Tefsir ve Tefsir Metinleri
Pages: 1
Tefsir problemleri By: hafiza aise Date: 15 Aralýk 2012, 17:18:40
TEFSÝR PROBLEMLERÝ

S1-Tabiun döneminde Kur’an ayetleri baðlamýnda ortaya yüklü miktarda kaynaðý ve sýhhati meçhul  rivayet bilgisi çýkmasýnýn sebebi nedir?
 C1-Tabiun döneminde çoðu mevaliden olan bu dönem alimleri, hocalarýndan naklettikleri israilî bilgilere kendi kültürlerinden getirdiklerini de dahil etmiþler ve bunun sonunda tabiun döneminde Kur’an ayetleri baðlamýnda ortaya yüklü miktarda kaynaðý ve sýhhati meçhul rivayet bilgisi çýkmýþtýr.
 
S2-Ýsrailiyyat olarak adlandýrýlan bilgiler çoðunlukla hangi din mensuplarýna aittir? Ve bu bilgi çeþidine neden israiliyyat denmiþtir?
 C2-Çoðunlukla Yahudi kültürüne aittir. Bu bilgi çeþidini çoðunlukla Yahudi kültürü kapsadýðý için israiliyyat  adý verilmiþtir.
 
S3-Ýsrailiyyat’ýn Kur’an tefsirine olumsuz etkisi nedir?
 C3-Ýsrailiyyat Kur’an tefsirinde zamanla o denli artmýþtýr ki, baþka Kur’an kýssalarý olmak üzere pek çok noktada verilmek istenen Kur’anî  mesajlar bu doðruluktan uzak olan bilgilerin (Ýsrailiyyat) gölgesinde kalmýþtýr.
 
S4-Tefsirlerde yer alan israliyyat bilgisinin günümüz itibarýyla büyük ölçüde azalmasýnýn sebebi nedir?
 C4-*Müfessirlerin, sýhhati bilinip Kur’an’a ters düþmeyenler dýþýndaki israiliyyat bilgisini reddetme hususunda görüþ birliði içinde olmalarý
      *Eserlerinde israiliyyat türü bilgilere fazla yer veren müfessirlerin eleþtirilmesi
 
S5-Kur’an tefsirinde Hz. Peygamberin saðlýðýndan itibaren ortaya çýkan ve sahabe döneminde had safhaya ulaþan dile dayalý en önemli problemler nelerdir?
C5-    *Yedi harf ve kýraatler meselesi
         *Garîbu’l Kur’an konusunda ortaya çýkan problemler
         *Kur’an dilinin anlaþýlmasýna yönelik problemler
         *Hakikat-mecaz meselesi
         *Vücuh ve nazair konusu
 
S6-Hz. Osman’ýn Kur’an’ýn çoðaltýlmasýna teþebbüs etmesinin sebebi nedir?
 C6-Müslümanlar bir araya gelip Kur’an okuduklarýnda ortaya çýkan kýraat farklýlýklarýdýr
 
S7-Kur’an-ý kerimin harekelenmesi ve noktalanmasý hangi olumlu sonuçlarý doðurmuþtur
 C7-    *Ümmet arasýnda ciddi bir okuyuþ birlikteliði hasýl olmuþtur
         *Mushaf düzeyinde bir ihtilaf ve çekiþme konusu olmaktan çýkan yedi harf ve kýraatler meselesi, bu tarihten itibaren ihtisas sahibi alimler tarafýndan ilgili eserlerde derlenip toparlanmak suretiyle ilim aleminin istifadesine sunulmuþtur.
         *Müfessirler Kur’an ayetlerine getirdikleri izah ve yorumlarý daha isabetli kýlma imkânýna kavuþmuþtur.
 
S8-“Kur’an’da anlatýlmak istenen hususlarýn ve verilmek istenen mesajlarýn doðru anlaþýlabilmesi için öncelikle bu misal benzetmelerin doðru anlaþýlmasý gerekmektedir”
         Yukarýda sözü geçen mesaj, misal ve benzetmelerin anlaþýlmasý için hangi hususlar bilinmelidir?
 C8-Mesaj, misal ve benzetmelerin ait olduðu nüzul döneminde cari olan örf, adet ve yaþam tarzýnýn, yani kültürün gayet iyi bilinmesi gerekir.
 
S9-Müslümanlar arasýnda fýrkalaþmalarýn had safhaya  ulaþmasý ve onlarýn arasýnda pek çok konuda olduðu gibi Kur’an ve onun tefsiri baðlamýnda kaynaðý Ýslam dýþý unsurlara dayalý ihtilaf ve çekiþmeler görülmesinin sebebi nedir?
 C9-Ýslam coðrafyasýnýn, fetihlerle geniþlemesi ve buna baðlý olarak Ýslam’ýn ilk günkü Safiyetini kaybetmesi.
 
