Kuranda İnsan Psikolojisi
Pages: 1
Diğer Dinlerde Nesh By: müzzemmil Date: 17 Eylül 2011, 18:08:47
4- Diğer Dinlerde Nesh

Eski dinlerde nesih denildiğinde aklımıza Ehl-i Kitab'ın mensup ol­duğu dinler gelmektedir. Söz konusu İnanç sahipleri, kendi dinlerinin yürürlükte olduğunu kabul ederek, İslâm'ı reddetmektedirler. Bu mü­nasebetle, Hz. Peygamber'e her fırsatta saldırmışlar, getirdiği vahyi si­hir veya masal olarak değerlendirmişlerdir.[160] Onlar, İslam'ı belirli bir kavme indirgemeye çalışmaktadırlar.[161] Konuyla ilgili geniş açıklama­larda bulunan "en-nesh fi'1-Kur'ân" müellifi, Yahudi ve Hıristiyanların nesihle ilgili görüşlerine geniş yer verir.[162] Buna ilaveten tefsir kay­naklarında diğer dinlerdeki nesihle ilgili hayli bilgi bulunur. Bunlardan bazıları şöyledir:
a) İnsanlığın ilk günlerinde Hz. Adem, Havva ile evlenmiş, bunlar­dan meydana gelen çocuklar, başka imkan olmadığı için bir birleriyle evlenmişlerdir. Daha sonra bu evlilik yasaklanmıştır.[163]Yahudi ve Hıristiyanlarda da yakınlarla evlilik söz konusu değildir. İslâm, evliliğin sı­nırlarını tayın ederek, evlenilmesi yasak olan kişileri açıklamıştır.[164]
b) Yüce Yaratıcı imtihan için, Hz. ibrahim'e oğlunu boğazlaması­nı emretmiş, daha sonra bu hüküm kaldırılmıştır.[165] İlâhi dinlerde in­sanın Kurban edilmesi söz konusu olmasa da, Hz. İbrahim kıssasında böyle bir hadisenin olduğu bilinmektedir.
c)  Yüce Allah gece ve gündüzü insanlar İçin yaratmıştır.[166] İnsan­lar için her gün aynıdır. İş yapılması helaldir. Bununla birlikte, Yahu­dilere Cumartesi günü kutsal sayılmış, av başta olmak üzere, bazı fa­aliyetler yasak edilmiştir.[167] İslâm'da bu yasak Cuma namazı vaktiyle sınırlandırılmıştır.[168]
d) Hz. Nuh gemiden çıktığında, bütün_hayvanİarın yenmesinin he­lal olduğu, daha sonra Yahudilere bazılarının haram kılındığı bilinir.[169] Kur'an'da ise bu yasaklar dört madde ile sınırlandırılmıştır.[170]
e) Hz, Musa'nın dininde boşanma serbest olduğu halde, aynı de­ğerlere inanan Hıristiyanlık'ta zina suçunu İşlemedikçe kadının boşan­ması yasak kapsamına alınmıştır.[171]
e)  Hz. Yakup zamanında iki kız kardeşi bir arada nikahlamak ca­iz olduğu halde, daha sonra bunun kaldırıldığı bilinmektedir.[172]
f)  İlâhi dinlerde erkeklerin sünnet olması gerekir. Hıristiyanlık'ta havarilerin bunu kaldırdığı bilinir,[173] İslâm dininde ise, bu durum Hz Peygamber'in bir sünneti olarak eski haline dönüştürülmüştür.
Netice olarak şunu ifade etmemiz mümkündür. Ehl-i Kitap kendi dinlerinin geçerliliğine inanmakla beraber, ilâhi dinlerin gönderiliş sey­ri içinde sonra gelen bir dinin daha önce geleni nesh ettiği bilinmek­tedir. Gelen vahiyler baz alındığında onların bu görüşlerinin gerçeği yansıtmadığı anlaşılır. Ayrıca, İslâm'ı belirli bir kavme indirgemeleri, kendi inandıkları yanlışlıklardan kaynaklanmaktadır. Böyle bir inanış ilmi kriterden yoksundur. Oysa, Hz. Peygamber'in geleceği onlar ta­rafından bilinmekte,[174] Hz. Peygamber'de kendinden önce gönderi­len peygamberleri tasdik etmekte idi,[175] Ehl-i Kitap da bunu haber vermekle görevli kılınmıştı.[176] İslâm belirli bir kavimden ziyade bütün insanlığın kurtuluşu için gönderilmiş, daha önce gönderilen dinlerin hükmünü kaldırarak, tek din olma şerefine nail olmuştur. Buna göre, Allah'ın kabul ettiği din, ilk Peygamberden itibaren gönderilen tevhıd dini olan İslâm'dır. Fıtrat dinine uymayan bütün dinler nesh kapsamın­da düşünülmektedir.[177]


