Ergenlik Belirtileri By: Eslemnur Date: 06 Ekim 2010, 02:30:51
10. Ergenlik Belirtileri:
Çocuðun, ergenlik ve mükellefiyet yaþýna girdiðini gösteren iki alamet vardýr. Bunlar ihtilam ve kasýk tüylerinin çýkmasýdýr.
a) Ýhtilam: Kur'an'm þu ayeti bu noktayý açýklamaktadýr: "Çocuklarýnýz ergenlik çaðýna girdiklerinde, kendilerinden öncekiler izin istedikleri gibi onlar da izin istesinler."[593]
Ali b. Ebi Talib diyor, ki: Rasûlüllah'ýn (s.a.v.) þu sözü hafýzamdadýr: "Ergenlik çaðýna girdikten (ihtilam) dan sonra yetimlik yoktur. Gece-gündüz susmak da yoktur."[594]
b) Kasýk tüylerinin çýkmasý: Atýyye el-Kurazî anlatýyor: Kurayza savaþýnda (müslümanlar tarafýndan esir alýnan) bizler Rasûlüllah'a (s.a.v.) gösterildik. (Kontrolden) sonra kasýðýnda tüy bitmiþ olan erkek esirler öldürüldü. Tüy bitmemiþ olanlar ise salýverildi. Ben de henüz tüy bitmeyenlerden ve bundan dolayý da salýverilenlerden idim."[595]
Semura b. Cündeb'den rivayet edildiðine göre Peygamber (s.a.v.) þöyle buyurmuþtur: "Müþriklerin yaþlýlarýný öldürün. Henüz tüylenmemiþ çocuklarýný býrakýn."[596]
"Çocuk onbeþ yaþýna geldiðinde, artýk þer'i cezalar onda tatbik edilir."[597
Bu Bölümün Dipnotlarý[1] A'râf, 7/172-174. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 84-85.
[2] Gazzâlî, Ýhya, I. 94.
[3] A'râf, 7/172.
[4] Müslim, Cennet, 63.
[5] Þerhu Müsned-i Ebî Hanife, s. 225.
[6] Bakara, 2/132.
[7] Lukman, 31/16.
[8] Abdurrezzak, Musannef, VI. 34.
[9] A.g.e. IV. 48.
[10] A.g.e. VI. 50.
[11] A.g.e. VI. 123.
[12] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 85-88.
[13] Hadisi Hâkim rivayet etmiþtir.
[14] Hadisi Abdurrezzak rivayet etmiþtir.
[15] Isra, 17/111.
[16] Ýhsan, 76/13.
[17] Abdusselâm Hâþim Hafýz, Sîretü Nebiyyü'l-Hüdâ ve'r-Rahme, s. 81.
[18] Ýbnu's-Salâh (bkz. "Mukaddime, s. 150) þunlarý söyler: "Þöyle demek daha uy gündür: Hür erkeklerden ilk müsluman olan Ebû Bekir, çocuklardan Ali, kadýnlardan Hatice mevaliden Zeyd b. Sabit ve kölelerden Bilal'dir."
[19] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 88-90
[20] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 90.
[21] Hadis sahihtir. Ahmed, Hâkim, Taberanî, Ibnu's-Sünnî, Âcurrî ve ZÝyâ rivayet etmiþlerdir. Bkz. Sahihu'l-Cami', Hadis No: 7957.
[22] Ibn Receb, Carniu'l-Ulûm vel-Hikem, s. 196. Ayet için bkz. Talâk, 65/2-3.
[23] Hâkim, Müstedrek, II. 494. Zehebî, Ibn Ebi'd-Dünya'nm da rivayet ettiði bu hadisin sahih olduðunu söylemiþtir.
[24] Ahmed b. Hanbel'in rivayet ettiði bu hadis için bkz. TÝrmizî, Kader, 17. "Rr-mizî'nin rivayeti biraz farklýdýr. Müellif, Tirmizî'nin hadis için "hasen-sahih-ðarib" dediðini nakleder. Ancak biz elimizdeki aslýyla karþýlaþtýrdýðýmýzda Tirmizî'nin sadece "rivayet bu tarikten ðarib bir hadistir" dediðini görebildik. (Çev.) Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 91-93.
[25] Ýbnu'l-Adîm, Tezkiratu'l-Âbâ ve TeslÝyetö'l-Ebnâ, s. 61.
[26] er-Risaletü'l-Kuþeyriyye, s. 147.
[27] A.g.e. Ayný yer.
[28] Ýbn Zafer el-Maðribî, Enbâü Nücebâi'l-Ebnâ, s. 148.
[29] Ibn Zafer el-Maðribî, A.g.e., s. 156.
[30] Ebu'i-Hasen en-Nedvî, Ricalül-Fikr ve'd-DaVe, s. 105. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 93-96.
[31] Taberanî, Ibnü'n-Neccar ve Deyiemî'nin rivayet ettiði bu hadis için Münâvî zayýf demiþtir.
[32] Buharý, Edeb, 95; Müslim, Birr, 163; Tirrnizî, Zühd, 50; Ahmed, Müsned, ÝH.
[33] Buharî, Vudû’, 10.
[34] Buharî, Vudû', 17; Müslim, Taharet, 70.
[35] Yeni doðan çocuðun damaðýna hurma gibi tadý bir madde sürmek mânâsýnda kullanýlan "tahnîk" hakkýnda daha önce geçen 146. dibnotlu sayfaya bakýnýz. (Çev.)
[36] Müslim, Adab, 25.
[37] Nevevî, Þerhu Sahih-i Müslim, XIV. 179.
[38] Ibn Zafer el-Mekkî, Enbâü Nücebâil-Ebna, s. 81.
[39] Buharî, Humus, 18; Müsüm, Cihad, 42; Ahmed, Müsned, 1.193.
[40] Þihabüddin el-Ebþehî, el-Müstatraf fi Külli Fenn Müstazraf, li. 34. Ayrýca bkz. Ibn Abidin, Reddu'l-Muhtar, IV. 213.
[41] Münafikun, 63/8.
[42] Benî Mustatik gazvesi sona erdikten ve Medine-i Münevvere'ye dönmeye hazýrlandýktan sonra.
[43] Buharî, Et'ime, 4; Müslim, Eþribe, 144; Tirmizî, Et'Ýme, 41; Ebu Davud, Et'ime, 21; Ahmed, Müsned, VI. 195.
[44] Buharî, Ýlim, 18.
[45] Nesaî, Ahmed ve daha baþka hadis imamlarýnýn rivayet ettiði bu hadisin isnadý sahihtir. Bkz. Ibn Huzeyme, Sahih, Ýli. 103; Hâkim, Müstedrek, II. 13, IV. 99; Camiu'l-UsOl, VI. 443.
[46] Buharî, Deavât, 9; Müslim, Müsafirîn, 181; Ebu Davud, Tetavvu', 26; Tirmýzî, Oeavât, 30; Ahmed, Müsned, I. 284; Ibh Huzeyme, Sahih, I. 229.
[47] Müslim, Safât, 249; Ahmed, Müsned, IV. 309; Ebu Yala, Müsned, II. 188. Buharî ve diðer
muhaddislerin rivayeti de þöyledir: "Peygamber (s.a.v.) öðle vaktinde abdest aldý. Orada bulunanlar hemen Rasûlullah'ýn (s.a.v.) abdest suyundan arta kalaný almaya baþladýlar. Sonra öðleyi iki rek'at, ikindiyi de iki rek'at olarak kýldý. Önünde de (dikili) bir harbe vardý."
[48] Iktizâu's-Sýratýl-Müstakîm mukaddimesinden.
[49] Benim babam da bu usûlu takip ederek, Nevevî'nin Kýrk Hadis'inden her bir hadisi ezberleme karþýlýðýnda bana 10 Suriye kuruþu verirdi. Allah ondan razý olsun; onu hayýrla mükafatlandýrsýn.
[50] Muhammed el-Accâc el-Hatib, Usûlü'l-Hadis, s. 100; Hatib el-Baðdadî, Þerefü Ashabi'l-Hadis, s. 10.
[51] el-Muhaddisü'l-Fasýl müellifi Râmehürmüzî'nin naklettiði bu rivayet için bkz. Muhammed el-Accâc, a.g.e., s. 16
[52] Yazar "Muaviye" olarak vermekte ise de, bizzat kendisinin kaynak olarak kullandýðý er-Rýhle'de "Ebu MuâvÝye" þeklinde geçmektedir. (Çev.)
[53] Husayn bir köle idi. Bütün zamanýný ilme ayýrmak düþüncesiyle azad olmak Ýçin efendisine para ödüyordu. Bunun için çalýþmasý gerekiyordu. Meþguliyeti fazla olduðu için de Ibn Abbas'ý ziyaret edemiyordu." Borcunu yedi veya dokuz dirheme indirmiþti. Hürriyete kavuþacaðý günler yaklaþmýþtý ama Ibn Abbas vefat etmiþti. Bkz. Hatîb el-Baðdadî, er-Rýhle fî Talebi'l-Hadis, s. 175. {Çev.)
[54] Hatîb el-Baðdadî, a.g.e. s. 173-175.
[55] Ibn Ferhûn el-Malikî'nin ed-Dîbâc el-Müzehheb fî A'yâni Ulemâi'l-Mezheb'inden.
[56] Hadis fýkhý (fýkhu'f-hadis) tabiri, hadisin kühnüne vâkýf olmak, ifade ettiði hüküm, mânâ ve maksadý anlamak veya rnurâd-ý nebeviyi tesbit etmek mânâsýnda kullanýlmaktadýr. (Çev.)
