Namaza Davet By: sidretül münteha Date: 25 Ekim 2011, 15:41:35
1. Namaza Davet (Ezan)
1. Yahya b. Said anlatýyor: Resûlullah (s.a.v.), cemaatin namaza toplanmasý için iki tahta alýp birbirine vurulmasýný istemiþti. O günlerde Abdullah b. Zeyd el-Ensârî (r.a.), rüyasýnda iki tahta görünce «bunlar Resûlullah (s.a.v.)'ýn istediði tahtalara benziyor,» dedi. Kendisine: «Namaz için ezan okumaz mýsýnýz?» denildi. Uyanýnca Resûlullah (s.a.v.)'a gelip rüyasýný anlattýðýnda, Resûlullah (s.a.v.) ezan okunmasýný emretti.[1]
2. Ebû Saîd el-Hudrî (r.a.)'den, Resûlullah (s.a.v.):
«— Ezaný iþitince müezzinin dediklerini siz de aynen söyleyin» buyurdu.[2]
3. Ebû Hüreyre (r.a.)'den, Resûlullah (s.a.v.) buyurdular ki:
«— Ýnsanlar ezandaki ve birinci saftaki fazileti bilselerdi, ezan okumak ve ilk safta bulunmak için kura çekmekten baþka Ýmkân da olmasaydý, mutlaka kura çekerlerdi. Eðer namaza erken gelmenin faziletini bilselerdi erken gelmek için yarýþýrlardý. Yatsý ve sabah namazlarýnýn ecir ve sevabýný bilselerdi —sürünerek de olsa— onlara gelirlerdi».[3]
4. Ebû Hüreyre (r.a.)'den, Resûlullah (s.a.v.) þöyle buyurdu: «Kaamet edilince koþarak namaza gelmeyin, onaaðýr aðýr gelin, yetiþebildiðiniz rekâtlarý imamla kýlýn, yetiþemediðinizi kendiniz tamamlayýn. Çünkü siz namaza yöneldiðiniz sürece namazda sayýlýrsýnýz «[4]
5. Abdurrahman b. Abdullah b. Abdurrahman b. Ebî Sa'saa el-Ensârî babasý Abdullah'tan: Ebû Said el-Hudrî (r.a.) bana þöyle söyledi: Görüyorum ki koyunu ve kýri çok seviyorsun. Kýrda koyunlarýnýn yanýnda olduðun vakit, namaz için yüksek sesle ezan oku. Zira Resûlullah (s.a.v.)'dan iþittim; þöyle buyurdu: «Müezzinin sesini iþiten cin, insan ve her þey kýyamet günü ona þahitlik eder.»[5]
6. Ebû Hüreyreden Resûlullah (s.a.v.)'ýn þöyle buyurduðu rivayet olundu:
«— Ezan okunurken þeytan yellene yellene ezaný iþitemeyeceði yere kadar kaçar. Ezan bitince geri gelir. Kaamet getirilirken yine kaçar, bitince tekrar döner. Hatta namaz kýlanýn kalbine kadar girip "filan þeyi hatýrla, filan þeyi hatýrla" diyerek ona akla gelmedik þeyleri hatýrlatarak kaç rek'at kýldýðýný unutturacak derecede onu þaþýrtýr.»[6]
7. Sa'd es-Sâidî'nin oðlu Sehl der ki: îki vakitte göklerin kapýlarý açýlýr, dua edenlerin çoðunun duasý kabul olunur: Ezan okunurken ve Allah'ýn dini uðrunda savaþýrken.[7]
îmam Malik'e:
«— Cuma günü vakit girmeden ezaný okumak caiz olur mu?» diye sorduklarýnda: «Hayýr, güneþ zevalden dönünce ezan okunur.» diye cevap verdi.
îmam Malik, ezan ve kaamette kelimelerin ikiþer defa tekrarlanmasý ve kaamet edilince cemaatin ne zaman kalkmasý gerektiðini soranlara þöyle cevap verdi; «Ezan ve kaamet hakkýnda Medine'itlerden gördüðümden baþka bir þey duymadým. Kaamette kelimeler tekrarlanmaz. Birer defa söylenir. Medine ulemasýnýn devamlý yaptýklarý budur.[8]
Kaamet edilirken kalkmaya gelince, bu hususta kesin bir þey duymadým. Burada cemaatin, kudretlerine göre hareket etmeleri kanaatindeyim. Çünkü kimisi düþkündür, yani ihtiyar, hasta veya halsizdir, Önce kalkar, kimisi de enerjiktir, yani güçlü kuvvetli ve dinçtir, sonra kalkar imama yetiþir. Herkes bir olamaz ki, hepsi birden kalksýn.»
