Abdest By: neslinur Date: 05 Mayýs 2010, 11:48:41
Nuru´l-Ýzah / Abdest
ABDEST.
Abdestin Farzlarý
Abdestin Alýnýþ Sebebi
Abdestin Farz Olmasýnýn Þartlarý
Abdestin Sýhhatinin Þartlarý
Abdestle Ýlgili Hükümler
Abdcstin Sünnetleri
Abdestin Âdabý
Abdestin Çeþitleri
Abdesti Bozan Þeyler
Abdesti Bozmayan Þeyler
Geçmiþ Konularla Ýlgili Sorular
ABDEST
Abdestin Farzlarý
[1]Abdestin rükünleri (farzlarý) dörttür:
Birincisi; yüzün, alnýn en üst tarafýndan baþlamak üzere çene altýna kadar olan kýsmýyla, iki kulak yumuþaklarý arasýnda kalan kýsmýný yýkamak.
Ýkincisi; dirsekler de dahil olmak üzere, elleri yýkamak. Üçüncüsü; ayaðý, topuklarla beraber yýkamak. Dördüncüsü; baþýn dörtte birini meshetmek.
Abdestin Alýnýþ Sebebi
Ancak abdestli olarak yapýlmasý uygun olan birtakým þeyler[2] f-apýlmak istendiðinde abdest alýnýr; budur abdestin sebebi ve dünya ile ilgili deðerlendirmesi. Ahiretle ilgili yönü ise sevaba kavuþmaktýr.[3]
Abdestin Farz Olmasýnýn Þartlarý
Abdestin farz olmasý için akýllý olmak, bulûð çaðýna gelmek, müslüman olmak, abdeste yetecek kadar suyu kullanabilecek durumda bulunmak, abdestsiz olmak, hayýzlý ve lohusa olmamak ve bir de vaktin dar olmamasý gerekir. |
Abdestin Sýhhatinin Þartlarý
|
Abdestin doðru olabilmesi için temiz suyun, cildin her yerine temas etmesi, hayýzlý ve lohusa olunmamasý, abdesti bozan þeylerden uzak bulunulmasý ve bir de mum ve yað gibi suyun vücuda sirayetini Önleyici þeylerin giderilmesi þarttýr.
Abdestle Ýlgili Hükümler
Sýk sakalýn[4] (sadece) dýþým yýkamak farz olup konuyla ilgili ýlarak verilen en doðru fetva da budur. Sakalýn seyrek olmasý hainde ise, suyun cilde kadar sirayet ettirilmesi þarttýr.
Yüzün çevresinden aþaðýya doðru sarkan saçlar ile dudaðýn kapatýldýðýnda içeride kalan kýsmýnýn yýkanmasý farz deðildir. Birbirine yapýþmýþ parmak aralarýnýn, uzayarak parmaðý kapatmýþ olan týrnaklarýn altýnýn ve týrnak altlarýndaki su geçirmeyen hamur gibi þeylerin (giderilerek) yýkanmasý farzdýr. Týrnak içinde (vb. yerlerde)ki kirler, pire ve benzeri þeylerin pislikleri suyun sirayetine mâni deðildir. Dar olan yüzüðü (ileri geri) oynatmak gerekir. Ayak yarýklarýný yýkamak zarar veriyorsa, suyu yarýða konulan ilacýn üzerinden geçirmek yeterlidir. Saç veya sakalý týraþ ettikten sonra o mahalli yeniden yýkamak ya da meshetmek gerekmez. Týrnak kesilince ve býyýk kýsaltýlýnca da tekrar yýkamak icab etmez.