S10-Ýslami fýrkalarýn iyice temayüz ettiði hicri ikinci asrýn sonlarýyla üçüncü asrýn baþlarýnda, Hýristiyanlýktaki tartýþmalardan etkilenerek ortaya Kur’an’ýn mahluk olduðu görüþünü atan hangi mezhebin alimleridir?
 C10-Mu’tezile mezhebinin alimleridir
 
S11-Ehl-i sünnet alimleri Allah’ýn kelamýný nasýl deðerlendirmiþlerdir?
 C11-Allah’ýn kelamýný kelam-ý lafzi ve Kelam-ý nefsi olarak ikiye ayýrmýþlar, buna göre Kur’an’ýn mana, mesaj ve içerik boyutunun gayr-ý mahluk, onun mushaftaki yazý ve dillerdeki ses boyutunu ise mahluk saymýþ, böylece her konuda olduðu gibi bu hususta da orta bir yol tutmaya gayret etmiþlerdir.
 
S12-Ýlk bakýþta Kur’an tefsirleriyle doðrudan alakalý gözükmeyen kelamî tartýþma konusu, hangi durumdan dolayý tefsir ilmini ilgilendirmektedir?
 C12-Kur’an’ýn mahiyetini (mahluk olup olmadýðýný) ilgilendirmesi itibarýyla tefsir ilmini yakýndan ilgilendirir
 
S13-Ýslam dinin iman, amel ve ahlak olarak tasnif edilen üç kýsmýndan en önemlisi olan iman boyutunun temeli olan Allah’ýn varlýðý ve birliði inancýný en güzel þekilde ortaya koyan sure hangisidir?
 C13-Ýhlas suresidir
 
S14-Fedailü’l Kur’an (Kur’an’ýn faziletleri) konusunun tefsir ilmine olumsuz etkisi nedir?
 C14-Faziletler, insanýn bilme ve anlama imkaný bulunmayan tamamen gizem dolu bir boyutta gerçekleþmektedir. Dolayýsýyla insana düþen bu ayet ve sureleri anlamaya çalýþmak deðil, bilakis belirtilen sayýlarda defalarca telaffuz  etmekten ibarettir. Bu durum, Müslümanlarýn Kur’an ayetlerini anlama ve üzerinde tefekkür etmeyi ifade eden tefsir merhalesine geçmeleri yönünde büyük bir engel teþkil etmektedir.
 
 



S15-Müslümanlarýn Kur’an’ýn faziletleriyle ilgilenerek, Kur’an’ýn mana, önem, içerik ve mesajlarýný saf dýþý býrakmasýndan dolayý durumun vehameti karþýsýnda Kur’an’ýn ayet ve surelerinin birbirine üstünlüðünü inkar etme noktasýna gelen ve bir sureyi üst üste birkaç defa okumayý veya devamlý ayný sureleri okumayý mekruh sayan alim kimdir?
 C15-Ýmam Malik
 
S16- Þia’nýn mushaftan çýkarýldýðýný iddia ettiði surelerin isimleri nelerdir?
 C16-Nurayn ve Velaye sureleridir
 
S17-Eþ’arîliðe göre bilginin kaynaklarý nelerdir?
 C17-Akýl, duyular ve haber
 
S18-Atomcu tefsir nedir?
 C18-Gerek rivayet ve gerekse dirayet türü olsun Kur’an-ý Kerim!i baþtan sona kadar bugün elimizde bulunan tertibi üzere tefsir edilmesi atomcu tefsir denir
 
S19-Bütüncül tefsir nedir?
 C19-Kur’an’ýn bütünlüðünü göz önüne alarak herhangi bir konuyu veya Kur’an’ýn tamamýný birbiriyle çeliþmeyecek þekilde tefsir etmeye bütüncül tefsir denir.
 
S20-Ýbn Teymiyye’nin et- Tefsîru’l- Kebir isimli eseri hangi tüe tefsire örnektir?
 C20-Bütüncül tefsire örnektir
 
S21-Bir sureyi tefsir etmeye baþlarken o surenin bir özetini sunmasý yani bütüncül tefsir metodunun kullanýlmasýný ilk defa hangi müfessir baþlatmýþtýr?
 C21-Ýbn Teymiyye
 
S22-Konulu tefsir (et- Tefsiru’l mevzuî) nedir?
 C22-Herhangi bir sureyi veya herhangi bir konuyu Kur’an’ýn bütünlüðü içerisinde ele alýp araþtýrmak
 