îmam Malik'e sordular; «Bir yerde cemaat toplanýp farz namaz kýlmak isterler. Ezan okumayýp sadece kaamet etseler kâfi midir?»
îmam Malik: «Onlara kaamet yeter. Ezan, sadece cemaatle namaz kýlýnan mescitlerde vacip olur.» dedi.[9]
îmam Malik'e; Müezzinin imama selam vermesi ve onu namaza çaðýrmasý ve ilk selam verilecek kimse soruldu.
îmam Malik: «îlk zamanlarda selam verildiðine dair bana bir haber ulaþmadý.» dedi.
Yahya dedi ki:
îmam Malik'e; «Bir cemaat için ezan okuyan, sonra biri gelir mi diye bekleyen, kimse gelmeyince namaza durup tek baþýna kýlan kimse, daha sonra cemaat gelince onlarla beraber namazý tekrar kýlar mý?» diye sordular.
îmam Mâlik: «Namazý iade etmez. Müezzin namazý kýldýktan sonra gelen tek baþýna kýlar» dedi.
îmam Malik'e, «Müezzin ezan okuduktan sonra sünneti kýlmaya dursa, cemaatin baþka birine kaamet ettirip namazý kýlmak istemesi, caiz midir?» diyenlere:
«Olabilir, müezzinin kaamet etmesiyle baþkasýnýn kaamet etmesi arasýnda fark yoktur,» dedi.[10]
imam Malik der ki: Sabah namazýnýn ezaný þafaktan önce caizdir. Fakat diðer namazlarda vakit girmeden önce ezan okumak caiz deðildir.[11]
8. îmam Malik'den þöyle rivayet edilir; Müezzin, Hz. Ömer'e gelerek kendisini sabah namazýna çaðýracaktý, uyuduðunu görünce:
«— Essalatu hayrun minennevm» (Namaz uykudan hayýrlýdýr) dedi. Bunu iþiten Ömer (r.a.) bu sözü sabah namazý ezanýna ilâve etmesini emretti.[12]
Ebu Süheyl, babasý Malik'ten þöyle rivayet etti: Güvenilir kiþilerden gördüðüm, her namaz vaktinde ezan okumalarýdýr.
9. Îmam Malik, Nâfi'den þöyle rivayet eder: Abdullah b. Ömer Baki'de idi, ezaný iþitince hýzla mescide gitti. [1] Ebu Davud, Salât, 2/28; Tirmizî, Salât, 2/25; Ýbn Mace, Ezan, 3/1.
[2] Buharý, Ezan, 10/7; Müslim, Salât, 4/10; Þeybanî, 91,
[3] Buharý, Ezan, 10/9; Müslim, Salât, 4/129.
[4] Buharî, Ezan, 10/21; Müslim, Mesacid, 5/151-155.
[5] Buharî, Ezan, 10/5.
[6] Buharî, Ezan, 10/4; Müslim, Salât, 4/19.
[7] Ýbn Abdilber der ki: Bu hadis, Muvatta ravilerine göre mevkuftur, böyle bir görüþ, re'y ile söylenmez. Pekçok yolla rivayet edilir: Ebu Hazým-Sehl b. Sa'd
[8] îmam Malik hazretlerinin mezhebi, daha ziyade Medine'lilerin amellerine ve onlardan rivayet edilen hadislere dayanýr. Onlar -bazý hadislerde olduðu gibi- ezanda kelimeleri ikiþer defa, kaamette birer defa söylerler. Yalnýz «-Kad kaametissalah»ý, iki defa söylerler, imam Malik ve îmam Þafiî bunu kabul etmiþlerdir.
