Salihle Birlikte Olmak By: GizEmLi_yAzaR Date: 11 Aralýk 2007, 04:34:28
Allah-u Zülcelal ayet-i kerimede þöyle buyurmuþtur: "Sûr'a da üfürülmüþ, böylece onlarý bütünüyle bir araya toplamýþýzdýr." (Kehf; 99)
Bu ayet-i kerimeden anlaþýlan mana þudur ki; olay kesinkes vuku bulacaðý için, sanki olmuþ bitmiþ gibi anlatýlmaktadýr. Sur'a üflendiði zaman öyle piþman olacaðýz ki; o piþmanlýðý ancak Allah-u Zülcelal bilir. Hatta amel iþlemek için bir saati, bir saniyeyi arayacaðýz. Ama o zaman iþ iþten geçmiþ olacaktýr.
Ýnsanlar için yeryüzünde en büyük keramet doðru yol ve istikamettir. Onun için bu istikamette ilim okumak ve okunan ilimle amel yapmak lazýmdýr.
Ýlmin ne kadar mühim olduðunu hepimiz tecrübe etmiþizdir. Fakat insan, ilmi ile amel etmediði sürece, hiç bir menfaat elde edemez. Onun için Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem þöyle buyurmuþtur.
"Ya Rabbi, faydasýz ilimden sana sýðýnýrm." (Tirmizi, Nesai)
Ýlim ile amel etmek, baçlangýçta zordur. Allah-u Zülcelal, yardým ettikten sonra çok kolay olur. Namaz kýlmak, oruç tutmak ve Hacc'a gitmek zahirî amellerden olduðu için yapmasý kolaydýr.
Bir de manevi ilimler vardýr, manevi ilmi bilmek ve onunla amel etmek çok zordur. Mesela kýskançlýk ve riya, Allah-u Zülcelal'in hiç sevmediði huylardandýr. Fakat bu huylar, zahirî olarak görünmez. Ýþte bu, tasavvufu inkâr eden münkirlerin yüzüne vurulmuþ bir tokattýr.
Ýslam dininin manevi hükümlerini yerine getirmek, Allah-u Zülcelal'in yanýnda çok makbuldür. Bunlar, manevi olduðundan, gözle görünmez ve zahiren tam yapýlamazlar, ancak tasavvuf kurallarýyla yerini bulurlar. Onun için tasavvuf, her müslümana lazýmdýr. Çünkü manevi olan ilimlerle amel yapýlmadýðý zaman, zahiri olan ameller de yerini bulmaz.
Ýmam-ý Þa'rani þöyle demiþtir:
"Ben dua ederken, Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'i kendime rehber yaparým."
Dikkat edersek; insan hatme yaptýðý zaman Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem ve silsiledeki ismi okunan sadat-ý kiram'ýn himmet ve bereketleriyle Allah-u Zülcelal, o hatmeyi kabul ediyor. Zahiri veya manevi bir zararla karþý karþýya kaldýðýmýzda, Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'ý ve sadat-ý kiram'ý kendimize rehber yaparak Allah-u Zülcelal'e yalvarmak en büyük çaredir.
Kim bir sevap iþlerse, ona Allah katýnda on kat sevap yazýlýyor. Kim de günah iþlerse, ona da ancak bir günah yazýlýyor.
Allah-u Zülcelal burada, Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'in ümmetine, ne kadar çok kýymet vermiþ ve ikramda bulunmuþtur. Bunun kýymetini iyi bilmemiz ve bu fýrsatý iyi deðerlendirmemiz lazýmdýr.
Allah-u Zülcelal öyle merhamet sahibidir ki, bir sevaba on kat verirken, bir günaha on deðil de bir günah yazýyor. Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'in hürmetine bize bu ikram, bu fýrsat verilmiþtir. Diðer ümmetler ise böyle deðildi.
Eðer bize de bir sevaba bir sevap yazýlsaydý, kýyamet gününde Allah-u Zülcelal'in huzuruna çok fakir olarak çýkacaktýk. Çünkü diðer ümmetlerin ömrü çok uzun idi. Bin sene yaþýyordu ve hep ibadet ediyordular.