Abdestin Sünnetleri
Abdestin on sekiz sünneti vardýr ki bunlar:
(1) Elleri bileklere[5] kadar yýkamak,
(2) (elleri yýkamaya/ab-deste) baþlarken besmele çekmek,
(3) misvak kullanmak,[6] (misvak yoksa, yerine parmaðý kullanmak),
(4) bir avuç suyla da olsa aðýzý üç kere mazmaza[7] etmek;
(5) buruna üç kere su çekmek (istin-þak);[8]
(6) oruçlu olmayanlarýn aðýza ve buruna suyu fazla fazla çekmeleri,
(7) bir avuç suyu, sýk sakalýn arasýna alttan yukarý doðru temas ettirmek[9]
(8) parmak aralarýný (diðer parmaklarla) ovuþturmak;[10]
(9) (azalarý) üçer kere yýkamak;
(10) baþa bir kerede kaplama meshetmek,
(11) baþa kullanýlan su ile de olsa, kulaklarý mesbetmek,
(12) (su döktükten sonra azalarý) ovmak,[11]
(13) azalarý (ara vermeden) peþpeþe yýkamak,[12]
(14) niyet etmek,[13]
(15) Allah
Teâlâ´nýn Kitâb-ý Kerîm´inde belirtilen sýra ve tertibe uymak;
(16) (azalarý yýkamaya) saðdan[14] ve
(17) parmak uçlarýndan baþlamak,
(18) baþýn ön kýsmýndan baþlayarak meshetmek, boynu meshetmek, boðazý deðil... Bu son dördünün müstehap olduðu söylenilmektedir.
Abdestin Âdabý
Abdestin âdabý,[15]
(1) yüksekçe bir yere oturmak,
(2) kýbleye dönmek,
(3) baþkasýndan yardým beklememek,
(4) konuþmamak,
(5) niyeti hem kalp, hem de dil ile yapmak,
(6) (Resul Aleyhis-salâtü vesselam ve onun ashabýndan intikal eden) dualar okumak,
(7) her uzvu yýkarken besmele çekmek;
(8) (kulaðý meshederken) küçük parmaklarý kulak deliklerine sokmak,
(9) bol olan yüzüðü oynatmak,
(10) aðýza ve buruna sað el ile su vermek,
(11) sol elle sümkürmek,
(12) özürlü olmayanlarýn [16]namaz vaktinden önce ab-dest almalarý,
(13) abdestten sonra þahadet kelimelerini söylemeleri,
(14) abdestten arta kalan sudan ayaða kalkarak içmek ve:
abdestte niyetin farz olduðu görüþündedirler.
"Allahümmec´alnî mine´t-tevvâbîne vec´alnî mine´l-müteta-hhirîn= Allah´ým! Beni, (günahýna) tevbe edenlerden ve temizlenenlerden eyle" diye dua olmak üzere on dörttür.
I
Abdestin Mekruhlarý[17]
Abdest alan kimseye altý þey mekruhtur (ki bunlar):
(1) Suyu israf etmek,
(2) suyu son derece cimri (mesheder gibi) kullanmak,
(3) suyu yüze çarpmak,
(4) konuþmak,
(5) bir özrü yok iken baþkasýndan yardým istemek,
(6) her defasýnda yeni su alarak meshi üç kez tekrarlamak.
Abdestin Çeþitleri
Abdest üç türlüdür:[18]
Birincisi: Abdestsiz bir kimsenin, nafile de olsa, namaz [19]için, cenaze namazý için, tilâvet secdesi için ve bir tek âyet de olsa Kur´ân´ý tutmak için[20] abdest almasý farzdýr.
Ýkincisi: Vacip olup Kabe´yi[21] tavaf için alýnan abdesttir.
Üçüncüsü ise mendubdur ki bu da,
1) uykuya yatarken,
(2) uykudan uyanýnca,
(3) devamlý abdestli bulunmak için (alman ab-destler ile)
(4) abdestliyken abdest almak,[22]
(5) gýybetten [23]sonra,
(6) yalan söyledikten,
(7) insanlar arasým açmak için laf götürüp getirdikten ve
(8) yapýlan her türlü hatadan sonra,
(9) (çirkin bir) þiir yazdýktan,
(10) namaz dýþýnda kahkahayla güldükten,
(11) ölü yýkadýktan ve
(12) cenaze taþýdýktan sonra,
(13) her namaz vaktinde,
(14) cünüplükten yýkanmadan önce,
(15) cünüp olan kimsenin herhangi bir þey yemesi içmesi, uyumasý ve cima etmesi için, !
