Fahreddin Atar - Usul
Pages: 1
Fikih By: ecenur Date: 01 Nisan 2010, 00:40:06
Fýkýh




ÝBÂDÂT MUAMELÂT UKÛBÂT (ceza)

1. Taharet I. Akitler (Medeni huk. Borç. Huk.) 1. Cinayet

2. Namaz, 2. Kaza (Usul huk.) 2. Hudud,

3. Oruç, 3. Ferâiz (miras huk.) 3. Kýsas

4. Hac 4. Ýflâs ve hacr (Ýcra ve Ýflas hük.) 4. Ta´zir

5. Zekât (maliye h.) 5. Rehin (Eþya huk.) 5. Kaza(usul)

6. Cihad (Devletler . 6. Nikâh (aile hukuk)

7. Kurban 7.Siyer (Devletler hukuk)

8. Nikâh (Aile huk) 8. Zekât (maliye huk.)

9. Þirket (Ticaret huk.)



Fýkhî hükümlerin tamamý, klasik bir fýkýh kitabýnda bulunur. Ancak bazý hukukçular, fýkhýn bir konusunu, bir branþýný Edebü´1-Kâdî, es-Siyer, es-Si-yâsetü´þ-Þer´iyye, el-Ahkâmu´s-Sultâniyye, K.el-Harâc, K.el-Emvâl, Ferâiz, el-Evkâf, en-Nafaka, eþ-Þurût gibi isimler altýnda müstakil bir kitap halinde tetki­ke tabi tutmuþlardýr.

Bazý araþtýrmacýlar da fýkhî hükümlerin özelliklerine göre yedi ana gruba ayrýlabileceðini ifade etmiþlerdir.[1] Bunlar þunlardýr:

1. Ýbâdât:
Namaz, oruç gibi ibadetlerle ilgili hükümler.

2. Ahvâl-ý Þahsiyye:
(Aile ve Þahsýn Hukuku): Nikâh, talâk, nafaka, ehliyet gibi aile ve þahsýn hayatiyle ilgili hükümler.

3 . Ahkâm-ý Sultâniyye veya Siyâset-i Þer´iyye (Amme Hukuku, Anayasa, idare, usul hukuku):
Devlet idaresiyle ilgili hükümler.

5 . Ukûbât: Ceza ve usulü hukuku:
Suç iþleyenlerin cezalandýrýlmalanyle il­gili hükümler .

6. Siyer (Devletler umumi Hukuku):
Harb ve sulh ile ilgili hükümler

7. Âdâb;
Muaþeret kaideleri ve hükümleri.


D. Fýkhýn Gayesi:


Ýnsanlarýn doðuþtan cemiyet halinde yaþamaða mecbur olduklarýný ifade et­mek üzere "insan yaratýlýþtan medenîdir" sözü söylenmiþtir. Toplu yaþamanýn bir çok faydalarý yanýnda bir takým problemleri de vardýr. Çünkü insan yaratýlýþ itibariyle iyi ve kötü iþleri yapmaða kabiliyetlidir. Ýnsanlarýn ekserisi sorumlulu­ðunu idrak ettiði halde bazýlarý sorumluluk duygusundan mahrumdurlar. Nite­kim cemiyetin huzurunu bozan, hakkýna razý olmayan, baþkalarýný rahatsýz eden insanlar vardýr. Güçlü ve sorumsuz insanlarýn baþýboþ hareketlerinden dolayý hak­sýzlýklara, tecavüzlere meydan vermemek ve böylece cemiyet emniyetini temin etmek için ilk zamanlardan beri Cenab-ý Hakk, gönderdiði kitaplarda insanlarýn uymasý gereken bir takým hukuki ve ahlâkî kaideler koymuþtur. En son gönder­diði Ýslam dininde de insanlarýn uymasý gereken hukuki ve ahlâkî kaideler bu­lunmaktadýr. Bu dindeki hukukî kaidelerin gayesi, toplum içindeki fertlerin maddi ve manevi ihtiyaçlarýný karþýlamak, haksýzlýklarý engellemek, fertlerin birbirleri­ne, cemiyete ve Allah´a karþý vazifelerini belirtip cemiyet nizamým saðlamaktýr. Hiç þüphesiz Ýslam hukukunu bilen ve ona göre yaþayan bir kiþi, dünya ve ahiret mutluluðunu elde eder.


E. Fýkh (Ýslam Hukuku)´In Özellikleri


Fýkhýn en önemli özelliklerini kýsaca maddeler halinde belirtelim:

1. Ýslam Hukuku, Ýslam dininden neþet etmiþ bir hukuk sistemidir. Hüküm kaynaklarý, Kur´an Sünnet, Ýcma ve diðer fer´i delillerdir. Ýslam Hukuku bu kay-naklarýyle her asrýn ihtiyaçlarýna cevap verecek derecede mükemmelliðe sahiptir.

2. Ýslam Hukuku, insan ile insan, insan ile devlet ve insan ile Allah arasýn­daki münasebetleri tanzim eder. Bu bakýmdan sahasý, beþeri hukuk sisteminin

sahasýndan daha geniþtir.