[57] Hatîb el-Baðdadî, el-Kifâye ti Ilmi'r-Rivaye, s. 205,
[58] Muhammed Rýza, Muhammedün RasûluHah, s. 151.
[59] Muhammed Rýza, a.g.e., ayný yer.
[60] Bu biraderim, babamýn vefatýndan sonra benim eðitimimi üzerine almýþtý. Dokuz yaþýmda iken de o vefat etmiþti.
[61] Büyük davetçi Ebu'l-Hasen en-Nedvý'nin "Çocuklar Ýçin Peygamberlerin Kýssalarý" dizisi ile Siyer-i Nebî konusunda bir kitabý çýkmýþ bulunmaktadýr.
[62] Müslim, Fedaii, 84; Ahmed, Müsned, III. 221.
[63] Buhârî, Manakýb, 23; Ebu Yala, Müsned, ti. 183.
[64] EbuYa'lâ.a.g.e.,11,194.
[65] "Vassar bir þeyi açýklama ve tanýmlama konusunda bilgili, etkili ve yetkili insan mânâsýna gelmektedir. (Çev.)
[66] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 96-111.
[67] Abdullah Siracuddih'in Tilavetü'l-Kur'an el-Mecîd'inden.
[68] Ýbn Haldun, Mukaddime, s. 397.
[69] Taberânî ve Ibnu'n-Neccâr'm rivayet ettiði bu hadis için bkz. Münâvî, Feydu'l-Kadir, I. 226. Münâvî, hadisin zayýf olduðunu söylemektedir.
[70] Ýbnü's-Sûnni, Amelü'1-Yevm ve'l-Leyle, Hadis No: G85.
[71] Ahmed b. Hanbel'in rivayet ettiði bu hadis için bkz. Heysemî, Mecmau'z-Zevaid, II, 270. Hadisin ravileri arasýnda, tenkid konusu yapýlan Ibn Lehia bulunmaktadýr.
[72] Ebu Ya'lâ, Müsned, II. 136. Ebu Ya'lâ, zayýf bir sened ile rivayet etmiþtir. Ancak hadisin metni Ahmed, Buhârî, Ebu Dâvud, Tirmizî, Îbn Mâce ve Dârimî tarafýndan rivayet edilmiþ sahih bir hadistir.
[73] Ebu'þ-Þeyh, hasen bir isnad i!e Peygamber'den (s.a.v.) "Tebareke sûresi kabir azabýna mani olur" hadisini, Tirmizî de hasen-sahih sened Ýle Tebareke sûresi, kabir azabýna manidir ve kabir azabýndan kurtarýr" hadisini rivayet etmiþtir. Bkz. Silsiletu'l-Ehadis es-Sahiha, hadis no: 1140.
[74] Hadisin ravileri sikadýr. Bkz. Heysemî, Mecmau'z-Zevaid, VII. 172.
[75] Râzî, et-Tefsirul-Kebîr, 1.178.
[76] Selef zamanýnda "ilim" kelimesiyle daha ziyade "hadis" kasdedilirdi. (Çev.)
[77] Hâkim, Müstedrek, 1.568.
[78] Hadisi Ahmed (Müsned, III. 440) hasen senedle, Ebu. Ya'lâ (Müsned, III.65) zayýf senedle rivayet etmiþtir.
[79] Ýbn Kesir, Tefeir, II. 497.
[80] Camiul Ulûm vel-Hikem, II. 194.
[81] Maun, 107/5.
[82] Ebu Ya'lâ, Müsned, II. 63. Rivayetin senedi hasendir.
[83] Râfiî, Tarîhu Âdâbil-Arab, II. 206.
[84] Isra, 17/82.
[85] Sin, Ze ve Sat harfleri Hurûf-i Safîr adýný almaktadýr. (Çev.)
[86] Hâkim, Mûstedrek, II. 351. Hâkim, Buhârî ile Müslim'in tahriç etmediði bu rivayetin isnadýnýn sahih olduðunu söylemiþ, Zehebî de onu benimsemiþtir. Ayet için bkz. Ýbrahim, 14/14.
[87] Þûra, 42/11.
[88] Suyûtî, Tabakatû'l-Huffaz, s. 154.
[89] Gazzâlî, Ýhya, III. 72.
[90] Ebu Ðudde'nÝn Safahat min Sabri'l-Ulema'sýndan.
[91] Ýbnü's-Sûbkî, et-Tabakatü'l-Kübra, VIII. 396.
[92] Tabakatü'l-Kurra, II. 247.
[93] Ýbn Abidîn'in Reddü'l-Muhtâr'ýndan.
[94] Hatîb el-Baðdâdî, el-Kifaye, s. 116-117.
[95] Hatîb el-Baðdâdî, a.g.e., ayný yer.
[96] Hatîb el-Baðdâdî, a.g.e., ayný yer.
[97] Fethu Bâbi'l-lnâye, s.. 19.
[98] en-Nevâdir es-Sultâniyye, s. 9.
[99] Muhammed Accâc el-Hatfb, Usûlü'!-Hadis, s. 145.
[100] Ýbn Haldun, Mukaddime, s. 397.
[101] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 111-121.
[102] Abdurrezzak'ýn rivayetinde "aslan" þeklindedir.
[103] Abdurrezzak'ýn rivayetinde þu ziyade vardýr: Halk, "Bu çocuk hiçbir kimsenin bilmediðini bilmektedir" dedi.
[104] Müslim, Zühd, 73.
[105] Bürûc, 85/4-5.
[106] Ýbn Sa'd, Ýbn Huzeyme ve Taberâninin bu rivayeti için bkz. Sahihu'l-Gâmi", Hadis No: 7853.
arasýnda bulunmayý temenni ettim. Derken onlardan birisi beni dürterek:
[107] Buharý, Humus, 18; Mûslim, Cihad, 42; Ahmed, Mûsned, 1.193.
[108] Hâkim, Müstedrek, III, 88; Kenzül-Ummâl, V. 270.
[109] Ýbn Hacerin el-lsabe"sinden.
[110] Hâkim, a.g.e., II. 59. Hâkim, rivayetin Ýsnadýnýn sahih olduðunu söylemiþ, Ze-hebî de bunu kabul etmiþtir.
[111] Müslim, Ýmaret, 134; Ebu Dâvud, Cihad, 165.
[112] Bkz. Zebîdi, Ukudul-Cevahir el-Münîfe, fi. 97.
[113] Buhârî, Meðazt, 8; Fedaifu AshabÝ'n-Nebî, 13.
[114] Bkz. Müslim, Fedailu's-Sahabe, 49; Ahmed, Mûsned, 1.164; Ýbn Sa'd, Tabakat, III. 106; Ýbn Cerîr, Tehzibul-Âsâr, 1. 94; Ebu Ya'iâ, Müsned, II. 35; Ýbn Kesir, Bidâye, IV. 107.
[115] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 121-127.
[116] Tâhâ, 20/132.
[117] Said Ramazan el-Bûtî, Tecribetü't-Terbiye el-islâmiyye, s. 40.
[118] Hadisi Taberânî rivayet etmiþtir.
[119] Ýbn Abdilberr'in et-Temhîd'inde rivayet ettiði bu hadis için bkz. Ibn Ferhûn el-Malikî, Fethu'l-Aliyy el-Mâlik fi'l-Fetva alâ Mezhebi'l-lmam Malik, 1; 88.
[120] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 128.
[121] Hadisi Taberânî rivayet etmiþtir.
[122] Ebu Dâvud, Salât, 26. Hadis zayýftýr. Bkz. Elbanî, Zaîful-Câmi', Hadis No: 693. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 129.
[123] Ebu Davud, Salât, 26.
[124] Tirmizî, Mevâkît, 182. Hadisin isnadý hasendir. Bkz. Câmiu'l-Usûl, V. 187; Bey-hakî, Sünen, III. 84; Hâkim, Mûstedrek, I. 258. Hâkim hadisjn Müslim'in þartýna göre sahih olduðunu söylemiþtir; Ibn Huzeyme, Sahih, II. 102. Deðiþik lafýzlarla ayný mânâdaki hadisler için bkz. Ahmed, Müsned, III. 404; Dârekutnî, Sünen, 1.230.
[125] Tirmizî, Vitir, 338; Ýbn Huzeyme, Sahih, II. 152. Mustafa el-A'zamî, hadisin isnadýnýn sahih olduðunu söylemiþtir. Ahmed b. Hanbel (bkz. Müsned, I. 200) bu hadisi Þu'be vasýtasýyla rivayet etmiþtir.
[126] Tirmizî, Salât, 163.
[127] Ahmed, Müsned, III. 408; Dârekutnî, Sünen, 1.235.
[128] Müslim, Salât, 122.
[129] Tîrmizî, Cum'a, 60.
[130] Nesâî, Taharet, 78.
[131] Abdurrezzak, Musannef, 1.18.
[132] Ebu Ya'lâ, Müsned, II. 72. Hadis sahihtir.
[133] Hadisi Taberanî rivayet etmiþtir.
[134] Dayakla ilgili ayrýntýlý bilgi altýncý bölümde gelecektir.
[135] Ebu Davud, Salât, 26. Hadisin isnadý hasendir. Bkz. Camiu'l-Usûl, V. 187.
[136] Dihlevî, Huccetullahi'l-Baliða, I. 186. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi:
132-133.
