Kuranda Ýnsan Psikolojisi
Pages: 1
Zuhruf ve Duhan Surelerindeki Ayetler By: müzzemmil Date: 17 Eylül 2011, 12:39:13
20- Zuhruf ve Duhan Sureleri'ndeki Ayetler

a)  Zuhruf Sûresi'ndeki Ayetler
 
Zuhruf Sûresi'nde iki ayetin mensuh olduðu nakledilir. Bunlardan biri hakkýnda kaynaklarda bilgi bulunur. Diðeri hakkýnda ise bulun­maz. Söz konusu ayetler, 83 ve 89. ayetlerdir. Hakkýnda bilgi bulun­mayan 83. ayet dünyada Ýslâm'a karþý çýkarak, nefsine uygun insan­larý konu edinmektedir. Yüce Allah bunlara mühlet vererek, belirtilen sürenin sonuna kadar kendi hallerine býrakýlmasýný istemiþtir. Böyle ayetlerde nesih mümkün deðildir. 89. ayette ise, Hz. Peygamberin yapmasý gerekeni hatýrlatýr.
"{Ey Muhammed) Þimdi sen onlardan uzakîaþ ve esenlik dile­rim de. Yakýnda bilecekler..."[619]
Bu ayetin nesih haberi Taberî'de yer alýr.[620] Taberî, ayetin Hz. Peygamberin duasý neticesinde indiðini, daha sonra neshedilerek, sa­vaþa izin verildiðini belirtir.[621] Alûsî'de, ayetten anlaþýlan savaþa mani olmaksa, o zaman ayet neshedilmiþtir. Bundan kastedilen, tartýþmak­tan uzaklaþtýrmak Ýse, o zaman ayet muhkemdir þeklinde yorumda bu­lunur.[622] Diðer müfessirlerden Kasýmý ve Elmalýlý'da muhkem görüþü­ne katýlýrlar.[623]
Dikkat edilirse, neshe konu olan ayet, Hz. Peygamber ve ondan sonra Ýslâm'ý teblið edecek olan Müslümanlarý, karþýlaþacaklarý sýkýntý­lar karþýsýnda teselli etmektedir. Zira, 88. ayetin ifadelerine göre, Hz. Peygamber, Müþriklerin inanmamalarý sebebiyle, üzüntüsünü Allah'a havale etmiþti. Yüce Allah, 89. ayetle, Peygamberin sabretmesini, se­lâm diyerek geçmesi ve yakýnda yaptýklarýnýn karþýlýðýný göreceklerini ifade etmiþtir. Buraya aldýðýmýz ayetler arasýnda anlam yakýnlýðý olsa da, farklý konulan içerdiði Ýçin neshi mümkün görülmemektedir.[624]
 
b)  Duhan Sûresi'ndeki Ayetler
 
Bu suredeki 59. ayetin Tevbe Sûresi 5. ayet tarafýndan nesih edil­diði rivayet edilir.[625] Söz konusu nakil sadece nesih kitaplarýnda bulunur.[626] ''Bekle, onlarda beklemektedirler. " ayetinin anlamý inanma­yanlar için bir ihtar olarak kabul edilir. Hz. Peygamber ve Ýslâm'a kar­þý çýkan insanlara karþý Yüce Allah, kuluna sabýrlý olmasýný tavsiye et­miþtir. Kötülükler ve haksýzlýklar karþýsýnda baþarýnýn sýrrý sabýrdýr. Sa­býr olmadan istenilen seviyeye ulaþmak mümkün görülmez.[627] Sabrý tavsiye eden bir ayetin neshi, nakle ve akla uymaz. Ayrýca, nâsih ve mensuh kabu! edilen ayetlerin birlikte uygulanmasý mümkündür. Yü­ce Allah, zatýna ve dinine karþý çýkanlara vereceði ceza için, kullar gi­bi aceleci deðildir. Kullarýna inanmalarý ve yaptýklarýna tevbe etmeleri için af dileme imkaný tanýmaktadýr. Ayetle ilgüi nakiller, konuyla ilgili eser veren alimlerin kendi kanaatlerini yansýtmaktadýr. Yoksa nesih edilmiþ deðildir.[628]


[619] Kur'ân-ý Kerim, Zuhruf, 43/89.
[620] Bk. Taberî, Tefsir, XXV/106.
[621] Taberî. Tefsir, XXV/106.
[622] Alûsî. Tefsir. XXV/110.
[623] Kâsýmî, XIV/5291: Eimaiýh. VI/4289.
[624] Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ý Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 112.
[625] Bk. Ali b- Abdullah Ýbn Cevzî, Nâsihu'l Kur'âni ve Mensûhahu, Thk. Hasarý Salim, Þam 1990, s. 510.
[626] Bk. Hibetullah. Vrk. 39a: Ýbn Hazm, s. 195; Zeyd, s. 551.
[627] Bk. Kurân-ý Kerim, Âl-i Ýmrân. 3/200.
[628] Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ý Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 112-113.


radyobeyan