Bizim ömrümüz ise ortalama 60-70 senedir. Ýnsan 60-70 senede ne yapabilir? Ýþte bu nedenle, Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem'in hürmetine, Allah-u Zülcelal bu ümmete, içinde bin aydan hayýrlý Kadir gecesi olan geceler vermiþtir ki; kýyamet gününde diðer ümmetlerden daha fazla sevaplarý olsun.
Allah-u Zülcelal bize fýrsat vermiþtir. Artýk bundan sonra insan, kendisine tehlikeli olan üç dört þeyi iyi bilmesi lazýmdýr. Birisi þeytan ve þeytanýn istekleri, ikincisi nefs ve nefsin istekleri, üçüncüsü heva ve istekleri, dördüncüsü dünya ve dünyanýn istekleri...
Düþmanýmýz olan þeytana, kýyamet gününde ateþten bir elbise giydirilecektir. Baþýnda da ateþten bir taç olacaktýr. Elleri ve ayaklarý; kulp ve zincirlerle baðlanmýþ bir þekilde getirilecektir. Þeytan için cehennemde bir mimber kurulcacaktýr.
Þeytan o mimberin üzerine çýkar. Kafirler ve dünyada kendisine uyan kimseler þeytana þöyle derler:
"Ey Mel'un! Bizi doðru yoldan sen saptýrdýn!"
Þeytan da onlara þöyle cevap verir:
"Þüphesiz Allah! Gerçek bir vaadde bulunmuþtu. Ben de size vaadde bulunmuþtum. Fakat vaadimi bozdum. Benim sizin üzerinizde bir nüfuzum yoktur. Fakat sizi sapýklýða çaðýrdým. Siz de bana uydunuz.
O halde beni kýnamayýn, nefsinizi kýnayýn. Artýk ne ben sizi kurtarabilirim, ne de siz beni kurtarabilirsiniz. Daha önce beni Allah'a ortak koþmanýzý reddediyorum. Elbette zalimlere can yakýcý bir azap vardýr." (Ýbrahim; 22)
Buradan da anlaþýldýðýna göre, bizleri Allah-u Zülcelal'e âsi olmaya çaðýran, daha sonrada insaný yarý yolda býrakan þeytanýn peþinden gitmenin ne kadar yanlýþ olduðu apaçýk ortadadýr.
Þimdi bütün bunlara bakarak, bizleri cehenneme müstahak edecek hatalardan uzak durmalý ve cennete müstahak edecek salih amellere sýmsýký sarýlmalýyýz. Kýyamet gününde bizleri cehennem ateþinden kurtaracak yegane þey budur. Bu kýsacýk dünya hayatýnda nefs ve þeytana uymak çok büyük bir hatadýr.
Ýnsan düþmanýný tanýmayýp ondan gafil kaldýðý zaman, karþýdaki düþmanýn ne yapacaðý hepimizde malumdur. Kiþi kendi düþmanýna karþý uyanýk olmasý lazýmdýr.
Bazý Evliyalara: "Þeytanla aranýz nasýldýr?" diye sormuþlar. Onlar: "Hayýr, þeytandan hiç haberim yoktur." demiþler. Tekrar:
"Peki siz ne ile meþgulsünüz, o sizin düþmanýnýz deðil mi?" diye sormuþlar. Onlar:
"O bizim düþmanýmýzdýr. Ama biz bütün kainatýn yaratýcýsýyla beraberiz. Biz þeytaný ne yapacaðýz!" diye cevap vermiþlerdir.
Hakikaten bir kimse, tam olarak Allah-u Zülcelal'e sýðýnmýþsa, hiçbir þey ona zarar vermez. Çünkü herþey Allah-u Zülcelal'in emrindedir. Bir gün þeytan, Hatem-i Esam'a:
"Eðer dünyalýk olmaz ise, sen ne yiyeceksin ve ne giyeceksin?" demiþ, Hatem-i Esam da þöyle cevap vermiþtir:
"Benim yiyeceðim ölümdür. Giyeceðim ise kefendir."
Ýþte Allah Dostlarý, daima Allah ile beraber olduklarý için, hemen Allah-u Zülcelal tarafýndan kuvvet gelir. Bunun için, insanýn kalbindeki meraký, Allah-u Zülcelal'in rýzasý olmalýdýr.
