Tarihten Baþlýklar
Pages: 1
Manevi fetih By: ehlidunya Date: 05 Mayýs 2012, 21:24:38
Manevi fetih

Tarihçi yazar Mustafa Armaðan, Osmanlý Ýmparatorluðu'nun 7'nci padiþahý ve Ýstanbul'u fethederek, Hz. Muhammed (S.A.V)'in "Kostantiniyye (Ýstanbul) muhakkak fethedilecektir. Onu fetheden komutan ne güzel komutan, onu fetheden asker ne güzel askerdir" hadis-i þerifine mazhar olan Fatih Sultan Mehmet'in kafasýndaki fetih anlayýþýnýn daha çok "manevi" bir anlayýþa dayandýðýný söyledi.

tarihçi yazar Mustafa Armaðan, Ýstanbul'u fethetmesinden sonra Ebu'l-Feth (Fethin Babasý) ve daha sonraki asýrlarda Fatih lakabýyla anýlan, ayrýca döneminde Avrupa'da, Büyük Türk olarak da zikredilen, Fatih Sultan Mehmet'in 531. ölüm yýl dönümü dolayýsýyla açýklamalarda bulundu. Fatih Sultan Mehmet'in "zehirlenerek öldürüldüðü" yönündeki iddialara katýlmadýðýný dile getiren Armaðan, ancak Fatih'i zehirleme teþebbüslerinin de yaþandýðýný ifade etti. Armaðan, Fatih Sultan Mehmet'in vefatýnýn, hastalýklarý sonucu geliþen komplikasyonlar nedeniyle olduðunu anlattý.
CEHALETLE SAVAÞ

Mustafa Armaðan, Fatih Sultan Mehmet'in isminin "fetih"ten geldiðini hatýrlatarak, þöyle devam etti: "Dolayýsýyla fetih, Fatih'in hayatýnýn dönüm noktasýdýr. Fakat Fatih'in fethi, sadece bir kara parçasýyla, toprak parçasýyla sýnýrlayarak anladýðýný düþünmek yanýlgý olacaktýr.

Çünkü Fatih, bu fethin ne manaya geldiðini daha sonraki hareketleriyle, çabalarýyla, Ýstanbul'da ve Osmanlý Devleti'nde ortaya koydu. Orduyu yeniden organize etti, medreseleri yeniden þekillendirdi, kitaplar yazdýrdý, tercüme ettirdi... Kýsacasý pek çok faaliyette bulundu. Tabii bütün bunlar Fatih'in fethi, bizim düþündüðümüzden daha farklý algýladýðýný gösteriyor. Yani Ýstanbul'un geleceðin baþkenti olacaðýný düþünerek fethi gerçekleþtirdiðini çýkartabiliriz.

Zaten fetihten birkaç gün sonra Pantokrator Manastýrý'nýn (Zeyrek Camii) odalarýný eðitim için ayýrmasý ve eðitim faaliyetlerini baþlatmasý herhalde yeterince anlamlý olmalý. Dolayýsýyla Fatih'in kafasýndaki fetih, çok daha geniþtir. Onun kafasýndaki fetih, 'manevi fetih' anlayýþýna dayanýr. Bunu da Fatih Vakfiyesi'nde ortaya koydu. Dedi ki, 'Ýstanbul'un fethi küçük savaþtýr, asýl savaþ þimdi baþlýyor. Cehaletle savaþ...' Demek ki, onun anladýðý fetih ile bizim anladýðýmýz fetih biraz farklý. Keþke Fatih'i hakikaten anlayabilsek" dedi.
FATÝH SULTAN MEHMET: MÜSLÜMAN HÜKÜMDAR

Armaðan, Ýstanbul'un þu anda homojenize edildiðini ve son 100 yýl içerisinde büyük ölçüde dini farklýlýklarýn ortadan kalktýðý bir þehir haline geldiðini ifade ederek, þöyle devam etti: "Yani düþünün ki, Fatih Sultan Mehmet çaðýnda olduðu gibi, 20. yüzyýlýn baþýnda bile Ýstanbul'un yüzde 40-45'i gayrimüslimdi. Þu an kaç gayrimüslim vatandaþ var Ýstanbul'da? Toplasanýz genel olarak denizde damla gibi. Hâlbuki Fatih, bunlarý yok etmeden, bunlarý yaþatarak Müslüman olunabileceði bilincinde olan bir insandý.

