Diyanet erkek personel bulmakta zorlanacak By: reyyan Date: 17 Ekim 2011, 01:03:36
Diyanet erkek personel bulmakta zorlanacak
Son birkaç yýldýr ilahiyat fakültelerindeki kýz öðrenci sayýsý erkek öðrenci sayýsýnýn bir hayli üzerine çýktý. Son birkaç yýldýr ilahiyat fakültelerindeki kýz öðrenci sayýsý erkek öðrenci sayýsýnýn bir hayli üzerine çýktý. Geçen yýl Marmara Üniversitesi Ýlahiyat Fakültesi'ne kayýt yaptýranlarýn yalnýzca yüzde 24'ü erkekti.
Hocalar, ilahiyat fakültelerini 'kýz fakültesi'ne dönüþtüren katsayý engeli aþýlmazsa, Diyanet'in erkek personel bulmakta zorlanacaðýný söylüyor. Nihayetinde geçen yýl ilahiyat fakültesi mezunlarý için açýlan bin kiþilik kadroya yüz elli kiþi baþvurmuþ.
***
Marmara Üniversitesi Ýlahiyat Fakültesi'nin bahçesinde dolaþýrken kendinizi bir kýz lisesinde zannedebilirsiniz. Karþýnýza çýkan erkeklerin yarýsý öðretim görevlisi, diðer yarýsý yani genç olanlar ise öðrenci. "Maç yapmak istediðinizde 11 kiþiyi bulabiliyor musunuz?" diye sorarak yanlarýna yaklaþýyoruz, hemen neyi kastettiðimizi anlýyorlar, "O kadar da deðil!" diyorlar.
Ýlahiyat fakültelerinde son birkaç yýldýr kýz öðrenci sayýsý erkek öðrenci sayýsýnýn bir hayli üzerinde. Mesela Marmara Üniversitesi Ýlahiyat Fakültesi'ne geçen yýl kayýt yaptýranlarýn yüzde 76'sý kýz, yüzde 24'ü erkek. Birçok derste 30-40 kýz, 1 ya da 2 erkek öðrenci oluyor. Ýlahiyat fakültelerini "kýz fakültesi" haline getiren; katsayý engeli.
Marmara Üniversitesi Ýlahiyat Fakültesi Dekaný Prof. Dr. Raþit Küçük, "28 Þubat sürecinde meslek liselerinin önü kapatýlýnca aileler kýz çocuklarýný imam hatibe vermeye devam ederken, erkek çocuklarýný kolejlere gönderdi. Ýmam hatiplerde kýz öðrenci sayýsý artarken erkek sayýsý azaldý. Dolayýsýyla bu oran ilahiyat fakültelerine de yansýdý." diyor. Dekan Yardýmcýsý Prof. Dr. Ýlyas Çelebi ise farklý bir sebebe dikkat çekiyor: "Üniversite sýnavýnda baþka alanlardan da ilahiyatý kazanmak zorlaþtý. Bunun üzerine demografik yapý erkeklerin aleyhine deðiþti."
"Kýzlarýn aþýrý özgüveni erkeklerin içine kapanmasýna sebep oluyor"
Hocalar kýz öðrencileri yere göðe sýðdýramýyor. Derslere gösterdikleri ilgiden çok memnunlar. Daha çok soru soruyor, derse daha çok ilgi gösteriyorlar, ödevlerini titizlikle yapýyorlar. 35 yýllýk öðretim üyesi Prof. Dr. Muhsin Demirci, "Hatýrlamýyorum ki bir erkek öðrenci dersten çýkýnca koridorda beni durdurup soru sorsun ya da odamýza gelip dersteki konu hakkýnda konuþsun. Ama kýz öðrenciler ders çýkýþýnda mutlaka soru sorar." diyor. Fakültenin az sayýdaki erkek öðrencilerinden biri olan Hüseyin Örs'ün hocalarýn bu eleþtirisine dair ilginç bir tespiti var: "Ýlahiyat fakültesine erkek öðrencilerin birçoðu Anadolu'dan geliyor. Kýz öðrencilerin çoðu ya Ýstanbul'dan ya da baþka büyük þehirlerden. Özgüvenleri daha fazla. Öðretmenlerle daha iyi iletiþim kuruyorlar. Erkekler ise utanýyor, hem taþradan gelmiþ olmanýn hem de azýnlýk olmanýn verdiði bir çekingenlikleri var."
Din psikolojisi hocasý Prof. Dr. Veysel Uysal, kýz öðrencilerin erkeklere göre daha azimli olduðunu söylüyor. Hoca, çok yüksek puanlar almalarýna raðmen ilahiyat fakültesinden baþka yeri tercih edememeleri ve katsayý, baþörtüsü gibi birçok engelleri sebebiyle kýzlarýn derslerine hýrsla asýldýklarýný düþünüyor.