[137] Dârekutnî, Sünen, II. 3. Târik b. Þihâb'ýn Rasulüllah'tan (s.a.v.) yaptýðý rivayet de þöyledir: "Cemaatle Cum'a namazý kýlmak her müslümana farzdýr. Dört kiþi; köle, kadýn, çocuk ve hasta bundan müstesnadýr." Ebu Dâvud, Salât, 215; Dârekutnî, Sönen, ayný yer.
[138] Kâsânî, Bedâr, I. 259.
[139] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 134.
[140] Namazýn beþ rekat oluþu, iki rekat nafilenin yanýnda ûç rekat vitir namazýnýn kýlýnmasýndan dolayýdýr. (Çev.)
[141] Buhari, Ýlim, 41. Hadisin bazý rivayetlerinde "...Peygamber'in (s.a.v.) namaz kýldýðýný gözetledim..." ifadesi vardýr. Hadis için ayrýca bkz. Müslim, Müsafirîn, 187; Ýbn Hu-zeyme, Sahîh, 111.17.
[142] Hadis, Ahmed b. Hanbet ve Þafiî tarafýndan rivayet edilmiþtir.
[143] Enbâü Nücebâi'l-Ebnâ, s. 150.
[144] Müzzemmil, 73/1-2.
424 Müzzemmil, 73/20.
[145] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 135-136.
[146] Ýbnü's-Sünnî, Amelü'l-Yevm vel-Leyle, Hadis No: 603. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 136.
[147] Ibn Huzeyme, Sahih, il. 343. Mustafa el-A'zamî, hadisin isnadýnýn zayýf olduðunu söylemiþtir. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 136.
[148] Müslim, Fedail, 80.
[149] Bkz. et-Terbiye fi'l-lslam, s. 282.
[150] Buhârî, Ýlim, 28; Müslim, Salât, 183; Tirmizî, Salât, 61; Nesaî, Ýmamet, 35; Ibn Mâce, Ýkamet, 48; Dârîmî, Salât, 46; Muvatta', Cemaat, 13; Ahmed, Müsned, II. 256.
[151] Buhârî, Sslât, 31; Müslim, Mesacid, 92; Ebu Dâvud, Salât, 189; Nesaî, Sehv, 25; Ibn Mâce, Ýkamet, 129; Ahmed, Müsned, I. 379; Ibn Huzeyme, Sahih, II. 133.
[152] Ahmed b. Hanbel, V. 344.
[153] Ebu Dâvud, Salât, 97.
[154] Buhârî, Ezan, 78; Ibn Huzeyme, Sahih, III. 19; Nesaî, Ýmamet, 62; Ahmed, Müsned, III. 110.
[155] Müslim, Salât, 123; Ibn Huzeyme, Sahih, III. 32; Hâkim, Müstedrek, ti. 8
[156] Ibn Huzeyme, Sahih, III. 67. Rivayetin senedi hasendir. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 137-139.
[157] Mu'temer Buhûsi RisaÝeti'l-Mescid, s. 446 (1975'de Mekke'de gerçekleþtirilen "Risaletü'l-Mescid" sempozyumunda Þeyh Muhammed eþ-Þâzelî'nin sunduðu tebliðden).
[158] Ebu Abdillah Muhammed b. Ebî Zeyd el-Kayrevânî, Risale, 1.23.
[159] Keþmirî, Feydu'l-Bârî, I. 230.
[160] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 139-140.
[161] Ýbn Hacer, FethuI-Bârî, V. 103.
[162] Buharý, Savm, 47; Müslim, Siyam, 136.
[163] Ýbn Hacer, a.g.e., V. 104,105.
[164] Bkz. Kâsânî, Bedaî', II. 442; Hâkim, Müstedrek, 1.481.
[165] Ýbn Hacer, a.g.e., IV. 442; Sehârenfûri, Bezlû'l-Mechûd, VIII. 319. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 140-142.
[166] Hâkim, a.g.e., III, 597. Hâkim, rivayetin senedi hakkýnda sükût etmiþtir.
[167] Kâsânî, a.g.e., it. 120.
[168] Hâkim, a.g.e., I. 481. Hâkim, hadisin Buharî ve Müslim'in þartlarýna göre sahih olduðunu söylemiþ, Zehebî de ona muvafakat etmiþtir.
[169] Kenzü'l-Ummâl, V. 99. Hadis sahihtir. Bkz. SahÝhu't-CâmÝ', Hadis No: 2729.
[170] Ýbn Adiyy'in el-Kâmil'de, Beyhaki’nin Cemu'l-Cevami'de rivayet ettikleri bu hadis için bkz. Kenzu'l-Ummâl, V. 45.
[171] Kenzu'l-Ummâl, V. 68.
[172] Kenzu'l-Ummâl, ayný yer.
[173] Tûr, 52/21.
[174] Bkz. Beyhakî, Kitabu'l-I'tikad, s. 76.
[175] Ravhâ, Medine-i Münevvere'ye yakýn bir yerdir.
[176] Müslim, Hac, 409;Ebu Davud, Menâsik, 7; Nesâî, Menasik, 15; Muvatta', Hac, 79.
[177] Ahmed b. Hanbel, lif. 449.
[178] Nesâî, Hac, 4. .
[179] Sehârenfûrî, Bezlü'l-Mechûd, VIII. 319. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 142-145.
[180] Þafiîler çocuklara zekatýn farz olduðu, görüþündedirler. Bkz. Kâsânî, Bedâi', II. 4-5.
[181] Ebu Dâvud, Zekat, 4; Nesaî, Zekat, 19.
[182] Buhâfi, Zekat, 70; Müslim, Zekat, 13; Ebu Dâvud, Zekat, 20; Darekutnî, Sünen,
[183] Tevbe, 9/103. "Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 145-146.
[184] Buhârî, Isti'zan, 15; Müslim, Selam, 15; Ebu Dâvud, Edeb, 136; Tîrmizî, Isti'zan, 8; Ibn Mâce, Edeb, 14; Dârimî, Isti'zan, 8. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 147.
[185] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 147.
[186] Bkz. Buhârî, Ýlim, 4; Müslim, Münafýkîn, 63; Tirrnizî, Edeb, 79; Ahmed b. Han-bel, 11, 12. Baþka bir rivayette "gördüm ki cemaatin en küçüðü benim, bundan dolayý da sustum" cümlesi vardýr.
[187] Ahmed b. Hanbel, 111/119.
[188] Nasr, 110/1-3.
[189] Ýbn Kesir, Tefsir, VII, 395.
[190] Müstedrek, III, 540.
[191] Mutayyebîn" adý verilen ve hýlfü'l-fudûl türü bir fonksiyon icra eden bu and-laþmaiçin bkz. Ibn Hiþam, es-Sîratu'n-Nebeviyye, 1,138-139. (Çev.)
[192] Ahmed b. Hanbel, 1,190; Ebu Ya'la, Müsned, II, 157. Hadisin senedi sahihtir.
[193] Hadisi Taberânî rivayet etmiþtir.
[194] Abdurrezzak, Musannef, VI, 156.
[195] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 147-150.
[196] Müslim, Fedailu's-Sahabe, 145; Ahmed b. Hanbel, III, 195.
[197] Beybakî, Sünen, t, 458.
[198] Ebu Ya'la, Mûsned, 1,305. Ayrýca bkz. Tirmizî, Ahkâm, 5; Abmed b. Hanbel, 1,90.
Muhammed Nûr Süveyc
[199] Müslim, Birr, 96; Ahmed b. HanbelJ, 241.
[200] Buhârî, Vudû", 17; Müslim, Taharet, 70.
[201] Buhârî, Enbiya, 54; Müslim, Müsâkât, 31; Ahmed b. Hanbel, II, 263.
[202] Müslim, Müsâkât, 30; Ahmed b. Hanbel, IV, 120.
[203] Hâkim, Müstedrek, MI, 534. Hâkim, hadisin senedinin sahih olduðunu söylemiþ, Zehebî de ona muvafakat etmiþtir.
[204] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 150-152.
[205] Buhârî, Isti'zân, 15; Müslim, Selam, 15; Ebû Dâvûd, Edeb, 136; Tirmizî, Isti'zân, 8; ibn Mâce, Edeb, 14; Dârimî, Isti'zân, 8.
[206] Nesaî, Ibn Hibban, Ebü Nuaym ve Hatib'in rivayet ettikleri bu sahih hadis için
bkz. Sahihu'l-Cami', Hadis No: 4947,
[207] Ibn Hacer, Fethu'l-Barî, XIII, 270.
[208] Tirmizî, Isti'zan, 10. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 153-154.
[209] Buhârî, Cenaiz, 79; Ahmed b. Hanbel, III, 175.
[210] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 154.
[211] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 155.
[212] Hadisi Ebu Ya'la ve Taberânî rivayet etmiþtir.
[213] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 155-156.
[214] Bubârî, Nikah, 75.
[215] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 156.
[216] Hadisin kaynaklarý için bkz.
[217] Müslim, Müsafirîn, 182; Ibn Huzeyme, Sahih, III, 89. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 156-157.
[218] Buhârî, Edeb, 112.
[219] Ýbn Hacer, Fethu-l-Barî, XIII, 205-208.
[220] Biz bu maddelerden sadece eðitimle ilgili olanlarý sýralamak istiyoruz.
[221] Tahnik için bkz. Dn. 145 vd.
[222] Muhammed Nûr Süveyd , Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 157-159.
