Dengeli Beslenme By: saniyenur Date: 05 Haziran 2012, 22:13:23
Dengeli Beslenme
Kur'an-ý Kerim, insan vücudunun büyümesi, kuvvetlenmesi ve tamiri için gerekli çok faydalý þeyleri ihtiva eden ve hayvaný protein, yað, kalsiyum, demir, tuz vs. içeren dengeli diyet için gerekli çok faydalý uyarýlarda da bulunmuþtur. Dana eti, balýk, taze süt, peynir ve meyveler en dengeli,diyetler olarak kabul edilirler. Kur'an-ý Kerim, birçok yerde hayvan proteininin insan diyeti için Önemli olduðunu ima eder: "Andolsun ki, elçilerimiz Ýbrahim'e müjde ile geldiler. 'Selâm sana' dediler. O da onlara: 'Size de selâm' dedi ve hemen gidip kýzartýlmýþ bir buzaðý getirdi." (11: 69). Zariyat Suresi'nde de: "Ýbrahim'in ikram edilmiþ konuklarýnýn haberi sana geldi mi? Hani onlar, Ýbrahim'in yanýna girip selâm vermiþlerdi. O da selâm vermiþ, 'Tanýnmadýk bir kavim,' demiþti. Hemen bir bahane ile ailesine giderek bir semiz dana getirdi ve onu önlerine koydu. 'Yemeðe buyurmaz mýsýnýz?' dedi." (51: 24-27), þeklinde ayetleri görürüz. Ayrýca Kur'an-ý Kerim, kuþ ve kümes hayvanlarýndan da sevilecek et cinsi olarak bahseder: "Arzu ettikleri kuþ etleri ile..." (56: 21).
Balýk da insan tarafýndan çokça tüketilen ve protein bakýmýndan çok zengin bir gýdadýr. Bu taze gýda maddesi hakkýnda da Kur'an-ý Kerim'de ayetler vardýr: "Yine denizden taze et yiyesiniz ve ondan giyip takýnacaðýnýz
bir zinet çýkarasýnýz diye, denizi hizmetinize baðlayan O'duif' (16: 14). Fatýr Suresi'nde: "Her iki denizden de taptaze et yersiniz." (35: 12), ifadesini görürüz. Kur'an-ý Kerim, ayrýca, genelde hayvanî proteinin insan diyeti için önemini þu þekilde açýklar: "Hayvanlarý da O yarattý. Bunlarda sizin için soðuktan koruyucu yünler ve bir takým menfaatler var. Hem onlardan yersiniz de." (16: 5). "Allah O'dur ki, sizin için davarlar yarattý, onlardan binek edinesiniz diye... Onlarýn etlerini de yersiniz." (40: 79).
Taze sütün önemi de þu ifadeler ile açýklanýr: "Ehil hayvanlarda sizin için muhakkak ders vardý r.Kannlarmdaki sütten size içiririz. Sizin için onlarda daha birçok faydalar vardýr. Hem onlarýn etlerinden de yersiniz!' (23: 21). Nahl Suresi'nde de þunlarý görürüz: "Gerçekten süt veren hayvanlarda da size bir ibret vardýr. Sîze onlarýn karnýndakiler ile kan arasýndan halis bir süt Ýçiriyoruz ki, Ýçenlerin boðazýndan afiyetle geçer." (16: 66).
Beslenmede meyvalarm faydasý þu sözlerle Ýzah edilmiþtir: "Hurma ve üzüm aðaçlarýnýn meyvalarmdan da þerbet, þýra ve güzel bir rýzýk edinirsiniz. Muhakkak ki bunda aklý olup düþünen bir topluluk için bir alâmet var?' (16: 67). "Türlü türlü meyvelikler, aðaçlarý göðe doðru yükselen bahçeler, hurmalýklar ve nice çayýrlar. Sizin ve davarlarýnýzýn menfaati için yarattýk." Rahman Suresinde þunlarý görürüz: "Ýçlerinde çeþitli meyve var, hurma ve nar var. O halde Rabbinizin hangi nimetlerini inkâr edersiniz." (55: 68-69). Salih kullar cennette bütün meyvelerle müjdelenmiþlerdir: "Hem onlara çeþitli meyve var; hem onlara istedikleri her þey var." (36: 57). Zuhruf Suresi'nde: "Sizin için orada çok meyvalar vardýr; onlardan yiyeceksiniz." (43: 73). Ve Vakýa Suresi'nde: "Bir de seçtikleri meyvelerle," (56: 20) ve "Ve tükenmeyen, yenmesi yasaklanmayan birçok meyveler arasýnda..." (56: 32-33), mealinde ayetlere rastlarýz. Yine Kur'an-ý Kerim, özellikle deðiþik meyve çeþitlerinden müteþekkil, Allah'ýn birçok Iütfunu hatýrlatýr: "Size hurmalýklardan, üzümlüklerden baðlar bahçeler yaptýk. Ýçlerinde sizin için birçok yemiþ-,er var." (23: 19).