3. Ýslam Hukukunun tasnifi, nevî þahsýna münhasýrdýr. Fýkhî hükümler; iba-dat, muamelât ve ukûbât olmak üzere üç ana gruba ayrýlýr. Ýslam Hukuku, Ro­ma hukukunda olduðu gibi amme hukuku, hususî hukuk olarak ikili bir taksime tabi tutulmamýþtýr. Gerçi Ýslam Hukukunda kul hakký (hakku´l-âdemî), Allah hakký (hakkullah) terimleri vardýr. Bu terimler, Roma hukukuna tatbik edilirse -bazý farklýlýklar bir tarafa býrakýlýrsa- kul hakký hususî hukuka, Allah hakký am­me hukukuna tekabül eder. Ancak Ýslam Hukuku böyle bir tasnife tabi tutul­mamýþtýr.

4. Ýslam Hukukunda hukuk düzeniyle ilgili her hareketin bir mükâfat veya bir cezasý vardýr. Bu ceza veya mükâfat hem dünyevîdir ve hem de uhrevîdir.


F. Fýkýh (Ýslam Hukuku)´In Kaynaklarý


Ýslam Hukuku´nun ilk teþri kaynaðý Kur´an-ý Kerim´dir. Ýlahi vahiy eseri olan Kur´ân-ý Kerim, insan hayatýnýn bütün safhalarý için hüküm koymuþtur. Kur´ân-ý Kerim, Hz. Peygamber´e de teþri salahiyeti tanýmýþtýr. Bu bakýmdan Kur´an´dan sonra Sünnet ikinci teþri kaynaðý olmuþtur.

Hz. Peygamber (s.a.s.) devrinden sonra Ýcmâ da bir hüküm kaynaðý olmuþ­tur. Hz. Peygamber devrinden itibaren ictihad, bir hukuk kaynaðý olarak kulla­nýlmýþtýr. Ýctihâd´ýn sahasý çok geniþtir. Kýyas, mesalih-i mürsele, istishab, istihsan gibi fer´î deliller ictihâd mefhûmunun þümulü içindedir. Müctehidlerin rey ve ka­naatleri, Kur´ân ve Sünnet´in tefsir ve izahýndan baþka bir þey deðildir. Hiç bir zaman bu iki kaynaða aykýrý fikir ve kanaat ileri sürülemez, hükümleri deðiþtiri­lemez. Ancak dini nasslarýn mahiyetlerine aykýrý olmamak þartýyle yeni hüküm­ler getirilebilir. Sava Paþa teþrî açýsýndan ictihâd´ýn önemine iþaret ederken "ictihad ister yeni ve meçhul bir meseleye ait olsun, isterse malum bir meselenin baþka bir þekilde halline matuf bulunsun, îslamiyetin bütün devirlerinde, bir teþrî yani kanun yapma vasýtasý olarak telâkki edilmiþtir" diyor. Biz Ýslam Hukuku ´-nun kaynaklarýný önceden "þer´î deliller" bölümünde geniþçe izah etmiþtik.


G. Ýslam´ýn Hukuk Ýlmine Hizmetleri


Ýslâm Hukuku, Kur´ân, Sünnet, Ýcmâ ve Ýctihâd kaynaklarý muvacehesinde inkiþâf ederken hukuk âlemine bir takým yenilikler getirmek suretiyle hukuk il­mine hizmetlerde bulunmuþtur. .1. Hukuk tarihinde ilk yazýlý Anayasa Hz. Pey­gamber tarafýndan tanzim edilmiþtir. Bu Anayasa 52 madde halinde Hicretin birinci yýlýnda hazýrlanmýþtýr. 2. Ayný þekilde siyasetten tamamen ayrý bir þekilde harb ve sulh hukuku yani Devletler umumi ve hususi hukuku müslümanlar tara­fýndan tesbit ve tanzim edilmiþtir. îmam Muhammed eþ-Þeybânî´nin es-Siyerü´l-Kebîr adlý eseri bu hukuk dalýnýn en eski müdevvenatidir. Evzâî de Siyer adýyla bir eser kaleme almýþtýr. 3. Hukuk Felsefesini de hukuk âlemine Ýslam Hukukçu­larý kazandýrmýþtýr. Bu konuda Ýmam Þafiî, er-Risâle adlý kitabý yazmýþtýr. Bu, ilk usulü fýkýh kitabýdýr. Usulü fýkýh bir yönüyle hukuk felsefesi demektir. 4. Ayný þekilde müslümanlar hukuk ilmine diðer bir sahada iþtirakleri olmuþtur ki, bu da hukukta "niyyet", müessesesine yer vermiþ olmalarýdýr.