[223] Nasîhatül-Mülûk, s. 172., Muhammed Nûr Süveyd , Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi ,Uysal Kitabevi: 160.
[224] Ýbn Nüceym el-Hanefî, Fethü'l-Gaffâr bi Þerhi'Ý-Menâr,I, 7. Kitap, Hanefî mezhebine göre yazýlmýþ bir fýkýh usûlüdür.
[225] Muhammed Hýdýr Hüseyin, es-Seâdetü'1-Uzmâ, s. 60.
[226] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi ,Uysal Kitabevi: 160-161.
[227] Ýbn Hacer, Fethu'l-Barî, XIII, 2.
[228] Þa'ranî, Tenbihu'l-Muðterrîn, s. 41.
[229] Ýbn Abdilberr, Camiu Beyâni'l-llm ve Fadlih, 1,86.
[230] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 161.
[231] Hadis zayýftýr. Bkz. Elbânî, Daîfu'l-Câmi', Hadis No: 4645; Silsiletûl-Ehâdis ed-Daîfe, Hadis No: 1887. Tirmizî de "garib hadis" olduðunu, raviferinden Kûfe'li Nâsýh b. Alâ'nýn hadisçilere göre kuvvetli olmadýðýný ve bu hadisin sadece bu tarik ile maruf olduðunu söylemiþtir. Bkz. Câmiu'l-Usûl, 1,416.
[232] Hadisin senedinde meçhul ve zayýf bir ravi vardýr. Hâkim bu hadisin sahih olduðunu söylemiþ ama Zehebî bunu kabul etmemiþ; mursel ve zayýf olduðunu ifade etmiþtir. Tirmizî de garib ve mursel olduðunu söylemiþtir. Zira râvilerden Amr b. Saîd b. el-Âs, Peygamber'e (s.a.v.) yetiþememiþtir, tâbiîndendir. Bkz. Camiul-Usûl, 1, 416.
[233] Þa'rânî, Tenbihul-Muðterrin, s. 41.
[234] Ýbn Mâce, Edeb, 3.
[235] Ýbnu'l-Kayyim, Ahkâmu'l-Mevlûd, s. 225.
[236] Mâverdi, Nasihatü'l-Mülûk, s. 173.
[237] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 162-163.
[238] Karâfî, Furûk, Uf, 96; Muhasibî, Risaletü'l-Müsterþidîn, s. 31 (Ebu Gudde'nin notu).
[239] Hâtîb, el-Câmiu li AhlâkTr-Ravî, 1,17.
[240] Hâtîb, a.g.e., 1,17
[241] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 163-164.
[242] Ýmam Nevevî, RÝyazü's-Salihîn adlý eserinde konu hakkýnda "Kitabu'l-Edeb" baþlýðrile müstakil bir bolüm ayýrmýþtýr. Orada her mûslümanýn bilmesi gereken birçok âdabý zikretmektedir. Burada biz sadece çocuklarla ilgili olan rivayetleri sözkonusu etmekle yetineceðiz.
[243] Nevevî, Ezkâr, s. 257-258 (lbnu's-Sünnî'den naklen).
[244] Heysemî, Mecmau'z-Zevaid, VIII, 137. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 164-165.
[245] Isra, 17/23.
[246] Râzî, Tefsir, XX, 190; Kurtubî, Tefsir, X, 243.
[247] Râzî, a.g.e., ayný yer.
[248] Muhasibi, a.g.e., s. 125. (Ebu Gudde'nÝn notu).
[249] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 165.
[250] Taberâninin rivayet ettiði bu hadisin senedi hasendir. Bkz. Heysemî, a.g.e,, VIII, 156.
[251] Münavî, Feydu'l-Kadîr, V, 483.
[252] Buhârî, el-Edebul-Müfred, I, 731.
[253] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 165-166.
[254] Gazzâlî, Ýhya, 1,11.
[255] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 166.
[256] Hadisi Taberânî rivayet etmiþtir.
[257] Hadisi Taberânî rivayet etmiþtir.
[258] Tirmizî, Birr, 73; Ahmed b. Hanbel, V, 323. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 167.
[259] Sem'ânî, Edebul-lmlâ ve'l-lstimiâ, s. 36.
[260] Dipnotta yazar, konu hakkýnda bir rivayete dayanarak Rasûlüllah'ýn (s.a.v.) vefat ettiði sýrada Ibn Abbas'ýn 10 (on) yaþýnda olduðunu söylüyorsa da, kaynaklar onun, o esnada 13 (onüç) veya 15 (onbeþ) yaþýnda bulunduðunu bildiren rivayetlerin daha sahih olduðu ifade edilmektedir. Bkz. Ýbn Kesir, el Bidaye ve’n–Nihaye, VIII, 296; Ahmed b. Hanbel, Müsned, 1,373 (Çeviren)
[261] Ebû Gudde, Safahat, s. 37.
[262] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 167-168.
[263] Tirmizî, Birr, 15. Ahmed ve Taberânî'nin de Ibn Abbastan rivayet ettiði hadis sahihtir. Bkz. Sahîhu'l-Câmi', Hadis No: 5445.
[264] Tirmizî, Birr, 15. Ahmed ve Hâkim'in de rivayet ettiði hadis sahihtir. Bkz. Sahîhu'l-Câmi1, Hadis No: 5444.
[265] Ahmed, Tirmizî ve Hâkim'in rivayet ettiði bu hadis hasendir. Bkz. Sahihu'l-Câmi',
Hadis No: 5443.
[266] Ebû Dâvûd, Edeb, 20.
[267] Buhârî, Vudû1, 74; MOslim, Zühd, 70,
[268] Buhârî, Cizye, 12, Diyât, 22; Nesaî, Kasâme, 4.
[269] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 168-169.
[270] Müslim, Birr, 125; Tirmizî, Rten, 4; Ahmed b. Hanbei, II, 256.
[271] Taberânînin rivayet ettiði bu hadisin senedinde bulunan el-Vâkýdî zayýf bir râvîdir. Bkz. Heysemî, Mecmau'z-Zevaid, VIII, 149.
[272] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 169-170.
[273] Hadisi Harâitî ve Taberânî rivayet etmiþtir.
[274] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 170-171.
[275] Buhârî, el-Edebul-Müfred, Hadis No: 1065.
[276] Nûr, 24/58.
[277] Nûr, 24/59.
[278] Ahmed b. Hanbel, IV, 189.
[279] Buhârî, Eþribtf, 19; Müslim, Eþribe, 127; Muratta', Sýfetû'n-Nebî, 18; Ahmed b. Hanbel, I, 284. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 171-173.
[280] Buhârî, Efýme, 2; Müslim, Eþribe, 108; Ibn Mâce, Et’ýme, 8; Ahmed b. Hanbel, IV, 26.
[281] Ibn Mâce, Etime, 26; Ahmed b. Hanbel, III, 108.
[282] Hadisi Taberânî rivayet etmiþtir.
[283] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 173-175.
[284] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 175.
[285] Ebû Dâvûd, Tereccül, 14.
[286] Buhârî, Libas, 72; Müslim, Libas, 72; Ebû Dâvûd, Tereccül, 14; Nesaî, Zinet, 5; Ibn Mâce, Libas, 38; Ahmed b. Manbel, II, 39. Hadisi Ýmam Ebu Hanife de rivayet etmiþtir. Bkz. Zebîdî, Ukûdu'l-Cevâhir, II, 156
[287] Ebu Dâvûd, Tereccül, 13; Nesâî, Zinet, 57; Ahmed b. Hanbel, I, 204.
[288] Buhârî, Libas, 85; Müslim, Libas, 115; Ebû Dâvûd, Tereccül, 5; Tirmizî, Libas, 25; Nesaî, Zinet, 22-24; Ibn Mâce, Nikah, 52; Ahmed b. Hanbel, II, 21.
[289] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 175-176.
[290] Müslim, Libas, 28.
[291] Müslim, Libas, 27. Konuyla alâkalý diðer hadis ve uygulamalarý dikkate alan Ýmam Ebu Hanife'nin de içinde bulunduðu ekser ulema böyle bir elbise giymeyi mubah kabul etmiþtir. (Çev.)
[292] TaberânfnÝn rivayet ettiði bu hadisin senedi Sahîh'in ricalinden oluþmaktadýr. Bkz. Heysemî, Mecmau'z-Zevaid, V, 144.
[293] Kâsânî, Bedâiuls-Sanai', V, 131.
[294] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 176-177.
[295] A'raf, 7/204.
[296] Ýbn Cübeyr'in bu rivayeti için bkz. Ibn Kesir, Tefsir, II, 260. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 177.
[297] Ebû Dâvûd, Edeb, 80; Ahmed b. Hanbel, IH, 447.
[298] Ahmed b. Hanbel, il, 452.
[299] Tirmizî, Sýfatu'l-Ktyame, 60.
[300] Sem'ânî, Edebu'l-lmlâ ve'l-lstimla, s. 40.
[301] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 177-178.
[302] Müslim, Hayz, 79; Ebû Dâvûd, Cihad, 44; Ýbn Mâce, Taharet, 23; Darimî, Vudu1, 5;Ahmedb. Manbef, 1,204.
[303] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 179.
[304] Bu konuda Ibn Teymiyye'nin es-Siyaþetü'þ-Þerlyye adlý eserine bakýnýz.
[305] Nevevî, Ezkâr. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 179-180.
[306] Tirmizî, Ýlim, 16.
[307] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 180.
[308] Müslim, Fedail, 51; Ebû Dâvûd, Edeb, 1; Dârimî, Mukaddime, 10.