Ebû Hanife ve Hanefi imamlarý ise þu hadis-i þerife dayanarak, -ezanda olduðu gibi- kaamette de kelimelerin ikiþer defa söylenmesi gerektiði hükmüne varmýþlardýr: Resûlullah (s.a.v.): «... ve kaamet on yedi kelimedir.... kaamet: Allahu ekber Allahu ekber, Allahu ekber Allahu ekber. Eþhedu enlâ ilahe illallah, eþhedu enla ilahe illallah. Eþhedu enne Muhammeden resulullah, eþhedu enne Muhammeden resûlullah. Hayye alessalah, hayye alessa-lah. Hayye alelfelah, hayye alelfelah. Kad kaametissalah, kad kaametissalah. Allahu ekber Allahu ekber. Lâ ilahe illallah. (Ebû Dâvud, c.l s. 137, Hadis No: 502).
[9] Hanefi imamlarýna göre namaz nerede kýlýnýrsa kýlýnsýn ezan okumak sünnettir, hatta kaza namazlarý dahi olsa. Yalnýz kaza namazý bir vakitten fazla kýlýnmak istenirse bir defa ezan okunur, diðer vakitler için kaamet getirmek yeterlidir. îmam Malik'in yukarýda ezan hakkýndaki *-Vâcib» tabiri *- Sünnet-i Müek-kede» manasýnadýr ve bütün imamlara göre ezan sünnettir, yalnýz Hanbeli mezhebinde, þehir ve kasabalarda ezan farz-ý kifayedir. Bir camide okununca diðer camilerden farziyeti düþer, o camilerde ezan okunmasý sünnet olur.
[10] Mecburiyet ve zaruret yoksa ezaný okuyanýn kaamet etmesi efdaldir. Hz. Peygamber (s.a.v-): «- Ezam kim okursa, kaametâ o etsin,» buyurur. (Ebu Davud.c.1, s. 116-126)
[11] Mâliki, Þafiî ve Hanbeli mezheplerinde þafaktan önce ezan okumak caizdir. Fakat sabah namazý þafaktan sonra kýlýnýr. Hanefîlerde caiz deðildir, caiz diyenler þafaktan sonra iadesi sünnettir, derler. Ýmam Ahmed ise, «Sadece Ramazanda tekrar edilir, diðer zamanlarda þafaktan önce okunan ezan kâfidir,» der. Þu hadis-i þerifler de Hanefi imamlarýnýn görüþlerini teyit etmektedir: «Bir sabah ezaným Bilâl-i Habeþi (r.a.) þafaktan önce okur, bunu gören Hz. Peygamber (s,a.v.) BÝlâl'e:
«- Ezan okuduðun yere git yüksek sesle: «Uykunun tesiri altýnda Bilâl þafaktan önce okudu» diye seslen.» buyurdu. (Ebû Davud c.l, s.116-126) Burada Hz. Peygamber'in ezanýn þafaktan önce okunmasýna razý olmadýðý anlaþýlýyor. Yine Hz. Ömer'in hilafeti zamanýnda Mezruk adýnda bir müezzin ezaný þafaktan önce okuyunca Hz. Ömer þafaktan sonra ezaný tekrar etmesini emreder. (Ebû Davud c.l, s.116-126)
Gerçi bazan Bilâl-i Habeþi þafaktan önce ezan okuyordu, bu sabah namazý için deðil müslümanlarl teheccüd namazýna kaldýrmak içindi. Böyle günlerde þafaktan sonra ikinci defa ezan okunuyordu. Bugün de Kabe'de ve
Ravza-i Mutahhara'da aynen tatbik edilmektedir.
[12] (11/a) þeybani 91.
Ynt: Namaza Davet By: ceren Date: 27 Nisan 2018, 16:28:46
Esselamu aleykum. Rabbim bizleri hakkiyla huþu içinde ve vaktiyle namazýný kýlan ve rahmetine feyzine eriþen kullardan olalim inþallah. ...
Ynt: Namaza Davet By: sedanurr Date: 27 Nisan 2018, 18:35:49
Ve aleykümüsselam Namazlarýmýzý hakkýyla huþu içinde eda edelim inþaAllah
Ynt: Namaza Davet By: Bilal2009 Date: 27 Nisan 2018, 19:03:18
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri namazý dosdoðru kilanlardan eylesin Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Namaza Davet By: Rüveyha Date: 27 Nisan 2018, 20:54:20
Mevlam bizleri secdeden ayýrmasýn.
Ynt: Namaza Davet By: Sevgi. Date: 28 Nisan 2018, 07:56:34
Aleyküm Selam. Kulun Allah'a en yakýn olduðu an secde anýdýr. Oyüzden her zaman Namazýmýzý kýlanlardan olalým.