[160] Bk. Kuran-ı Kerim. Furkân. 25/5.
[161] Bk. Zerkânî. 11/190.
[162] Bk. Mustafa Zeyd. en-Nesh Fi'l-Kur'ân, s. 20-52
[163] Râzî, Tefsir. 111/227: Zerkânî. 11/191: Amidî. 111/108.
[164] ''Sîze (şunlarla evlenmeniz) haram kılındı: Analarınız, kızlarınız, kız kardeşleriniz, halalarınız, teyzeleriniz, kardeş kızları, kız kardeş kızları..." Bk. Nisa, 4/23. Zemah-şerî. Tefsir, 1/259-261.
[165] Zerkânî. 11/191.
[166] Bk. Kur'ân-ı Kerim. Bakara. 2/29: Câsiye. 45/13.
[167] Bk, Zerkâni, 11/191: Amidî. 111/108.
[168] Bk. Kurân-ı Kerim, Cuma, 62/9.
[169] Razî. Tefsir. 111/227; Zerkânî, 11/191: Amidî, 111/108.
[170] Bk. Kurân-ı Kerim. Mâide, 5/3; Nahl. 16/115.
[171] Bk. Zerkâni, 11/192.
[172] Bk. Zerkânî, 11/191; Amidî, 111/108.
[173] Bk. Zerkânî, 0/191.
[174] Bk. Kur'ân-ı Kerim, Bakara. 2/146; En'âm, 6/20.
[175] Bk. Kur'ân-ı Kerim, Bakara, 2/285: Âl-i İmrân, 3/84.
[176] Bk. Kur'ân-ı Kerim, Âl-i İmrân, 3/81.
[177] Bk. Kur'ân-ı Kerim, Âl-i İmrân, 3/85: Mâide, 5/3. Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ı Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 39-41.

Ynt: Diğer Dinlerde Nesh By: ceren Date: 29 Ocak 2017, 21:10:25
Esselamu aleykum.Rabbim bizleri ne durum da olursak olalim peygamber efendimizin yolunda giden kullardan eylesin inşallah...
Ynt: Diğer Dinlerde Nesh By: Sevgi. Date: 06 Eylül 2017, 06:33:40
Bizlere Rahmet olarak gönderilen Kur'an-ı Kerim'i ve Peygamberimiz'i kendimize öyle bir rehber edinelimki yolun sonu Rabbimiz'in Rızasına ve Peygamberimiz'in şefaatine erebilmek olsun inşaAllah
Ynt: Diğer Dinlerde Nesh By: Bilal2009 Date: 06 Eylül 2017, 07:22:22
Rabbim bizleri tek gerçek din olan dinimiz  İslam dan ayırmasın Rabbim paylaşım için razı olsun
Ynt: Diğer Dinlerde Nesh By: ceren Date: 06 Eylül 2017, 20:11:57
Aleykumselam.rabbim bizleri ıslamın gerektirdiği şekilde yaşayan ve o yolda gidip rahmete erişen kullardan eylesin inşallah. ..

radyobeyan