[309] Müslim, Fedail, 54.
[310] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 181-182.
[311] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 183.
[312] Müslim, Fedail.64; Ibn Mâce, Edeb, 3; Ahmed b. Hanbel, VI, 70. {504) Buhârî, Edeb, 18, 27; Müslim, Fedail, 65; Ebû Dâvûd, Edeb, 145; Tirmizî, Birr, 12; Ahmed b. Hanbel, II, 228.
[313] Buhari Edeb, 18,27; Müslim, Fedail, 65; Ebü Dâvud, Edeb, 145; Týrmizi, Birr, 12; Ahmed b. Hanbel, II, 228.
[314] Müslim ve Ebu'þ-Þeyh'in rivayet ettiði bu hadis sahihtir. Bkz. Sahîhul-CâmÝ', Hadis No: 4797.
[315] Buhâri, el-Edebu'l-Müfred, Hadis No: 89.
[316] Buhârî, Ezan, 65; Ebû Dâvûd, Salât, 123; Ibn Mâce, Ýkamet, 49; Ahmed b. Hanbel, III, 205; Ibn Huzeyme, a.g.e. III, 50.
[317] Buhârî, Salât, 106; Müslim, Mosatid, 41; Ebû Dâvûd, Salât, 165; Nesâî, Sehv, 13; Muvatta', Sefer, 81; Ibn Huzeyme, Sahh, I, 383; II, 41.
[318] Râzî, Tefsîr, XXII, 13.
[319] Buhârî, Enbiya,'40; Müslim, Akdiye, 20; Nesaî, Kudât, 14; Ahmed b. Hanbel, 11,
322.
[320] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 183-186.
[321] Ýbn Mâce, Mukaddime, 11; Tîrmizî, Menakýb, 30; Ahmed b. Hanbel, IV, 172. Hasen olan bu hadisi Taberânî ve Hâkim de rivayet etmiþtir. Bkz. Sahîhu'l-Câmi', Hadis No: 3146.
[322] Buhârî, el-Edebu'l-Mûfred, Hadis No: 249. Bazý rivayetlerde RasuluIlah'ýn (s.a.v.) "çelimsiz, minik gözlü" diyerek torunlarým sevdiði ifade edilmektedir. Bkz. Abdullah Siracuddin, Seyyidünâ Muhammed Rasûlüllah, s. 157.
[323] Hz. Peygamberin çocuklarla þakalaþtýðýna dair pratik bir örnek özelliðini taþýyan bu rivayetin baþka varyantý ve açýklamasý için 431 nolu dipnot metni v.d. (Çev.)
[324] Ebû Dâvûd, Edeb, 84;Tirmizî, Menakýb, 45; Ahmed b. Hanbel, III, 117.
[325] Tirmizî, Menakýb, 45; Ahmed b. Hanbel, Ýli, 127. Hadisin Ýsnadý zayýftýr. Bkz.
Camiu'l-Usûl, IX, 91.
[326] Buharý, Umre, 13, Libas, 99; Nesâî, Menâsik, 121.
[327] Buhârî, Hacc, 22, 101; Ebû Dâvûd, Menasik, 63; Nesaî, Hacc, 216; Ahmed b.
Hanbel, 1,210.
[328] Nesaî, Tatbik, 82. Hâkim, hadisin Buhârî ile Müslim'in þartýna göre sahih
olduðunu söylemiþtir. Bkz. Ýhya, II, 218.
[329] Deylemî ve Ibn Asâkir'in rivayet ettiði bu hadisin senedi zayýftýr. Bkz. Daîfu'l-Câmi', Hadis No: 5812.
[330] Ýbn EbÝ'd-Dünya, Dîneverî ve Abdurrezzak'ýn bu rivayeti için bkz. Kenzü'i-Ummal, XVI, 573.
[331] Dîneveri’nin bu rivayeti için bkz. Kenzû'l-Ummal, XVI, 583.
[332] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 186-188.
[333] Taberânî'nin rivayet ettiði bu hadis için bkz. Sehâvî, el-Makâsýdu"l-Hasene, Hadis No: 352.
[334] Müslim, Hacc, 474.
[335] Hadisi Taberânî rivayet etmiþtir.
[336] Ebû Dâvûd, Hâtem, 8. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 189-190.
[337] Nesaî'nin rivayet ettiði bu badis sahihtir. Bkz. Sahihu'l-Câmi', Hadis No: 4947.
[338] Hâkim, Müstedrek, III, 379.
[339] Hâkim, a.g.e., I, 372
[340] Müslim, Fedail, 80.
[341] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 190.
[342] Müslim, Fedailu's-Sahabe, 66. Ayrýca bkz. Sahîhu'i-Cami', Hadis No: 4765. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 191.
[343] Hadisi Taberânî rivayet etmiþtir.
[344] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 191-192.
[345] Ibn Mâce, Edeb, 6; Ahmed b. Hanbel, II, 439. Hadis Ibn Hibban, Hâkim ve Bey-hakt tarafýndan da rivayet edilmiþtir.
[346] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 193-194.
[347] Encau'l-Vesâit risalesi.
[348] Nahl, 16/58-59.
[349] Tekvir, 81/8-9.
[350] Taberâninin Ma'kýl b. Yesar'dan yaptýðý bu rivayet için bkz. Heysemî, Mec-mau'z-Zevaid, VIII, 147.
[351] Buhârî, el-Edebü'l-Müfred, 1,158.
[352] Ahmed b. Hanbef, IV, 151. Ukbe b. Âmir'den rivayet edilen bu hadisi Taberânî de rivayet etmiþtir,
[353] Þûra, 42/49-50.
[354] Nisa, 4/19.
[355] Ibnu'l-Kayyim, Ahkâmu'f-Mevlûd, s. 20.
[356] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 194-196.
[357] Ebû Dâvûd, Edeb, 121; Ahmed b. Hanbel, 1,223.
[358] Ebû Dâvûd, Edeb, 130. Bezzar'ýn rivayet ettiði bu hadis için ayrýca bkz. Hey-semî, Mecmau'z-Zevaid, VIII, 156.
[359] Müslim, Birr, 149;Tirmizî, Birr, 14.
[360] Buhârî, Edeb, 18; Müslim, Birr, 147; Tirmizî, Birr, 13; Ahmed b. Hanbel, VI, 33. Müslim'in baþka bir rivayetinde "...Þüphesiz Allah bu hurma sebebiyle ona cenneti vacip kýlmýþtýr veya onu cehennemden azad etmiþtir" seklindedir.
[361] Tirmizî, Birr, 13; Ebû Dâvûd, Edeb, 122; Ahmed b. Hanbel, III, 42. Ebû Davud'un rivayetinde "...onlarý terbiye eder, Ýyi davranýr ve evlendirirse cennete girer" þeklindedir. Baþka bir rivayette de "...onlara sabýr ve tahammül gösterirse..." þeklinde ifade edilmiþtir.
[362] Ahmed b. Hanbel, II, 336.
[363] Ýbn Mâce, Edeb, 3. Hadis sahihtir. Bkz. Sahîhul-Cami', Hadis No: 6488
[364] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 197-198.
[365] Ebu Hanife'nin rivayet ettiði bu hadis için bkz. Zebidî, Ukûdu'l-Cevahrr, II, 94. Hadis Hz. Ali'den de rivayet edilmiþtir. Bkz. Ebû Dâvûd
[366] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 199.
[367] Çünkü az önce geçtiði üzere Peygamber (s.a.v.) "buluðdan sonra yetimlik yoktur" buyurmuþtur.
[368] Buhârî, Edeb, 24.
[369] Hadisi Beyhakî rivayet etmiþtir. (552) Ýbn Mâce, Edeb, 6.
[370] Ýbn Mace, Edeb, 6.
[371] Taberânî'nin rivayet ettiði bu hadis sahihtir. Bkz. Sahîhu'l-Câmi", Hadis No: 80.
[372] Buhârî, el-Edebu'l-Müfred, HadisNo: 140.
[373] Buhârî, a.g.e., Hadis No: 142.
[374] Ahmed b. Hanbel, VI, 370. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 199-200.
[375] Ýbn Mâce, Edeb, 6; Ahmed b. Hanbel, II, 439.
[376] Nisa, 4/3.
[377] Buhârî, Tefsir (sûre: 4), 1; Müslim, Tefsir, 9
[378] Nisa, 4/127.
[379] Benzer rivayet için bkz. Müslim, Tefsir, 6.
[380] Nisa, 4/6.
[381] Buhârî, Tefsir (sûre: 4), 2; Müslim, Tefsir, 11.
[382] Ýsra, 17/34.
[383] Nisa, 4/10.
[384] Bakara, 2/220.
[385] Hâkim, Müstedrek, II, 303. Hâkim, hadisin isnadýnýn sahih olduðunu söylemiþtir.
[386] Muvatta', Zekat, 12.
[387] Tirmizî, Zekat, 15. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 201-202.
[388] Buhârî, el-Edebü'l-Müfred, Hadis No: 141. Ebü Dâvûd (bkz. Edeb, 121) ziyade olarak þu rivayeti verir: "Yetimleri büyüyünceye veya ölünceye kadar kendisini onlara vakfeden, kocasýndan dul kalan mevki sahibi ve güzel bir kadýn.* Böyle bir kadýn, sözkonusu hadisin müjdesine muhataptýr, demektir. (Çev.)
[389] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 203.
[390] Bkz. es-Seadetu'i-Uzma, s. 10.
