Siret Ansiklopedisi
Pages: 1
Fizik By: saniyenur Date: 06 Aðustos 2012, 14:45:59
Fizik

Müslüman fenbilimcileri de ilahiyatçýlar gibi fizikle ilgilendiler. Çünkü tabiat felsefesi ve metafiziðe karþý ilgileri vardý. S. H. Nasr'a göre Ýbni Sina, Kindî, Molla Sadra, Nasirüd-din Tûsî ve diðerleri "fizikle özel olarak ilgi­lenmiþ olsun ya da olmasýn neredeyse her büyük müslüman filozof eserlerinde bu konuy, bir bölüm tahsis etmiþtir. Zira gelenekse doktrinlerde fizik, metafiziðin bir uygulama sidir ve fiziðin prensipleri yalnýzca metafizik te bulunabilir

Zamaný, haraketin ölçüsü olarak deðerlendir­me fikri Aristo'dan alýnmýþ ve Ýbni Sinâ'nýr Þifâ 'sý ile Nasîrüddîn Tûsî'nin Þerh el-Ýþârât ve't-Tenbihat (Ýþaretler ve Tenbihleý Kitabýna Þerh) adlý eserinde geniþ ifadesini bulmuþtu... Bu sahada büyük önem taþýyan fi­kirler ortaya koymuþ müslüman düþünürlerin ikinci grubunu Muhammed b. Zekeriyyâ er-Râzî (Latince'de Rhazes), Bîrûnî ve Ebû'l-Berekât el-Baðdâdî gibi Meþþâîlik aleyhtarý filozof ve ilim adamlarý teþkil etmekteydi. Bu simalarýn her biri baðýmsýz bir düþünce çizgi­si takip ettiler. Ancak içlerinden birinin özel­liðine diðeri tarafýndan da iþtirak edildi. Bu sima o dönem Meþþâî tabiat felsefesinin bir tenkitçisÝydi. Sözkonusu tavrýyla Râzî baðým­sýz bir kozmoloji geliþtirdi; bu kozmoloji onun temelde Eflatun'un Timaeus'un ve maniþeist kaynaklardan aldýðý 'beþ ezelî' (el-kudamâ el-hamse) fikri üzerine temellen­mekteydi. Birûnî ise, Ortaçað Aristo fiziðine belki de en yýpratýcý tenkidi getirmiþ ve tabiat felsefesinin problemleri hakkýnda Ýbni Sinâ'nýnkiyle karþýlýklý olarak serdedilen ce­vaplar vermiþti. Birûnî, Aristo fiziðinin madde-suret, ayaltý âlemdeki nesnelerin tabiî yeri, boþluðun inkârý gibi hem akla hem de tabiî fenomenlerin müþahedesine hatta deneye tâbi tutulan temel öncüllerinden pek çoðunu tenkit etti. Bu sorulu cevaplý tartýþma metni, Ýslâm düþüncesinin sözkonusu yönünün zirvelerin­den birini teþkil eder ve o dönem fiziðine ait temel kavramlarýn tartýþýlýp tahlil edildiði se­viye hakkýnda fikir verir.

Baðdadî tabiat felsefesi sahasýnýn güçlü ve orijinal bir düþünürüydü. Onun Kitâbü'l-Mu'teber (Derin Düþünülmüþ Konular Kita­bý) adlý eseri, fizikle ilgili bir çok fikir ihtiva eder. Baðdadî sadece Aristo'cu görüþlere ten­kit getirmekle kalmadý, ayný zamanda düþen cisimlerin hýzlanmasý meselesini araþtýrdý ve zamaný yeni bir tarzda ele alarak onu yalnýzca yer deðiþtirme hareketinden ziyade oluþ süre­ciyle ilgili bir kategori olarak deðerlendirdi. Onun hýzlanan hareket konusundaki fikirler de hayranlýk uyandýrýcýdýr. Zira sabit bir kuv­vetin bu kuvvetle orantýlý bir hýza sahip tek biçimli bir harekete yol açtýðý þeklindeki Aristocu görüþü reddetmiþtir.

"Molla Sadra, cevheri hareket (el-hareket el-cevheriyye) fikrini geliþtirerek, Aristo fiziði­nim aksine, hareketi fizikî cisimlerin arazlarý­nýn deðil, cevherinin de bir özelliði olarak ka­bul ediyordu. Böylelikle, mekanik ve dinami­ðin yanýsýra bütün bir hareket ve zaman me­selesi yeni bir bakýþ açýsýyla görülüyordu. Hatta Molla Sadra, fizikî varoluþu belirleyen mekânýn üç boyutu yanýnda zamanýn dördün­cü boyut olduðundan sözetti. Aynca gelenek­sel metafiziðin delillerini Batlamyusçu astro­nomiye dayanan delillerden ayýrdý. Molla Sadra tarafýndan geliþtirilen 'tabiat felsefesi' Ýslâm düþüncesinin bu sahadaki son âbidelerinden biriydi ve günümüzde modern bilimin realiteyi ve tabiî âlemin doluluðunu dengeleyecek bir tabiat felsefesinden mahrum olmasýndan ötürü açýk þekilde yüzyüze oldu­ðu içinden çýkýlmaz duruma Ýslâm düþüncesi­nin sunduðu büyük teklifler arasýndaydý." Þslamic Science, sh. 135-139).

Îbnü'l-Heysem'in özgül aðýrlýklýklan ölçmek için terazi kullanmasý ile ilgili olarak Emir Ali þöyle demektedir: "Atmosferde yüksel­dikçe yoðunluðun azaldýðýný ve bunun ýþýnla­rýn seyrinde tesirli olduðunu ilk defa o keþfet­ti. Atmosfere eðik olarak giren ýþýnlarýn kon­veks tarafý dünya tarafýnda bir yörünge takip ettiðini söylemiþti. Yüzen cisimlerin suya ba­týrýlmalarý, hafif veya aðýr yüklerle batýrýldýk­larýnda suyun yüzüne çýkma güçleri gibi ko­nularla uðraþtý. Hareket konusu üzerinde de durdu. 'Hareketin kuvveti' adýný verdiði momentum kavramýný ortaya attý. Hareket ka­nunlarý üzerinde durdu. Mekân ve boþluk kavramlarýna açýklýk kazandýrdý. Çekim gücünün esaslarýný araþtýrdý. Onu bir kuvvet olarak ispat etti. Cisimlerin düþme kanunlarýný keþ­fetti. Harekete geçirici kuvvetlerin prensiple­rini de araþtýrdý. Ýbni Heysem'in hizmetleri arasýnda kýlcal sistemi tesbit edip hidrometre­nin çok geliþmiþ yapým açýklamasý da yer al­maktadýr." (The SpirÝt of islam, sh. 378).




radyobeyan