Hayvan Kesimi ve Eti Yenen Hayvanlar By: saniyenur Date: 08 Ekim 2011, 14:38:24
34-) Avlanma - Hayvan Kesimi ve Eti Yenen Hayvanlar
(Kitâbu’s-Sayd ve'z-Zebâih)
1306-) Adiy b, Hatim (r.a.); "Rasûlüüah (s.a.v.)'e: "Biz, avýn peþine eðitilmiþ köpekler salmaktayýz?" dedim: "Onl2rýn tuttuklarýnýn tamamý sanadýr" buyurdu: "Eðer öldürürlerse?" dedim: "Öldürür-lerse de" buyurdu: "Biz, mi'rad da atýyoruz" dedim: "Deldiðýavý ye, enlitarafýyla vurulaný yeme"'buyurdu" demiþtir.
(Mi'rad, hakkýnda deðiþik tarifler yapýlmýþ hadisten de anlaþýlacaðý gibi ucu sivri demirli, geri kalan kýsmý kalýn sopa þeklinde oktur.) [1337]
1307-) Adiy b. Hatim (r.a.): "Rasûlüüah (s.a.v.)'e soru sordum ve: "Biz, þu köpeklerle avlanan bir toplumuz?" dedim: "Eðer eðitilmiþ köpeklerini saldýn ve besmele çektiysen avý öldürmüþ olsalar bile yiyebilirsin, onlarýn yakaladýklarýnýn lamamý sanadýr. Ancak köpek avý yerse (onu yeme) çünkü avý kendisi için yakaladýðýndan endiþe ederim. Eðer ava saldýðýn köpekler (avýn baþýnda) baþka köpeklerle kanþmýþ ise onu da yeme"buyurdu" demiþtir. [1338]
1308-) Adiyy b. Hatim (r.a.}: "Hz. Peygamber (s.a.v.)'e mi'rad ife avlanmayý sordum: "Demir ucu vurduysa yersin, ama geniþ taran vurduysa ve öldürdüyse yeme. Çünkü bu, (Mâide: 3 ayetinde bildirilen taþ, sopa vs. ile) vurulup öldürülmüþ hayvandýr (haramdýr.) "buyurdu: "Ey Allah'ýn Rasûlü, köpeðimi besmele çekerek salýyorum ama avýn baþýnda -üzerine besmeie çekmediðim- baþka bir köpek buluyorum ve avý hangisinin tuttuðunu da bilemiyorum?" dedim: "Yeme, çünkü sen kendi köpeðinin üzerine besmele çektin diðerinin üzerine çekmedin"buyurdu. [1339]
1309-) Adiyy b. Hatim (r.a.): "Hz. Peygamber (s.a.v.)'e mi'rad Ýle avlanmayý sordum: "Demir ucu vurduysa yersin ama geniþ tarafý deðen Ýse (Mâlde: 3 ayetinde bildirilen taþ, sopa vs. ile) vurulup öldürülmüþ
hayvandýr (haramdýr.)" buyurdu. Av köpeði ile avlanmayý sordum: "Seç için yakaladýðým yersin, çünkü köpeðin yakalamasý, kesilmesi hükmündedir. Bu arada senin köpeðinin veya köpeklerinin yanýnda baþka bir köpek bulunursa sen de kendi köpeðinle beraber onun da yakaladýðýndan endiþe edersen, avda ölmüþ ise bunu yemezsin. Çünkü sen Besmeleyi kendi köpeðini salarken çektin, baþkasýna çekmedin, "buyurdu." demiþtir. [1340]
1310-) Adiyy b. Hatim (r.a.)'dan. Hz. Peygamber (s.a.v,): "Köpeðini Besmele çekip saldýðýnda avý yakalayýp öldürürse bunu yersin. Ama köpek avý yerse sen onu yeme çünkü bunu kendisine tutmuþ olun Eðer üzerine Besmele çekilmemiþ bazý köpekler senin köpeðine karýþýr, onlar da avý yakalayýp öldürürlerse bu avý yeme, çünkü sen hangisinin öldürdüðünü tam olarak kestireme-mektesin. Yine sert ava atýþ yapýp da bunu bir veya iki gün sonra bulursan ve avýn üzerinde senin okundan baþka bir iz yok ise bunuda yeisin. Eðer av suya düþerse bunu yeme. "buyurmuþtur. (Çünkü Mâide: 3. ayette boðulmuþ hayvanýn murdar olduðu belirtilir.) [1341]