Bu merak insanda olmadýðý zaman; el, ayak, bilhassa bütün vücut dünya ile meþgul olur. Böyle olunca da insanýn sonu helaktýr.
Ýnsanýn bir baþka düþmaný da nefistir. Yusuf aleyhisselam dahi, ayet-i kerimede geçtiði üzere:
"Ben yine de nefsimi temize çýkarmýyorum. Çünkü nefis þiddetle kötülüðü emreder." (Yusuf; 53) demiþtir.
Allah-u Zülcelal'in Peygamberi dahi böyle buyurmuþtur. Çünkü nefsin istekleri daima þehvani, zevk-ü sefa ve günahlara gitme arzusundadýr. Ona uymak da, -Neuzubillah- insaný helaka götürüyor.
Ebu Musa el-Eþ'ari radýyallahu anh'dan rivayetle Hz. Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem þöyle buyurmuþtur:
"(Ýbadetlerini býrakýp) kalbini tamamen dünyaya kaptýran, ahiretini yýkmýþ olur. Kalbini ahirete baðlayýp kendini ibadete veren, dünyasýna zarar vemiþ olur. Artýk siz baki olaný, fani olana tercih edin." (Ahmed bin Hanbel, Bezzar, Ýbn Hýbban, Hakim, Beyhaki)
Allah-u Zülcelal hepimize akýl vermiþtir, düþünelim! Sadece dünyaya sarýlan insan, dünyada da zararda deðil mi? Evet öyle, bütün dünya insanýn emrinde de olsa, ölünce ahiretten haberi olmazsa, dünya geçici olduðu için; dünyada da zarardadýr, ahirette de...
Ahiret hazýrlýðýmýzý yapmak içinde dünyada iyi kimselerle beraber olalým. Dünyada iyi arkadaþlarla beraber olmak, insan için ahirette çok kârlýdýr.
Ýyi kiþilerle beraber olmanýn getireceði faydaya örnek olarak ashab-ý kehf'in köpeðinin kýssasýný gösterebiliriz. Ashab-ý kehf dinlerini korumak için zalim hükümdardan kaçtýlar ve bir maðaraya sýðýndýlar.
Bir çobanla Kýtmir ismindeki köpeði de onlara katýldý. Uyudular. Uyanýnca birbirlerine ne kadar uyuduk diye sordular. Birisi bir gün, birisi üç gün, birisi bir hafta, birisi de sabah yattýk iþte akþam oluyor bir günün yarýsý uyuduk dedi. O zaman Allah-u Zülcelal kudretiyle köpeði konuþturdu.
Köpek: "Ben size ne kadar uyuduðunuzu söyleyeyim mi?" dedi. Onlar da: "Söyle!" dediler. Köpek de: "Üçyüz küsür sene uyudunuz." dedi. Bunun üzerine Kýtmir'e (köpeðe): "Sen bunu nereden biliyorsun?" dediler. O da: "Ben hiç uyumadým ki!" diye cevap verdi. "Niye uyumadýn?" dediler. O: "Eðer uyusaydým, uykudayken beni býrakýp gidersiniz, diye uyumadým." dedi.
Bu köpek, Allah'ýn Evliyalarýndan, iyi kiþilerden ayrýlmadýðý için cennetlik oldu. Ýþte bu hayvan Allah'ýn Evliyalarýndan ayrýlmak korkusundan üçyüz küsür sene uyumadý, onlarý uyanýncaya kadar bekledi. Çünkü uyursa, onu býrakacaklarýndan korkuyordu. Ýþte bizim de Allah'ýn dostlarýndan ayrýlmamak için elimizden gelen bütün fedakarlýðý yapmamýz lazýmdýr.
Allah o köpeði adi, bizi ise mükerrem olarak yaratmýþtýr. Öyleyse bizim o köpekten daha fazla gayret göstermemiz, Allah'ýn dostlarýndan ayrýlmamamýz lazýmdýr.