(16) Öfkelenince,[24]
(17) Kur´ân ve hadis okumak ve hadis rivayeti için,
(18) (þer´î) ilim okumak
(19) ezan, kamet ve
(20) hutbe okumak için,
(21) Peygamber Efendimiz (Aleyhissalâtü vesselâm)´i ziyaret,
(22) Arafat´ta durmak
(23), Safa ve Merve arasýnda say için,
(24) deve eti yemek için ve -meselâ kadýna dokunulmasý meselesi gibi-
(25) ulemâ arasýndaki ihtilaflý mevzulardan sakýnmak için abdest almaktýr.
Abdesti Bozan Þeyler
Þu on iki þey abdesti bozar:[25]
(1) Ön ve arkadan çýkan þeyler,
(2) kan gelmeksizin doðum yapýlmasý;[26]
(3) ön ve arkadan çýkan þeylere ilâveten kan [27]ve irin,
(4) aðýz doluþunca
(5 )yemek, su, kan pýhtýsý veya safra kusmuðu gibi
N. tzah, Forma; [28]
pis (kabul edilen) mayiler kusmak, [öyle ki kusmuk aðýzda güçlükr le tutulacak halde olmalýdýr. Öte yandan ayný sebebe dayalý müte} ferrik kusmuklarýn toplamý da bu çerçevede deðerlendirilir],
(5) tükrükten fazla veya tükrüðe eþit kan gelmesi;
(6) uyku sebebiyle makatýn yerdeki istikrarýný kaybetmesi,
(7) yere düþmese dahî uyuklayan kimsenin makatýnýn uyanmadan önce yerden yükselmesi,
(8) bayýlma,
(9) delirme ve
(10) sarhoþluk halleri;
(11) nar mazdan çýkmak maksadýyla da olsa, ergin bir kimsenin uyanýkken rükûlu ve secdeli bir namazda kahkahayla gülmesi;
(12) erkek teL nasül uzvunun sertleþmiþ bir haldeyken engelsiz (ve çýplak) olarak kadýnýn tenasül uzvuna temas etmesi.
Abdesti Bozmayan Þeyler
Þu on þey abdesti bozmaz:
(1) Çýktýðý yerden dýþarý akmayan kan;
(2) (vücuttan) kan ak-maksýzm, (cilt sathýnda beliren ve kendisine) "rüþte" de denilen ýrk-ý Medenî gibi (çýban ve) et parçasýnýn düþüp ayrýlmasý;
(3) yaradan, kulak ve burundan kurtçuk çýkmasý;
(4) erkek tenasül uzvuna dokunmak[29] ya da kadýna dokunmak;
(5) aðzý doldurmayacak þekilde kusmak,
(6) çok da olsa balgam çýkarmak;
(7) uyuklayan kimsenin, makatý bulunduðu yerden ayrýlmadan, saða sola meyletmesi;[30]
(8) bir mekânda istikrarlý bir halde, bir þeye dayanarak dahi olsa, (hatta dayanýlan þey çekildiðinde düþecek tarzda bile olsa) uyumak,[31]
(9,10) namaz kýlan kimsenin, isterse rükû ya da secde halinde bulunsun, sünnete uygun tarzda uyumasý.
Baþarýya ulaþtýran Allah´týr,
Geçmiþ Konularla Ýlgili Sorular
Lügat ve fýkýh ulemasýnýn ýstýlahý açýsýndan abdest nedir? Abdestin meþrûiyye-tinin hikmetiyle ilgili neler biliyorsunuz?
Abdestin rükünleri nelerdir ve bunlarýn birer farz olduðuna dair delil nedir?
Niçin baþýn dörtte birini meshetmek farzdýr? Bu hususta delil nedir?
Yüzün enine ve uzununa sýnýrlarý nedir? Kulaklar yüzden kabul edilir mi?