[391] Isra, 17/24.
[392] Muhammed Hýdýr Hüseyin, a.g.e, s. 90.
[393] Buhârî, Ýman, 8; Müslim, Ýman, 69; Nesaî, Ýman, 19; Ibn Mâce, Mukaddime, 9; Ahmedb.Hanbel.lll, 177.
[394] Teðabün, 64/15.
[395] Tirmizî, Menakýb, 30.
[396] Taberânî ve Hâkim'in rivayet ettiði bu hadis sahihtir. Bkz. Sahîhu'l-CamÝ', Hadiî No: 1990.
[397] Tirmizî, Biýr, 11; Ahmed b. Hanbel, VI, 409.
[398] Zemahþerî, el-Fâik, I, 185.
[399] Buhârî, Menakýbut-Ensar, 10; Müslim, Eþribe, 172. Ayet için bkz. Haþr, 59/9.
[400] Hâkim, Müstedrek, I, 414. Hâkim hadis için "Müslim'in þartýna göre sahihtir" demiþ, Zehebî de buna muvafakat etmiþtir.
[401] Tirmizî, Zühd, 57. Mâlik'in de benzer bir rivayeti bulunmaktadýr.
[402] Ebû Dâvûd, Cenaiz, 1; Ahmed b. Hanbel, V, 272.
[403] Kehf, 18/80-81.
[404] Ýbn Kesir, Tefeir, IV, 414.
[405] Tirmizî, Cenaiz, 36; Ahmed b. Hanbel, IV, 415.
[406] Buhârî, Cenaiz, 43; Müslim, Fedail, 62; Ibn Mâce, Cenaiz, 53; Ahmed b. Hanbel,III, 237.
[407] Ýbn Hacer, Fethu'l-Barî, III, 140.
[408] Buhârî, Cenaiz, 6; Ibn Mâce, Cenaiz, 57; Nesaî, Cenaiz, 25; Ahmed b. Hanbel,
[409] Buhârî, Cenaiz, 6; Müslim, Birr, 150; Tirmizî, Cenâle, 64; Ahmed b. Hanbel, II,
Hadiste geçen 'gemini bozmayacak kadar" ifadesini "içinizden oraya (cehenneme) uðramayacak hiçbir kimse yoktur"
[410] Meryem 19/71.
[411] Âyet metninde geçen "hins" kelimesine, "günah, þirk, bulûð, yemini yerine getirememek/bozmak" gibi mânâlar yüklenmektedir. (Çev.)
[412] Vakýa, 56/46.
[413] Ýbn Hacer, Fethu'l-Bârî, III, 367,418.
[414] Müslim, Birr, 154; Ahmed b. Hanbel, II, 477.
[415] Hadisi Taberânî rivayet etmiþtir.
[416] Ahmed b. Hanbel, IV, 144.
[417] Buhârî, Cenâiz, 32; Müslim, Cenâiz, 11; Ebû Dâvûd, Cenâiz, 24; Nesaî, Ce-naîz, 22; Ibn Mâce, Cenâiz, 53; Ahmed b. Hanbel, V, 204.
[418] Müslim, Birr, 154,155; Ahmed b. Hanbel, II, 419.
[419] Müslim, Birr, 152; Ahmed b. Hanbel, II, 246.
[420] Muvatta', Cenâiz, 6.
[421] Nesaî, Cenâiz, 29; Ahmed b. Hanbel, VI, 355.
[422] Buhârî'nin Sahihinde ravinin adý mutlak olarak "el-Hasan" þeklinde geçtiði halde, yazar bunu "el-Hasen b. A1i b. Ebî Tâlib" (Hz. Ali'nin oðlu Hasan) þeklinde nakletmiþtir. Halbuki ravi Hz. Ali'nin oðlu Hasan deðil, büyük tabiîlerden ve hicrî 110'da vefat eden Hasan el-Basrî'dir. Bkz. Aynî, Umdetü'l-Kârî, IV, 154. (Çev.)
[423] Buhârî, Cenâiz, 66.
[424] Abdurrezzak, Musannef, VI, 159; Ahmed b. Hanbel, II, 326.
[425] "Býrakýn" emri "boþayýn" mânâsýnda kesinlikle anlaþýlmamalýdýr. Bu durumun Allah'ýn irade ve takdirinin gereði olduðu Kur'an tarafýndan ifade edilmektedir. Hadis, güzelliðine raðmen "kalbin meyvesi" olan çocuk yapma özelliðine sahip olmayan kadýnýn, evlilikte tercih sebebi olarak görülmemesi gerektiði mesajýný vermektedir. (Çev.)
[426] Abdurrezzak, a.g.e., VI, 160.
[427] Abdurrezzak, a.g.e., VI, 160.
[428] Müslim, Fedail, 63; Ahmed b. Hanbel, III, 112.
[429] Yazar "ana-baba" (vâlideyn) þeklinde nakietmiþse de, kaynaklarda "çocuklar" (vildân) þeklinde geçmektedir. Cümlenin geliþi de bunun doðru olduðunu göstermektedir. (Çev.)
[430] Ahmed b. Hanbel'Ýn rivayet ettiði bu hadisin ravileri sikadýr. Bkz. Heysemî, Mec-mau'z-Zevaid, 111,11 ;X, 383.
[431] Baþka bir rivayette {bkz. Ahmed b. Hanbel, IH, 287) "Kadýn kocasý EbuTaihaya sofra hazýrladý ve yemeðini yedi. Sonra kadýn koku süründü ve kocasýyla yaptýðý iliþki neticesinde bir çocuða hamile kaldý" þeklinde detay bulunmaktadýr.
[432] Buhârî, Cenaiz, 42, Edeb, 116. {615) Nevevî, Bustânu'l-Âriffn, s. 55-56. (616) Ibnu'l-Kayyim, Ahkâmul-Mevlûd, s. 14.
[433] Ýbnu’l-Kayyim, Ahkamu’l-Mevlüd,s. 14. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 203-215.
[434] Taberânî'nin rivayet ettiði bu söz için bkz. Kenzü'l-Ummâl, XVI, 585.
[435] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 216.
[436] Taberânî'nin rivayet ettiði bu söz için bkz. Kenzü'l-Ummâl, XVI, 585. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 216-217.
[437] Çocukluk yýllarýnda Peygamber'in (s.a.v.) oyun oynadýðýna dair bkz. Ahmed b. Hanbel, 111,288.
[438] Buhârî, CÝhad, 80; Müslim, Fedailü's-Sahabe, 41; Tirmizî, Menakýb, 26; Ýbn Mâce, Mukaddime, 11; Ahmed b. Hanbel, I, 92; ibn Cerîr, Kitabu'l-Âsâr, t, 92.
[439] Saîd b. Mansûr, Sünen, II, 59. Hadis sahihtir. Bkz. Sahîhu'l-Câmi', Hadis No: 3520.
[440] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 217.
[441] Ahmed b. Hanbel, I, 214.
[442] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 218.
[443] Hadisi Taberânî rivayet etmiþtir. Ayrýca hadis Bez2âr tarafýndan Sa'd b. Ebî Vakkas'tan da rivayet edilmiþtir.
[444] Ebu Ya'lâ'nýn bu rivayeti için bkz. Heysemî, Mecmau'z-Zevaid, IX, 182; Kenzü'i-Ummâl, VM, 106.
[445] Taberânî’nin bu rivayeti için bkz. Heysemî, a.g.e. ÝX, 182. Hadisin isnadý hasendir.
[446] Hadisi Taberânî rivayet etmiþtir.
[447] Buhârî, Nikah, 83; Müslim, îdeyn, 17; Nesaî, Salâtü'l-îdeyn, 34, 35; Ahmed b. Hanbel, VI, 84. Nesaî'nÝn diðer rivayeti þöyledir: "Bayram günü Sudanlýlar gelerek Peygamber'in (s.a.v.) önünde oyun oynuyorlardý. Rasûlüllah (s.a.v.) beni de çaðýrdý. Omuzunun üzerinden onlarý seyrediyordum. Böylece bakmaya devam ettim. Nihayet seyretmeyi býrakan ben oldum."
[448] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 218-220.
[449] Hadisin kaynaklarý için bkz. s.
[450] Bkz. Ahmed b. Hanbel, III, 288.
[451] Buhârî, Edeb, 81; Müslim, Fedailu's-Sahabe, 81; Ibn Mâce, Nikah, 50.
[452] Buhârî, Zebâih, 25; Müslim, Sayd, 59; Ebû Dâvûd, Edâhî, 11; Nesât. Dahâyâ, 79; Dârimî, Edâhî, 13; Ahmed b. Hanbel, I, 333.
[453] Buhârî, Eþribe, 22; Müslim, Eþribe, 97. Ayrýca bkz. Silsiletül-Ehâdis es-Sahîha, Hadis No: 40.
[454] Ahmed b. Hanbel ve Hâkim'in rivayet ettiði bu hadis sahihtir. Bkz. Silsiletü'l-Ehadis es-Sahîha, Hadis No: 905. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 220-222.
[455] Dr. MuhyiddînTevk'in "Mecelletül-Arabî" deki (sayý: 234) makalesinden. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 222-223.
[456] Kenzü'l-Ummal, XVI, 584. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 224.
