Dini makale ve yazýlar
Pages: 1
H.z Muhammedin nefsi By: Sevdacýk Date: 25 Aðustos 2010, 22:06:47

H.z Muhammedin Nefsi
Kur’ân; kýyamete kadar geçecek bütün zaman dilimlerinde insanlarýn sorunlarýný çözecek ilâhî bir Kitap’týr Erkeklerin birden fazla dört kadýnla evlenebilmesi izni; savaþ gibi zorunluluk hallerinde onlarýn azalýp, dolayýsýyla kadýn sayýsýnýn çoðaldýðý durumlarda, kadýnlarý korumak için konulmuþ uygulamadýr Yoksa kadýnlar dýþlanarak, erkeklere harem kurmasý için verilmiþ bir ödül deðildir Ancak bu hüküm bir öðüt, bir tavsiye niteliði taþýmaktadýr Çok evlilikte eþlere mutlaka eþit davranýlmasý için adalet þartý konulmuþ, bu uygulanamayacaksa tek evliliðin en uygun olduðu belirtilmiþtir HZ PEYGAMBER’ÝN ÇOK EVLÝLÝK SEBEPLERÝ
Allah’ýn Resul’ünün çok eþli olma nedenlerini anlaya bilmemiz için, öncelikle eþlerini hangi sebeplerle aldýðýný bilmemiz gerekir
Hz Hatice Hz Peygamber’in ilk ve en sevgili eþi Ýlk iman eden, bütün malýný Ýslâmiyet’in yayýlmasýna ayýran yüce insan Allah’ýn Elçisi’nin 25 yaþýnda iken evlendiði eþi, 40 yaþýnda dul ve iki çocuk sahibi idi 25 yýl mutlu bir evliliðin neticesinde 2 oðul ve 4 kýzlarý olmuþtu Saðlýðý ve gücü yerinde, mutlak seçme hakký olduðu halde Allah’ýn Resul’ü, Hz Hatice’nin üzerine ikinci bir eþi hiçbir zaman almamýþtýr
Sevgili Peygamber’imiz Hz Hatice’yi kaybettikten sonra, ona olan sevgi ve hatýrasýna hürmeten 3 yýl evlenmeyerek, yalnýz yaþamayý tercih etti Ancak Arap Yarýmadasýnýn sýcak iklim þartlarýna göre ileri bir çað olan 53 yaþýnda, ev iþleri ile çocuklarýn bakýmý ve Ýslâm Din’inin yayýlmasýna destek olacak eþlere ihtiyaç duydu Bu ihtiyaç; kiþisel arzu ve isteklerden tamamiyle uzak, vahyin doðrultusunda ilâhî görevinin gerektirdiði hizmetlerdi Kur’ân; Hz Peygamber’in eþlerine, öðretimle meþgul olma zorunluluðunu da yüklemiþti Ahzâb 33/34 :Evlerinizde okunan Allah’ýn ayetlerini ve hikmeti diðerlerine hatýrlatýn ve nakledin…
Çok evliliði Hz Peygamberimiz getirmemiþtir Kur’ân-ý Kerîm inmeye baþladýðý zaman, Dünya’nýn birçok yerinde ve Arabistan’da da birden fazla evlilik, çok yayýlmýþ normal bir adetti Kiþiler çok evli dahi olsa evlilik baðý, o çaðýn insanlarý arasýnda en etkili dostluk ve anlaþma olarak algýlanýyordu Ýslâmiyet’in yayýlmasý için bütün bu desteklere ihtiyaç vardý Bunun için Hz Peygamber’in bu amaca uygun eþler alarak yaþamýnda fedakârlýk yapmasý gerekiyordu Toplumlarda nüfusun yarýsý kadýn olduðuna göre; Ýslâmiyet’i onlara anlatacak, öðretecek hanýmlar seçilmeliydi Bu evlilikler, Din’in yayýlmasýnda çok etkili olmuþ, birçok düþman kabile bu yöntemle Ýslâmlaþtýrýlmýþtýr Bugün elimizde bulunan hadislerin bir bölümü, Allah’ýn Resul’ünün eþlerinden kaynaklanmaktadýr
Yüce Allah’ýn isteði doðrultusunda Hz Peygamberin yaptýðý evliliklerinin yöntemi, 4 baþlýk altýnda toplanabilir
1- Ýslâm uðruna çekilen sýkýntýlara karþýlýk, onlarý ödüllendirme Hz Sevde örnek olarak verilebilir
Hz Sevde Hz Peygamber’in 2 eþi Ýlk iman eden müslümanlardandý Mekke’deki putperestlerin müslümanlara yaptýklarý eziyetlere dayanamayarak kocasý Sükrân ile Habeþistan’a sýðýndý Orada, eþi Hýrýstiyan oldu ve bir müddet sonra da öldü Ýnançlarý hiçbir zaman deðiþmeyen Hz Sevde, tekrar Mekke’ye dönmek mecburiyetinde kaldý Müslüman saflarýnda savaþýrken, 16 yaþýndaki oðlunu da kaybetti Allah’ýn Elçisi, Ýslâmiyet uðruna çektiði bunca sýkýntýlara karþýlýk HzSevde’ye evlenme teklif etti Bu sýrada o, bir kadýn için geçkin bir çað olan 50 yaþýnda bulunuyordu