Dirsekler ellere, topuklar ayaklara dahil midir?
Abdestin dünyevî ve uhrevî hükmü nedir? Abdestin vücûbunun ve sýhhatinin þartlarý nelerdir?
Sýk sakal nedir ve abdestte sýk ve seyrek sakalla ilgili yapýlmasý gereken þeyler nelerdir?
Abdestte suyun ulaþmasý nereye ve ne zaman þart deðildir?
Absdestte yapýlmasý sünnet olan þeyler nelerdir? Bilek nedir? Yüzü yýkamadan evvel elleri bileklere kadar yýkamanýn sünnet olduðuna delil nedir? Bu hüküm sadece (yatak ve) uykudan kalkanlara mý mahsustur?
Misvak nedir? Abdest alan bir kimsenin misvak kullanmasýna dair hükümler ve bununla ilgili delil nedir?
Abdestte el ve ayak parmaklarýnýn aralarýný oðmak (hilallamak)la ilgili hüküm nedir; el parmaklarýnýn arasý nasýl, ayak parmaklarýnýn arasý nasýl hilali an ir?
Oðmak nedir, bunun abdestteki hükmü nedir? (Abdestte) peþpeþe yýkama nedir?
Lügat ve ýstýlah yönünden niyet nedir? Bunun abdestle ilgili hükmü nedir?
Saðdan baþlamakla kasdedilen þey nedir?
Edeb, lügat ve ýstýlah yönünden nedir? Edebin baþka istýlahî bir manasýný biliyor musunuz, biliyorsanýz bu nedir? Abdestin âdabýný söyleyiniz.
Mekruh nedir ve mekruh þer´an kaç kýsma ayrýlýr? Tahrîmen mekruh ile tenzîhen mekruh arasýndaki fark nedir?
Abdestte mekruh olan þeyler nelerdir?
Abdest kaç kýsma ayrýlýr? Bu kýsýmlarýn meydana gelmesinin sebepleri nelerdir?
Mekruh ve haram olan abdest var mý? Varsa hangi hallerde?
Bir þeyin abdesti bozmast ne demektir?
Abdesti bozan þeyler nelerdir?
Akan kanýn abdesîi bozacaðýna delil nedir? Aðýz dolusu kusmanýn abdesti bozacaðýna delil nedir?
Aðzýn kusmukta dolmasýnýn ölçüsü nedir? Yemek kusmakla balgam kusmak ayný mý kabul edilir? Eðer bunlar arasýnda fark varsa tafsilatýyla açýklayýnýz.
Ayrý ayrý olan kusmuklar birleþtirilir mi, bu ne demektir?
Bununla ilgili yapýlmasý gereken þey nedir? Birbirinden ayrý (kusmuklarýn toplanmasý için herhangi bir þart var mý, varsa nedir?
Abdesti bozan þeyler nelerdir?
Abdest kaç kýsma ayrýlýr? Bu kýsýmlarýn meydana gelmesinin sebepleri nelerdir?
Abdesti bozmayan þeyler nelerdir?
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Abdestin Arapçasý vuzû olup güzellik ve temizlik manasýnadýr. Fakihlerin ýstýlahýnda ise abdest, yüzü, elleri, ayaklarý yýkamak ve baþa meshetmekten ibarettir. Bu uzuvlar, yýkanýnca temizlenmelerinin yaný sýra, üzerlerindeki toz toprak gibi þeyler ile insanlarýn üzerine konan sinek ve benzeri þeyler vasýtasýyla taþýnan hastalýk mikroplarý da giderilmiþ olur.
Abdestin farz oluþunda, yukarýda dile getirdiðimiz birtakým þeylere maruz kalan uzuvlarýn yýkanmasýnýn emredilmesinde, tavsifi mümkün olmayan nice hikmetler vardýr. Bir defa insana son derece zararlý olan mikroplar bu uzuvlarýn yýkanmasýyla giderileceði gibi, insanýn üzerindeki uyuþukluk gider, yerine canlýlýk gelir. Abdesti olmayanlara, her namaz kýlmak isteyiþlerinde abdest almalarýnýn emrediliþi düþünüldüðünde, bu ibadetin farz oluþunun hikmet ve esrarý çok daha iyi anlaþýlýr.
