incelenerek burada insan ruhiyatýný yansýtan bilgi ve olaylarý belli bir psikolojik bakýþ açýsýyla yorumlama, Din Psikolojisinde bir araþtýrma tekniði olarak kabul edilmektedir [27]. Burada esas olan, inanan ya da inançsýz insanýn ruh dünyasýnýn deðiþik çizgilerinin anlaþýlabilir psikolojik izah çerçevelerine yerleþtirilmesidir. inançlý ya da inançsýz kiþinin nasýl olmasý, neler yapmasý gerektiði deðil, nasýl olduðunun anlaþýlmasýdýr. Yani bu inceleme, ALLAH ile iliþki halindeki insanýn çeþitli ruh hallerinin tesbiti ile sýnýrlý kalmalýdýr. Bu metodun, araþtýrmacýnýn müþahedesinin uzanamadýðý (vahy, mucize., vb.) bazý dinî olaylarla, tecrübeye dayalý metodlarla tahkiki mümkün olan (dinî motivasyonlar, dua ve ibâdet., vb.) diðer bazý olaylar hakkýnda bilimsel sonuçlara ulaþmakta en azýndan metodik bir giriþ deðeri olduðu söylenebilir. Bu yöndeki çalýþmalar ileride bir “teolojik psikoloji” nin oluþmasýna imkân hazýrlayacaktýr. [28]
ag. Deney :
Din Psikolojisi'nde deney metodu çok nadir olarak ve sýnýrlý durumlarda kullanýlabilmektedir. Hatta bazýlarýna göre bu alanda gerçek bir deney düzenlemek mümkün deðildir; ancak deneye yakýn bazý teþebbüslerle olumlu bir sonuca varýlabilir. Dinî yaþantý ve davranýþlarýn deney metoduyla incelenmesine engel teþkil eden en önemli sebep olarak, bu alandaki çalýþmalarda elde edilen verileri test etmeye imkân verecek teorilerin eksikliði gösterilmektedir. Ayrýca, araþtýrýcýlarýn çoðu, bir deneðin dinî hayatýnýn özelliklerini veya yoðunluðunu kontrol ve düzenlemeyi ahlâka aykýrý kabul etmektedirler [29]. Bütün bunlara raðmen son zamanlarda özellikle A.B.D.'li birçok din psikoloðunun, deneysel ya da ona yakýn metodlarla çalýþarak önemli eserler meydana getirdikleri de bilinmektedir. [30]
b) Bilgiyi Düzenleme ve Yorumlama Metodlarý
Yukarýda belirtilen çeþitli vasýta ve tekniklerle elde edilen Din Psikolojisi verilerinin belli yaklaþým ve görüþler çerçevesinde düzenlenmesi ve sistemleþtirilmesi, daha sonra da bunlarýn yorumlanmasý, araþtýrmanýn bir baþka safhasýný oluþturur. Düzenleme çeþitli þekillerde olabilmektedir. Meselâ, dinî yaþayýþ ve davranýþlar Genel Psikolojinin sistematiðine uygun tarzda, ruhî fonksiyonlarla ilgileri esas alýnarak (dinî tecrübe, dinî motivasyonlar., vs.) sýraya konabilir. Ya da belirli kiþilerin veya gruplarýn dinî yaþayýþlarý belli kategoriler altýnda ele alýnarak tipleþtirmelere gidilebilir. Bu tipleþtirmeler, dindar kimselerin kiþilik, karakter ve davranýþlarý yönünden olacaðý gibi, yaþanan dinin motivleri ve mekanizmleri, yaþayýþýn þiddet ve derinliði açýsýndan da olabilir [31].
