Umumi Eman By: sumeyye Date: 19 Aralýk 2009, 23:28:07
Umumi Eman
Ýkame Süresi
Kureyþlilere tanýnan bu umumi eman bütün Mekke halký için geçerli idi. Peygamber efendimiz dokuz kiþiden baþkasýnýn Öldürülmemesini emretmiþti. Ancak dokuz kiþinin kanlarýný heder edip öldürülmelerini mubah saymýþtý. Bunlar Kabe-i Mu-azzama´nm örtüsüne tutunmuþ olsalar dahi öldürüleceklerdi. Bunlar þu kimselerdi: Abdullah bin Sad bin Ebi Þerh, Ýkrime bin Ebi Cehil (Ýslama girmesinden önce) Abdülaziz bin Hatek, Haris bin Nüfeyl bin Veheb, Makbes bin Sabbabe Hebar bin Esved, Ýbn Hatal´ýn, Resuîullah´a hicviyede bulunan iki þarkýcý cariyesi. Abdülmuttalip oðullarýndan birinin cariyesi olan Sare. Yukarýda adlarý sayýlan kimseler, Ýslama karþý þiddetli düþ manlýk edip mü´minîere karþý tuzak kuran þahýslar idiler. Bun lardan biri dinden irtidad etmekle birlikte bir müslümam kas ten öldürmüþtü. Abdullah bin Sad bin ebi Þerh´e gelince o iman etmiþ ve vahiy katipliði yaptýktan sonra irtidad edip dinden çýkmýþtý. Büyük bir yalan uydurmuþ, güya peygamber efendi mizin kendisine yazdýrdýðý vahyi deðiþtirerek yazarmýþ! Pey gamber efendimiz O´na, "Azizün hakim" yazmasýný emrettiði halde "Gafurun rahim" diye yazarmýþ! Ýslamiyeti mürtedlere karþý korumak için onun kaný mubah kýlýnmýþtý. Kaný mubah kýlýnýnca süt kardeþi ve ayrýca aralarýnda soy baðý bulunan Os man bin Affan´a sýðýnmýþtý. Osman ona eman dilemek için Re-sulullah(s.a.v.)e gittiðinde Resulullah, uzun bir süre susmuþtu. Susarken yanýnda duranlardan birinin gidip Abdullah bin Sa´d´ý öldüreceðini ümid etmiþti. Fakat böyle bir þey olmayýnca uzun süre sustuktan sonra Osman´a ´evet´ diye cevap vermiþti. Osman, kendisine yapýlan bir ikram olarak bu emaný alýp git miþti. Peygamber(s.a.v.) efendimiz Osman hakkýnda þöyle de miþti: "Melekler Osman´dan utanýrlar." Peygamber efendimiz Osman´ýn kalkýp meclisten gitmesinden sonra yanýnda bulu nanlara þöyle demiþti: "Aranýzda hiç mi akýllý bir adam yoktu ki benim sustuðumu görünce gidip þu Abdullah´ý Öldürsün!" Orada bulunanlar: "Ya Resulullah bunun için bir iþarette bulunmalý deðil miydin?" dediklerinde Peygamber efendimiz: "Peygamberler iþaretle adam öldürtmezler." demiþti. Baþka bir rivayete göre ise þöyle demiþti: "Bir peygamberin haince bakýþ larda bulunmasý uygun olmaz."
Abdullah bin Sad bin ebi Þerh, hilafeti esnasýnda Hz. Os man´a yakýn þahsiyetlerden olmuþtu. Hz.Osman, Amr bin As´tan sonra onu Mýsýr valisi olarak tayin etmiþti. Hilafetinin son zamanýnda fitneciler onu ileri sürerek Hz. Osman aleyhin de ileri geri konuþmaya ve dedikodu yapmaya baþlamýþlardý. onun Hz. Osman tarafýndan akrabalýk nedeni ile korunduðunu, halbuki onun adil bir kimse olmadýðýný söylemiþlerdi.
Abdullah bin Ahtal´a gelince o müslüman olmuþ ve zekat toplamasý için peygamber efendimiz tarafýndan Medine dýþýna gönderilmiþti. Beraberinde ensardan bir adam ve bir de kölesi vardý. Yolda giderken nedense öfkelenmiþ ve adamý öldürmüþ tü. Sonra dinden çýkarak müþrik olmuþtu. Þarkýcý iki cariyesi vardý. Bunlar peygamber efendimizi hicvedici þarkýlarý okurlar dý. Bu sebeble hem onun, hem de iki þarkýcýsýnýn kanlarý heder edildi. Kendisi Kabe´nin örtüsüne tutunduðu halde Öldürüldü. Cariyelerinden biri öldürüldüdiðerine eman verildi.