Üç azanýn yýkanmasý ve baþa meshedilmesi, "Ey iman edenler, namaz kýlmaya kalktýðýnýz zaman yüzlerinizi, dirseklerinize kadar ellerinizi ve baþlarýnýzý meshedip topuklarýnýza kadar ayaklarýnýzý yýkayýn" mealindeki âyet-i celîle ile sabittir. Baþýn dörtte birine meshedihnesini ise, Rasûlullah (Aleykissalâtü vesselâm)´m "Abdest alýp nâsiyesini (baþýnýn ön kýsmýný) meshetmesinden dolayýdýr. Evet, bu kýsým, baþýn dörtte birini oluþturuyor. Çünkü baþ, dört bölümden oluþmaktadýr ki, bunlardan ikisi baþýn önden orta kýsmýna kadar olan nâsiye bölümü ile buradan itibaren baþýn enseye kadar olan kýsmý ve ikisi de baþýn sað ve sol yanlarýdýr.
[2] Meselâ, abdestsiz namaz kýlmak, Kâ´be´yi tavaf etmek, Mushaf ý taþýmak haramdýr.
[3] Eðer ibâdet niyetiyle bu üç aza yýkanýr ve baþa meshedilirse bu böyledir. Serinlemek veya temizlik niyetiyle yapýlýrsa sevaba nail olunmaz. Niyet ederek abdest almak ibâdettir, ibâdetin ise her türlüsüne âhirette sevap vardýr.
[4] Yüzün derisi görülmeyecek þekilde sakalýn sýk olmasý. Sýk olan sakal, cilt gibi kabul edildiði için sadece dýþýný yýkamak farzdýr. Bazýlarý, böyle sýk olan sakalýn dörtte birinin yýkanmasý veya meshedilmesi yeterlidir, bazýlarý üçte birinin yýkanmasý ya da meshedilmesi yeterlidir, diðer bir kýsmý ise; sýk sakal da týpký seyrek sakal gibidir, demiþlerse de musannifin dediði en doðru olanýdýr.
[5] Bilek, elle kol arasýnda kalan kýsým. Elleri yýkamanýn sünnet oluþu, "Sislerden biri uykudan uyanýnca elini yýkamadan (su) kabýna sokmasýn, çünkü (sokan kiþi) elinin gece nerelere temas ettiðini bilmez" mealindeki hadis-i þerifle sabittir. Elleri yýkamak, sadece uykudan uyananlar için sünnet olmayýp, abdest almak isteyen herkese sünnettir. Hadis-i þerifte uykudan uyanma þartý, bir âdeti dile getiriyor ki, o da insanýn sabah namazýnýn ab-destini uykudan uyanýnca almasý meselesidir.
[6] Misvak, "Erak" denilen aðacýn dallarýndan elde edilen ve diþleri fýrçalamak için kullanýlan bir dal parçasýdýr. Bunu kullanmanýn sünnet oluþu Efendimiz (Aleyhissalâtü vesselâm)´in, "Ümmetime zor gelmeyeceðini bilseydim her namazda misvak kullanmalarýný emrederdim" hadîs-i þerifiyle sabittir.
[7] Mazmaza: Çalkalamak suretiyle aðzýn her bölgesine suyun temasýný saðlamaktýr.
[8] îstinþak: Su ve su yerine geçen þeyleri burun yumuþaðýna varacak þekilde çekmektir.
[9] Rasûlullah (Aleyhissalâtü vesselam), abdest alýrken avucuna su alarak, alttan itibaren sakalýnýn aralarýna sürmüþ ve: "Bunu bana Rabbim Teâlâ emretti" demiþtir.
