Metalib ul Aliye
Pages: 1
Namaz Vakitleri By: sumeyye Date: 20 Ekim 2011, 14:08:30
Namaz Vakitleri



249. Zeyd b. Harise bildiriyor: Bir zat Allah Resûlü'ne (s.a.v.) sabah namazýnýn vaktini sordu. O da:Bu gün ve yarýn benimle birlikte namaz kýl!" buyurdu. Cuhfe'deki Nemire [207] alanýna gelince sabah namazýný fecir doðduðu anda kýldý. Zû Tuvâ'ya geldiðinde sabah namazýný o kadar geciktirdi ki, insanlar "Yoksa Hz. Peygamber'in (sallallahu aleyhi vesellem) ruhu mu kabzolundu? Biz kýîsak mý acaba?" demeye baþladýlar. Derken Allah Resulü (sallallahu aleyhi vesellem) çýktý ve Güneþ doðmak Üzere iken namazý kýldý. Sonra insanlara dönerek: ''Siz ne dediniz?" diye sordu. Onlar da "Biz kýlsak mý acaba? dedik" deyince "Eðer bunu yapsaydýnýz, azaba duçar olurdunuz" buyurdu. Sonra soru soran zatý çaðýrdý ve: "Sabah namazý bu iki vakit arasýnda kýlýnýr" buyurdu. {Ebû Ya'lâ)
250. el-Hâris b. Amr el-Hüzelî'den nakledildiðine göre Ömer b. el-Hattâb, Ebû Musa'ya þöyle yazdý: "Namaz hakkýnda sana yazdým. Din iþlerinde uyulmaya en layýk olaný Müslümanlarýn öteden beri yasaya geldikleri þeylerdir. Ben Allah Resûlü'nü (sallallahualeyhi vesellem) namaz kýlarken gördüm. Bundan aklýmda tutabildiðimi tuttum. Unuttuðumu unuttum. Sen öðle namazýný hecîre anýnda (Güneþin kýzgýn olduðu gün ortasýnda), ikindiyi güneþ henüz canlý iken, akþamý oruçlunun iftarýný açtýðý vakitte, yatsýyý insanlarýn yatmasýndan endiþe etmediðin bir vakitte ve sabah namazýný da alaca karanlýkta kýlýver. Sabah namazýnda kýraati uzun oku." (Ýshâk) [208]
251. Ebû'l-Muhâcir [209] demiþtir ki: Ömer b. elHattâb. Ebû Mûsâ el-Eþ'arî'ye bir mektup yazarak þöyle dedi: "Öðleyi Güneþ doðudan batý yönüne kaydýðý vakitte, ikindi Güneþin henüz canlý, parlak ve berrak olduðu bir vakitte, akþamý Güneþ kaybolduðu -veya Güneþ battýðý- zaman kýl. Yatsýyý ise þafak kaybolduðu vakit birinci gecenin yarýsýna kadar olan vakitte kýl. Zira bu sünnettir.[210] Sabah namazýný da karanlýkta veya alaca karanlýkta kýl. Kýraati uzun tut." (el-Hâris)
252 Ebû Mes'ûd el-Ensârî bildiriyor: Cebrail, Hz. Peygamberin (s.a.v.) yanima geldi ve: "Kalk, namaz kýl!" buyurdu. Vakit, güneþin doðu yönünden batý yönüne döndüðü vakitti. Resûlullah (sallallahu aleyhi vesellem) kalkýp öðle namazýný dört rekat olarak kýldý.... (Hadis uzun bir metinle devam ediyor)   {Ýshâk} [211]
253. Abdullah b. Ebî Bekr b. Muhammed b. Amr b. Hazm, babasýndan, o da dedesinden (Amr b. Hazm'dan) bildiriyor: Cebrail gelerek Hz. Peygamber'e {sallallahu aleyhivesellem) namaz kýldýrdý. Hz. Peygamber de insanlara Güneþ doðu yönünden batý yönüne yöneldiði vakit namaz kýldýrdý. Sonra ikindi namazýný her þeyin gölgesi bir katý olunca kýldýrdý. Sonra akþam namazýný Güneþ battýðý zaman kýldýrdý. Ondan sonra da yatsý namazýný kýldýrdý. (Þafaðýn kaybolmasýný kastediyor gibi). Sonra sabah namazýný tan yeri aðardýktan sonra alaca karanlýkta kýldýrdý. Cebrail ertesi gün yine geldi ve Hz. Peygamber'e öðleyi kýldýrdý. Resûlullah da (sallallahu aleyhi vesellem) insanlara Öðleyi her þeyin gölgesinin kendisi kadar olduðu vakitte kýldýrdý. Sonra ikindiyi her þeyin gölgesinin iki katý olduðu vakitte kýldýrdý. Sonra akþam namazýný Güneþ battýðý zaman ayný vakitte kýldýrdý. Sonra yatsý namazýný gecenin bir bölümü geçtikten sonra kýldýrdý. Sonra sabah namazým etraf iyice aydýnlanýnca kýldýrdý. (Ishâk) [212]
Bunun   isnadý   kasen   olmakla   birlikte   Muhammed   b.   Amr   b.   Hazm,   Hz. Peygamber'den küçük olmasý hasebiyle hadis iþitmemiþtir. Dedesi zamiri ile  Ebû Bekir kasdediliyorsa bu  durumda da  Ebû  Bekr'in Amr'dan hadis dinlediði  tam kesinlik kazanmamýþtýr.