Fatih de bunun bilinciyle hareket etti ve Ýstanbul'dan kaçan gayrimüslimleri geri çaðýrdý. Ermenilere Patrikhane açtýrdý ki, bu dünyada örneði olmayan bir þeydir. Fatih, patrikhane kuran Müslüman hükümdar portresi çizmiþtir. Bu Fatih'in hoþgörü politikasýný anlama bakýmýndan çok önemli bir noktadýr. Dolayýsýyla, Fatih zamanýnda bizim zannettiðimizden çok daha hoþgörülü bir toplumsal yapý vardý. Bugün biz bu durumdan epeyce uzaklaþmýþ bulunmaktayýz" diye konuþtu.
TARÝHÝ FÝLMLERDE DÝKKATLÝ OLUNMALI

"Türk sinema tarihinin en çok izlenen filmi" olma özelliði taþýyan ve Faruk Aksoy yönetmenliðinde çekilen Fetih 1453 filmini de deðerlendiren Armaðan, filmin iyi niyetli olarak çekildiðini söyledi. Armaðan, hadis-i þerif ile baþlayan filmde, iyi niyete raðmen tarihi birçok hatanýn olduðunu belirterek; "Hadiste Ýstanbul'u fetheden padiþah ve askerlerin Peygamber Efendimiz (S.A.V) tarafýndan, 'ne güzel asker' diye müjdelendiðini görüyoruz.

Fakat bu müjdelenmiþ askere, Ulubatlý Hasan'a gayri resmi bir iliþki yaþatýrsanýz ve bu iliþkiden gayri resmi bir çocuk doðurtursanýz, burada ne yapmaya çalýþtýðýnýz anlaþýlmaz hale gelir. Þimdi bu durumu anlamak mümkün deðil. Bu film, bazý noktalarda tasvip ettiðim fakat bu tür hatalarý yüzünden de tam olarak sahip çýkamadýðým bir film" dedi.

Biraz daha dikkatli olunmasý gerektiðini ifade eden Armaðan, böyle olsaydý bugünkünden çok daha fazla sevilip izleneceðini söyledi. Armaðan, bunu bir aþama olarak gördüðünü dile getirerek; "Bundan sonra yapýlacak filmlerde, 'bunun daha iyisi yapýlacak' diye düþünüyorum. Bu yönde de toplumun ne kadar büyük bir açlýk içinde olduðunu, filme giden 7 milyon seyirci göstermiþ oldu. Demek ki, emek verilince toplum, tarihi filmlere de, baþka filmlere göstermediði ilgiyi gösteriyor. Bu da böylece ortaya çýkmýþ oldu" þeklinde konuþtu.

milligazete

Ynt: Manevi fetih By: saniyenur Date: 05 Mayýs 2012, 22:14:10
Dedi ki, 'Ýstanbul'un fethi küçük savaþtýr, asýl savaþ þimdi baþlýyor. Cehaletle savaþ...' Demek ki, onun anladýðý fetih ile bizim anladýðýmýz fetih biraz farklý. Keþke Fatih'i hakikaten anlayabilsek" dedi.
FATÝH SULTAN MEHMET: MÜSLÜMAN HÜKÜMDAR


"Türk sinema tarihinin en çok izlenen filmi" olma özelliði taþýyan ve Faruk Aksoy yönetmenliðinde çekilen Fetih 1453 filmini de deðerlendiren Armaðan, filmin iyi niyetli olarak çekildiðini söyledi. Armaðan, hadis-i þerif ile baþlayan filmde, iyi niyete raðmen tarihi birçok hatanýn olduðunu belirterek; "Hadiste Ýstanbul'u fetheden padiþah ve askerlerin Peygamber Efendimiz (S.A.V) tarafýndan, 'ne güzel asker' diye müjdelendiðini görüyoruz.

Fakat bu müjdelenmiþ askere, Ulubatlý Hasan'a gayri resmi bir iliþki yaþatýrsanýz ve bu iliþkiden gayri resmi bir çocuk doðurtursanýz, burada ne yapmaya çalýþtýðýnýz anlaþýlmaz hale gelir. Þimdi bu durumu anlamak mümkün deðil. Bu film, bazý noktalarda tasvip ettiðim fakat bu tür hatalarý yüzünden de tam olarak sahip çýkamadýðým bir film" dedi.


Bu yoruma ben de katýlýyorum. Fatih Sultan Mehmet'i iyi anlamak gerkeli.



radyobeyan