[10] Parmaklar, birbiri arasýna geçirilerek ovuþturulur. Ayak parmaklarý ise, sol elin küçük parmaðý, sað ayaðýn küçük parmaðýndan baþlayýp sol ayaðýn küçük parmaðýna kadar bütün ayak parmaklarýnýn aralarýna sokularak ovuþturulur (hilallanýr).
[11] Ovmak, suyu döktükten sonra elin azalar üzerine temasla gezdirilmesidir. Mâliki ve Evzâî, abdest ve gusülde ovmanýn farz olduðu görüþündedirler. Diðerleri bu görüþe katýlmýyorlar.
[12] Azalarý öyle yýkamalý ki, son âza yýkandýðýnda ilk yýkanýlan âza kurumamýþ olmalýdýr.
[13] Niyet; kalben bir iþi yapmaya azmetmek, yönelmektir, tmam Mâlik ve Þafiî,
[14] Sol elden Önce sað eli, sol ayaktan önce sað ayaðý yýkamalýdýr. ´
[15] Âdâb, "edeb"in çoðulu olup bu da birþeyi yerli yerine koymak demektir. Hanefî fýkýh âlimlerine göre ise edeb; Peygamber (Aleyhissalâtü vesselâmyin devamlý deðil de, bir veya iki kere yaptýðý fiil ve davranýþlardýr. Ayný zamanda bu davranýþlar nafile, müstehab, mendub ve tatavvu diye de adlandýrýlýr.
[16] Meselâ abdestini tutamamak gibi bir özrü olursa, bu gibilerin her namaz vaktinde abdest almalarý þarttýr. Bize göre böylelerinin abdesti, vaktin bitiminde bozulur. Ancak, namaz vakti girmeden -meselâ öðle vaktinin sonlarýna doðru ikindi namazý için- abdest alan özürlünün abdesti, öðle vaktinin sona ermesiyle bozulmaz, fakat vakit girmeden evvel özürlünün abdest almasýnýn bir yararý yoktur.
[17] Mekruh kelimesi mahbûbun zýddýdýr. Sevilmeyen, hoþ karþýlanmayan demektir. Istýlah olarak ise mekruh, tahrîmî ve tenzîhî olmak üzere iki türlüdür: Tahrîmî mekruh; vacibin sübûtuna yarayan delil ile sabit olup terki vaciptir. Bu nevi deliller þüpheli olup zanna dayanýr. Tenzîhî mekruh ise; terkedilmesi yapýlmasýndan daha iyi olan, terkedilmesine iþaret eden delil kesin olmadýðýndan, yapýlmasý helâla en yakýn olan bir davranýþtýr.
[18] Abdestin bundan baþka birisi mekruh, diðeri haram olmak üzere iki çeþidi daha vardýr.
Mekruh olaný, abdest üzerine abdest almaktýr. Abdestli iken yeniden abdest almanýn mekruh olabilmesi için ikinci abdestin, birinci abdestin alýndýðý yerde alýnmasý gerekir, þartlardan birisi bu. Ýkinci þart da alýnan birinci abdestle ancak abdestli olarak yapýlabilen ibadetlerden herhangi birini yapmamýþ olmalýdýr. Eðer ikinci abdest, birinci abdestin alýndýðý yerde alýnmaz veya birinci abdestle herhangi bir namaz kýlýnýr ya da tilâvet secdesi yapýlýrsa, bu abdestin üzerine yeniden abdest almak mekruh olmaz.
Haram olaný ise bir kabileye ait olan yahut içme suyu ve benzeri þeyler için ayrýlmýþ bulunan sudan abdest almaktýr.
[19] Namaz için abdestin farz oluþuna, bu abdest bahsinin giriþinde belirttiðimiz âyet-i celileye ilâveten Peygamber (Aleyhissalâtü vesselam)´m,
«Allah. Teâlâ, sizlerden hiç kimsenin abdestsiz kýldýðý namazý kabul etmez, meðer ki abdest almýþ olsun» mealindeki hadîs-i þerifi de delildir. Namaz kelimesi hem farz, hem de nafile namazý ifâde eder. Rükû ve secde bulunmasa dahi cenaze namazý da bir namazdýr.