Kur'an-ý Kerim, dengeli beslenme için lüzumlu ilâve elementleri de gözardý etmez: "Meyveler ve nice çayýrlar. Bunlar sizin ve hayvanlarýnýz için geçimliktir:1 (80: 31-32). Nâziât Suresi'nde: "O arzdan suyu ve otlak yeri meydana getirmiþtir. Daðlan yerleþtirmiþtir. Bunlarý sizin ve hayvanlarýnýzýn geçinmesi için yapmýþtýr!' (79: 31-33). Yunus Suresi'nde: "Dünya hayatý, gökten indirdiðimiz su gibidir. Onunla, gerek insanlarýn, gerekse hayvanlarýn yiyeceði ürün ve bitkiler yetiþip birbirine karýþmýþtýr." (10: 24) ayetlerini görürüz. Aþaðýdaki ayetlerde insan diyetinde ana kýsýmlarý oluþturan bütün meyve çeþitleri, sebzeler ve salatalar zikredilir: "O, gökten su indirendir. Sonra her çeþit nebatý biz onunla bitirip çýkardýk. Ýçlerinden bir yeþillik çýkardýk. Ondan da yýðýn yýðýn taneler çýkarýrýz. Hurma aðacýnýn tomurcuklarýndan birbirine yakýn salkýmlar, üzümlerden baðlar, yapraklarý birbirine benzer ve meyvalarý benzemez olduðuhalde zeytin ve nar aðaçlarý bitirdik. Ürün verdiklerinde ürünlerine, olgunlaþmalarýna bir bakýn. Bunlarda inananlar için þüphesiz deliller vardýr." (6: 99).
Kur'an-ý Kerim'in bu ayetleri üzerinde birazcýk muhakeme ile, imanýn merkezini oluþturan Tevhid'in, insan hayatýnýn her safhasýný ve insan uðraþlarýnýn bütün alanlarýný içine aldýðýný görmek mümkündür. Matematik, astronomi, fizyoloji, gýda kimyasý, hangi alanda çalýþýrsanýz çalýþýn, Tevhid ilmin esasýdýr ve ona þöyle veya böyle danýþmadan ileriye doðru bir adým atmanýz dahi muhaldir, zira her þeyin baþlayýþ ve bitiþ noktasý Allah1 týr. Ýþte bu müslüman ve müslüman olmayan bilim adamlarý arasýndaki büyük mihenk taþýdýr. Müslüman bilim adamý, tevhid ruhunun hayatýndaki bütün atom ve elementleri ihata ettiðini görür ve ona göre her þey ve her ilim Allah'tan gelir ve yine O'na döner. Bu hayatýn her safhasýnda ve bilimlerin her kademesinde de böyledir. Ýnsanlarýn gýda alýþkanlýklarý ve diyetleri de bu kavramýn içindedir. Allah'ýn insanlar için, deðiþik kaynaklardan çeþitli gýda ve içecekleri yaratmasý, bilenler ve anlayanlar için, bir baþýna, Allah-ýn lütuf ve azametinin büyük bir iþaretidir.
Kadir-i Mutlak olan Allah, lütfunu, Sina çöllerinde Hz.Musa ile dolaþýrlarken Ýsrail oðullarýna bahþetti ve onlara hayvaný proteinden müteþekkil gýda ihsan etti. "Size kudret helvasý ve býldýrcýn gönderdik ve bu helâl rýzkýmýzdan yeyin dedik" (2: 57). A'râf Suresi'nde ise þunlarý görmekteyiz: "Kendilerine kudret helvasýyla býldýrcýn indirdik ve onlara 'Size rýzýk olarak verdiðimizin temiz olanlarýndan yeyin' dedik." (7: 160). Fakat þükürsüz insanlar Allah'tan iyi gýdalarým en kötüleriyle deðiþtirmesini istediler: " ' Ey Musa, bir çeþit yemeðe dayanamayacaðýz. Artýk sen bizim için Rabbine dua et de, arzýn yetiþtirdiði þeylerden, sebze, kabak, sar-mýsak, mercimek, soðan yetiþtirsin' dediniz de, Musa da O hayýrlý olaný, þu daha aþaðý olanla deðiþtirmek mi istiyorsunuz?' dedi." (2: 61). Bu ifade açýkça proteinlerin diðer yeþillik ve sebzelere üstünlüðünü göstermektedir.