254 Matîr demiþtir ki: Enes b. Mâlik'e: "Bana Allah Resûlü'nün (s.a.v.) her zaman kýldýðý namaz þeklini anlat. Zira bana onun bazen { namazý) geciktirdiði, bazen erkene aldýðý haberi ulaþtý. Fakat ben, onun her zamanki namazýný görür gibiyim" dedim. Þöyle anlattý: "Öðleyi Güneþ doðu vönünden batý yönüne yöneldiði vakitte kýlardý. Mevsim yaz ise havanýn serinlemesini beklerdi. Ýkindiyi Güneþin parlak ve berrak olduðu bir vakitte kýlardý- Akþamý Güneþ yuvarlaðý kaybolunca kýlardý. Namazdan çýkýnca henüz yýldýzlarýn parýltýsý görülmemiþ olurdu. Son yatsýyý ise geciktirirdi. Öyle ki insanlarýn uyumasýndan endiþe edince: "Bilâl! Kalk, ezan oku!" buyururdu. Hatta þöyle buyurduðunu iþittim: "Ümmetimin uyuyacaðýndan endiþe etmeseydim, bunu gecenin üçte birine kadar veya yarýsýna kadar geciktirmeyi yeðlerdim." Sabah namazýndan ayrýlýrken ise yýldýzlarýn parýltýsýný hala görebilirdik. (Ebû Ya'lâ) [213]
255. Ýbn Mes'ûd demiþtir ki: Namaz konusunda Resûlullah'ý (s.a.v.): "Namazý boþ saatinizde erkene almayýn, iþ dolayýsýyla da ertelemeyin" buyururken iþittim. (Ýshâk) [214] Bakiyye b. el-Velîd sebebiyle isnadý zayýfta.
256. Câbir bildiriyor: Allah Resûlü'ne (sallallahu aleyhi vesellem) aþýrý sýcaklardan akýndýk. Ama yakýnmamýzý (þikayetimizi) kabul etmedi ve:  Lâ havle velâ kuvvete illâ billah (Güç ve kuvvet ancak Allah 'indir) sözüyl
yardým dileyin. Zira bu söz, en hafifi, gam/keder olan 99 çeþit zararý kaldýrýr" buyurdu. (Ýbn EbîÖmer) [215]
257. Râfi' b. Hadîc'in naklettiðine göre Resûlullah (sallallahu aleyhi vesellem): "Ey Bilâl! Sabah namazý için, insanlar oklarýnýn düþtüðü yeri görecek kadar etrafýn aydýnlanmasýný bekle!" buyurmuþtur. (Ebû Bekir b. Ebî Þeybe) [216]
258. Sahabeden bir zatýn [217] naklettiðine göre Peygamber (salMlahu aleyhi vesellem): "Sabah namazýnda etrafýn aydýnlanmasýný bekleyiniz. Zira sabah namazýnda ne kadar etrafýn aydýnlanmasýný beklerseniz, o kadar sevabý büyük olur buyurmuþtur. (Ýbn Ebî Ömer)
259. Ka'b b. Mâlik'in naklettiðine göre Resûlullah (sallallahu aleyhi vesellem) namazýný kýldýktan sonra insanlar ailelerinin yanma döndüklerinde VsaiTi namazýný kýldýktan sonra insanlar ailelerinin yanýna döndüklerind hâlâ attýklarý oklarýn düþtüðü yerleri görebiliyorlardý. {Ebû Bekir b. Ebî Þeybe) [218]
260.  Câbir  der  ki:   Resûlullah  (sallaUahu aleyhi vesellem)   Güneþ  batýnýmda (Mekke'den   yola   çýktý.   Mekke'den   dokuz   mil   uzakta   bulunan   Þerife varýncaya kadar namazý kýlmadý. (Ebû Bekir b. Ebî Þeybe). Bu, akþam namazýnýn vaktinin uzatýlabileceðine delildir.