Belli kategoriler altýnda toplanan dinî olaylarýn açýklanmasý ve yorumlanmasý, daha ziyade bunlarýn sebeplerinin ve etkilerinin ortaya konulmasý amacýna yönelik gayretlerdir. Bu konuda kullanýlan baþlýca yaklaþýmlar þunlardýr: [32]
ba. Geliþime Dayalý Yorumlama (Genetik Metod) :
Bu metodun esasý, ferdin davranýþlarýndaki sebep-sonuç iliþkisini onun hayat tarihçesine, geçmiþine baþvurarak açýklamaktan ibarettir, insan doðuþtan ahlâklý, sanatkâr veya siyasetçi bir varlýk olmadýðý gibi, dindar da deðildir; ancak sonradan dindar, ahlâklý, sanatkâr ya da siyasetçi hâle gelir. Bu durumda dinin gerçek bir psikolojisinin de geliþimsel olmasý gerekir [33]. Fakat bu geliþimi, basitçe zamana baðlý bir olay gibi anlamamak gerekir. Yetiþkin insaný ancak çocuktan hareket ederek anlamak mümkündür denemez, çünkü bunun tam tersi, “çocuk ancak yetiþkinden hareket edilerek anlaþýlabilir” görüþü de en az onun kadar doðrudur. O halde geliþimsel olmanýn anlamý denir? Geliþim esas itibariyle yapýsal mahiyettedir. Karmaþýk bir varlýk olan insan, kendisini oluþturan tecrübeler, dürtüler, duygular, düþünceler, kararlar, gerçeðin ve baþkasýnýn varlýðýnýn baskýný gibi deðiþik unsurlar bir yapýya kavuþtuðu ölçüde insan haline gelir. Dinî inanç ve tutumun yapýlanmasýný da bu açýdan ele almak gerekir. Çünkü dinî inanç ve davranýþlar, oluþmakta olan kiþiliðin temel boyutuna göre düzene girer ve kiþi irade dýþý dindarlýktan iradeli dindarlýða, vasýtasýz kendiliðinden inançtan, üstlenilmiþ inanca eriþir. [34]
bb. Fenomenolojik Yorumlama (Dinamik Metod) :
Bu metod davranýþ tahlilinde o andaki psikolojik sahayý esas alýr; ferdin geliþim tarihçesini bir yana býrakýr. Belirli bir anda ferdin psikolojik özellikleri ve onun psikolojik çevresinin mahiyeti ve muhtevasý taným ve tasvir edilerek, sistematik bir izah tarzý ortaya konmuþ olur. Ýnsandaki dini geliþimi zamana baðlý bir olay olarak deðil de yapýsal açýdan ele alan din psikologlarý, dinî yaþayýþýn tabiatý itibariyle “dinamik” bir özelliðe sahip olduðunu da kabul ederler. Yani, dinî yaþayýþ ve davranýþlar bir defada olup bitmiþ, kökü geçmiþte kalan ve artýk geliþme, canlanma ve deðiþme göstermeyen kültürel tortular, bugünkü durumu itibariyle gerçek güdülerden ve hedeflerden yoksun ruhî olaylar olarak düþünülemez. Dini eðer sembolik bir sistem olarak ele alýrsak, dinî sembollerle psikolojik dinamizmler arasýndaki etkileþim içerisinde dinî hayat, kendisinden ayrýlmayan ilgilere az ya da çok baðýmlý, zayýf ya da yaratýcý bir þekilde her zaman surda burda yeniden doðmaktadýr[35]. Bunun için dinî davranýþlarý, o andaki psikolojik sahadaki yapýlanmalarý ve faktörleri açýsýndan ele almak, önemli bir metod olarak karþýmýza çýkmaktadýr. [36]
bc. Biyolojik ve Pragmatik Yorumlama :
Bu metod dini, insan hayatýna etkileri açýsýndan ele alýr. Dinin insan hayatýnýn daha iyi yaþanmasýnda faydalý olacaðý görüþünden hareket eder. Burada dine, hayatýn sürdürülmesinde itici bir güç olarak bakýldýðý gibi, insanýn gerçekten dine ihtiyacý olduðu görüþüne de aðýrlýk kazandýrýlmaktadýr. M. Ýkbâl; dini, insan benliðinin güçlenmesi, bütünleþmesi ve deðiþen çevre þartlarýna ve durumlara uyum saðlýyabilecek güç ve hürriyete kavuþmasý bakýmýndan zaruri görmekle bu görüþe yaklaþmýþ olmaktadýr. [37]
bd. Psikoanalize Dayalý Yorumlama :
Psikoanaliz davranýþ tahlilinde geliþimsel (genetik) metodu kullanýr. Ancak onun bir baþka özelliði de, davranýþlarý yorumlamada þuurdýþý ve þuuraltý faktörlere birinci derecede önem vermesidir. Din Psikolojisinde bu metod, insanýn dinî davranýþlarýný þuur dýþýndan kaynaklanan güdülere dayanarak yorumlar. [38]
radyobeyan