Seriyye ve Heyetler By: sumeyye Date: 19 Aralýk 2009, 16:24:46
Seriyye ve Heyetler
Hicretin 6. senesi idi. Bol bol Ýslami davette bulunuluyor; in sanlarýn Ýslami davete uymalarý ve Ýslami hakikatlerin açýklan masý için etrafa seriyyeler ve teblið heyetleri gönderiliyordu. Bu etkinliklerin en belirgin olanlarý iki gazve idi. Bu gazveler den biri, hicretin 6. senesinde olduðunu ileri sürenlere göre Mustalik Oðullarý gazvesi, diðeri de Hudeybiye gazvesi ya da barýþýdýr. Hudeybiye gazvesi baþlý baþýna bir feth-i mübindi. Hicretin 8. senesinde gerçekleþecek olan Mekke fethi için bir zemin hazýrlamýþtý.
Hicretin 6. senesinde Hudeybiye´den önce de bazý seriyyeler düzenlenmiþti. Çünkü bu gazve, Hendek muharebesinden son ra yapýlmýþtýr. Peygamber efendimiz, Ýslam´ýn iman ve burhan gibi manevi kuvvetim, Allah tarafýndan desteklendiði ve mað-lub edilmez bir dini olduðu için de maddi kuvvetini görmüþtü. bu sebeple de mezkur senede Ebu Ubeyde Amir bin Cerrah´ý kýrk piyade adamla birlikte Zil-Kýssa´ya göndermiþti. Bunlar oraya varýr varmaz, halk korkularýndan daðbaþlarma kaçmýþ lardý. Bu seriyye, yöre halkýndan birini esir alýp Resulullah (sav)ýn yanýna getirmiþlerdi. Bu olay hicretin 6. senesinin Re-biü´l-evvel ayýnda cereyan etmiþti.
Yine bu senede peygamber (sav) efendimiz, Zeyd bin Hari-se´yi Süley oðullarýna göndermiþti. Zeyd ve beraberindeki he yete, Süley oðullarýnýn yerini Müzeymeli bir kadm göstermiþti. Zeyd´in seriyyesi, Süleym oðullarýnýn davar ve mallarým gani met edinip bazý adamlarýný esir almýþlardý. Esir alman erkekler arasýnda seriyyeye yol göstermiþ olan Halime kadýnýn kocasý da vardý. Peygamber efendimiz, Halime´ye esir kocasýný baðýþ lamýþ ve her ikisini de serbest býrakmýþtý.
Hudeybiye barýþýndan önce hicretin 6. senesinde Kureyþlile-re ait mallara müslümanlarca el konmuþtu. Bu mallar arasýn da, Resulullah (sav)m kerimesi Zeyneb´in kocasý As bin Re-bi´e ait olanlar da vardý. Bir savaþta esir düþen As bin Rebi´i Peygamber efendimiz, kýzý Zeyneb´i kendisine iade etmesi için, fîdye almaksýzýn serbest býrakmýþtý. As da bu sözüne sadýk ka larak Zeyneb´i, babasý Resulullah (sav)e göndermiþti.
Elindeki malý alýnýp beraberindeki arkadaþlarý öldürül-dü-ðünde As, Medine´ye kaçmýþtý. Medine´ye vardýðýnda Resulul-lah´m kýzý Zeyneb´e sýðýnmýþtý. Resulullah (sav) ona ikramda bulunmuþ, Zeyneb´in onu korumasýný onaylamýþ, kendisinden zorla aldýklarý kervan mallarýný yine kendisine iade etmeleri için ilgililere emir vermiþti. Kervaný yaðmalamýþ olanlar, yað maladýklarý her þeyi ona geri vermiþ ve asla zayiatý olmamýþtý. Geri aldýðý mallarý Mekke´ye götürüp sahiplerine teslim etmiþ, emanetleri sahiplerine vermiþti. Bu iþi tamamlayýnca da müs-lüman olduðunu açýklamýþ ve Medine´ye hicret etmiþti.
Ibn Ýshak´ýn naklettiði bu rivayet, A s´ýn, hicretin 6. senesin de ve þu ayetin nüzulünden önce müslüman olduðuna delalet etmektedir:
Ey iman edenler! Ýnanmýþ kadýnlar hicret ederek size gelir lerse onlarý deneyin, hicretlerinin sebebini inceleyin." (Mumtehme: 10)
Bu, ayný zamanda Vakýdi´nin de rivayetidir. Ancak Hafýz Ibn Kesir, As bin Rebi´nin hicretin 8.senesinde müslüman ol duðunu, Ýslam´a giriþinin, müslüman kadýnlarýn kafir erkekle rin nikahlan alatmda kalmalarýnýn haram kýlýnmasýndan son ra vuku bulduðunu söylemiþtir.
Ben, Vakýdi´nin ve Ibn Ýshak´ýn rivayetinin sahihliðinden yanayým. Çünkü bu rivayetler, yukarýdaki ayet-i kerimeyle da ha çok uyum saðlamaktadýrlar.
Yine hicretin 6. senesinin Þaban ayýnda Abdurrahman bin Avf kumandasýndaki bir seriyye savaþ için deðil de, halký Ýs lam´a davet etmek üzere Devmetül-Cendel´e gönderildi. Pey gamber (sav) Abdurrahman´a, itaat etmeleri halinde onlarýn hükümdarlarýnýn kýzýyla evlenmesini emretmiþti. Devmetü´l-Cendel halký teslim oldular. Abdurrahman da, hükümdarlarý nýn kýzý Temadür binti Esba el-Kelbiyye ile evlendi. Bu ka dýn, Abdurrahman bin Avf ´m oðlu Ebu Seleme´nin anasý-dýr.
Yine hicretin 6. senesinde peygamber efendimiz Hz. Ali´yi yüz kiþilik bir müfreze ile Esed bin Bekr oðullarý kabilesine gönderdi. Peygamber efendimiz bunlarýn adam yaðmalamakta olduklarýný ve müslümanlara karþý Hayber yahudilerine yar dým etmek niyetinde olduklarýný ve Peygamber efendimizle sa vaþmaya hazýrlandýklarýný haber almýþtý. Hz. Ali kumandasýn daki müfrezeyi bu sebeple onlarýn üzerine göndermiþti. Bu müfreze gece gündüz yol aldý. Yolda onlarýn bir casuslarýna rastladý. Casus, kabilesinin Hayber´e gittiklerini, hurma karþý lýðýnda Hayber yahudilerine yardým etmeyi kendisinin Önermiþ olduðunu itiraf etti. Böylece Peygamber efendimiz, kendisine karþý birliklerin ve topluluklarýn oluþtuðu haberini aldý. Hu-deybiye´den sonra bunlarýn üzerine yürümesi artýk normaldi.