Siret Ansiklopedisi
Pages: 1
Kanun Ve Nizam By: saniyenur Date: 30 Mayýs 2012, 23:09:39
KANUN VE NÝZAM

Pers ya da Roma'nmki gibi bütün ülkede ka­nun ve düzeni koruyacak, kollayacak her­hangi bir merkezî yönetime veya disipline edilmiþ ve ahenkli ulus görünüme tarihi bo­yunca hiçbir zaman sahip olmamýþtý. Siyasî anlamda coðrafik sýnýrlar bile net ve belirli deðildi. Genel olarak yarýmada kendi kabi­lelerinin problemlerini yoluna koyan kabile liderlerinin hükmü altýnda bulunuyor, her kabile kendi özel meselelerini kendisi halle­diyordu. Ancak sýklýkla önemsiz konular üzerine aralarýnda savaþ patlak vermekte ve yýllarca devam etmekteydi. Ülke bu kabile sa­vaþlarý yüzünden parça parça olmuþtu. Ge­çimlerin asýl kaynaðý diðer kabileleri ve tica­ret kervanlarýný ele geçirip yaðmalamak olan kabileler vardý. Ülkede kanun ve düzen yok­tu, hiçbir kimse gece kendi evinde bile ken­disini güvencede hissedemezdi. Beytullah'ýn muhafýzý pozisyonlarý nedeniyle Kureyþ gü­venlik içerisindeydi ve ticaret kervanlarýnýn da tüm iklimlerden dokunulmadan geçme­sine izin verilirdi. Muhammed bu insan­lar arasýna onlarý Allah'ýn dosdoðru yoluna çaðýrmak ve ülkede kanun ve nizamý kurmak için gönderildi, ki insanlar böylece barýþ ve güven içinde yaþayabilsin. Þüphesiz Allah in­dinde en kötü þey kan akýtma ve insanlarýn inançlarým özgürce yaþayamadýklarý, yaþan­týlarýný korkusuzca devam ettiremedikleri zorbalýk sistemidir. "Bu sebeple, Ýsrailoðul-'arina þöyle yazdýk: Kim bir baþka cana kiy-mamýþ ya da yeryüzündeki bozgunculuk yapmamýþ bir nefsi öldürürse sanki tüm in­sanlarý öldürmüþ gibi olur:' (5: 32). Ve Sure-i Bakara'da þunu okuruz, "O, iþbaþýna geçmiþti (ya da sana sýrtýný çevirip gitti mi) baþlar yeryüzünde bozgunculak yapmaya, ekin ve nesli yok etmeye. Allah da fesadý (bozgun­culuðu ve kýþkýrtýcýlýðý) sevmez. (2: 205).

Ülkede barýþ ve düzeni oluþturmak için Rasulullah, cahilî yaþantý þekline alýþmýþ bu tür fesatçý ve eþkiyaya karþý çok güçlü ted­birler almak zorunda kaldý. Medine'nin gü­venliðini saðladýktan sonra dikkatini bu önemli noktaya çevirdi. Komþu bölgelerde­ki kabile ileri gelenlerine kurulu bir yöneti­min varlýðýný ve cahiliye günlerinin gayri meþru aktivitelerinin bundan sonra tolere edilmeyeceðini göstermek son derece gerek­liydi. Bu amaçla çevre bölgede düzenli bir devriye sistemi sürdürdü. Çeþitli büyüklük­teki devriyeler Medine'ye komþu bölgelere ve Ýslâm Devleti'nin etkisi geniþledikçe güney­de Yemen'e, kuzeyde Dumatu'l Cendel ve .ötesine doðuda Tayy ve Bahreyn'e kadar gön­derildiler. Esas amaçlarý: Gabbah, Ummu Karte, el-Kedid, Halid b. Velid, Husmâ ve Zeyd b. Haris Seriyyelerinde olduðu gibi hýr­sýzlar, yaðmacýlar ve diðer fesat çýkarýcýlarý cezalandýrmak ve aktiviteleri kontrol altýna almak; Lihyân, Beni Salebe ve Mute Seriy­yelerinde olduðu gibi katillerin gerekli ceza­larýný vermek; Kutbe b. Âmir, Abdullah b. Huzafe ve Uyeyne b. Hisn Seriyyelerinde ol­duðu gibi isyaný bastýrmak idi. Bu tür seriy-yeler genellikle ülkenin çeþitli bölümlerine kanun ve nizamý sürdürmek ve suçlularý ce­zalandýrmak için gönderildi. Disiplinli ilgili bu titiz ve ýsrarlý tedbirlerde Rasulullah 10 yýl gibi kýsa bir sürede Arabistan Yanma-dasý'nýn çalkantýlý ve kaotik durumunu bir düzene sokmayý baþardý.

Amaç güçlük çýkaranlarýn, bozguncularýn ül­kede barýþ ve düzeni bozmasýný önlemek ol-duðundan,onlarý disiplinize edecek her türlü çaba gösterilmekte idi. öyle ki, onlar terör, isyan ve bozgun hareketlerinden sakýnsýnlar; onlarý öldürmek ya da topluca gözetmek için çalýþýlmamýþtýr. Dine muhalefet durumunda insanlara karþý silahlý isyan düzenlemediler-se onlara karýþýlmýyor veya dokunulmuyor­du, ülkedeki barýþý ve düzeni rahatsýz etme­diði müddetçe asude muhalefet tamamýyla hoþ görülürdü. Açýk bir isyan olduðunda am­me hukuku ve düzenini en az bozacak ve en az can kaybýna yol açacafc þekilde askerî mü­dahale ile durdurulurdu. Ýsyancýlar düþman­ca hareketlerini terkedip silahlarým barýþçýl bir þekilde teslim ettikleri zaman genel affa uðrarlardý. Çünkü amaç onlarý öldürmek de­ðil, barýþ ve düzeni bozmalarýný önlemekti. Geri çekilip veya ortadan kaybolup gayri meþru hareketlerini terk ettiklerinde Rasul ve sahabesinin onlarý asla takip etmemeleri­nin sebebi de budur.

 



radyobeyan