1311-) Ebû Salebe el-Huþenî (r.a.): "Ey Allah'ýn Peygamberi, biz Kitab Ehli bir diyarda (Þam'da) bulunuyoruz, onlann kaplanndan yemek yiyebilir miyiz? Yine avý bol bir yerde bulunuyorum, eðitilmiþ köpeðimle de eðitilmemiþ köpeðimle de yayýmla da avlanýyorum, bu benim için uygun mudur?" dedim. O da: "Kitap Ehli Ýçin söylediðinin cevabý þudur. Eðer bu kaplardan baþkasýný bulursanýz onlann kaplanndan yemeyiniz. Eðer bulamazsanýz onlarý yýkayýp içinde yiyiniz. Av konusu ise Besmele çekip yayýnla avladýðým yersin, Besmele çekip eðitilmiþ köpeðinle avladýðýný da yersin, eðitilmemiþ köpeðinle avladýðýna yetiþip ke-sebilimsrt onu da yetsin, "buyurdu" demiþtir. [1342]
1312-) Ebû Sa'iebe (r.a.)'dan. Hz. Peygamber (s.a.v.)'in yýrtýcý hayvanlardan azý diþli oianlanný (aa diþleriyle aviananian) yemeyi yasakladýðý rivayet edilmiþtir.
(Yerde yürüyen hayvanlardan azý diþleriyle avýný yakalayýp parçalayan kurt, köpek, kedi, aslan, kaplan, sýrtlan vs. hayvanlann eti yasaklandýðý gibi uçan kuþlardan pençeleriyle avlananlar da yasaklanmýþtýr.) [1343]
1313-) Câbir b. Abdullah (r.a.) anlatýr: "Rasûiüllah (s.a.v.) sahii yönünde bir birlik gönderdi ve baþlarýna Ebû Ubeyde b. Cerrah (r. a)'ý komutan atadý, birlik üç yüz kiþi idi. Yola çýktýk, yolun bir bölümünde erzak tükendi. Bunun üzerine Ebû Ubeyde emir verdi ordunun erzaký toplandý bu da bir yiyecek torbasý kadar oldu, sonunda komutan her gün azar azar bize yiyecek daðýtýyordu ki bu da tükendi ve hissemize birer hurma düþer oldu. (Ravi): "Bir tek hurma sizin neyinize yetecek ki?" dedim: "Erzak tamamen tükendiðinde bunu da arar olduk" dedi, sonra sahile vardýk bir de baktýk ki dað gibi bir balýk ile karþýlaþtýk. Bu balýðý on sekiz gece ordunun hepsi yedi. Sonra Ebû Ubeyde balýðýn kaburga kemiklerinden iki kemiðin dikilmesini emretti sonra da bir süvariye emretti bineðine binip kemiðe deðmeden altýndan geçti" dedi. [1344]
1314-) Afi b. Ebû Talib (r.a.)'dan. Rasûiüllah (s.a.v.), kadýnlarla muta nikahý ile evlenmeyle evcil eþek etini yemeyi Hayber savaþý zamanýnda yasaklamýþtýr. [1345]
1315-) Ebû Sa'iebe (r.a.): "Rasûiüllah (s.a.v.), evcil eþek etini yemeyi yasakladý." demiþtir. [1346]
1316-) Ýbni Ömer (r.a.): "Hz. Peygamber (s.a.v.), evcil eþek etini yemeyi yasakladý" demiþtir. [1347]
1317-) Abdullah b. Ebû Evfa (r.a.)'dan. Þöyle demiþtir: "Hayber savaþý gecelerinde açlýða tutulduk, Hayber savaþý olduðunda evdi eþekler bulduk ve hemen kestik. Tencereler kaynadýðýnda Rasûiüllah (s.a.v.)'in habercisi: 'Tencereleri dökün ve eþek etlerinden bir þey yemeyiniz" diye seslendi. Bunun üzerin oradakilerin bir kýsmý: "Rasûiüllah (s.a.v.) bunu, ganimetteki beþte birlik hisse aynlmadýðýndan dolayý yasaklamýþtýr" dedi, diðer bir kýsmý da: "Hayýr kesin þekilde yasakladý" dedi"[1348]
1318-) Berâ (r.a.): "Hayber savaþýnda bir takým eþekler ele geçindik, Rasûiüllah (s.a.v.)'in habercisi: 'Tencereleri dökünüz" diye seslendi." demiþtir. [1349]
