Siret Ansiklopedisi
Pages: 1
Toplumsal Kurallar By: saniyenur Date: 14 Haziran 2012, 20:54:17
Toplumsal Kurallar

Toplumun ve toplumsal iliþkilerin iyileþtiril­mesi için Rasulullah'ýn takdim etmediði hiçbir usûl kalmamýþtýr. Bu hukuk manzumesi benzersiz, emsalsiz ve kendi içerisinde eksik­sizdir. Bu yüzden yeni bir teþri'ye ihtiyaç duy­maz.

1- Yoksul ve Muhtaçlar: Zekat, sadaka ve fitr isimleriyle bilinen mecburi (farz-vacib) ödemeler sistemini sunmuþ olan Ýslam'dan baþka hiçbir toplum yoksul ve muhtaçlarýn korunmasýný teminat altýna alamaz.

2- Köleleri Serbest Býrakma:Kölelere ya­pýlacak muamele ve onlarý azad etme ile ilgili çeþitli kurallar ortaya konmuþtur. Rasulü Ek­rem müslümanlarýn erkek kölelere kardeþ, kadýn kölelere ise kýz kardeþ olarak hitap et­melerini müslümanlara emretmiþtir. Muaz b. Cebel'e þunlarý söylemiþtir: "Ey Muaz, Allah, kendisine yeryüzünde köle azad etmekten da­ha hoþ gelen hiçbir þey yaratmamýþtýr." Topla­nan zekat miktarýnýn bir kýsmý, onlarýn serbest býrakýlmasýna tahsis edilmiþtir.

3- Komþuluk Münasebetleri: Komþularýn çýkarlarýný korumak amacýyla yeterli tedbirler alýnmýþ ve bu gayeye yönelik olarak suf a ku­ralý getirilmiþtir. Bir yerin satýþ veya devri sý­rasýnda onu  almayý  daha çok hakkedenler komþulardýr. Rasulullah þöyle buyurmuþ­tur: "Musibetinden komþusunun emin olmadý­ðý kimse Cennete giremez."

4- Kadýnlarýn Korunmasý: Kadýnlara malla­rýyla ilgili gerekli haklan verilerek sosyal sta­tüleri yükseltilmiþtir. Þartsýz mülk sahipliði­nin yamsýra, diðer alanlarda da haklar tanýn­mýþtýr. Birinci olarak, Rasulullah evliliðin bir sözleþme (akid) olduðu ve týpký diðer akit­ler gibi  feshedilebileceði  kavramýný  ortaya koydu. Buna baðlý olarak, eþler arasýnda tamamiyle bir anlaþmazlýk varsa boþanma kura­lý geçerlidir. Boþanma hükümlerine göre, ko­caya boþama yetkisi verildiði gibi kadýna da kocasýndan boþanma hakký verilmiþtir. Baþka hiçbir  hukuk sisteminde bu yetki kadýna ka­dar uzanmaz. Ýkincisi, isterlerse tekrar evlen­melerine müsaade edilerek dullar sýkýntýdan kurtarýldý. Üçüncü olarak, kocanýn düþüncesiz davranýþlarýna karþýlýk kadýnýn güvenliðinin teminatý ve rastgele boþanmalarýna büyük bir engel olarak kadýna mehir hakký tanýnmýþtýr. Dördüncüsü, hanýmlar arasýnda adaleti gözet­mek þartýyla evlilik sayýsý dört ile kayýtlan­mýþtýr. Beþinci olarak, kadýnlarýn iffetini koru­yucu engel olarak tesettür sistemini kazandýr­mýþtýr.

5- Faiz: Rasulullah basit ya da bileþik her bir riba sistemini laðvedip ortadan kaldýrdý; mudarebe ve alýþveriþi hakim kýldý. Faiz yeri­ne karþýlýksýz ödünç vermeyi (karz-ý hasen) özellikle tavsiye etti.

6- Borcun Ödenmesi: Rasulü Ekrem borçlann ifasý üzerinde ýsrarla durmuþ ve "Gerçekten, þehidin baþtan baþa bütün günahý affedilir." "Borcunu ödemeye niyeti olan hiç­bir kul yoktur ki Allah'tan kendisine bir yar­dým gelmesin.11 "Þüphesiz ki Allah, borcunu ödeyýnceye kadar borçluyla beraberdir." bu­yurmuþtur. Borcunu ödeyebilmesi için borçlu­nun zekat alabileceðini belirtmiþ, borçlunun borcunu temizleyemediði durumlarda alacak­lýlardan bu borcu sadaka olarak silmelerini is­temiþtir. "Eðer (borçlu) zorluk içerisindeyse, ona elveriþli bir zamana kadar süre (verin). (Borcu) sadaka olarak baðýþlamanýz ise, eðer bilirseniz, sizin için daha hayýrlýdýr." (2: 280). Borcunu Ödeyememesi yüzünden borçlunun hapsedilmesi Ýslam'da sözkonusu deðildir. Rasulullah'ýn alacaklý-þahýslara, "Ne bulur­sanýz alýn; lakin saðlayacaðýnýz hepsi hepsi bu kadardýr" buyurduðu nakledilir. (Müslim).




radyobeyan