[20] Çünkü Allah Teâlâ: "Ona temiz olandan baþkasý dokunmasýn" (Vakýa, 79) buyuruyor.
[21] Efendimiz (Sallallahu aleyhi ve sellem) þöyle buyurmuþtur;
«Kabe´yi tavaf etmek týpký namaz gibidir, ne var ki tavaf sýrasýnda konuþabilirsiniz. Tavaf esnasýnda konuþtuðunuz takdirde hayýrlý (ve faydalý) þeyler söyleyiniz»
Aslýnda tavaf, namaza her bakýmdan benzemez. Meselâ tavaf esnasýnda bilerek de olsa konuþmak, tavafi bozmadýðý halde namazý bozar. Hac bahsinde bu konuda bilgi verilecektir.
[22] Adest üzerine abdest almanýn ne zaman mendup, ne zaman mekruh olduðu hakkýnda daha önce bilgi
verilmiþti.
[23] Gýybet: Gerek arkalarýndan ve gerekse yüzlerine karþý insanlara doðru da olsa hoþ olmayan þeyler söylemek. Eðer söylenilen þey yalansa, bu takdirde iftira ve bühtan olur.
[24] Rasûlullah (Aleyhissalâtü vesselam), bu hususta þöyle buyurmuþtur:
«Öfke þeytandandýr ve þeytan ateþten yaratýlmýþtýr. Ateþ ise ancak sil ile söndürülür. (Binaenaleyh) sizden biriniz öfkelenince abdest alsýn.»
[25] Abdestin bozulmasý demek, namaz vs. gibi abdestli olarak yapýlmasýna izin verilen þeylerin bu bölümde dile getirilen þeylerden biriyle yapýlamaz hale gelmesidir.
[26] Ebu Hanife, ihtiyaten yýkanmak gerektiðini söylemiþtir. Çünkü doðumda az da olsa mutlaka kan gelir... es-Sadru´þ-Þehid de böyle fetva vermiþ olup diðerleri dahi bunu doðrulamýþtýr.
[27] Peygamber (Aleyhissalâtü vesselam): «Akan her türlü kan için abdest alýnýr» buyurmuþtur. Kanýn akmasý demek, yýkamayý vücûben gerektirecek kadar kanýn çýkýþ yerinden vücûdun diðer yerlerine yayýlmasý; yahut da yýkanmasý mendup olacak þekilde kanýn meselâ aðýz içerisine, burun yumuþaðýna ve kulak içerisine akmasý demektir.
[28] Peygamber (Aleyhissalâtü vesselâm)´in kustuktan sonra abdest aldýðý sabittir. Efendimiz (Aleyhissalâtü vesselam) þöyle buyurmuþlardýr:
«Abdest, yedi sebepten dolayý iade edilir: Bunlar da idrarýn gelmesi, kanýn akmasý, kusmak, aðýz dolusu kusmuk gelmesi, yatarak uyumak, ergin bir kimsenin namazda kahkahayla gülmesi, kan çýkmasu»
[29] Bir adam, Rasûlullah (Aleyhissalâtü vesselâm)´a gelerek; ´Ya Rasûlallah´ dedi, "Namazda zekerini tutan bir kimse için ne dersiniz?" Efendimiz (Sallaüahu aleyhi vesellem) de adama: "O senin sadece bir parçan deðil mi?" yahut: "O sadece sana ait bir et parçasý deðil mi?" diye karþýlýk verdi.
Bu hadis-i þerif, bu konuda söylenecek en güzel ve en doðru sözdür. Öte yandan Ömer, Ali, Ibn Mes´ûd, tbn Abbâs (Rýdvanullahi aleyhim ecmaîn) gibi sahabe de zekere dokunmanýn abdesti bozmayacaðý görüþündedirler.