1319-) Ýbni Abbas (r.a.): "Rasûiüllah (s.a.v.)'în eþek etini, eþeðin taþýmacýlýkta kullanýlmasýndan dolayý taþýma vasýtalarýnýn elden gideceðini istemediðinden mi yasakladý yoksa evcil eþek etlerini Hayber savaþýnda haram kýlmasýndan dolayý mý yasakladý bilemiyorum" demiþtir. [1350]
1320-) Seleme b. Ekvâ (r.a.)'dan. Þöyle demiþtir: "Rasûiüllah (s.a.v.) ile birlikte Hayber seferine çýktýk, daha sonra Allah, oranýn fethini bize nasibeyledi. Hayber'in fethedildiði günün akþamý olunca ordu-dakiler pek çok ateþ yaktýlar. Bunu görün Rasûlüllah (s.a.v.): "Bu a-teþler de neyin nesi, niye yakýyorsunuz?" buyurdu: "Et piþirmek için" dediler: "Hangi et?" buyurdu: "Evcil eþek eti" dediler. Rasûlüllah (s.a.v.): "Tencereleri dökünüz ve kýrýnýz" buyurdu. Birisi: "Ey Allah'ýn Rasûlü, içlerindekini döküp yýkasak olmaz mý?" dedi: "Öyle de yapabilirsiniz" buy u rdu"[1351]
1321-) Cabir b. Abdullah (r.a.)'dan. Rasûlüllah (s.a.v.), Hayber savaþýnda evcil eþek etlerini yasaklamýþ, at etlerine müsaade etmiþtir. [1352]
1322-) Esma bintü Ebî Bekir (r.a.): "Rasûlüllah (s.a.v.) döneminde
Medine'de bulunduðumuz sýrada at keser ve bunu yerdik." demiþtir.
(Aslýnda at eü yemek haram deðildir. Ancak Ýmam Mâlik, Ýmam Azam Ebû Hanife ve Evzaî mekruh olduðu görüþündedirler. Delilleri ise Ebû Davud'un rivayet ettiði at etinin yasaklandýðýný bildiren hadistir. (Erime: 26) Ancak bu hadisin sýhhat bakýmýndan kuvvetli olmamasý, sýhhati kuvvetli olan hadislerce at etinin helâl olduðunun bildirilmesi, Ebû Dâvûd hadisi üe amel edilmesine engel teþkil etmiþtir. Bu nedenle at etinin kesin haram olmasý þüphe götüreceðinden yukandaki âlimler at etine haram diyemeyip mekruh demiþlerdir. Bu âlimlerin öne sürdükleri bir diðer dayanak da Nahl: 5. ayette hayvanlarýn insanlar için yaratýldýðý, bunlardan yararlanýldýðý, bir kýsmýnýn da yenildiði belirtildikten sonra «...At, katýr ve eþekleri binmeniz ve süslenmeniz için yarattý...» buyrulmuþ olmasýdýr. Burada at, katýr ve eþeklerin zikri geçerken yenilecek þeylerin zikrinden sonra bunlann yenilmelerine iþaret edilmemiþ yük taþýmacýlýðýnda ve süslenmede kullanýldýðý bildirilmiþtir. Diðer taraftan Ýmam Muhammed, Ýmam Ebû Yusuf, Ýmam Safi, Abdullah Ýbni Mübarek, incelediðimiz hadis ve benzerierine dayanarak at etinin yenilebileceðini ve helâl olduðunu belirtirler. Aynî, umdetüi-Kân, xvu. 248) [1353]
1323-) Ýbni Ömer (r.a.): "Bir kimse, Rasûlüllah (s.a.v.)'e keter yemeyi sordu. O da: "Ben onu ne yerim ne de yasaklarým buyurdu" demiþtir. [1354]
1324-) Ýbni Ömer (r.a.)'dan. Hz. Peygamber (s.a.v.), içlerinde Sa'd'ýn da olduðu ashabýyla birlikte iken keler eti getirildi. Hz. Peygamber (s.a.v.)'Ýn hantmlanndan birisi: "Bu, keler etidir" diye seslendi. Rasûlüllah (s.a.v.) de: "Siz yiyiniz, biline ki bu, helaldir ama benim yiyeceðim deðildir, "buyurdu[1355]