261. Kayle binti Mahram e þöyle nakletmiþtir: Resûlullah (sallallahu aleyhi vesellem) bize sabah namazýný kýldýrdýðý vakit þafak (henüz) atmýþ olurdu. Gökte yýldýzlar hâlâ birbirine yakýn dururlardý. Gecenin karanlýðýndan Neredeyse birbirimizi tanýyamazdýk. Adamlar neredeyse birbirlerini tanýyamazlardý.   (Ebû Dâvud et-Tayâlisî) [219]
262. îbn Abbâs:  "Bir namaz vakti girmeden diðerinin vakti çýkmaz" demiþtir. (Müsedded) [220]
263. Amr b. Dînâr demiþtir ki: Biz Ýbnü'z-Zübeyr ile beraber (Mekke'de) sabah namazýný kýlar, sonra (Ciyad'a) varýp iþimizi görür, dönerdik. Ýbnü'z-Zübeyr de derdi ki: "Biz Hz. Ömer ile beraber (sabah) namazý(ný) alaca karanlýkta kýlardýk. Sonra ayrýldýðýmýzda hiçbirimiz (karanlýktan) arkadaþýný ya da baþkasýný tanýyamazdý." (Müsedded} [221]
264. Urve bildiriyor: el-Muðîre b. Þu'be, kendisine ikindi namazýnýn vaktini hatýrlatan Ensarlý [222] zata þöyle demiþtir: "Evet. Siz de þahit olun ki, bizler Resûlullah (saMahu aleyhi veselkm) ile beraber ikindi namazýný kýlarken güneþ hâlâ parlak ve berrak idi. Sonra Medine'den iki mil uzaktaki Amr b. Avf oðullarýna giderdik de Güneþ hâlâ batmamýþ olurdu. (el-Hâris)  [223]
265. Berâ der ki: Hz. Peygamber'e (s.a.v.) bir adam gelerek namaz vakitlerini sordu. Resûlullah da (namazlarý) erken ve geç vakitlerinde kýldý [224] Sonra: "Namaz vakti, bu iki vakit arasýdýr" buyurdu.  (Ebû Ya'lâ)
266. Abdullah   b.   Ömer'in  naklettiðine  göre  Resûlullah   (sallallahu aleyhi : "Gölge bir buçuk arþýn olunca, iki arþýn oluncaya kadar öðle namazýný kýlýnýz" buyurmuþtur. (Ebû Ya'lâ)
267. Ebû Miclez þöyle nakletmiþtir: Bir zât Resûlullah'a (sallallahu aleyhi vesellem) gelerek namaz vakitlerini sordu. Bunun üzerine Allah Resulü (sallallahu aleyhi vesellem) sabah namazýný alaca karanlýkta kýldý. Sonra ikindi namazýný gündüz kýldý. Ertesi gün sabah namazýnda (kendisi) beklendi. Öyle ki: Acaba O'nu engelleyen nedir?" dendi. Sonra gelip namazý kýldý. Sonra ikindi namazýnda beklendi (yani kýlýnma vakti geciktirildi). Öyle ki: "Acaba O'nu engelleyen nedir?" dendi. Sonra gelip namazý kýldý. Sonra: "Soruyu soran zat nerede?" diye sordu. "Benim, iþte buradayým" dedi. Ona: "Dün bize katýldý mý?" diye sordu. Adam: "Evet" dedi. "Bugün bize katýldýn mý?" diye sordu. Yine: "Evet" dedi. Bunun üzerine: "Bu vakitlerden hangisini istersen, a (senin için) vakittir. Ýki vakit arasý da vakittir" buyurdu. (el-Hâris} [225]
268. Ebû Bekir es-Sýddîk der ki: Resûlullah (sallallahu aleyhi vesellem), sabah namazýný etraf iyice aydinlanincaya kadar geciktirirdi. (el-Hâris)
269. Bilâl'ýn naklettiðine göre Hz. Peygamber (sallallahu aleyhi vesellem): "Sabah namazýný etraf aydýnlanýnca kýlýnýz. Zira bunun sevabý daha büyüktür" buyurmuþtur. (Ebû Ya'lâ) [226]



[207] Nemire, Kudeyd'de bir yerdir. Kudeyd de Mekke ile Medine arasýnda büyük bir köydür.   Hadis,   Abdürrezzak'ýn   Musannef'inin   benim   tahkik   ettiðim   nüshasýnda,  (talik yazarý) numaralamasma göre 2151 numarada yer almýþtýr.