***
Hocalar bazen bizi unutup sýnýfa 'kýzlar' diye sesleniyor
Hasan Hüseyin Deðerli (2. sýnýf öðrencisi): "Geçen dönem aldýðým derslerden birinin hem öðleden önce hem de sonra iki þubesi vardý. Ben öðleden önceki dersi seçtim. Sýnýfta erkek öðrenci bir tek ben varým. Nereye oturacaðýmý þaþýrdým. Yoklama yaparken hoca da fark etti, öðleden sonraki derste daha çok erkek öðrenci varmýþ. Ben de o derse geçince 6 erkek öðrenci olduk. Azýnlýkta olduðumuz için çoðu derste konuþmaya çekiniyoruz. Hep kýzlar soruyor, konuþuyor. Hocalar da erkekler dersle ilgilenmiyor sanýyor ama çekiniyoruz. Bir de hocalar ayýrýmcýlýk yapýyor. Pozitif ayrým yapacaðýz diye bize mahalle baskýsý uyguluyor. Yüksek lisans baþvurularýnda kýzlara öncelik tanýyorlar."
"Kýz öðrencilerimden çok memnunum"
Prof. Dr. Raþit Küçük (Marmara Üniversitesi Ýlahiyat Fakültesi Dekaný): "Geçen yýla kadar diðer ilahiyat fakültelerinde de baþörtüsü sorunu vardý. Bizde yoktu. Benim dekanlýðým süresince bu problem olmadý. Kýz öðrencilerin bizim fakülteyi tercih etmesinin bir sebebi de bu. Kýz öðrenci sayýsýnýn artmýþ olmasý ileride Diyanet kadrolarýnda erkek personel sýkýntýsýna sebep olabilir. Geçen yýl ilahiyat fakültesi mezunlarý için bin kiþilik bir kadro açtýlar, 150 kiþi baþvurdu. Buna hem erkek öðrenci sayýsýnýn az olmasý hem de olanlarýn Milli Eðitim'i tercih etmesi sebep oldu. Derslerde, koridorlarda bahçede kýzlarýn daha fazla olmasý 'kýz fakültesi gibi' yorumlarýna sebep oluyor ama dekan olarak ben çok memnunum. Daha rahatým. Hiç olay olmuyor. Bu yalnýzca bizim fakülteye has bir durum deðil. Sakarya'da, 39 kiþilik sýnýfta bir erkek, Bursa'da toplam 20 erkek öðrenci var."
"70 kiþilik sýnýfta 6 erkek öðrenci var"
Prof. Dr. Muhsin Demirci (Marmara Üniversitesi Ýlahiyat Fakültesi Öðretim Üyesi): "1980'lerde ilahiyat fakültelerine kýz öðrenci kaydýnda kota vardý. Oran yüzde 4'lerden yüzde 8'lara çýkartýldý ve sonra kaldýrýldý. O zamandan beri kýz öðrenci sayýsý her yýl arttý. Son birkaç yýlda oran yüzde 90'lara vardý. Bu yýl iki þubeye derse giriyorum. Birinde 65 öðrenci var, 4'ü erkek, diðerinde 70 öðrenci var 6'sý erkek. Oraný siz hesap edin. Þu bir gerçek: Kýz öðrencilerle daha rahat ders yapýyoruz. Derse ilgililer ve ödevleri eksiksiz yapýyorlar. Ýmtihanlarda da daha baþarýlýlar. Ama bu durum ileride bazý sorunlara yol açabilir. Diyanet erkek personel ihtiyacýný karþýlamada zorluk çekebilir. Çünkü bu dengesizlik, Yüksek lisans ve doktorada da kendini göstermeye baþladý. Yüksek lisansta tefsir dalýnda çalýþan kýz öðrenci sayýsý genellikle az olur ama bu seneki öðrencilerimizin 6'sý kýz, 4'ü erkek.
"Kýzlarýn önlerinde birçok engel var"
Prof. Dr. Veysel Uysal (Marmara Üniversitesi Ýlahiyat Fakültesi Öðretim Üyesi): "Üniversitede ders vermeye baþladýðým yýllarda (1989) sýnýflarda iki-üç kýz vardý. Þimdi sýnýflarýn yüzde 70'i kýz. Bu, sevindirici ve iyi bir geliþme. Ama ayný zamanda riskli bir durum. Sosyal hayatý nasýl etkileyeceði önemli? Çünkü bu öðrenciler ilahiyat fakültesini bitirdikten sonra ya öðretmen ya da akademisyen olabiliyorlar. Ya da evlenip evinin hanýmý oluyorlar. Önleri kapalý. Ýlahiyat fakültesini bitiren baþka bir disiplinde yüksek lisans ve doktora yapamýyor. Mesela 'din psikolojisi çalýþmak istiyorum' diyen bir öðrenci ilahiyat fakültesi mezunuysa psikoloji bölümüne kabul edilmiyor. Kýzlarýmýzýn okumasý çok önemli ama önlerinde böyle engeller de var."
Zaman