Kuranda Ýnsan Psikolojisi
Pages: 1
Mensuh Olan Ayetler By: müzzemmil Date: 16 Eylül 2011, 19:53:27
B. Mensuh Olan Ayetler

Son Peygamber Hz. Muhammed'in en büyük mucizesi Kur'ân'dýr. O'nun içinde Ýnsan sözlerine benzeyen eksiklik bulunmaz.[880] Kur'ân-ý Kerim'in gönderiliþ sebebi; insanlara doðrularý hatýrlatmak, dünya ve ahireti kazanmalarýna yardýmcý olmaktýr. O, insana yüklenmiþ sorumluluklarý, Yaratýcý ve yaratýlanlara karþý görevleri içerir. Bu nedenle daha önce gönderilen ilahi kitaplar gibi geçici deðil, kýyamete kadar kalýcý­dýr. Ehl-i Kitap'ýn yanýldýðý, Ýhtilaf ettiði, unuttuðu ve tahrif ettiði bütün konulan içinde bulundurur.[881] Onun içinde bulunan emir ve nehiyler, haber þeklinde belirtilen hükümler, insanlýðýn refahýný hedefler. Öte yandan, ilâhi kelamýn sahibi Yüce Allah, emirlerini kullarýn içinde bu­lunduðu ihtiyaca göre göndermiþ ve kendisine kul oiarak yaþamalarýný arzulamýþtýr. Zira, insanlarý mükemmel þekilde yaratan O'dur. On!ar için gerekli olaný emreden de Yüce Yaratýcý'dýr.
Kur'ân, kýyamete kadar yaratýlanlarýn ihtiyacýna cevap verecek ni­telikte gönderilmiþtir. O'nun ihtiva ettiði engin anlamýnda, ilimlerin tasnif edilmesinden ve alimlerin verdiði anlamdan kaynaklanan, in­sanlarýn eðitimine yönelik, neshe konu olan ayetin olduðu var sayýlýr. Fakat nesih hadisesi, Ýslâm'a sýnýrlý deðildir. Hz. Peygamber'den önce gönderilen dinlerin yapýsýnda bunu görmek mümkündür.[882] Ýslâm'ýn ilk günlerinden itibaren nesih konusu, bazý alimleri düþünceye sevk et­miþ, daha sonraki asýrlarda, konuyla ilgili birçok eser yazýlmýþtýr. Bu­nunla birlikte, söz-konusu eserlerde neshe konu olan ayetler olduðun­dan fazla gösterilerek, nesihle ilgisi olmayan ayetler bu kapsama alýn­mýþtýr. Bu durum, kelimeye verilen anlamdan kaynaklanmýþtýr. Örne­ðin; Tevbe Sûresi'nde yer alan, "...Müþrikleri nerede bulursanýz öl­dürünüz..." ayeti, 124 tane ayeti neshettiði rivayet edilmiþtir.[883] Oysa, bir ayetin 124 tane ayeti nesh etmesi, nakil, akýl ve ilim açýsýndan mümkün deðildir. Bu durum, alimlerin kendi görüþ ve düþünceleridir. Ýslâm'ýn ilk döneminden itibaren, kaynaklarda geniþ yer veriien nesih meselesi, zamanýmýzda da güncelliðini koruyarak, bir takým görüþ ve düþünceler, deðiþik kaynaklarda ifade edile gelmiþtir. Bu kýsýmda, nes­hin varlýðýný kabul eden alimlerin mensuh kabu! ettiði, kelimeye veri­len anlamý dikkate alarak bizim de katýldýðýmýz ayetlerin bir deðerlen­dirilmesi yapýlacaktýr. Tekrar ifade etmek gerekirse, Kur'ân ayetleri arasýnda var olduðu ifade edilen nesh hadisesi, kelimeye verilen an­lamdan kaynaklanmýþtýr. Neshi kabul etmeyen alimler, neshin kabul edilmesi halinde bu Allah için bir noksanlýk olacaðýný düþünmektedirler. Onlara göre nesh, Ýslam'ýn diðer dinleri kaldýr mas id ir. Bir ayeti nafile olarak uygulama imkaný varsa onun mensuh olmasý mümkün deðildir. Öte yandan neshi kabul eden alimlere göre önemli olan umum ifade eden hükümlerdir. Bütün insanlarýn sorumlu olduklarý hükümler farz, vacip ve sünnetlerdir. Önceleri yapýlan bir ibadet konuyla ilgili bütün ayetlerin gelmesinden sonra nafile þekline dönüþmüþ ise, muhayyer hale gelen ibadet mensuh onun yerine konan, her Müslümamn yap­masý gerekenler ise asýl hükmü oluþturmaktadýr. Bu kanaatte olanlara göre sýnýrlý miktarda mensuh ayet bulunmaktadýr. Bu durum, Kur;ân için bir noksanlýk deðil, insanlarýn yanlýþlarýný düzeltmesine yardýmcý olacak geçici hükümlerdir. Kur'an'da benzer hükümleri içeren ayetle­rin sayýsý beþ altý civarýndadýr.[884]


[880] Bk Kur'ân-ý Kerim. Nisa, 4/82.
[881] Konuyla ilgili bk. Kur'ân-ý Kerim, Nemi, 27/96; Mâide, 5/14-15; Nahl. 16/64.
[882] Bkz. Râzî, Tefsir, 01/227; Amidî, el-lhkam fi Usuli'l-Ahkam, 111/108.
[883] Suyutý, el-itkan fi Ulûmi'l-Kur'ân, 11/31; Tevbe, 9/5.
[884] Doç. Dr. Remzi Kaya, Kur'ân-ý Kerim'de Nesih, ISBN : 975-97468-1-6, Bursa Nisan 2001: 150-152.

Ynt: Mensuh Olan Ayetler By: ceren Date: 27 Ocak 2019, 20:50:57
Esselamu aleykum. Rabbim razý olsun paylasimdan kardeþim. ..

radyobeyan