Siret Ansiklopedisi
Pages: 1
Mimari By: saniyenur Date: 06 Aðustos 2012, 14:03:06
Mimari

Ýslâm mimarisinin mükemmelliði ve Orta-çað'da Hýristiyan mimarisi üzerindeki büyük etkisi hususunda hiç þüphe yoktur. Kurtuba, Kahire ve Isfahan camileri, Gýmata'daki El-hamra sarayý ve Agra'daki Tac Mahal Avru­pa mimarisi üzerine büyük etkide bulunmuþ­tur. R. L. Gulick'in ifadesi ile, "Kurtuba camiinin mimarî geliþmeye aslî katkýsý kemer sistemini getirmiþ olmasýdýr. Bu sistem ken­disinden iki asýr sonra geliþen Gotik mimari­de olduðu gibi mimarinin -tavan kaplama gi­bi- temel bir problemine sütunlar üzerinde kesiþen kemerler yoluyla çözüm getirmiþtir." (Arnold, a. g. e.).

Samarra'daki Ulu Cami ve istinad kemeri usûlü ve etkileyici dýþ duvarlarý süslü maz­gallarla taçlandýrýlmýþ olan Kahire'deki Ýbni Tulün Camii (M.S. 876'da baþlanmýþtýr). Ýslâm mimarisinin orijinal ve harikulade eser­leridir... Ve Piza, Cenova, Siena Firenze ve diðer Ýtalyan þehirleri, meselâ koyu ve açýk renkli taþlarý birbiri peþisýra kullanma gibi birbirlerine benzer mimarî uygulamalarý, Or­taçaðlarda yakýn ticari iliþkide olduklarý Kahire'den Ödünç almýþ olabilirler. Müslüman­larýn "çapulcu" olarak nitelendirdiði Haçlýla­rýn, istihkâm fikrini, müslümanlardan öðren­diði bilinmektedir.

Mimarlýk tarihi otoriteleri, sivri uçlu kemerin keþfini Suriye ve Mýsýr'lý müslüman mimar­lara atfetmektedirler. Yine bunun gibi 'Tudor' üslûbu kemerlerin de kaynaðý muhteme­len aynýdýr. Taþ yüzeylerin ve hatta pencere üstlerinin Gotik tarzdaki süslemelerinin muh­temelen müslüman kaynaklý olduðunu gönül rahatlýðýyla söylemek mümkündür. Evlerde kadýnlarýn görünmemeleri için yapýlan tahta kafes iþleri (meþrebiyye) Ýngiliz metal ýzgara­larýnda taklid edilmiþtir (Arnold, a.g.e.).

Thompson, "binlerce (Hýristiyan) hacmin yo­lu üzerindeki Midilli katedrallerinin, herkesi hayran býrakan mimarî motiflerini, Yarýma­danýn camilerinden ödünç aldýðýný" ifade et­mektedir (Thompson, a.g.e.).

Hitti'ye göre, "sonralarý Gotik mimarinin alâmeti farikasý haline gelen sivri uçlu ke­merler, ilk olarak Þam'daki Emevi Camiinde ve Kusayr 'Amr'da ortaya çýkmýþtýr. Emevi Camii'nde kullanýlan yuvarlak atnalý þekli, Batý'da Maðribî kemeri olarak bilinir olmuþ­tur... Mudecar sanatkârlarýnýn elinde (Hristiyan ve Müslümanlarýn sanatýnýn meczolma-sýyla) terkibi sanat muhteþem bir güzellik ve mükemmellik kazanmýþ ve Ýspanyol millî üslûbu haline gelmiþtir. Mudecar eserleri hala bütün Ýspanya'da varlýðýný devam ettirmekte­dir. Bugün bile Ýspanyolca'da Arapça kökenli bazý mimarî terimleri muhafaza edilmekte­dir." (History ofthe Arabs, sh. 597).




radyobeyan