Adil idarecinin Fazileti By: sumeyye Date: 08 Ekim 2011, 13:56:40
Adil idarecinin Fazileti ve Zalim idarecinin Kötülenmesi
2099. Ömer b. el-Hattâb, Resûlullah (saMlahu aleyhi veselkmj'den þunu naklediyor: "Kýyamet günü Allah katýnda derecesi en iyi olan kul, âdil ve dost olan idarecidir. Kýyamet günü Allah nezdinde derecesi en kötü olan kimse de zalim ve davranýþlarý kötü olan idarecisidir. " (Ýshâk) [44]
2100. Abdullah b. Mes'ûd, Resûlullah (sallallahu aleyhi veseEem)'Ýn þöyle buyurduðunu nakleder: "Kim Müslümanlarýn idaresini üzerine alýr da onlar arasýnda âdil davranmazsa, Allah 'in laneti o kiþi üzerinde olsun. " (Ishâk)
2101. Ebû Hureyre, Resllullah (sallallahu aleyhi vesellem)'in þöyle buyurduðunu nakleder: "Adil bir icraatý zâhid birinin kendi evinde yaptýðý yüz veya elli yýllýk ibadetten daha hayýrlýdýr." (el-Hâris) Rakamdaki þüphe Hüseyin'den kaynaklanmaktadýr.
2102. Huzeyfe der ki: Resllullah (s.a.v.)'in þöyle buyurduðunu iþittim: "Kýyamet günü âdil ve zalim idareciler getirilecek ve cehennem köprüsü üzerinde duracaklar. Allah Teâlâ onlara þöyle hitap edecektir: Benim asýl istediðim sizlersiniz; hüküm verirken zalim davranan, rüþvet alan ve hasýmlardan (taraflardan) kayýran herkes yetiþ yýllýk cehennem uçurumuna yuvarlansýn."
Peygamber (s.a.v.) þöyle buyurmuþtur: "Devlet âmir ve memurlarýna verilen hediyeler tümden haramdýr." Yine ResÛlullah (sallallahualeyhi ygellem) þöyle buyurmuþtur: "Herhangi bir kiþi bir kiþiyi on kiþi üzerine âmir kýlar da, o kiþiler içerisinde tayin ettiði kiþiden daha üstün olan birisi bulunursa Allah Teâlâ'yý ve Resulünü aldatmýþ olur. Cezayý gerektiðinden çok uygulayan kimse huzura getirilip kendisine þöyle denilecektir: Kulum! Niçin sana emrettiðimden fazla ceza uyguladýn? O da: Öfkelendim diyecek, Bunun üzerine þöyle denilecek: Senin öfken benim öfkemden daha mý güçlü idi? Daha sonra Allah Teâlâ'nýn koyduðu cezayý yeteri kadar uygulamayan kimse çaðrýlýp kendisine þöyle denilecektir: Kulum! Niçin cezayý tam uygulamadýn? O da: Suçluya acýdým diyecek Bunun üzerine kendisine Allah Teâlâ þöyle diyecek: Senin rahmetin, benim rahmetinden daha mý güçlü idi? Daha sonra emredilip Ýkisi de cehenneme atýlacaktýr." (Ebû Yâ'lâ) [45]
2103. Ýbn Abbâs, ResÛlullah (s.a.v.)'in þöyle buyurduðunu nakleder: "Kim bir topluluða bir kiþiyi âmir tayin eder de o topluluk içerisine seçtiði kiþiden Allah'a daha yakýn olan birisi varsa, bu icraatýyla Allah'a, Resulüne ve bütün müminlere hainlik yapmýþ olur. " (Müsedded) [46]
2104. Ebû Umâme, Resllullah (sallahu aleyhi veselkm)'in þöyle buyurduðunu nakleder: ''Ümmetimden iki grup vardýr ki, onlara þefaatim ulaþmayacaktýr: Zalim ve gaddar idareci ile azgýn ve sapkýn olan kimseler." (Müsedded) [47]
2105. Ma'kil b. Yesâr, Peygamber (sallallahu aleyhi vesellem)'in þöyle buyurduðunu nakleder: "Ümmetimden iki kiþi vardýr ki, þefaatime nail olmayacaklar: Zâlim ve gaddar idareci, azgýn ve sapkýn kiþi" (Ebü Ya'lâ) [48]
2016. el-Muallâ b. Ziyâd, Muaviye b. Kurre'den benzerini rivayet etmiþtir ve "gaddar" kelimesini kullanmamýþtýr. (Ebü Ya'lâ}
2107. Ebu'l-Esved el-Mâlikî, babasýndan, o da dedesinden Resûlullah (s.a.v.)'in þöyle buyurduðunu nakleder: "Halkýn malýyla ticaret yapan idareci âdil davranmamýþtýr." (Ahmed b. Menî') [49]
2108. Ýbn Ömer, Resûlullah (sallallahu aleyhi vesellemj'm þöyle buyurduðunu nakleder: "Allah Teâlâ az olsun, çok olsun baþýna idareci tayin ettiði herkesi hesaba çekecektir, özellikle de kiþiyi aile hakkýndan dolayý hesaba çekecektir." (Ebû Yala) [50]
[44] Hadisi Ýshâk ve Taberânî, Ýbn Lehîa tarikiyle tahrîc etmiþlerdir. Heysemî der ki: 'Hadisi Taberânî rivayet etmiþtir ve senedinde Ýbn Lehîa mevcuttur ki, bu zâtýn hadisi ^ir, ancak kendisinde hafýza zayýflýðý vardýr." (Mecmn 5/197)
[45] Bûsîrî, hakkýnda herhangi bir deðerlendirmede bulunmamýþtýr. (Mecma 2/38)
[46] Bu hadisi el-Hâkim, el-Müstedrek'te tahrîc etmiþtir. Bûsîrî de der ki: "Hadisi Müsedded hasen bir isnâdla rivayet etmiþtir. Ayný þekilde Taberânî, el-Hâkim, ondan da Beyhakî rivayet etmiþlerdir." (2/127)
[47] DUsîrî, hakkýnda herhangi bir deðerlendirmede bulunmamýþtýr. (2/80)
[48] Bûsîri der ki: "Bu hadisi Ýbn Ebî Þeybe ve Ebu Yâ'lâ tahrîc etmiþtir."
[49] Bûsîrî der ki: "Bu hadisi Ýbn Menî, el-Heysem b. Hârice'den, o da Yahya b. Saîd el-Hýmsî' den rivayet etmiþtir ki bu zât zayýftýr." (2/80)
[50] Hadisi Ahmed tahrîc etmiþtir. Kenz'de (3/195) olduðu þekliyle hadis, oðlu Abdullah'ýn Ziyâdât'undandýr.