Kötü kiþilerle beraber olmanýn getireceði zarara da örnek olarak Nuh aleyhisselam'ýn oðlunu verebiliriz. Nuh aleyhisselam Ulu'l-azm Peygamberlerdendi. Oðlu, Peygamber oðlu olmasýna raðmen babasýna iman etmedi. Bunun sebebi ise kötü arkadaþlarla beraber olma-sýydý. Onun kötü kimselerle beraber olmasý imansýz olarak ölmesine sebep oldu.
Ýyi kiþilerle beraber olmanýn misali, misk kokusu satan dükkanda bulunan adamýn misali gibidir. O adam ya parayla misk alacak, ya dükkan sahibi ona misk verecek ya da dükkan içindeki kokuyu koklayacak, bu koku onun üzerine sinecektir. Sonuçta bu güzel kokudan mutlaka menfaatlenecektir.
Kötü kiþilerle beraber olmanýn misali de demirci dükkanýnda bulunan adamýn misali gibidir. O kiþiye demirin isi, kokusu bulaþacak ya da ocaktaki demirden çýkan ateþler onun elbisesini yakacaktýr. Ýþte kötü kiþilerle beraber olanlar manevi olarak, onlarýn ahlaklarýndan etkilenirler.
Kötü kiþilerin huylarý kendileriyle beraber olanlara da geçer. Örneðin bir insan hiç hýrsýzlýk yapmamýþ, bunu aklýndan bile geçirmemiþ olsa bile, hýrsýzlarla arkadaþlýk yaparsa günün birinde o da hýrsýzlýk yapacaktýr.
Hz. Ali radýyallahu anh þöyle demiþtir:
"Allah-u Zülcelal katýnda insanlarýn en hayýrlýsý ol, nefsine karþý ise insanlarýn en kötüsü ol."
Ýþte insan böyle olduðu zaman, Allah'ýn hakiki dostu olacaktýr. Tabii ki insan, kendini adi görürken, Allah'ýn rahmetinden umutsuz olmamalýdýr. Ýnsan kendisini ne kadar adi görürse, Allah-u Zülcelal'in katýnda o kadar makbul olur. Kim kendini büyük görürse, Allah-u Zülcelal katýnda alçalmýþ olur.
Hakikaten iyi düþünmemiz lazýmdýr. Allah-u Zülcelal bizlere akýl vermiþ ve onu kullanmamýzý emretmiþtir.
Ýbrahim bin Ethem'in ne kadar büyük bir Evliya olduðunu herkes bilir. o, daha Allah’a yönelmeden önce, birgün atýna bindi ve avlanmak için sahranýn yolunu tuttu. Sahrada þaþkýn þaþkýn dolaþýyor ve ne yapacaðýný bilemez bir halde bulunuyordu. Bu hal içinde, muhafýzlarýndan ayrý düþüp uzaklaþmýþtý. Bu sýrada:
"Ey Ýbrahim! Sen bunun için yaratýlmadýn ve bununla emir olunmadýn!" diye bir ses iþitti, ama duymazlýktan geldi. Ardýndan, bu sesi ikinci defa iþitti. Üçüncü seferinde ise oradan uzaklaþtý ve duymazlýktan geldi. Dördüncü seferinde: "Ey Ýbrahim! Baþkalarý seni uyandýrmadan evvel kendin uyan! Sen bunun için yaratýlmadýn ve bununla emir olunmadýn!" diye bir ses duydu. Bu hitabý iþitince, birden iradesi elden gitti. Aniden önüne bir ceylan çýktý. Hemen ona yönelince, ceylan dile gelerek:
"Bir biçareye ok atýp onu avlamak için mi seni yaratmýþlardýr? Bundan baþka bir iþin yok mu?" dedi. Ýbrahim bin Ethem:
"Bu ne hal böyle!" deyip, yüzünü ceylandan çevirdi ama, ceylandan iþitmiþ olduðu sözlerin aynýsýný, bu defa da eðerinin kaþýndan iþitti. Bu nidalardan sonra padiþahlýðý býrakarak Allah-u Zülcelal'e yöneldi ve daha sonra Evliyanýn büyüklerinden oldu.
