Etnik Durum By: seymanur K Date: 15 Ekim 2011, 11:08:07
Etnik Durum :
Araplar; Tevrat'a dayanan rivayetlere göre ikinci Âdem dîye anýlan Hz. Nuh'un oðlu Sam soyundan geldikleri ileri sürülen ve genel olarak dillerinin temel bakýmýndan bir olmasý veya birbirine benzemesi dolayýsýyla Sâmî Uluslar adý verilen, iç ve Güney Arabistan'dan yaptýklarý göçlerle Mezopotamya, Suriye ve Filistin'i Sâmî bir ülke haline getiren ve Arap, Yahudi (Ýbrânî, Ýsrâilî), Âramî, Süryânî, Habeþî ve Finike'lilerin dahil bulunduðu topluluklarýn baþ tipini teþkil ederler. [10]
Arap -kabilelerinin soy ve menþe'leri üzerinde yazýlan “ensâb” kitaplarýna göre en eski Arap uluslarý, zamanla ortadan kalkmýþ olan Âd, Semûd ve Ýmlîk (Ç. Amâlika) kavimleridir, ki bunlara, helak olmuþ arablar anlamýna “el-Arabu'1-Bâide” ve asýl arablar anlamýna “el-Arab'ul-Âribe” veya “el-Arabu'l-Arbâ” denilir. Hz. Nuh'un torunlarýndan Kahtan (veya Yaktan)'dan türemiþ olanlarýn el-Arabu'1-Âribe'lerle karýþmasýndan meydana gelmiþ olan arablara “el-Arabu'l-Mütearribe”, bunlardan Hz. Ýsmail soyundan gelenlerle karýþanlara da “el-Arabu'1-Müsta'ribe” denilir. Diðer yönden Arablar ikiye ayrýlýrlar:
1) Güney Arablarý, bunlara Yemenliler veya Kahtanlýlar denilir;
2) Kuzey Arablarý, bunlara da Hz. Ýsmail'in torunlarýndan bazýlarýna nisbetle Adnanlýlar, Maadllýar veya Nizarhlar adý verilir. [11]
Kahtanlýlar “Kehlan” ve “Himyer”, Adnanlýlar da “Rebi'a” ve “Mudar” olmak üzere ikiye ve bunlardan herbiri bir çok kollara ayrýlýrlar. Fakat Arablarýn soylarý hakkýndaki “ensâb” kitaplarýnýn verdiði bilgilerin kesinliði þüphelidir. Diðer taraftan kuzey ve güney Arablarý arasýnda elbette kuraklýk ve sair sebeblerle yapýlan karþýlýklý göçler sonucunda karýþmalar olmuþtur. Genel olarak güneyliler medenî, kuzeyliler de bedevî idiler. [12]
Ýslamiyetin doðuþu sýrasýnda Suriye ve Irak bölgelerinde bulunan ehâlinin büyük kýsmý; kuzey ve doðuda Süryânîler; güneyde Yahudiler, Âramîler'le Nabathlar'ýn kalýntýlarý, Arab olan Gassanîler'le Münzirîler ve diðer Arab kabilelerinden meydana geliyordu. Sahillerde Romalýlar'dan kalma bir takým halk ile daha kuzeyde Ýranlýlar'dan türeme halklar biribirine karýþmýþ vaziyetle idi. Aralarýndaki bað, dil ve soydan ziyade dînî rabýta idi. [13][10] Neþet Çaðatay, islamdan. Önce Arab Tarihi ve öahiliye Çaðý, 2. basa, A.Ü.ÝF. Yayýnlarýndan, Ankara, 1963 a 2,9
[11] A. Emin, a.g.6.,, s. 5,6; N. Çaðatay, a.g.e., s. 10; C. Zeydan, Medeniyet-i Ýslaralye Tarihi, Çev. Zeki Maðamiz, Ýstanbul(1328, c. I, s. 9.
[12] A. Emin,, a.g.e., s. 5,7,8.
[13] C. Zeydan, a.ge., c, V, s. 15,16.
Dr. Abdulkadir Þener, Ýslam Hukukunun Kaynaklarýndan Kýyas, Istýhsan Ve Istýslah, Diyanet Ýsleri Baþkanliði Yayýnlarý:7.