Zuhruf ve Duhan Surelerindeki Ayetler By: müzzemmil Date: 17 Eylül 2011, 12:39:13
20- Zuhruf ve Duhan Sureleri'ndeki Ayetler
a) Zuhruf Sûresi'ndeki Ayetler
Zuhruf Sûresi'nde iki ayetin mensuh olduðu nakledilir. Bunlardan biri hakkýnda kaynaklarda bilgi bulunur. Diðeri hakkýnda ise bulunmaz. Söz konusu ayetler, 83 ve 89. ayetlerdir. Hakkýnda bilgi bulunmayan 83. ayet dünyada Ýslâm'a karþý çýkarak, nefsine uygun insanlarý konu edinmektedir. Yüce Allah bunlara mühlet vererek, belirtilen sürenin sonuna kadar kendi hallerine býrakýlmasýný istemiþtir. Böyle ayetlerde nesih mümkün deðildir. 89. ayette ise, Hz. Peygamberin yapmasý gerekeni hatýrlatýr.
"{Ey Muhammed) Þimdi sen onlardan uzakîaþ ve esenlik dilerim de. Yakýnda bilecekler..."[619]
Bu ayetin nesih haberi Taberî'de yer alýr.[620] Taberî, ayetin Hz. Peygamberin duasý neticesinde indiðini, daha sonra neshedilerek, savaþa izin verildiðini belirtir.[621] Alûsî'de, ayetten anlaþýlan savaþa mani olmaksa, o zaman ayet neshedilmiþtir. Bundan kastedilen, tartýþmaktan uzaklaþtýrmak Ýse, o zaman ayet muhkemdir þeklinde yorumda bulunur.[622] Diðer müfessirlerden Kasýmý ve Elmalýlý'da muhkem görüþüne katýlýrlar.[623]
Dikkat edilirse, neshe konu olan ayet, Hz. Peygamber ve ondan sonra Ýslâm'ý teblið edecek olan Müslümanlarý, karþýlaþacaklarý sýkýntýlar karþýsýnda teselli etmektedir. Zira, 88. ayetin ifadelerine göre, Hz. Peygamber, Müþriklerin inanmamalarý sebebiyle, üzüntüsünü Allah'a havale etmiþti. Yüce Allah, 89. ayetle, Peygamberin sabretmesini, selâm diyerek geçmesi ve yakýnda yaptýklarýnýn karþýlýðýný göreceklerini ifade etmiþtir. Buraya aldýðýmýz ayetler arasýnda anlam yakýnlýðý olsa da, farklý konulan içerdiði Ýçin neshi mümkün görülmemektedir.[624]
b) Duhan Sûresi'ndeki Ayetler
Bu suredeki 59. ayetin Tevbe Sûresi 5. ayet tarafýndan nesih edildiði rivayet edilir.[625] Söz konusu nakil sadece nesih kitaplarýnda bulunur.[626] ''Bekle, onlarda beklemektedirler. " ayetinin anlamý inanmayanlar için bir ihtar olarak kabul edilir. Hz. Peygamber ve Ýslâm'a karþý çýkan insanlara karþý Yüce Allah, kuluna sabýrlý olmasýný tavsiye etmiþtir. Kötülükler ve haksýzlýklar karþýsýnda baþarýnýn sýrrý sabýrdýr. Sabýr olmadan istenilen seviyeye ulaþmak mümkün görülmez.[627] Sabrý tavsiye eden bir ayetin neshi, nakle ve akla uymaz. Ayrýca, nâsih ve mensuh kabu! edilen ayetlerin birlikte uygulanmasý mümkündür. Yüce Allah, zatýna ve dinine karþý çýkanlara vereceði ceza için, kullar gibi aceleci deðildir. Kullarýna inanmalarý ve yaptýklarýna tevbe etmeleri için af dileme imkaný tanýmaktadýr. Ayetle ilgüi nakiller, konuyla ilgili eser veren alimlerin kendi kanaatlerini yansýtmaktadýr. Yoksa nesih edilmiþ deðildir.[628][619] Kur'ân-ý Kerim, Zuhruf, 43/89.
[620] Bk. Taberî, Tefsir, XXV/106.
[621] Taberî. Tefsir, XXV/106.
[622] Alûsî. Tefsir. XXV/110.
[623] Kâsýmî, XIV/5291: Eimaiýh. VI/4289.
[624] Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ý Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 112.
[625] Bk. Ali b- Abdullah Ýbn Cevzî, Nâsihu'l Kur'âni ve Mensûhahu, Thk. Hasarý Salim, Þam 1990, s. 510.
[626] Bk. Hibetullah. Vrk. 39a: Ýbn Hazm, s. 195; Zeyd, s. 551.
[627] Bk. Kurân-ý Kerim, Âl-i Ýmrân. 3/200.
[628] Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ý Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 112-113.