Ýslâm týbbýnda sýhhat, vücudun normal nizamý, hastalýk ise bu nizamýn bozulmasý olarak kabul edilir. Hastalýk dengesizliðe neden olur. Ýlaç ise, vücudu normal nizamýna sokmak gayesi ile, bu dengesizliði ortadan kaldýracak kadar verilir. Vücut, sýhhat durumunu yansýtan bu denge halini muhafaza Ýçin gerekli kudret, mukavemet ve kuvvete de sahiptir. Ýlaçlar, hastalýklarýn sebep olduðu durumlarda vücuda yardým ederler, fakat bu yardým çok kýsýtlýdýr. Þu halde, ilaçlar, hastalýklarýn tedavisinde esas unsurlar olarak kabul görmezler. (Islamic Science, s. 153-184). Fakat tedavi, Peygamber'in buyurduðu gibi, hastalýk sebebinin ortadan kaldýrýlmasý yönünde tavsiye edilmiþtir: "Allah þifasýný göndermediði bir hastalýðý indirmemiþ-tir." Cabir, Allah Rasulü'nün þöyle dediðini zikretmektedir: "Her hastalýðýn bir ilacý vardýr. O ilaç, o hastalýða tatbik edilirse, Allah'ýn izni ile iyi olur." Usame b. Ferik'e göre, Allah'ýn ElçÝsi'ne, týbbî tedaviye baþvurup vurmamak hususunda sorulduðunda, O þöyle cevap verdi: "Evet, Allah'ýn kullan, týbbî tedaviye baþvurunuz. Allah, tedavisini halket-mediði hiçbir hastalýk yaratmamýþtýr. Bunun bir istisnasý vardýr ki o da ihtiyarlýktýr?' (Miþ-kât).
Kur'an-ý Kerim, balýn insanoðlu için týbbî gayelerle çokça kullanýlýrlýðýndan bahseder: "Senin Rabbin bal arýsýna da þöyle vahyet-ti: 'Daðlardan, aðaçlardan ve insanlarýn kuracaklarý kovanlardan kendine ev edin, sonra meyvalarýn hepsinden ye de Rabbinin sana has kýldýðý yayýlým yollarýna çýk! O arýlarýn karýnlarýndan renkleri muhtelif bal çýkar ki, onda insanlar için þifa vardýr. Doðrusu bunda da düþünecek bir topluluk için büyük ibret var." (16: 68-69). Balda, deðiþik hastalýklara karþý büyük bir þifanýn mevcut olduðu anlaþýlmaktadýr. Dünyanýn çeþitli yerlerinde yapýlan her kademedeki araþtýrma, bu tabiî þerbetin sayýlamayacak kadar faydasý olduðunu göstermektedir. Kalp hastalýklarýna karþý son derece etkili ve faydalý olup vücut zaafiyetlerinde hazýr glikoz olarak kullanýlýr. Gözler için de çok faydalýdýr ve eðer düzenli olarak kullanýlýr Ýse, gençler birkaç yýl içinde gözlüklerinden kurtulurlar. O, çiçek
ve meyvelerin en iyi haldeki sularým ve þekerlerini ihtiva ettiðinden, birçok hastalýkta ilaç olarak kullanýlýr. Bozulmadýðý için de diðer ilaçlarýn muhafazasýnda kullanýlýr. Diðer þeyleri de çürümeden korur. Bu, neden alkole bir alternatif olarak balýn asýrlardan beri kullanýlmakta olduðunun sebebidir. Eðer arý kovam, þifalý bitkilerin bulunduðu bir alanda kurulacak olursa, o kovanýn balý, sadece basit bir bal olmayýp, bu þifalý otlarýn esanslarýný da ihtiva edecektir. Eðer arý bu þifalý otlarýn esanslarýný toplamak gayesi ile meto-dik bir þekilde kullanýlacak olursa, hiç þüphe yok ki ondan elde edilecek esanslar, laboratuvarda elde edilenlerden çok daha iyi ve faydalý olacaklardýr. (Ebu'l Âlâ Mevdü-di, The Meaning of the Qur'an, Cilt VI, s. 80-81).