> Forum > ๑۩۞۩๑ Kitap Dünyası - İlim Dünyası Kütüphanesi ๑۩۞۩๑ > İslam Tarihi Eserleri > Asrı Saadette İslam > Asr-ı saadette siyasî olaylar
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Asr-ı saadette siyasî olaylar  (Okunma Sayısı 2973 defa)
05 Ekim 2010, 18:35:30
Safiye Gül

Çevrimdışı Çevrimdışı

Mesaj Sayısı: 15.436


« : 05 Ekim 2010, 18:35:30 »



ASRI SAADETTE SİYASÎ OLAYLARIN PANORAMASI


Ali Bulaç
 

Demokrasi Eleştirisi, Kitap Dergisi, Temmuz-Ağustos-91 sayıları, sayı,53-54. Bedruddin el-Ayni, Umdetu'l-Kari li şerhi'l-Buhari, Matbaatu'l- Amire baskısı

Buhari, Sahih, Kitabu ahbari'l-ahadi, bâb, 17. İbnHişam, es'Siretun'Nebeviyye, Mısır,1955 Ibn İshak, Siret, Muhammed Hamidullah neşri, Rabat,1976 Muhammed Hamidullah, İslâm Müesseselerine Giriş, Tercüme,

I.S.Sırma, Istanbul,1980, s.95-96.

Muhammed Hamidullah, Le Prophete de l'Islam, 4. baskı, 1,343. Muhammed  Hamidullah,  Hz.   Peygamberin  Altı   Orijinal

Mektubu, Beyan Yayınları, İstanbul,! 990.

ALİ BULAÇ 1951 Yılında Mardin'de doğdu. İlk ve Orta öğreni­mini Mardin'de, yüksek öğrenimini istanbul Yük­sek İslâm Enstitüsü (1975) ve l.Ü. Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü'nde (1980) yaptı. 1976'da Düşünce Dergisi ve Düşünce Yayınlan'nı, İ984'te İnsan Yaymîan'm kurdu. 1987 yılında Za­man Gazetesi'nin kurucuları arasında yer aldı ve bir yıl Gazete!nin İstanbul Büro Şefliği görevini yürüttü. 1985-1992 yılları arasında Kitap Dergi-si'ni, üç aylık araştırma dergisi Bilgi ve Hikmeti yönetti. Çeşitli dergilerde, Milli Gazete, Yeni De­vir ve Zaman Gazetesinde çok sayıda yazı ve araş­tırmaları yayınlandı. 1988'de Türkiye Yazarlar Birliği "Fikir Ödülünü aldı. Evli ve dört çocuk ba­basıdır.

Bugüne kadar yayınlanan eserleri: Kur'an-ı Kerim ve Türkçe Anlamı (8. Bsm. 1993); Kur'an ve Sünnet Üzerine (3, Bsm. 1985); îslâm Dünyasında Düşünce Sorunları (4. Bsm. 1Ö93); Çağdaş Kavramlar ve Düzenler (13. Bsm. 1993); Gündemdeki Konular (3 Bsm. 1992); Ortadoğu Gerçeği (1988,); İslam Dünyasında Toplumsal Değişme (3. Bsm. 1993); Bir Aydın Sapması (3. Bsm. 1993J; İnsanın Özgürlük Arayışı (3. Bsm. 1992); Din ve Modernizm (3. Bsm. 1992); Nuh'un Gemisine Binmek (1992); İslam ve Fanatizm (1993); İslam ve Demokrasi -Teokrasi, Totalita­rizm- (1993). [1]

 