[457] Sehâvî, el-Mekâsýdu'l-Hasene'sinde der ki: "Hadisi Beyhakî, eþ-Þuab'ýnda; Hatîb, er-Rýhle'sinde; Ibn Abdilberr, Canýiu Beyani'l-llm'inde rivayet etmiþlerdir. Bunlarýn yanisýra Deylemî de rivayet etmiþtir. Ibn Hifctban ise hadis hakkýnda, bâtýl ve aslý yoktur, demiþ, Ibnu'l-Cevzî de el-Mevzûafýna almýþtýr. {Doðrusunu bilen Allah'týr.)
[458] Dr. Ahmed Þelebî'nin Tarihu't-Terbiye el-!slâmiyye" adlý kitabýnýn mukaddimesinden
[459] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 224-225.
[460] Ýbn Mâce, Mukaddime,17 ; Sehavî, a.g.e,, Hadis No: 660. Sehavî, Irakî'nin "hadis alimlerinden bu hadisin bazý tariklerini sahih görenler olmuþtur" dediðini, MizzîVýîn de "çeþitli tarikleri hadisi hasen derecesine ulaþtýrmaktadýr" dediðini nakletmektedir.
[461] Sehavî, hadisin senedinin zayýf olduðunu söylemektedir. "Küçük çocuðun ezberi, taþa nakþetmek gibidir" þeklinde rivayet edilen hadisin de zayýf olduðuna dair bkz. Zaîfu'l- Cami', Hadis No: 2726.
[462] Ýbn Âbidin, Reddu'l-Muhtar, 1,157. Ayrýca bkz. Sehâvî, a.g.e., s. 461.
[463] Sehâvî, a.g.e., ayný yer.
[464] Hadisi Beyhakî, Deylemî ve Hâkim rivayet etmiþtir
[465] Hatîb, el-Camiu li Ahlâký'r-Râvi, I, 245.
[466] Hatîb, a.g.e., I, 42.
[467] Hatîb, el-Kifaye fi llmi'r-RÝvâye, s. 29.
[468] Râmehurmuzî, el-Muhaddisu'l-Fâsýl, s. 3.
[469] Muhammed Hýdýr Hüseyin, el-Hidaye el-lslâmiyye, s. 228.
[470] Ýbn Abdilberr, Camiu Beyani'l-llm, I, 103.
[471] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 225-228.
[472] Keþmirî, Feydu'l-Bârî, I, 33.
[473] Takýyyuddin en-Nedvî'nin Kitabu'l-lmam Ebî Dâvud adlý eserinden.
[474] Mâverdî, Nasîhatûl-Mülûk, s. 172.
[475] Mâverdî, a.g.e., s. 170.
[476] el-Ðâra ale'1-Âlem el-lslâmî'den.
[477] Abdullah et-Tell, Cüzûru'l-Belâ, s. 275.
[478] Saîd Ramazan et-Bûtî'nin Tecribetü't-Terbiye el-lslâmiyye adiý kitabýndan.
[479] el-Hidayetü'l-lslâmiyye, s. 151.
[480] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 229-234.
[481] Ýbn Sa'd, Tabakat, II, 14; Ravdul-Unf, II, 92.
[482] Hâkim, Mûstedrek, II, 140. Hadisin senedi sahihtir.
[483] Cümlenin Türkçesi þöyledir: "Ey mü'minlerin emiri! Þüphesiz biz, öðrenmekte olan bir topluluðuz."
[484] Zeynî Dahlân'ýn Þerhu Metni'l-Eerûmiyye'sinden.
[485] Yazar yanlýþlýkla "Abdullah" þeklinde vermiþtir. (Çeviren).
[486] Ýbn Abdilberr, Câmiu Beyani'l-llm ve Fadlih, I, 86.
[487] Maverdî'nin gayet yerinde olan bu tesbitinden, bizim de Türk dili ve edebiyatýný en mükemmel þekilde çocuklara öðretmemiz gerektiði mesajý açýkça anlaþýlmaktadýr. (Çev.)
[488] Mâverdi, Nasîhatü'i-Mülûk, s. 168. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 234-237.
[489] Baþka bir rivayette onyedi gön.
[490] Ebû Dâvûd, Ýlim, 2; Tirmizî, Isti'zan, 22; Ahmed b. Hanbel, V, 186; Silsiletü'l-Ehadis es-Sahîha, Hadis No: 187. Ebu Ya'la ve Ibn Asâkir'in rivayetlerinde, bazý sahâbilerin, yetenekli gördükleri Zeyd'i alýp Rasûlüllah'a (s.a.v.): "Ya Rasulallah! Necoar oðullarýndan olan bu çocuk Kur'an'dan onyedi sûre okumaktadýr" diyerek takdim ettikleri ve Rasûlüllah'ýn {s.a.v.) da Zeyd'i beðenmesi üzerine Süryânîceyi öðrenmesini istediði anlatýlmaktadýr.
[491] Hâkim ve Ebu Nuaym rivayet etmiþtir. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 237-238.
[492] Bu anektodda Halil b. Ahrfýed, beytin ikinci mýsrasýnda yer atan "yapabildiðin Þeye geç" sözünü, aruza pek intibak edemeyen öðrencisi Yûnus'a hatýrlatmak suretiyle onun sevebileceði baþka bir ilim veya sanat dalýna geçmesini tavsiye etmektedir. (Çev.)
[493] Bkz. Mecelletü'l-Va'yi'l-Arabî (Yýl: 1, sayý: 1) s. 33. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 238.
[494] Rivayet için Ibn Hacer'in el-lsâbe adlý eserinde, bulunan Bedîl b. Varkâ'nýn hal tercümesine bakýnýz.
[495] Ýbn Hacer, Tehzîbu't-Tehzib, IV, 336.
[496] Câhýz'ýn Kitabü'-I-Hayevan'ýndan,
[497] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 239.
[498] Nisa, 4/94.
[499] Hatîb, el-Kifaye, s. 112.
[500] Ýbn Ferhûn'un ed-Dîbâcu'l-Mûzehheb adlý kitabýnýn mukaddimesinden.
[501] Ebu Gudde, Safahat, s, 55.
[502] Nur, 24/40.
[503] Demîrî, Hayatü'l-Hayevân el-Kübra, 1,156.
[504] Ebu'l-Hasan en-Nedvî, Ricalü'l-Fikr ve'd-Da’va, s. 105.
[505] Ebu Ðudde'nin Safahat"ýndan.
[506] Kevserî, Büluðu'l-Emânî fî Sîreti'l-lmam Muhammed b. el-Hasen eþ-Þeybânî, s. 12. (Hatib Baðdâdî'den naklen).
[507] Ebu Gudde, Safahat, s. 76.
[508] Euclid , milattan önce 330-275 yýllarý arasýnda yaþamýþ Yunanlý bir matematik bilginidir. (Çev.)
[509] Mecistî, miladî 140'larda Yunan bilim adamý Batlamyus tarafýndan yazýlan matematik ve astronomi ile ilgili en eski ansiklopedi niteliðinde bir eserdir. (Çev.)
[510] A.g.e., s. 43. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 239-245.
[511] Hâkim, Mûstedrek, III, 421. Rivayette yer alan "...17 sûre okuyabilmektedir" cümlesi, Kenzü'l-Ummal'da geçmektedir. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 245.
[512] Müslim, Selam, 69.
[513] Ebû Dâvûd, Týb, 1; Tirmizî, Týb, 2; Ahmed b. Hanbel, IV, 278.
[514] Tirmtzî, Týb, 21, Kader,. 12; Ibn Mâce, Týb, 1; Ahmed b. Hanbel, Ýli, 421.
[515] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 246-247.
[516] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 247.
[517] Buhârî, Cumua, 8; Müslim, Taharet, 42.
[518] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 247-248.
[519] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 248.
[520] Tirmizî, Zühd, 47; Ibn Mâce, Ef ime, 50; Ahmed b. Hanbel, IV, 122,
[521] Müslim, Eþribe, 123; Ebû Dâvûd, Eþribe, 19; Tirmizî, Eþribe, 13, 16; Ahmed b. Hanbel, IH, 119.
[522] Müslim, Eþribe, 121; Ebû Dâvûd, Eþribe, 20; Tirmizî, Eþribe, 15. Tirmizî'nin rivayetinde "...ve üflemeyi yasaklamýþtýr" þeklindedir. Nesaî, Taharet, 41; Ahmed b. Hanbel, I, 220.
[523] Müslim, Eþribe, 116. Ayakla su içmenin hükmü hakkýnda baþka rivayetler de bulunmaktadýr. Bazý hadisler, açýk bir þekilde ayakta su inilebileceðini ifade etmektedir. Bunlarý dikkate alan birçok âlim özetle "ayakta su Ýçimek caiz olmakla beraber oturarak içmek âdaba uygun ve daha faziletli" neticesine varmýþtýr. Bkz. Muvatta' (Þeybânîjýüshasý) s. 314; KâmiÝ Miras, Tecrîd-i Sarîh Tercemesi, XII, 53. (Çev.) Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 248-249.
[524] Buhârî, Vudû', 75; Müslim, Zikir, 56; Ebû Dâvûd, Edeb, 98; Tîrmizî, Dua, 16; Ýbr Mâce, Dua, 15; Darimî, Isti'zan, 51; Ahmed b, Hanbel, IV, 285. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 249-250.
[525] Saîd b. Mansur, Taberânî, Ibnü's-Sünnî ve Ebu Nuaym'ýn rivayet ettikleri bu ha dis için bkz. Kenzû'l-Ummal, IV, 44. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 250.
[526] Buhârî, Mevakît, 24; Nesaî, Mevakît, 20; Dârimî, Salât, 19.'
