ilitam ,arapça klavye, ilahiyat, önlisans > Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Fıkhı Eseleri > Hüccetullahil Baliğa > Kurân beş vecih üzere inmiştir
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Kurân beş vecih üzere inmiştir  (Okunma Sayısı 1019 defa)
03 Şubat 2011, 19:30:44
Sümeyye

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 29.261



Site
« : 03 Şubat 2011, 19:30:44 »



 

Kur’ân, Beş Vecih Üzere İnmiştir:


Rasûlullah (s.a.) şöyle buyurmuştur:

“Kur’ân, beş vecih üzere inmiştir: Helâl, haram, muhkem, müteşâbih ve emsal.” [956]

Derim ki: Bu vecihler, -farklı taksimlerle de olsa- kitabın kısımlarını oluşturmaktadır. Hiç kuşkusuz bunlar arasında gerçek bir çelişki bulunmaz. Hüküm bazen helâl olur, bazen de haram olur. Dinî prensiplerden biri de, -söz konusu gerek âyetler ve ge­rekse hadisler olsun- müteşâbihâttan olan konulara akıl yoluyla dalmamaktır. Bu konuda çok şey vardır ki, bunların hakikati mi yoksa ona en yakın mecaz mı kastedilmiştir bilinemez. Bu, ümme­tin üzerinde icmâ etmediği konularda ve şüphenin kesin olarak or­tadan kalkmadığı yerlerde olur.

Allah’tı a’lem!

 

3 ) Temizlik (Taharet) Konuları:
 

Bil ki: Taharet üç kısımdır:

1. Hadesten taharet: Cünüplük ve abdestsizlik gibi manevî kirlerden arınma,

2. Necasetten taharet: Beden, elbise ve mekana yönelik mad­di pisliklerden arınma,

3. Etek tıraşıy tırnakların kesilmesi, kirlerin giderilmesi gibi bedende oluşan kir ve artıklardan arınma.

Hades denilen hallerden arınmak, temel iyiliklerdendir. Hades ve taharet hallerinin öğrenilmesinde esas, kendilerinde melekî nurlar zuhur etmiş kişilerin hissiyatıdır. Bunların “hades” denilen hallerden tiksinti duymaları, “taharet” denilen hallere karşı ise gö­nüllerinin açılıp, huzur, sevinç ve ferahlık duymaları, o hallerin “hades” ya da “taharet” şeklinde nitelenmesinde esas alınmıştır. Taharet şekillerinin ve onu gerektiren hallerin belirlenmesi konu­sunda, eski dinlerde yani yahudilik, hıristiyanlık, mecusîlik ve İsmailoğulları dininin kalıntılarında yaygın olarak mevcut bulunan şeylere itibar edilmiştir. Sözü edilen eski dinler, hadesi iki kısım­da, tahareti de iki türde mütalaa etmekteydiler. Cünüplük halin­den dolayı gusletmek, Araplar arasında uygulanagelmekte olan bir sünnetti. Dolayısıyla Rasûlullah (s.a.), taharetin iki kısmını, hadesin iki türüne karşı tutmuş oldu. Büyük temizliği, büyük hadese karşı tuttu; çünkü bu daha az vuku bulur, vücudu daha çok kir­letir ve bu halde beden, ha deyince yapılamayacak daha ağır bir iş­le derinden uyarılmaya daha muhtaçtır. Küçük tahareti ise, küçük hades karşılığında gerekli kıldı. Çünkü küçük hades daha sık vu­ku bulur, vücudu kirletmesi daha az olur ve böyle bir haldeki vü­cudun, kendisine gelebilmesi için kısmen uyarılması yeterlidir.

Hades manası taşıyan durumlar gerçekten çoktur ve bunları zevk-i selîm sahipleri çok iyi bilirler. Ancak, bir şeyin bütün insan­lara yönelik olarak emredilebilmesi için, o şeyin nefis üzerinde et­kisi açık, duyularla algılanabilen şeylere bağlanması suretiyle munzabıt bir halde bulunur olması gerekir. Ancak bu şekilde o şeyle sorumlu tutulabilir. İşte bunun içindir ki hüküm, kişinin mi­desinde bozulmuş olan şeylerin oradan hareket etmesine ve nefsin bununla meşgul olup sıkıntı duymasına bağlanmamış, aksine ön­den ve arkadan bir şey çıkmasına bağlanmıştır. Çünkü birincisi­nin sınırları belli ve açık değildir. Böyle bir şey meydana geldiğin­de, dışarıdan yıkanması onu gidermez. İkincisi ise duyularla algı­lanabilen bir şeydir.

Sonra nefsin hades sebebiyle sıkıntı duymasının, duyularla algılanabilecek bir sureti ve açık bir özelliği vardır. Bu da pisliğe bulaşmış olmaktır. Kaldı ki abdestin etkin olabilmesi çin, nefsin o pislik haliyle meşguliyet ve sıkıntısının sona ermiş olması gerekir.

Bu ise, pisliğin vücuttan çıkması ve nefsin rahatlamasıyla olur. Rasûlullah (s.a.):

“Sizden biri, büyük ve küçük abdestten dolayı sı­kışık halde iken namaz kılmasın!” [957] Buyururken, bu hususa işaret etmiş olmaktadır. Çünkü bizzat meşguliyetin kendisi de zaten bir tür hades anlamına gelmektedir.

Taharet manası taşıyan haller de çoktur. Bunları şöylece sı­ralayabiliriz:

i. Taharetlenmek/ yıkanmak/ güzel koku sürünmek,

ii. Bu hasleti hatırlatıcı zikirlerde bulunmak: Rasûlullah’ın (s.a.),

“Allah’ım! Beni tevbe edenlerden kıl! Beni arınmışlardan kıl!’ [958]

“Allah’ım! Nasıl beyaz elbise kirden temizlenirse, beni de öyle hatalarımdan arındır.” [959] Buyurması gibi.

iii. Hayır ve bereket umulan (mübarek) yerlere girmek. Ve benzeri daha başka şeyler.

Ancak bütün insanlara yönelik olabilmesi çin munzabıt ve her an ve mekanda kolaylıkla yapılabilir bir şey olması, etkisinin gözle görülür şekilde hemen hissedilir olması, her milletin yapageldikleri bir şey



[956] Süyûtî, îtkân, 2/131,

[957] Müslim, Mesâcid, 67; Ebû Dâvûd, Taharet, 43.

[958] Tirmizî, Taharet, 41.

[959] Buharı, Ezan, 89; Müslim, Mesâcid, 147.


[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Moderatöre Bildir   Kayıtlı
Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.038


View Profile
Re: Kurân beş vecih üzere inmiştir
« Posted on: 19 Ağustos 2019, 01:13:54 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Kurân beş vecih üzere inmiştir rüya tabiri,Kurân beş vecih üzere inmiştir mekke canlı, Kurân beş vecih üzere inmiştir kabe canlı yayın, Kurân beş vecih üzere inmiştir Üç boyutlu kuran oku Kurân beş vecih üzere inmiştir kuran ı kerim, Kurân beş vecih üzere inmiştir peygamber kıssaları,Kurân beş vecih üzere inmiştir ilitam ders soruları, Kurân beş vecih üzere inmiştirönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &