Siret Ansiklopedisi
Pages: 1
Rabbimiz Rahmet Doludur By: saniyenur Date: 19 Temmuz 2012, 12:34:17
e- Rabbimiz Rahmet Doludur

Allah'ýn Rahmetle dolu olduðu gerçeði kiþinin O'na dönmesi için çok güçlü bir teþviktir; kiþi, O'nun koyduðu sýnýrlan aðýr biçimde ihlâl etmiþ ve sayýsýz þer eylemleriyle kendi nefislerine büyük zulümde bulunmuþ olsa bi­le.

1- "Rabbin, zengin, rahmet sahibidir..." (6:133).

2- "...de ki: 'Rabb'iniz geniþ rahmet sahibi­dir..." (6:147).

3- "Ama çok baðýþlayan, esirgeyen Rabb'in, eðer onlarý, yaptýklarýyla hemen cezalandýra­cak olsaydý, onlar için azabý çabuklaþtýrýr-dý..."(18:58).

Kur'ân'ýn bu ayetleri insanoðlunu Allah'a dönmeye çaðýrýr, zira Rabb Rahmet sahibi olup O'nun Rahmeti herkese açýktýr. Bunun için tek þart kiþinin tevbe ve O'nun maðfireti­ni talep ile gelmesidir. Ýnsanlarýn Rabb'in Rahmetinden baþka hiçbir sýðýnak ve güven­likleri yoktur, Rabb'in Rahmeti ise sýnýrsýz ve yararlanmak isteyen herkese açýktýr. Bu çaðrý alelade birinden deðil, insanoðlunun yetiþtiri­cisi ve koruyucusu Rabb'dendir! Ve insana karþý O'ndan, kendi Rabb'inden daha müþfik ve merhametli kim olabilir!

Yine Mevdûdî'nin ifadesiyle:

"Rabb'in tümüyle kendine yeterli-zengin" be­yaný, "O hiçbir þekilde yardýma muhtaç olma­dýðý gibi, çýkarlarýnýn takip edilmesine de ihti­yaç duymaz. Bu yüzden itaatsizliðinizle O'na bir zarar veremeyeceðiniz gibi itaatinizle de O'na bir iyilikte bulunmuþ olmazsýnýz. Hepi­niz birden ona isyan etse hükümranlýðýna zer­re kadar halel gelmeyeceði gibi, yine hep bir­den Ona itaat ve ibadet ile de hükümranlýðýna zerre kadar katkýda bulunmuþ olmazsýnýz. Si­zin itaatinize ya da kulluðunuza ihtiyacý söz-konusu deðildir. Gerçekte sizden hiçbir karþý­lýk beklemeksizin O sayýsýz nimetlerini üzeri­nize yaðdýrmaktadýr." mânalarýný taþýr

"O, Rahmet sahibidir" cümlesinin mahiyeti iki hususu bildirir: Birincisi, size Hak Yolu göstermesi hiçbir þekilde kendi menfaatiyle

alâkadar olmayýp tamamýyle Allah'ýn size olan þefkatindendir. Þayet Hak Yolu izler ve hatalý yollardan kaçýnýrsanýz bu, Rabbe bir menfaat saðlayacak deðildir; ne de bundan yüksünmeniz Ona bir zarar verir. Gerçekte o yolu izlemekle kendi çýkarýnýzý korumakta ve kendi kendinize zarar vermemiþ olmaktasýnýz. Buna göre, Rabb size karþý olan þefkatiyle yüksek derecelere ulaþabilmeniz için gerekli sahih amelleri öðretmekte, ve yine sizi soy­suzlaþmanýn derinliklerine düþmemeniz için yanlýþ davranýþdan kaçýndýrmayý irade etmek­tedir. Ýkinci olarak, Rabbiniz acýmasýz deðil­dir ve küçük hata ve taþkýnlýklardan dolayý si­zi cezalandýrmaktan hoþlanmaz. Gerçekte tüm mahlûkatýna karþý son derece þefkatli ve merhametli olup, onlarý idaresinde muazzam bir þefkat sözkonusudur. Bu yüzden sizin ek­sikliklerinizi tekrar tekrar affeder ve göz yu­mar; itaatsizlik, günahlar ve suçlar içinde ol­sanýz bile size karþý nfk ile muamele eder.

Senin nîmetlendiricin, Rabb'in olduðunu iyi bildiðin halde küstahça O'nun Emirlerine boþ-vermene raðmen, O, tekrar ve tekrar affeder, göz yumar ve bir an evvel Hakikati anlayýp gidiþatýný düzeltmeni bekler. Þayet O merha­metsiz olsaydý sizi derhal imha ile yerinize baþka bir nesli getirirdi, ya da tüm insan cin­sini imha ile yerine baþka türler kaim ederdi. (Mevdûdî, a.g.e., c. I, sh. 152-153).

Yukarýda meali verilen ikinci âyet (6:147) Al­lah'ýn herþeyi kuþatýcý ve Sonsuz Rahmet sa­hibi olduðundan bahisle en bozguncu ve ber­bat günahkârlara dahi hemen O'na dönmeleri, aþýrýlýklarý, itaatsizlik ve tecavüzlerinden do­layý tevbe ederek O'nun Rahmet ve Maðfireti­ni dilemeleri çaðrýsýnda bulunmaktadýr; O'nun Sonsuz ve herþeyi kuþatýcý Rahmetinin isyankârlarýn tüm günahlarýný örtmesi ve maðfiretten onlara bir pay ayýrmasý doðrultu­sunda ümitlenmek için her türlü nedene sahi­biz.

Günah sahipleri için, ölüm âný çatmazdan ev­vel Rablerinin onlara tanýdýðý tevbe etme ve maðfiret dileme hakký biçimindeki saygýnlýðý deðerlendirmeleri akýllýca bir iþ olacaktýr, zira o an geldikten sonra artýk Rabbin maðfiretine açýlan tüm kapýlar kapanmýþ olacaktýr.

Burada belirtilmeli ki, yukarýda meali verilen (6:133) âyette olduðu gibi, Allah'ýn farklý sý­fat ve fiilleri bir arada zikredildiðinde sözko-nusu sýfat ve fiillerin O'nda ayný anda varol­duðu anlaþýlmalýdýr. Diðer bir ifadeyle, bu (6:133) âyet bize Allah'ýn ayný anda hem müstaðni ve hem de rahmet sahibi olduðunu beyan eder. O tüm mahlûka-týndan baðýmsýz­dýr; ancak onlara itina gösterir, muhafaza eder ve günahlarýndan dolayý onlarý ânýnda ceza-landýrmayýp, düþünmek ve tartmak için onlara vakit verir, ola ki yaptýklarýndan piþmanlýk duyup tevbe ederler de O da onlarý baðýþlar ve rahmet ve maðfiretini onlar üzerine yaðdý­rýr. O'nun, düþünmeleri ve tevbe edebilmeleri için insanlara bolca vakit vermesinin sebebi sorulacak olursa, tanýnan bütün bu fýrsatlar Allah'ýn herþeyi kuþatan rahmeti ve baðýþla­masýnýn bir neticesidir.




radyobeyan