[208] Beyhakî bunu Dahhâk b. Mahled tarikiyle Ýbn Ebî Zi'b'den nakletmiþtir. (I, 456). Beyhakî'nin Mâlik yoluyla (I, 370) naklettiði rivayet yanýnda Mücahid'den naklettiði rivayet (I, 376) ve bir de bu kitapta bu rivayeti takip eden Muhacir rivayeti, yukarýdaki rivayeti "kýlýver" þeklinde emir kipiyle nakletmemin doðru olduðunu göstermektedir.
[209] el-Hâris b. Ebî Usâme'nin Müsneâ'i ile Ýbn Ebî Þeybe'nin Musannef inde böyle geçmektedir. Asýllarda ise hata sonucu "Ebu'l-Muhâcir" denilmiþtir. Adý geçen Muhacir'i Ýbn Ebî Hatim (eserinde) zikretmiþtir. Sonra ayný eseri Þerhu Menni't-âsnr'da gürdüm. Onun senedinde de Muhacir vardý.
[210] Asýl nüshalar vo Bûsîrî'nin eserinde bu þekildedir. el-Hâris'in Müsned'inde ise ifadesi (Nasýl arzu edersen)" þeklinde yer almýþtýr. Bana göre de doðrusu böyledü'-Ama ifade  (Hangisini istersen)" þeklinde olmalýdýr içinde yatsýyý gecenin dilediðin vaktinde kýl" ifadesinin yer aldýðý Nâfi b. rivayeti de bizim tercihimizin doðru olduðunu göstermektedir. (Bkz. Ýbn Ebî 19). Sonra Þerhu Meâni'l-âsâr'da bu haberin aynýsýný buldum: "Gece yarýsýna §ýn vakitte kýl!" Böylece ortaya çýktý ki, asýl nüshalardaki ifade muharreftir.
[211] 'Sne    de §öyle geçmiþtir: "Aslý, vakitlerin açýklamasý hariç, Beþîr b. Ebî Mesûd'un yer almýþtýr." Ebû Davûd yine ayný zatýn rivayeti olarak 'm aÇlkiamasýnm da yer aldýðý bir metinle nakletmiþtir. Buradaki senet  bir þahittir. Onu burada bu faydasýný dikkate alarak naklettim.'Hz. Ebu Bekir b' Muhammed b. Amr b. Hazm, Ebû Mes'ud'dan hadis bu hadisi '   Ona ulaþan bir haberdir." Bûsîrî de demiþtir ki: "Ebû Mes'ud'un Müslim, Ebû Dâvûd, Nesâî ve Ýbn Mâce nakletmiþlerdir.
[212] Abdürrezzak'm MusanHe/inde 2026 numarada geçen hadisin ifadesi þöyledir: "Sonra sabah namazýný ortalýk iyice aydýnlandýktan sonra kýldýrdý. Sonra Nanaz vakti bu iki vakit nrasmdadtr> buyurdu." Bûsîrî de "Bunu Ýshak hasen bir senetle rivayet etmiþtir" demiþtir.
[213] Heysemî bunu zikretmemiþtir. BÛsîrî nakletmiþ ve hakkýnda yorum yapmamýþtýr. Senedinde yer alan Mûsâ b. Matîr ve babasý zayýftýrlar. Bundan da öte Musa metruktür.
[214] BÛsîrî'nin eserinde böyle geçmektedir. BÛsîrî rivayetin mürsel olduðunu ve senedinde Ýshak b. Sa'lebe'nin bulunduðunu belirtmiþtir.
[215] Taberânî  rivayet etmiþtir. Senedinde (ayný þekiide Ýbn Ebî Ömer'in senedindeki) Belhat b. Abbâd geçmektedir. Bu zatý Ukaylî zayýf görürken, Ýbn Hibbân güvenilir kabul etmiþtir. Bkz. Heysemî, I, 306.
[216] Taberânî     nakletmiþtir.   Bkz.   Zevâid,   I,   316.   Bûsîrî'nin bildirdiðine göre ayný ifadelerle hadisi Tayâlisî de rivayet etmiþtir.