2-Kocasý savaþta þehit olan kimsesiz dul hanýmlarý koruma altýna alma Örnek olarak Hz Ümmü Seleme ile Hz Zeynep verilebilir
Hz Ümmü Seleme Hz Peygamberin 5eþi, kendisine derin baðlýlýðý ile ünlüdür Kocasý Abdulesed ile Ýslâmiyeti ilk kabul edenlerdendi Putperestlerin zulmü ile Mekke’den Afganistan’a ve sonra da Medine’ye hicret ettiler Kocasý, Uhud Savaþý’nda þehit olunca 4 çocuðu ile dul kaldý Hz Peygamber kimsesiz kalan Ümmü Seleme ile evlenerek, onu ve çocuklarýný korumasý altýna aldý O, Ýslâmiyet’in azýlý düþmaný müþriklerin komutaný Halid’in de yakýn akrabasýydý Halid, bu evlilikten çok etkilendi ve iki yýl sonra da Ýslâmiyet’i kabul etti
Hz Zeynep Hz Muhammed’in 8eþi ve Huzeyme’nin kýzýydýÝlk kocasý Bedir Savaþý’nda ikinci kocasý da Uhud Savaþý’nda þehit oldu Böylece kimsesiz kalan Hz Zeynep, Allah’ýn Resul’ü tarafýndan nikahlanarak koruma altýna alýndý Ancak kendisi, bu evlilikten üç ay sonra vefat etti
3- En yakýn dostlarýnýn kýzlarý ile evlenerek aileyi onurlandýrma Hz Âiþe, Hz Hafsa ve Cahþ kýzý Hz Zeynep örnek olarak verilebilir
Hz Âiþe Hz Peygamber’in 3eþi ve en yakýn dostu birinci halife Ebubekir’in kýzýdýr Mekke’de doðup büyüdü, çok iyi bir terbiye alarak yetiþti Allah’ýn Elçisi; Hz Ebûbekir Ailesi’ni þereflendirmek için daha çocuk yaþýnda Hz Âiþe ile nikahlandý, onu ancak büluð çaðýnda evine aldý Çok zeki ve akýllý bir kadýndý, Hz Peygamber’in eþi olarak gereken görevleri baþarý ile yerine getiriyordu 9 sene müddetle Hz Peygamber’in en yakýný olarak birçok hizmetlerde bulunduYüce Eþi’nin yanýnda askeri seferlere iþtirak ediyor, hasta bakýcý olarak da görev yapýyordu Çok sayýda (Hz Peygamberin sözü) hadisin günümüze kadar gelmesine vesile oldu O, Ýslâm’ýn en büyük hukukçularýndan biri olarak kabul edilir
Hz Hafsa Hz Peygamber’in 4eþi ve yakýn dostu ikinci halife Hz Ömer’in kýzýdýr Mekke putperestlerinin eziyetlerine dayanamayarak ilk müslümanlardan olan kocasý Huzâfa ile birlikte Habeþistan’a daha sonralarý da Medine Þehri’ne hicret etti Uhut Savaþý’nda kocasý þehit olunca dul kaldý Allah’ýn Elçisi, Hz Ömer’in isteði ile kýzýný eþ olarak almýþ ve böylece akrabalýk baðý ile onlarý onurlandýrmýþtý
Cahþ Kýzý Hz Zeynep Hz Peygamber’in öz halasýnýn, güzelliði ve maðrurluðu ile ünlü kýzý ve 7eþidir Arabistan’da, azat edilen köleler haksýzlýða uðratýlýyordu Ýþte bu kötü geleneði silmek ve onlarýn da diðer insanlarla eþit olduðunu göstermek için Allah’ýn Resul’ü; azat olmuþ kölesi ve hukuken evlât edindiði kâmil insan Zeyd’i, hala kýzý Zeynep ile evlendirdi Ancak eþler anlaþamýyor ve uyumsuzluklarý devam ediyordu Hz Peygamber’in karþý çýkmasýna raðmen Zeyd, evliliði sona erdirdi Hz Zeynep, bu olaylara çok üzülmüþtü Bir müddet sonra da Hz Peygamber’e, Zeynep ile evlenmesi için vahiy yoluyla emir geldi Ahzâb 33/37 : Hani sen Allah’ýn nimetlendirdiði, senin de lütufta bulunduðun kiþiye (eþini yanýnda tut, Allah’tan kork) diyordun ama, Allah’ýn açýklayacaðý bir þeyi de içinde saklýyordun; insanlardan çekiniyordun Oysa ki kendisinden korkmana Allah daha lâyýktýr Zeyd o kadýndan iliþiðini kesince onu sana nikâhladýk ki, evlâtlýklarý eþleriyle iliþkilerini kestiklerinde, mü minler için o kadýnlarla evlenmede bir güçlük olmasýn Zaten Allah’ ýn emri yerine getirilmiþtir Böylece hem Zeynep korunma altýna alýnarak, onun mutsuzluðuna son verilmiþ ve hem de Arap geleneðine göre : Evlâtlýðýn boþadýðý kadýný onun babalýðý alamaz adeti sona ermiþti
