Sufilerin Hadis Anlayýþý
Pages: 1
Allah Cahif Vefi Edinmez Hadisi By: saniyenur Date: 14 Ekim 2011, 21:44:14
9. Allah Cahif Vefi Edinmez Hadisi


Kitabü'n-Netice adlý eserinde Bursevî, bu hadisle ilgili olarak þunlarý söylemektedir:

"Eserde gelir ki, "Me'ttehaza'ttahu min veliyyin cahil ve lev ittehazehu leattemeh: Allah, cahil veli edinmez. Þayet edinecek olsa ona ilim öðretir." Yani bu hadisin mânasý sahihtir, velâkin bihasebi'n-nazm bazý huffaz onu sabit deðildir demiþlerdir. Velâkin maksûd olan sýhhat-i mânadýr. Ve ta'lim-i ilâhînin bir sureti "Emseytü Kürdiyyen ve asbahtu Arabiyyen: Kürt ola­rak akþamladým, Arap olarak sabahladým" makalesinden müstefâddýr.[1446]

Bursevî'nin iþaret ettiði gibi hadis, muhaddislere göre merfû hadis de­ðildir. Ýbn Hacer Askaiânî (Ö.852/1448), öðrencisi Sehavî (Ö.902/1496), hadisin "sabit olmadýðýný [1447] söylemiþler, Aliyyü'1-Karî (ö.1014/1605} ve Aclûnî (ö.1162/1749) de eserlerinde ayný bilgileri nakletmiþlerdir.[1448] Bununla birlikte Ýbn Hacer Askaiânî, "Fakat mânasý sahihtir. Eðer Allah Teâlâ bir cahili dost e-dinmek isterse ona öðretir, sonra onu veli edinir [1449] demiþ, Ýbn Hacer el-Heytemî (Ö.974/1566) de, el-Fetâva'1-hadîsiyye adlý eserinde þunlarý söylemiþtir:

"Allah Teâlâ baþkalarýna ihsan etmediði dini bilgileri, rýzasýný kazandýra­cak ihlasiý amelleri takva sahibi bu kullarýna, ilham yoluyla öðretir. Artýk ki­min velayeti sabit olursa ona, ilim ve irfan verilmiþtir demektir. Böylece Allah Teâlâ, cahil veli edinmemiþ olur. Eðer Allah'ýn cahil bir veli edineceði düþü­nülecek olsa bile yine Allah Teâlâ, diðer velilerine ikram ettiði bilgileri ona da ikram eder. [1450]

Heytemî (ö.974/1566)'nin bu yorumuna Bursevî bazý örnekler vermek suretiyle velilerin durumunu açýklama yoluna gitmiþ, daha önce keþif konu­sunda bir nebze üzerinde durulan Maðrib'li bir zatýn ümmî olmasýna raðmen bütün iþlerinin dine uygun olduðunu- söyledikten sonra, sözlerine þöyle de­vam etmiþtir:

"Ýþte bunlar erbâb-ý tevfikten baþka bir taifedir ki ekser-i zühhatta bu tevfik yoktur. Uîûm-i tefsiriyye ve emsali dahi böyledir. Yani bazý ehl-i keþf vardýr ki, ilm-i tefsirden bî-haber iken bazý ayat arz olundukta bir veçhile tef­sir eder ki, ehl-i tefsirin tefasirine muvafýk gelir. Velâkin bu mertebe nevâdirden olmakla mu'teddün bih olmayýp herkes tahsil-i ilm-i hal ile me­mur olmuþtur. [1451]

"Allah, cahil veli edinmez. Edinirse ona ilim öðretir" þeklinde rivayet olunan bu ibare, Bursevî'nin eserlerinde hadis suretinde zikredilmek­tedir.[1452] Bursevî, söz konusu hadisin lafýz açýsýndan sabit olmadýðýný kabul etmekle birlikte, daha önce de geçtiði gibi hadisin veya hadis diye nakledilen ifadelerin mânalarýnýn doðru olmasýný yeterli görmek suretiyle kullanýlmasýn­da bir sakýnca görmemektedir. Onun lafzý sabit olmayan bir çok hadiste Ýzle­diði mânasý sahih formülü burada da kendini göstermektedir.

Bursevî'nin hadis tespitinde rüyalardan yararlandýðý, rüya yoluyla riva­yet edilen hadislere hadis gözüyle baktýðý meselesine araþtýrmanýn rüya bah­sinde temas edilmiþti. Þimdi zikredeceðimiz hadis o hadislerden biridir.


[1446] Kitabü'n-Netice, s. 402.

[1447] Sehavî, s. 363; Karî, s. 156; Adûnî, II, 235.

[1448] Karî, s. 156; AcîÛnî, II, 235.

[1449] Sehavî, s. 363; Karî, s. 156; Aclûnî, II, 235.

[1450] Aclûnî, II, 235.

[1451] Kitabü'n-Netice, I, 402.

[1452] Ruh, IV, 25; Rûhul-Mesnem, I, 487.


radyobeyan