2. FASIL

FIKIH TARÝHÝ VE DEVÝRLERÝ[2]


Fýkýh Hz. Peygamber (s.a.s.) zamanýnda doðmuþ, zamanla tekâmül etmek suretiyle büyük bir geliþme kaydetmiþtir. Fýkýh´m geçirdiði geliþim safhalarýný ký­saca izah edeceðiz. Fýkýh ilminin geçirdiði geliþim safhalarý þunlardýr;

I. PEYGAMBER (s.a.s.) DEVRÝ (VAHÎY DEVRÝ)

2. SAHABE DEVRÝ

3. TÂBÝÛN DEVRÝ

4. TEBEÜ´T-TÂBÝÎN DEVRÝ (BÜYÜK MÜCTEHÝD ÝMAMLAR

DEVRÝ)

5. TAKLÝD DEVRÝ

6. DURAKLAMA DEVRÝ

7. KANUNLAÞTIRMA DEVRÝ

I. HZ. PEYGAMBER DEVRÝNE FIKIH


A. Mekke Ve Medine Devirleri


Bu devir, Kur´an´m Peygamber´e vahyedi.digi bir devirdir, özellikleri iti­bariyle bu devreyi iki bölümde incelemek mümkündür.

1. Mekke devri (M. 600-622).

2. Medine devri (M. 622-632).



1) Mekke Devri:


Bu devrede vahiy daha ziyade itikad ve ahlâk konularýnda iniyordu. Bu dev­rede fýkýhla ilgili hükümler az miktarda vazedildi. Ýbadetlerle ilgili hükümlerin bir kýsmý bu devrede teblið edildi. Nikâh, talâk, îlâ, zihâr, yemin konularýnda bu devrede bir takým hükümler konuldu. Mekke devri sonlarýna doðru Hz. Pey­gamber (s.a.s.)´in Medine´lilerle Akabe´de yaptýðý biatlarda zina, hýrsýzlýk, öl­dürme gibi hususlarda ilgili hükümlerin yer aldýðýný görüyoruz. Mirâc´da bir takým fýkhî hükümlerin konulduðunu Ýsrâ suresinden öðrenmek mümkündür.


2. Medine Devri:


Hz. Peygamber (s.a.s.) Medine´ye hicret eder etmez, islam Devletini kur­du. Bu devlet için vazettiði 52 maddelik Anayasa´da müslüman ve gayr-i müslim vatandaþlarýn adlî, siyasî, mali ve benzeri sahalarda takip edecekleri hattý hare­ket tarzýný gösterdi. Bu devirde fýkhýn kaynaklarýný, mümeyyiz vasýflarýný, tedvi­nini izah edelim.


B. Bu Devirde Fýkhýn Kaynaklarý:


Hz. Peygamber devrinde bir hükmü gerektiren bir hadise, bir problem, bir soru olduðu zaman, ya onlarýn hükümlerim açýklamak üzere bir ayet iniyordu veya onlarýn hükümleri peygamber tarafýndan açýklanýyordu. Bazen de herhan­gi bir sebep olmadan bir ayet iniyordu veya peygamber açýklamalarda bulunu­yordu. Bu devrede fýkhýn kaynaklarý: Kur´ân, Sünnet idi.

A. Kur´ân:


Medine´de bir taraftan ibâdet ile ilgili, diðer taraftan muamelât ve ukûbât ile ilgili hükümler konuluyordu. Bazý âlimlere göre Kur´an´da ibadetler de dahil olmak üzere 500 kadar ahkâmla ilgili ayet bulunmaktadýr. Ahkâm ayetlerinin konularý itibariyle âdedleri þöyledir: Aile hukukuna ait 70, muamele ve akitlere ait 70, ceza hukukuna ait 30, muhakeme usulüne ait 13, hükümet nizamýna ait 10, harb ve sulh hukukuna ait 22, maliye hukukuna ait 10. Ahkâm ayetlerini tefsirini konu edinen tefsir kitaplarýna þunlar misal olarak verilebilir: îmam Þa­fiî, Ahkâmu´l-Kur´ân; el-Cessâs, Ahkâmu´l-Kur´ân; Îbnü´i-Arabî, Ahkâmu´l-Kur´ân; el-Kurtubî, el-Câmi li ahkâmý´1-Kur´ân.


B. Sünnet:


Kur´ân ayetleri inmediði zamanlarda, Hz. Peygamber teþrii faaliyette bulu­nuyordu. Sünnet´in teþrideki yeri, bazen Kur´an´ý teyid etmek, bazen mücmelle­rini açýklamak, bazen de Kur´an´ýn meskût kaldýðý yerlerde doðrudan doðruya hüküm koymaktýr.

Bazý âlimlere göre 4000 kadar hüküm ifade eden hadis rivayet edilmiþtir. Hadis kitablarýnýn Ahkâm, Âdâbu´1-Kâdî, Hudûd, Kýsas, Büyü´ ve benzeri bömleri ahkâm hadislerini ihtiva etmektedir. Ayrýca bu nevi hadisler, îbn Hacer l-Askâlânî´nin Bulûðu´1-Meram, eþ-Þevkânî´nin Neylü´l-evtâr, Zeyleî´nin Nas-

hur Râye, Tehâvî´nin Þerhü Meâni´I-Âsâr ve benzeri eserlerde toplu bir þekilde

yer almaktadýr.



radyobeyan