S23-Çaðýmýzda ortaya çýkan konulu tefsir’in çýkýþ nedeni nedir?
 C23-bazý müsteþriklerin bu asýrda Kur’an’la ilgili olarak ileri sürdükleri bir takým þüpheler neden olmuþtur
 
S24-“Bazý müsteþrikler, Kur’an’la ilgili bir takým þüphelerini ifade etmiþtir” Ýslam alimlerinin bu olumsuzluklara karþý aldýðý tedbirler nelerdir?
 C24-Kur’an’daki kýssalar tekrarlar bazý itikadi esaslar ve hukuki hükümlerle ilgili olarak ortaya atýlan bu iddialarý cevaplandýrmak ve çürütmek maksadýyla bu konularda müstakil eserler vermiþlerdir

S25-Bazý müsteþriklerin Kur’an-ý Kerimle ilgili ortaya attýklarý þüpheye atfen ele alýnan eserler nelerdir?
 C25-  *Mukattil b. Süleyman→el-Eþbah ve’n-nazair-Fi’l Kur’ân
         *Raðib el-Ýsfehânî       →el-müfredat fi Garîbi’l Kur’ân
         *Ebubekir Er-Razî       →Tefsîru Garîbi’l Kur’an
         *Firuzabadi                   →Besairu Zevi’t-Temyizfi-Lataifi’l-Kitabi’l Aziz.
 
S26-Kur’an’ý tüm insanlara en kýsa yoldan ve doðru bir biçimde yorumlayarak anlatmak için hangi tefsir türünden önemli derecede istifade etmek gerekir?
 C26-Konulu tefsir türü çalýþmalarýndan istifade etmek gerekir.
 
S27-Metin çözümleme konusu ile ilgili olarak; “Kim Kur’an’a kendi görüþünü desteklemek, hasmýnýda kösteklemek gözüyle bakarsa mutlaka delil bulur” sözü hangi müfessire aittir?
 C27-Fahreddin Razi’ye  aittir
 
S28-Bilimsel tefsir alaný hangi alimler tarafýndan ivme kazanmýþtýr?
 C28-  *Gazâlî
         *Fahreddin Razi
         *Ebu’l Fadl el Mürsî
Tarafýndan ivme kazanmýþtýr
 
S29-El- Cevahir Fî Tefsîri’l Kur’ân isimli bilimsel tefsir kimin eseridir?
 C29-Tantavî Cevherî’nin eseridir
 
S30-“Ýçtimai-edebi tefsir olarak adlandýrýlan tefsir türünde öncelikli hedef, Müslümanlarý Kur’an ayetlerinden alacaklarý ilham ve güçle ümmet bilinci etrafýnda birleþtirmek ve bu sayede içinde bulunduklarý fiilî veya siyasi sömürge halinden kurtarmaktýr”
Bu tefsir ekolünün önde gelen temsilcileri kimlerdir?
 C30-  *Cemaleddin Afgânî
         *Muhammed Abduh
         *Reþid Rýza
         *Mustafa el Meraðî
         *Emin el Huli
         *Seyyid Kutub
         *Mevdûdî
 
S31-Ýçtimai tefsirin eleþtirildiði yönler nelerdir?
 C31-  *Akla fazla yetki tanýmasý
         *Muteber hadis kaynaklarýnda yer alan bazý hadisleri eleþtirmesi
         *Eleþtirdiði hadisleri akaid konusunda baðlayýcý görmemesi
         *Bilimsel yönden bazý uç yorumlara yer vermesi
 
 
S32-Ýçtimai-edebi tefsir anlayýþýnýn geçmiþteki mezhebî tefsirler gibi içerdiði aþýrýlýklar nelerdir?
 C32-  *Kur’an ayetlerinden kötülüðün sembolü olan þeytan, taðut vb. hususlarý açýktan isim vermek suretiyle doðrudan Müslümanlar’ýn batý yanlýsý idarecileriyle örtüþtümeleri
         *Ayetlerdeki iyilik sembollerini kendi siyasi lider ve hareketleriyle açýklamalarý
         *Ýkiyüzlülüðü ve hainliði ifade eden kavramlarý ise kendilerine siyasi destek vermeyen Müslüman rakiplerine hamletmiþlerdir 


Ynt: Tefsir problemleri SUNUM By: dusakli Date: 29 Aðustos 2013, 17:39:36
Dosya açýlmýyor.Diðer derslerin sunumlarýndada problem var.Kontrol ederseniz seviniriz. Allah razý olsun.

Ynt: Tefsir problemleri SUNUM By: hafiza aise Date: 11 Eylül 2013, 13:12:04
Link yenilenmiþtir.

radyobeyan