Birinci Bölüm


ASR-I SAADETİN SİYASİ OLAYLARI


I. Peygamber'in Medine'ye Hicreti Ve Sonuçları
 

Miladi 622 yılında Mekke'den Medine'ye gerçekleştirilen ün­lü Hicret olayı ile insanoğlunun acı ve mücadelelerle geçen uzun tarihinde yepyeni bir sahifenin açıldığını, müslümanlarla birlikte başka dinlere mensup araştırıcı ve tarihçiler de genellikle kabul eder. Tarihin bu yeni sahifesine kaydedilen en önemli olay, ilk in­san toplumundan başlayarak o güne gelinceye kadar aralıksız süren siyasî ve toplumsal mücadelenin belki de ilk defa halkın desteğine sahip geniş kapsamlı bir devrimle başarıya ulaşması ve yepyeni bir siyasî örgütlenme modelini ortaya çıkarmasıdır. Eğer "devlet" terimini kullanmamız "modern" anlamda bir çağrışıma yol açmdyacaksa, "islâm devleti", kelimenin gerçek anlamında bir devrimin tanımına giren bütün esaslarıihtiva ederek kurulmuş­tu. Çünkü bir yandan siyasal, ekonomik, sosyal, ahlaki ve kültürel her alanda köklü değişiklikler iddiasmdaydı. Öte yandan o güne kadar ve hemen hemen dünya coğrafyasının her yanında siyasal baskılar ve ekonomik mahrumiyetler içinde yaşayan bütün sos­yal, etnik ve ekonomik zayıf katmanların tam desteğim kazan­mıştı. Her türlü hukuki ve ekonomik ayrıcalığı elinde bulunduran Mekke hakim güçleri, aşağıdan gelen bu devrimci dalgaya karşı koymak üzere çeşitli tedbirler almakta gecikmediler; ancak Medine'den sağlanan destek sayesinde islâmiyet kısa zamanda yayıldı, Arap yarımadasının geleneksel sosyal ve siyasî hayatını köklü değişikliklere uğrattı.

O günün Medine'sinde yaklaşık 10 bin kişinin yaşadığı tah­ttım ediliyor. Mekkeli müslümanları kabul etmekle Hicret yurdu (darü'l-hicre) unvanını alan Medine homojen bir toplum arzetmi-d. En başta uzun zaman önce Yemen'de yaşanan büyük sel felaketinden kaçıp buraya gelmiş ve yerleşmiş yahudiler vardı. Beni Kaymıka, Beni Kurayza ve Beni Nadir adı altında üç kabile­ye ayrılan yahudiler site ve çevresinin hemen hemen bütün ekono­mik ve ticarî hayatını kontrol ediyorlardı. Evs ve Hazreç gibi arap kökenli kabilelerin Mekke'den hicret eden Hz. Muhammed (s.a.) ve arkadaşlarıyla birleşip her türlü ayrıcalık fikrini dışarıda bıra­kan yepyeni bir siyasî ve toplumsal yapılanma ile devlet kurmala­rı, onların çıkarlarını zedeleyen bir gelişmeydi. Nitekim çok geç­meden huzursuzluklar, hoşnutsuzluklar kendini göstermekte ge­cikmeyecekti. Ne var ki bu yeni devletin kurucusu ve aynı zaman­da yeni dinî hareketin önderi Hz. Muhammed (s.a.) onların siyasal ve ekonomik haklarım karşılıklı mükellefiyetler ve taahhüdler bağlamında hukukî bir çerçeveye oturttu ve bütün etnik, sosyal ve dinî unsui'ları kapsayan bir belgeyi (Medine Vesikası) Medine halkının onayına sundu.

Belki de tarihin tanık olduğu bu ilk "anayasa", görünürde adi] bir uzlaşmaydı. Ancak maddî ve ekonomik çıkarları giderek sarsı­lacak olan yahudiler, adil bir uzlaşma yerine eskiden olduğu gibi ayrıcalıklara dayalı geleneksel düzenden yana idiler. Yahudileri bu düşüncelerinde destekleyen başka Medine'li arap unsurlar da vardı. Abdullah İbn Ubey'in başım çektiği ve Kur'an'da, "münafık­lar (münafikûn)" olarak tanımlanan gruplar. Kuşkusuz bunlar da yeni islâm devletine ve onun siyasal, bölüşüm ve toplumsal düze­nine karşı idiler.