[30] Nitekim ashâb-ý kiram (Aleyhimurndvan) yatsý namazýný beklerken (uyku sersemliðiyle) baþlarý (eðilip) düþer, sonra da kalkýp abdest almadan namazlarýný kýlarlardý
[31] Rasûlullah (Aleyhissalâtü vesselam) þöyle buyurmuþtur:
"Bir yaraný (yere) koymadan, oturarak, ayakta yahut secde halinde uyuyan kimsenin abdest almasý gerekmez,"
Ynt: Abdest By: ebu avane Date: 22 Mart 2014, 15:31:08
Esselamü aleyküm, çok güzel ayrýntýlý izah edilmiþ abdestin hayatýmýzda olmasý gereken yeri beyan edilmiþ. Yatmadan önce uyandýktan sonra ilm okurken vs vs.. Farz olunca zaten abdest alýyoruz da önemli olan nur üstüne nur olan nafile abdesti alabilmektir.
Ynt: Abdest By: 8/A Date: 22 Mart 2014, 15:37:04
Ve Aleyküme Selam...
Ýnsanlarýn bilmediði konular vardýr elbet....
Belki aileden dolayý abdest almayý bilmeyen
Ýlim Dünyasý ailesinden kiþiler vardýr...
Onlarýn aydýnlatýlmasý için çok güzel ve
ayrýntýlý bir bilgi olmuþ ALLAH razý olsun(...)
Ynt: Abdest By: selinay 7b Date: 04 Nisan 2015, 20:01:37
Abdestin farzlarý 4 tanedir. bunlar:
1. yüzü yýkamak
2. kollarý dirseklerle beraber yýkamak
3. baþin dörtte birini meshetmek
4. ayaklarý topuklarla beraber yýkamak
Abdest aldýðýmýzda;
1. yüzümüzü yýkayýnca gözümüzle bakarak iþlediðimizbütün günahlar silinir.
2.elerimizi yýkayýnca elerimizle iþlediðimiz hatalar su ile beraber akýp gider.
3.ayaklarýmýzý yýkayýnca da ayaklarýmýzla yürüyerek iþlediðimiz bütün günahlar dökülür.
4.sonuç olarak abdesttamamlanýnca günahlardan arýnmýþ olarak tertemiz olacaðýmýzý sevgili Peygamberimiz (s.a.v) bizlere müjdelenmiþtir.
bir hadiste "öfke þeytan da ateþten yaratýlmýþtýr. ateþ ancak suyla söndürülür. öyle ise biriniz öfkelendiði zaman abdest alsýn " buyurarak abdest almamýzý istemiþlerdir
Ynt: Abdest By: Fatma6969 Date: 15 Ekim 2018, 07:29:25
Abdest sadece belli ibadetler için deðilde heran alýnýp her þeye hazýr olabilmektir. Peybamberimiz abdestli olarak ölen kiþinin cehennem ateþinden korunacaðýný söylüyor. Yataktan kalkar kalkmaz veya tam yatacakken alýnmasý çok daha güzellik katar. Ýki dakikalýk bir iþlem sonucu her attýðýmýz adýma melekler þahit olup bizim için Allahý zikreder. Allah razý olsun.
Ynt: Abdest By: Bilal2009 Date: 14 Kasým 2018, 15:21:05
Ve Aleykümüsselam Abdest dinimizde çok ehemmiyetlidir Zira abdest birçok ibadetin anahtarýdýr Rabbim bizlere abdeste gereken ehemmiyeti göstermeyi nasip eylesin Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Abdest By: Sevgi. Date: 20 Haziran 2023, 03:04:09
Esselâmu Aleyküm. Abdest gibi bir nimet vermiþ güzeller güzeli Rabbimiz
her zaman kýymetini bilerek abdestli olmalýyýz. Rabbim bizleri bu güzellikten mahrum eylemesin... Amin Ecmâin
Ynt: Abdest By: es-Sabur Date: 21 Haziran 2023, 07:42:52
Esselamünaleyküm güzel ve doðru bir ibadet için güzel bir abdest gerekir bütün þartlarýný doðru yaparak alýnan abdest insaný huzurlu bir þekilde ibadete hazýrlar inþaAllah
radyobeyan