[217] Þerhu Meâni'l-âsâr'da ise "Allah Resûlü'nün ashabýndan, Ensar'dan olan kavminden bir takým kimselerden þöyle dedikleri nakledilmiþtir..." þeklinde geçmiþtir. Bana göre doðrusu budur. Ayný hadisi Bezzâr da Âsim b. Ömer b, Katâde'den, o da babasýndan, o da dedesinden merfû olarak nakletmiþtir. Bkz. Bûsîrî.
[218] Taberânî,  rivayet etmiþtir. Bkz. Zevâid, 1, 311. Bûsîrî demiþtir ki: "Senedinde Muhammed b. Ebî Leylâ vardýr."
[219] Tahâvî hadisi (I, 105) Ya'kÛb b. Ýshâk el-Hadramî yoluyla Tayâlisî'nm hocasýndan iletmiþtir. Müstensihler tarafýndan tahrif edilmiþ metni, Tayâlisî ve Tahavý nýn rivayetlerinden tashih ettik.
[220] Ýbn EbÝ Þeybe, Kesîr'den, o da Ýbn Abbas'dan "Bir namaz (in vakti), müezzin diðer namaz için ezan okuyuncaya kadar kaçmaz" ifadeleriyle rivayet etmiþtir. (I, 332). Yine leVs an Tavus yoluyla Ýbn Abbas'dan "Ýki namaz arasý vakittir" dediði nakledilmiþtir.
[221] Ýbn Ebî Þeybe'nin naklettiðine göre Amr b. Dînâr, Ýbnü'z-Zübeyr ile birlikte namaz kýlýnýþ. Ýbnü'z-Zübeyr sabah namazýný alaca karanlýkta kýlarmýþ. Demiþ ki: "Namazdan ayrýldýðýnda (karanlýktan) bizden kimse birbirini tanýyamazdý." Fakat rivayetin senedi karýþtýrýlmýþtýr.
[222] Asýl nüshalarda bu þekildedir. Fakat el-Hâris'in Müsned'inden bunu söyleyenin Ensarlý zat olduðu anlaþýlmaktadýr. (II, 291, yazma).
[223] Ýbn Ebî Þeybe Musannef inde (I, 337) rivayet etmiþtir. Bu, Mücerrede'de geçen ve Busîrî'nin metnidir. Müsnede'nin metni ise þöyledir: "Allah Resulü ile (s.a.v.) birlikte ikindi namazýný kýldýðýmýzda güneþ hâlâ yüksekte olurdu. el-Hâris'in Müsned'indeki metin  de Mücerrede 'deki gibidir.  Müsnede'de  eksiklik  vardýr.  Bûsîrî-"Bunu el-Hârie, Davûd b. el-Muhabber'den nakletmiþtir" demiþtir.
[224] Zevâid'de ifade "Bilâl'e emretti, o da (ezaný) erken ve geç vaktinde okudu" þeklindeer almýþtýr.
[225] Müsnede'de bu þekilde geçmektedir. Bu hadis el-Hâris'in Miisned'inin elimdeki nüshasýnda geçmemektedir. Zira onda biraz eksiklik vardýr. Bûsîrî: "Bunu el-Hâris, içinde Seken b. Nâfi el-Bâbilî'nin yer aldýðý bir senetle rivayet etmiþtir" demiþtir.
[226] Bunu Bezzâr da nakletmiþtir.  Ýfadesi   yerine   þeklindedir. Bezzâr Eyyûb'un, yani Ýbn Seyyâr'ýn zayýf olduðunu söylemiþtir. Ben derim ki: Bu zatýn ismi Müsnede'de hata sonucu "Ýbn Sinan" þeklinde geçmiþtir. Hadisi Tahâvî de nakletmiþtir. (1,106).

Ynt: Namaz Vakitleri By: ceren Date: 08 Nisan 2018, 15:30:34
Esselamu aleykum. Rabbim bizleri hakkiyla ve vaktinde namazýný kýlan ve feyzine eriþen kullardan olalim inþallah. ..
Ynt: Namaz Vakitleri By: Sevgi. Date: 09 Nisan 2018, 00:43:33
Aleykümüsselam her namazý vaktinde kýlmak hoþ olur vakitlere dikkat edelim inþaAllah
Ynt: Namaz Vakitleri By: Bilal2009 Date: 14 Nisan 2018, 13:30:14
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri namazý dosdoðru kilanlardan eylesin Rabbim paylaþým için razý olsun

radyobeyan