Peki þimdi düþünelim! Ýbrahim bin Ethem mi kazandý, yoksa onun zamanýnda padiþahlýða devam edenler mi kazandý? Ýþte her ikisi de öldü. Hangisinin kazandýðý hepimizce malumdur. Ýþte o nida, yalnýz Ýbrahim bin Ethem'e deðildir. O nasihat, ayný zamanda bizleredir.
Allah-u Zülcelal kendi fazlý ve keremi ile bizlere muamele etsin ve hepimize razý olacaðý þekilde salih amel nasip etsin...
: Salihle Birlikte Olmak By: selsebil Date: 28 Haziran 2009, 16:16:25
Amin Amin Amin ...
Salih kiþilerle beraber olmak çok önemlidir çünkü onlarla beraber olanlar onlarýn ahlakýndan,hayat görüþünden,davranýþlarýndan ve bir çok yönden olumlu etkilenir
Rabbim bizleri salih kiþilerle beraber kýlsýn...
Ynt: Salihle Birlikte Olmak By: hafizvuslat Date: 21 Kasým 2009, 15:43:14
Amiin amiin amiin
Rabbim salihlerin sohbetlerinden feyzlenmeyi nasip etsin.
´Kisi sevdigi ile beraberdir´
Rabbim kalplerimize sevdiklerinin sevgisini yerlestirsin.
Allah razi olsun Hocam,mukemmel konu icin.
+rep
Sevgi ve Dua ile...
Ynt: : Salihle Birlikte Olmak By: Batili Date: 01 Þubat 2010, 00:03:02
Amin Amin Amin ...
Salih kiþilerle beraber olmak çok önemlidir çünkü onlarla beraber olanlar onlarýn ahlakýndan,hayat görüþünden,davranýþlarýndan ve bir çok yönden olumlu etkilenir
Rabbim bizleri salih kiþilerle beraber kýlsýn...
Katýlýyorum. güzel bir yazýdý. Alah razý olsun.
Amin. Amin. Amin.
Ynt: Salihle Birlikte Olmak By: derya Date: 01 Þubat 2010, 00:46:21
Ya Rabbi bize hayýrlý ilim nasip eyle ve o ilimle amel etmeyi nasip eyle...
Ya Rabbi senin huzuruna ibadet ve amel bakýmýndan zengin çýkabilmeyi nasip eyle...
Ya Rabbi bize dost olarak senin dostlarýný nasip eyle...
Amin amin amin.
Ynt: Salihle Birlikte Olmak By: sumeyye Date: 02 Þubat 2010, 22:39:53
Esselamu aleykum amin Allah (c.c) razi olsun..Allah (c.c.) bizlere de nasip etsin insaAllah salih bir kul olabilmeyi..Selametle.
Ynt: Salihle Birlikte Olmak By: ceren Date: 09 Kasým 2014, 16:43:17
Aleykümselam.Rabbim razý olsun paylaþýmdan hocam.Allah yolunda hizmet eden,Allah için yaþayan kullarýnla ,salih kullarýnla olmayý bizlere nasip eylesin inþallah....
Ynt: Salihle Birlikte Olmak By: Rüveyha Date: 09 Kasým 2014, 21:24:31
Ve aleykümüsselam ve rahmetullah..Bugün salihlarle birlikte olursak, yarýn inþaAllah onlarda bizimle olucak bizleri yanlýz býrakmýyacaklar..Rabbim bizleri salihlerle haþr eylesin inþaAllah..Mevlam razý olsun.
Ynt: Salihle Birlikte Olmak By: Bilal2009 Date: 03 Aðustos 2015, 07:09:51
Ve aleykümüsselam ve rahmetüllah, Salih yerlerde salih kiþilerle beraber bulunmak insanýn Allah'a ( celle celaluhu ) karþý muhabbetini artýrýr. Rabbim ( celle celaluhu ) bizleri salih kimselerle beraber olanlardan eylesin.
Ynt: Salihle Birlikte Olmak By: mevlüde06 Date: 03 Aðustos 2015, 13:44:42
Ve aleykumusselam ve rahmetullah.Dunya fani bir zevkten ibaret..ona aldanan helak olur.insallah ahiret icin gerekli hazirligi gorenlerden oluruz.Allah razi olsun hocm guzel paylasiminiz icin.