4- Düþman kabilelerinden kadýn alarak onlarý Ýslâmiyet’e kazandýrma Örnek olarak Hz Cüveyriye, Hz Ümmü Habibe, Hz Safiyye, Mýsýrlý Hz Mâriye ve son eþi Hz Meymûne verilebilir
Hz Cüveyriye Düþman Benû’l - Mustalik Kabilesi reisinin dul kýzý ve Hz Peygamber’in 6eþidir Ýlk kocasý müslümanlarla yaptýðý savaþta vefat etmiþti Esir düþen Hz Cevriye cariye olacaðý yerde, Hz Peygamber’in eþi olmuþtur Allah’ýn Elçisi bu evliliði gerçekleþtirmekle akraba baðý oluþtuðundan, düþman kabilesi mensuplarý da Ýslâmiyet saflarýna geçmekte gecikmemiþlerdir
Hz Ümmü Habibe Mekke putperestlerinin lideri ve baþkomutaný, Hz Peygamber’in baþ düþmaný Ebu Süfyan’ýn kýzý ve 9eþidir Babasýna raðmen kocasý Cahþ ile ilk müslümanlardan olmuþ, mürþiklerin baskýsýna dayanamayarak Habeþistan’a hicret etmiþti Orada eþi din deðiþtirerek Hýristiyanlýðý kabul etmiþ ve bir müddet sonra da ölmüþtü Ýlk evliliðinden bir çocuðu olan Hz Ümmü Habibe bütün varlýðý ile Ýslâmiyet’e sadýk kalmýþ ve babasýnýn lideri olduðu Mekke Þehri’ne de geri dönmemiþti Ýþte bu vefanýn karþýlýðý olarak Allah’ýn Resul’ünden; Habeþistan’ýn dost kýralý Necasî’nin aracýlýðý ile evlenme teklifi alýnca, sonsuz mutluluða ermiþti Müslüman bir kadýnýn ulaþabileceði en büyük ödül Bu evlilikten sonra baba Ebu Süfyan’ýn HzPeygamber’e olan düþmanlýðý da azalmaya baþlamýþtý Yüce Allah, Müntehine 60/7 de þöyle buyurmaktadýr : Olabilir ki Allah sizinle, onlardan düþman olduklarýnýz arasýna bir sevgi koyar…
Hz Safiyye Hz Peygamber’in 10eþi, Hayberli Yahudi kýzý Müslümanlarla Yahudiler arasýnda geçen Hayber Savaþý’nda kocasý öldü Kendisi de esir düþerek Hz Peygamber’e ganimet payý olarak ayrýldý Allah’ýn Resul’ünün: Kendi dininde kal, seni memleketine göndereyim Eðer istersen Ýslâmiyet’i kabul et, seninle nikâhlanayým teklifine hemen olumlu cevap verdi Bu evlilik; harpte maðlup olan Yahudiler arasýnda etkisini göstermiþ, bir kýsmýnýn Ýslâmiyet’i kabul etmesine vesile olmuþtu
Mýsýrlý Hz Mâriye Hz Peygamber’in 11eþidir Mýsýr Kralý Mukavkýs tarafýndan hediye olarak gönderildi Allah’ýn Resul’ü de onu cariye deðil, eþ olarak kabul etti ve nikâhladý Bu evlilik Mýsýr Halký’nýn Ýslâmiyet’e sýcak bakmasýna çok etkili olmuþtur
Hz Meymûne Hz Peygamber’in, son ve 12eþidir Allah’ýn Elçisi, putperest Mekke’liler ile münasebetlerinde düþmanlýðýn ortadan kalkmasýný istiyordu Mekke’li dul bir haným olan Hz Meymûne’ nin, muhtelif kabilelerin hatýrlý kiþileri ile evli 8 kýzkardeþi bulunuyordu Bunlarýn kocalarý Mekke’de geniþ bir etki sahasýna sahiptiler Bu evlilik, Mekke Halký ile gerginliðin azalmasýna vesile olmuþtur
Kur’ân; kýyamete kadar geçecek bütün zaman dilimlerinde insanlarýn sorunlarýný çözecek ilâhî bir Kitap’týr Erkeklerin birden fazla dört kadýnla evlenebilmesi izni; savaþ gibi zorunluluk hallerinde onlarýn azalýp, dolayýsýyla kadýn sayýsýnýn çoðaldýðý durumlarda, kadýnlarý korumak için konulmuþ uygulamadýr Yoksa kadýnlar dýþlanarak, erkeklere harem kurmasý için verilmiþ bir ödül deðildir Ancak bu hüküm bir öðüt, bir tavsiye niteliði taþýmaktadýr Çok evlilikte eþlere mutlaka eþit davranýlmasý için adalet þartý konulmuþ, bu uygulanamayacaksa tek evliliðin en uygun olduðu belirtilmiþtir


radyobeyan