1325-) Ebû Umâme Sehl b. Huneyf (r.a.)'dan. Kendisine Abduüah b. Abbâs (r.a.) bildirmiþ, ona da kendisine, Seyfullâh (Allah'ýn kýlýcý) denilen Halid b. Velid (r.a.) bildirmiþtir. Halid b. Velid (r.a.), Rasûlüllah (s.a.v.) ile birlikte Hz. Peygamber (s.a.v.)'in hanýmý Meymûne (r.a.)'ýn yanýna girmiþ. -Meymûne (r.a.), hem Halid b. Veiid (r.a.)'ýn hem de Abdullah b. Abbâs (r.a.)'ýn teyzesidir.- Halid b. Veiid (r.a.), onun yanýnda kýzartýlmýþ keler görmüþ. -Bu keieri, Meymûne (r.a.)'m kýz kardeþi Hufeyde b. Haris Necd'den getirmiþti- Meymûne (r.a.), bu keleri Rasûlüllah (s.a.v.)'e ikram etti. Rasûlüllah (s.a.v.)'e yemek sunulduðunda, yemeðin isminin söylendiði ve anlatýldýðý çok azdýr. Bu nedenle yemeðin ne olduðunu sormadan kýzartýlmýþ keler yemeðine elini uzattý. Orada bulunan kadýnlardan birisi: "Rasûlüllah (s.a.v.)'e Ýkram ettiðinizin ne oiduðunu bildiriniz" dedi. Onalar da: "Ey Allah'ýn Rasûiü, bu keier yemeðidir" dediler. Rasülüllah (s.a.v.) de hemen elini çekti. Bunun Çizerine Halid: "Ey Allah'ýn Rasûlü, keler haram mýdýr?" demiþ, Rasûlüllah (s.a.v.) de: "Haysr, haram deðil ama keler, benim kavmimin topraklarýnda bulunmuyordu bu sebeple ondan tiksiniyorum." buyurmuþtur. Halid (r.a.): "Ben de, keler yemeðini önüme çekip yedim. Rasûlüllah (s.a.v.), benim yediðimi seyrediyor ama beni engellemiyordu" demiþtir. [1356]
1326-) Ýbni Abbâs (r.a.): "Ümmü Hufeyd -Ýbni Abbâs'ýn teyzesidir-Hz. Peygamber (s.a.v.)'e bir miktar çökelek, tereyaðý ve birkaç keler hediye etti, Hz, Peygamber (s.a.v.) çökelek ve yaðdan yedi, hoþlanmadýðýndan dolayý keleri býraktý" demiþtir. Yine Ýbni Abbâs (r.a.); "Rasûlüllah (s.a.v.)'in sofrasýnda keler yenilmiþtir, eðer bu haram olsa idi, Rasûlüllah (s.a.v.)'in sofrasýnda yenilmezdi." demiþtir. [1357]
1327-) îbni Ebî Evfâ (r.a.): "Hz. Peygamber (s.a.v.) ile birlikte altý veya yedi gazvede bulundum. Kendisiyle birlikte çekirge yerdik." demiþtir. [1358]
1328-) Enes (r.a.)'dan: "(Mekke yakýnlarýndaki) Merru'z-Zahrân'da bir tavþaný ürkütüp elden kaçýrdýk, topluluk peþinden koþtuysa da yorulup yakalayamadý, ama ben onu yakalayýp tuttum ve Ebû Talha'ya getirdim, o da bunu kesti, uyluðunu veya uyluðunun üst kýsmýndan bir parçayý Rasûlüllah (s.a.v.)'e gönderdi, o da bu hediyeyi kabul etti." diðer bir rivayette ise: "Ondan yedi" þeklindedir. [1359]
1329-) Abdullah b. Muðaffel (r.a.) bir kimseyi küçük sapantaþý a-tarken görmüþ ve ona: "Böyle taþ atma! Çünkü Rasûlüllah (s.a.v.) böyle taþ atmayý yasakladý veya sapantaþý atmaktan hoþlanmazdý. Çünkü bu þekilde taþ atmak ne bir av avlar, ne de düþmana zarar verir. Ama bu taþ ya bir diþ kýrar ya da bir göz çýkanr" dedi. Bundan sonra yine bu kiþiyi küçük taþ atarken gördü, ona: "Ben sana Rasûlüllah (s.a.v.)'den kendisinin bu þekilde taþ atmayý yasakiadîðsni ya da taþ atmaktan hoþlanmadýðýný bildiriyorum, ama sen hâiâ taþ atýyorsun. Artýk seninle þu
kadar þu kadar süre konuþmam." demiþtir.