Önce altına imza attıkları sözleşme hükümlerine aykırı hare­ket edolayısıyla üç yahudi kabilesinin Medine'den sürülmesi, ardından Hayber'in fethi ve Arap yarımadasının kalbi durumun­da olan Mekke'nin ele geçirilmesiyle bütün bu pürüzler ortadan kaldırıldı, sonunda evrensel ideolojik ve toplumsal temele dayalı yepyeni ve güçlü bir devlet ortaya çıktı. Bu devletin sınırları (Daru'l-Islâm) içinde yer alan insanlar kökenleri itibariyle ilginç bir mozaik teşkil ediyorlardı. Arap, yahudi, hristiyan, Habeşü, İranlı, Kum vb. her türlü dinden ve ırktan insanlar, aşiretler... Kabile savaşları, çapulculuk, ahlakî çöküntü, ırkçılık, sınıfsal zor­balık, dinî hurafe ve sapmalar, aşiret anlaşmazlığı, utanç verici kölelik, sosyal ve iktisadî ayrıcalık fikri, zihnî gtrilik ve genelde bedevî-göçebe hayatın tezahürü olan iptidaîlikler sanki bir anda yokolup gitmiş, bütün bunların yerine kardeşlik, arlalet, ahlakî ol­gunlaşma, eşitlik, siyasal katılım, tevhid fikrine dayalı sahih inanç {iman), toplumsal dayanışma, özgür insan ideali, hukukun üstünlüğü, entellektüel cesaret ve yerleşik şehir hayatına yatkın­lık türünden erdemlerle donanmış yepyeni bir toplum teşekkül et­mişti. Efendi ve kölenin, zengin ve yoksulun, kadın ve erkeğin, be­yaz ve siyahın, yerli ve yabancının, bilgin ile ortalama insanın, şe­hirli ile taşralının bir arada ve karşılıklı anlayış, saygı, dayanışma ve kardeşlik ruhunu önplana çıkararak yaşaması ve ortak bir top­lumun organizasyonunda rol alması şaşırtıcıydı.

Toplumsal kökenleri birbirinden bu kadar farklı unsurları bir araya getirip yepyeni bir yapılanmayı gerçekleştiren temel faktör kuşkusuz Hz. Muhammed (s.a.)'in kişiliğiydi. O son peygamber olarak son ilahi mesajı tebliğ etmişti. Manevî etkinliği ile insanla­rın kabulüne sunduğu sosyal, ekonomik ve ahlakî sistem çok kısa zaman içinde yankı bulmuş, Arap yarımadasının her yanma sıç­ramıştı. Belki hâlâ sosyoloji, böylesine hızlı bir toplumsal değiş­menin nasıl olur da bu kadarcık kısa zamanda gerçekleştiğini tam olarak açıklayabilmiş değildir. [2]

 

II. İnsan Ufkunda Yeni İdealler
 

632 yılında Hz. Peygamber (s.a.) bu dünyadan irtihal ettiğin­de arkasında sosyal ve politik temeli sağlam bir devlet bırakmıştı. Nitekim bu sağlamlığın kendisinden sonraki dört r&şit halifenin de işini kolaylaştırdığım görüyoruz. Elbette bu arada gerek dahili (iç), gerekse harici (dış) önemli olaylar vukubulmuştu. Peygambe­rin vefatından sonra yönetimin başına kimin geçeceği konusu ile yalancı peygamberlerin ve bir merkezi otoriteye bağlı yaşamaya alışık olamayan kabilelerin körüklediği iç isyanlar, henüz müslü-nıan olmamış kabileler ile zamanın iki süper gücü Iran (Sasani) ve Bizans (Doğu Roma) ya karşı girişilen savaşlar yeni islâm devleti­nin önüne ciddi sorunlar çıkarmıştı. Ancak iç isyanların kolayca bastırıldığı, Hz. Ali'nin hilafete seçilmesi dönemine kadar iç siya­sal ihtilafların uzlaşma yoluyla çözüldüğü bilinmektedir. Bizans'a karşı girişilen savaşlarda büyük neticeler alınmadıysa da, iran'a karşı Kadiseye'de girişilen savaş müslümanların galibiyetiyle so­nuçlandı, Nihavent savaşından (642) sonra da koca Sasani devleti »knıüş oldu. Aynı yıl Mısır fethedildi ve iskenderiye islâm top­raklarına katıldı.