Huveyris bin Nufeyl bin Veheb´e gelince, Mekke-i Mükerre-me´de iken peygamber efendimize eza verirdi. Hz. Abbas, Fatý-ma ile Ummü Külsüm´üMedineye göndermek ve Resulullah´a teslim etmek için onu görevlendirmiþti. Yolda giderlerken Hü-veyris, Fatýma ile Ümmü Külsüm´ün bindikleri deveyi dürtmüþ ve ikisini yere düþürmüþtü. Kaný heder edildiðinde, Fatýma´nýn kocasý Ebu Talib oðlu Ali onu öldürmüþtü.
Makbes bin Sebabe´ye gelince, o iman etmiþ sonra irtidat et miþti. Diyet aldýktan sonra kardeþinin katilini haince öldür müþtü. Kardeþi müslüman bir kimse idi. Müstalik oðullarý gaz vesinden sonra hata sonucu öldürülmüþtü. Kendisi gelerek müslüman olduðunu izhar etmiþ ve kardeþinin diyetini beytül malden almýþtý. Ama diyeti aldýktan sonra, kardeþini hataen öl düren þahýsa saldýrýp adamcaðýzý öldürmüþ, sonra da kaçýp Mekke-i Mükerremeye gitmiþti. îrtidat ettiðinden ve mümin olan bir kimseyi kasden öldürdüðünden dolayý öldürülmesi hak olmuþtu. Onu kendi kavminden bir adam öldürmüþtür.
Abdulmüttalib oðullarýnýn cariyesi Sara´ya gelince. Bu kadýn daha sonra Ebu Cehil oðlu îkrime´nin cariyesi olmuþtur. Pey gamber efendimize Mekke-i Mükerremede iken eziyet ederdi. Bazýlarýnýn anlattýklarýna göre Hatip bin ebi Beltea´nm Ku-reyþlilere gönderdiði mektubun Kuryeliðini yapan kadýn budur. Kam heder edildiðinde kaçmýþ, sonra peygamber efendimizden kendisi için eman dilenince peygamber efendimiz ona eman vermiþti. Hz.Ömer´in halifeliðine kadar yaþamýþ, sonra bir sü varinin atýnýn ayaklan altýnda ezilerek can vermiþti.
îkrime´ye gelince o müslüman olmadan önce kaný heder edil miþ ve bu yüzden Yemen´e kaçmýþtý. Zevcesi müslüman olunca peygamber efendimizden onun için eman dilemiþ, peygamber efendimiz de ona eman vermiþti. Bunun üzerine zevcesi Ye men´e gidip durumu kendisine bildirmiþti. Eman aldýðýný öðre nen îkrime, peygamber efendimizin yanýna geldi. Peygamber efendimiz ona eziyet vermemeye itina gösteriyordu. Müslüman olarak yanýna geldiðinde ashabýna þöyle dedi: "îþte Ebu Cehil oðlu îkrime müslüman olarak yanýnýza geliyor, sakýn onun ba basýna sövmeyin çünkübu, hayattaki kimseyi rahatsýz eder, ay rýca ölüye (Ebu Cehil) de isabet etmez."
îþte þefkatli ve sevecen bir insan olan peygamberimizin ali-cenablýðý böyle idi.
Rivayete göre zevcesi yanýna gelmeden önce de îkrime´nin kalbine iman girmiþti. Anlatýldýðýna göre îkrime Yemen´e gitmekteyken gemide bulunduðu esnada þiddetli bir fýrtýna kop muþ, gemide bulunanlar biribirlerine:"tþte tanrýnýz size burada fayda veremiyor!" demiþlerdi. Bu söz tkrime´nin kalbine ve ak lýna tesir etmiþti. Nice bakýþlar vardýr ki, kalbi küfürden imana döndürür. Gemidekilerin bu konuþmasý üzerine îkrime þöyle dedi: "Allah´a hamdolsun ki denizde iken ihlastan baþka hiçbir þeyin insana faydasý olmaz. Allah´ým! sana sözüm olsun ki ben bu tehlikeli durumdan kurtulup afiyete erersem Muhammedin yanýna gider ve elimi eline verip biat ederim onu affedici kerem sahibi bir kimse olarak bulacaðýma inancým tamdýr!"
Sonra zevcesi yanýna geldi ve memnuniyetle islamý kabul etti.
Hebar bin Esved´e gelince bu kiþi, peygamber efendimizin ký zý Zeyneb´i rahatsýz etmiþ, hicret esnasýnda devesini dürtükle-yerek taþlarýn üzerine düþmesine ve hamile olan Zeynebin ceni ninin düþmesine neden olmuþtur.