[527] Konu hakkýndaki rivayetler için bkz. Týrmizî, Mevâkit, 11; Ibn Mâce, Salât, 12; Hâkim, Müstedrek, IV, 284; Elbânî, SilsiletO'l-Ehadis es-Sahiha, Hadis no: 1752.
[528] Ibnu'l-Kayyim, Zâdu'l-Mead, IH, 169.
[529] Hadisi Beyhakî rivayet etmiþtir. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 250-251.
[530] Buhârî, Týb, 53; Müslim, Selam, 104; Ebû Dâvûd, Týb, 24; Ahmed b. Hanbel, li,406.
[531] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 251-252.
[532] Buhârî, Enbiya, 10; Ebû Dâvûd, Sünnet, 20; Tirmizî, Týb, 18; Ibn Mâce, Týb, 36; Ahmed b. Hanbel, I, 236.
[533] Tirmizî, Týb, 17; Ibn Mâce, Tib, 33; Muvatta', Ayn, 3; Ahmed b. Hanbel, Vf, 438.
[534] Muvatta', Ayn, 2. Hz. Âiþe'den hasen senedle rivayet edilen benzer bir rivayet Ýçin de bkz. Silsiletü'l-EhadÝs es-Sahîha, Hadis No: 1048.
[535] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 252-253.
[536] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 253.
[537] Ýbn Mâce, Nikah, 49; Ahmed b. Hanbel, VI, 222. Ibn Sa'd'ýn da rivayet ettiði bu hadis için ayrýca bkz. Hayâtü's-Sahâbe, II, 446.
[538] Vakýdî ve Ibn Asakir'in rivayet etliði bu hadis için bkz. Hayâtü's-Sahâbe, II, 446.
[539] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 253-254.
[540] Ahmed b. Hanbel, Ýli, 175.
[541] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 254.
[542] Buhârî, Týb, 23; Müslim, Selam, 86; Ebû Dâvûd, Týb, 23; Ahmed b. Hanbel, VI, 355. Ayný manaya gelen benzer rivayetler için ayrýca bkz. Hâkim, Mustedrek, IV, 205; Hey-semî, Mecmau'z-ZevaÝd, V, 89; Ibn Hamza, el-Beyan ve't-Ta'rif, III, 9.
[543] et-Tlbbu'n-Nebevî, s. 353.
[544] Kust-ý Arabî adýný da alan bu tür, Yemen ve Kuzey Afrika'da yetiþmektedir. (Çev.)
[545] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 254-255.
[546] Tirmizî, Týb, 12; Hâkim, Mustedrek, IV, 209. Tirmizî, hadisin hasen, Hâkim de sahih olduðunu ve Zehebî'nin buna muvafakat ettiðini ifade eder.
[547] Müslim, Selam, 72; Ebû Dâvud, Libas, 32; Ibn Mâce, Týb, 20; Hâkim, a.g.e., IV, 210. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 255.
[548] Muvatta',Ayn,3.
[549] Buhârî, Merda ve Týb, 18; Müslim, Fedail, 111; TÝrmizî, Menakýb, 23.
[550] Tirmizî, Týb, 26; (bn Mâce, Týb, 37; Ahmed b. Hanbel, 1,300.
[551] Buhârî, Týb, 38; Müslim, Selam, 54.
[552] Buhârî, Týb, 38; Müslim, Selam, 46; Ýbn Mâce, Týb, 19; Tirmizî, Deavat, 111; Ahmed b. Hanbel, IV, 259.
[553] Buhârî, Meðazî, 83; Müslim, Selam, 51; Ebû Dâvûd, Týb, 19; Muvatta', Ayn, 10; Ahmed b. Hanbel, VI, 106.
[554] Müslim, Selam, 40; Tirmizî, Cenaiz, 4.
[555] Nâs, 114/4.
[556] Hâkim, Müstedrek, II, 541. Hadis sahihtir. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 255-256.
[557] Ebû Dâvûd, Týb, 15.
[558] Muvatta', Ayn, 1. Muvatta'ýn ayný bölümünde geçen baþka bir rivayette ise Amir'e "...þimdi onun için bir yýkan!" yerine "abdest al" buyurulmuþtur. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 257-258.
[559] Hâkim, Müstedrek, IV, 218.
[560] Abdürrezzak, Musannef, XI, 208. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 258.
[561] Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 259.
[562] Nûr, 24/58.
[563] Fi Zilali’l-Kur’an.
[564] Buhârî, el-Edebü'l-Müfred, Hadis No: 807.
[565] Nûr, 24/31.
[566] Buhârî, Hacc, 64; Abdürrezzâk, Musannef, V, 67. Musannefde "O zaman ben bir çocuktum" ilavesi vardýr. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 259-261.
[567] Nesaî, Menasik, 12; Muvatta', Hac, 97.
[568] Ahmed b. Hanbel, 1,211. Muhammed Nûr Süveyd, Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi, Uysal Kitabevi: 261.
[569] Ýbn Huzeyme, Sahih, IV, 261; Kenzü’l-Ummal, V, 188, 204.
[570] Ýbn Huzeyme, Sahih, IV, 261; Kenzü'l-Ummal, V, 204.
[571] Nûr, 24/30.
[572] Muhammed Nûr Süveyd. Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi. Uysal Kitabevi: 261-262.
[573] Ebû Dâvûd, Salât, 26.
[574] Darekutnî, Sünen, I, 230; Hâkim, Müstedrek, I, 201. Hâkim, hadisin Müslim'in þartýna göre sahih olduðunu söylemiþ, Zehebî de bunu kabul etmiþtir.
[575] Dihlevî, Huccetullahi'l-Baliða, 1,187.
[576] Necm, 53/3-4.
[577] Muhammed Nûr Süveyd. Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi. Uysal Kitabevi: 262-263.
[578] Muhammed Nûr Süveyd. Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi. Uysal Kitabevi: 264.
[579] Kaf, 50/37.
[580] Muhammed Nûr Süveyd. Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi. Uysal Kitabevi: 264-265.
[581] Mümeyyiz, temyiz çaðýna gelen, yani, iyiyi kötüden farkeden çocuk demektir ki, ortalama yedi yaþtýr. (Çev).
[582] Muhammed Nûr Süveyd. Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi. Uysal Kitabevi: 266.
[583] Câhýz, el-Beyan ve't-Tebyîn, II, 92.
[584] Muhammed Nûr Süveyd. Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi. Uysal Kitabevi: 266-267.
[585] Ahmed b. Hanbel, V. 257. Taberânfrýin de rivayet ettiði bu hadisin isnadý sahihtir. Bkz. Silsiletü'l-Býadis es-Sahîha, Hadis No: 370.
[586] Hanefilere göre, muhsan olmayan yani, evlilik içinde eþi ile birleþmemiþ olan bekar zaniye tatbik edilecek olan had cezasýsadece yüz deynektir. Söz konusu sürgün cezasý had deðil, þer’i bir siyasettir; devlet baþkaný uygun ve gerekli bulduðu taktirde (maslahat icabý) bunu uygular. Bkz. Tahavi, Þerhu Maani’l, Asar, 111, 134-138; Cessas, Ahkamu’l-Kur’an V,95. (Çev.)
[587] Buhârî, Þurût, 9; Müslim, Hudûd, 25; Ebû Dâvûd, Hudûd, 25; Tirmizî, Hudûd, 8; Nesaî, Kudât, 22; Ibn Mâce, Hudûd, 7; Darimî, Hudûd, 12; Muvatta", Hudûd, 6; Ahmed b. Hanbel, III, 115. Muhammed Nûr Süveyd. Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi. Uysal Kitabevi: 267-269.
[588] Musannef, VI, 162.
[589] Hadis için bkz. Buhârî, Menakýbu'l-Ensar, 44; Müslim, Nikah, 71; Ebû Dâvûd, Nikah, 32; Nesaî, Nikah, 29; Ýbn Mâce, Nikah, 13.
[590] Taberânî, Hâkim ve Beyhakî'nin rivayet ettikleri bu hadis sahihtir. Bkz. Sahîhu'l-Cami1, Hadis No: 4527.
[591] Bu rivayetlerde sözkonusu edilen evlilik hâdiselerinde, hemen karý-koca iliþkileri akla gelmemelidir. Aþaðýda, küçük kýz çocuðunun evlenme yaþý konusunda müctehid Ýmamlarýn görüþlerinden de anlaþýlacaðý üzere bu noktada, biyolojik ve psikolojik faktörler oldukça önemlidir. (Çev.)
[592] Bkz. Bezlu'l-Mechûd fi Hall-i Ebî Dâvud, X, 154. Muhammed Nûr Süveyd. Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi. Uysal Kitabevi: 269-271.
[593] Nûr, 24/59.
[594] Ebû Dâvûd, Vesaya, 9.
[595] Ebû Dâvûd, Hudûd, 18; Ibn Mâce, Hudûd, 4; Tirmizî, Siyer, 29"; Darimî, Siyer, 26; Ahmed b. Hanbel, IV, 310. Tirmizî'nin sahih-hasen dediði bu rivayetin baþka varyantý için bkz. Hâkim, Müstedrek, IV, 390.
[596] Tirmizî, Siyer, 28; Ebû Dâvûd, Cihad, 111; Ahmed b. Hanbel, V, 12.
[597] Hadisi Beyhakî "Hýlâfiyyât'ta Enes'den rivayet etmiþtir. Muhammed Nûr Süveyd. Peygamberimizin Sünnetinde Çocuk Eðitimi. Uysal Kitabevi: 271.