(Sapantaþý i!e vurulmuþ bir av, kesilmedikçe vurulup öldürülen (Mâýde: 3 ayetinde yasaklanan) av hükmüne girer. Vurulan hayvanýn eti yenmediðinden dolayý boþa gider. Bu þekildeki atýþ düþmaný da öldürmez, ama baþkalanna deðip göz çýkanr veya benzeri zararlar verir. Bu nedenle bu atýþýn bir faydasý olmadýðý halde zarar vermesi muhtemeldir.) [1360]
1330-) Enes b. Maiik (r.a.)'ýn torunu Hiþam, þöyle demiþtir: "Dedem, Enes b. Malik ile birlikte Hakem b. Eyyub'un evine girdim. Bir de ne görelim, bir kýsým kimseler bir tavuðu hedef dikip atýþ yapýyorlar.
Hemen Enes b. Malik; "RasûlüÜah (s.a.v.), hayvanlarý baðlayýp hedef dikmeyi yasaklamýþtýr" dedi"[1361]
1331-) Saîd b. Cübeyr (r.h.): "(Bir topluluk içerisinde) Abdullah b, Ömer'in yanýnda bulunuyordum. Topluiuk, bir tavuðu hedef dikip atýþ yapan bir kýsým gençlere veya bir kýsým kalabalýða uðradý. Abdullah b. Ömer'i gördüklerinde daðýlýp kaçtýlar. Abdullah b. Ömer: "Bunu kim yaptý? Þüphesiz Hz. Peygamber (s.a.v.) bunu yapan kimseye lanet etmiþtir." dedi. [1362][1337] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 408.
[1338] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 408.
[1339] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 408.
[1340] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 408-409.
[1341] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 409.
[1342] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 409.
[1343] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 409-410.
[1344] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 410.
[1345] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 410.
[1346] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 410.
[1347] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 410.
[1348] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 410.
[1349] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 411.
[1350] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 411.
[1351] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 411.
[1352] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 411.
[1353] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 411-412.
[1354] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 412.
[1355] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 412.
[1356] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 412.
[1357] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 413.
[1358] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 413.
[1359] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 413.
[1360] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 413.
[1361] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 413-414
[1362] Muhammed Fuâd Abdülbâki, (Tahhik, Abdullah Feyzi Kocaer), Müttefekul Aleyh Hadisler, Hüner Yayýnlarý: 414.
Ynt: Hayvan Kesimi ve Eti Yenen Hayvanlar By: Bilal2009 Date: 25 Ocak 2025, 13:33:08
Esselamü aleyküm Rabbim bizleri helalinden yiyip içenlerden eylesin Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Hayvan Kesimi ve Eti Yenen Hayvanlar By: Sevgi. Date: 03 Mart 2025, 11:47:03
Esselamu aleyküm Herzaman helalinden yiyip içmeye özen göstermeliyiz .
Canlar caný güzel peygamberimizin yolundan gidenlerden olalým inþaAllah