Sasani devletinin tamamen çöküp tarihe intikali 651'de son İran hükümdarının ölümü ile tamamlanacaktı. Bu arada müslü-manlar dünyanın kadim merkezlerinden olan Kudüs ve Şam 636'da, Halep ve Antakya 638'de, Urfa ve Musul 641'de, Trablus 643'te ele geçirildi. Islanıi yayılm«a büyük bir hızla doğuda Iran üzerinden Türkistan'a, kuzeyden Eskişehir'e kadar uzandı. 649 da Kıbrıs ve 654'te Rodos'un da müslümanlarm eline geçmesiyle Akdeniz üzerinde kesin hakimiyet sağlanmış oldu.

Hz. Ali (r.a.) 661'de şehid edildiğinde İslamiyet doğudan batı­ya oldukça geniş bir coğrafyayı içine almaya başlamıştı. Nitekim üç sene içinde bugünkü Afganistan'ın başkenti Kabil fethedilmiş, Hindistan'a akın düzenlenmiş, Anadolu üzerinden ise Trakya'ya...
[Bu mesajın devamını görebilmek için kayıt olun ya da giriş yapın
Bu Sayfayi Paylas
Facebook'a Ekle
Kayıtlı

Müslüman
Anahtar Kelime
*****
Offline Pasif

Mesajlar: 132.042


View Profile
Re: Asr-ı saadette siyasî olaylar
« Posted on: 30 Nisan 2024, 10:48:59 »

 
      uyari
Allah-ın (c.c) Selamı Rahmeti ve Ruhu Revani Nuru Muhammed (a.s.v) Efendimizin şefaati Siz Din Kardeşlerimizin Üzerine Olsun.İlimdünyamıza hoşgeldiniz. Ben din kardeşiniz olarak ilim & bilim sitemizden sınırsız bir şekilde yararlanebilmeniz için sitemize üye olmanızı ve bu 3 günlük dünyada ilimdaş kardeşlerinize sitemize üye olarak destek olmanızı tavsiye ederim. Neden sizde bu ilim feyzinden nasibinizi almayasınız ki ? Haydi din kardeşim sende üye ol !.

giris  kayit
Anahtar Kelimeler: Asr-ı saadette siyasî olaylar rüya tabiri,Asr-ı saadette siyasî olaylar mekke canlı, Asr-ı saadette siyasî olaylar kabe canlı yayın, Asr-ı saadette siyasî olaylar Üç boyutlu kuran oku Asr-ı saadette siyasî olaylar kuran ı kerim, Asr-ı saadette siyasî olaylar peygamber kıssaları,Asr-ı saadette siyasî olaylar ilitam ders soruları, Asr-ı saadette siyasî olaylarönlisans arapça,
Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

TinyPortal v1.0 beta 4 © Bloc
|harita|Site Map|Sitemap|Arşiv|Wap|Wap2|Wap Forum|urllist.txt|XML|urllist.php|Rss|GoogleTagged|
|Sitemap1|Sitema2|Sitemap3|Sitema4|Sitema5|urllist|
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
islami Theme By Tema Alıntı değildir Renkli Theme tabanı kullanılmıştır burak kardeşime teşekkürler... &
Enes