Kuranda Ýnsan Psikolojisi
Pages: 1
Nesh Edilen ve Edilmeyen Ayetler By: müzzemmil Date: 17 Eylül 2011, 18:07:29
5- Nesh Edilen ve Edilmeyen Ayetler

Kur'ân-ý Kerim'de yer alan altý binin üzerindeki ayet, ayný konu­yu iþlemez. Konular genel olarak yaratýlýþ,[178] iman esaslarý,[179] ibadet ve temizlik,[180] dua ve niyaz,[181] teblið,[182] ahlak,[183] aile hukuku,[184] ci-had,[185] devlet idaresi,[186] ilim,[187] hukuk sistemi,[188] ekonomi,[189] tarih ve ahýret[190] baþlýklarý altýnda toplanabilir. Bu ayetler insanlarýn mutlu­luðunu hedeflemektedir. Bununla birlikte, insanlarý muhatap alan ayetlerin, her birini, nesih kapsamýnda deðerlendirmemiz mümkün deðildir. Kur'ân ilimleri ve tefsir usulü kitaplarýnda, neshe konu olan ayetlerde bazý özelliklerin bulunmasý gerektiði zikredilir. Bunlardan ba­zýlarý þöyledir:
a)  Allah'ýn zat ve sýfatlarýndan bahseden ayetlerde neshin varlýðý mümkün görülmez.[191]
b) Ýman esaslarý olarak bilinen, itikadi hükümleri ihtiva eden ayet­lerde nesih yoktur. Meselâ: Ýman ile ilgili konularda, bütün peygam­berler ayný þeyleri emretmiþlerdir. Bu gibi konularda neshin olmasý mümkün deðildir.[192]
c) Haber ihtiva eden ayetler nesh bulunmaz. Geçmiþte, gelecekte ve belirli bir zamanda olacak hadiseleri bildiren ayetler muhkem ola­rak deðerlendirilir.[193]
d)  Nesih konusuyla ilgili eser veren alimlerin ileri sürdüklerine gö­re, emir ve nehiyde nesh olur. Helalin haram, haramýn helala deðiþ­tirmek ve mubahýn yasak, yasaðýn mubah yapýlmasýyla meydana gel­mektedir.[194] Ýslam alimlerinin, Kur'ân ve sünnet ýþýðýnda karar verdi­ði icma, kýyas ve rey gibi konularda nesh söz konusu deðildir.[195] Çün­kü nesih ayet ve hadiste olmakta, vahiy sona erip, Hz. Peygamber'in vefatýndan sonra bu konu kapanmýþtýr.[196]


[178] Bk. Kur'ân-ý Kerim, En'âm, 6/102: Ra'd. 13/16; Hicr, 15/28.
[179] Bk. Kur'ân-ý Kerim., Bakara. 2/3; 177; 285: En'âm. 6/59.
[180] Bk. Kur"ân-ý Kerim, Müddessir, 74/4; Mâide, 5/6; Kehf, 18/110
[181] Bk. Kur'ân-ý Kerim, Araf, 7/55-56; 205-206.
[182] Bk. Kur'ân-ý Kerim, Âl-i Ýmrân, 3/20. 128; Nisa. 4/84.
[183] Bk. Kur'ân-ý Kerim, Ýsrâ, 17/84: Ahzap, 21.
[184] Bk. Kur'ân-ý Kerim, Nur, 24/32; Nahl. 16/72; Nisa. 4/24.
[185] Bk. Kur'ân-ý Kerim. Bakara, 2/190, 195: Mâide, 5/142.
[186] Bk. Kur'ân-ý Kerim, Nur, 24/62-64: Þuara. 214-217.
[187] Bk. Kurân-ý Kerim, Bakara, 2/32: Nisa. 113: Mâide, 5/110.
[188] Hacc. 22/67; Nýsa, 4/105.
[189] Bk. Kur'ân-ý Kerim, Bakara, 2/212; Âl-i Ýmrân, 3/27,37.
[190] Bk. Kur ân-ý Kerim, Bakara, 2/3-4. 201; Nisa, 4/145; Necm, 53/25.
[191] Serahsî, 11/59
[192] Bk. Serahsî. 11/59.
[193] Bk. Taberî, Tefsir. 1/475: Serahsî, 11/60
[194] Bk. Taberî. Tefsir. 1/475; Serahsî. 11/60.
[195] Bilmen. Ömer Nasuhi. Hukuki Ýslâmiyye Ve Ýstilâhâtý Fýkhýyye Kamusu, 1/99.
[196] Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ý Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 41-42.



radyobeyan