Kuranda Aile Hukuku By: müzzemmil Date: 15 Eylül 2011, 21:12:06
Kur'anda Aile Hukuku
Menfi propagandalarýn tesirinde kalan bâzý aydýnlar, Ýslâm Hukukunun kadýnlarý ikinci planda esir bir insan gibi telakki ettiðine inanýrlar. Halbuki durum, bunun tam tersidir. Ýþte bunu belritmek için Ýslâmiyetten önce kadýnlýðýn içinde bulunduðu fecî hale ait bâzý tablolarý çizmek isteriz.
Cahiliyet devrinde kadýnlýk o kadar hakir görülürdü ki kadýn( âdeta hayvan mesabesinde telakki edilrdî. Bir erkeðin istediði kadar kadýn almasý normaldi. Fuhuþ meslek halindeydi. Bir kýsým erkekler, kadýnlarýna fuhuþ yaptýrýr, onun kazancýyle sevet edinebilirdi. Hasýlý kadýn, bir eþya parçasýndan farksýzdý. Kocasý ölen kadýn, erkek mirasçýlarýn malý sayýlýr ve ona istedikleri þekilde tasarruf ederlerdi. [736]
Cahiliyet devrinde “Ýstibdâ' nikâhi» denen bir evlenme þekli de vardý ki, gayet enteresandý. Bir insan güzel bir çocuða sahib olabilmek için karýsýný yakýþýklý kimselere teslim eder, doðuruncaya kadar almazdý. Doðurunca kadýný çocuðuyla geri alýr ve çocuk artýk, meþru kocanýn olurdu. [737]
Yine cahiliyet devrinde göçebe halinde yaþayan kabilelerde kýz evlat veya kadýn, ailenin felâketine sebep olabilirdi. Zira bir savaþta kadýnýn esir düþmesi ihtimali vardý. Onun için babalar, bir gün namýnýn lekeleneceðinden veya fakir düþeceðinden korkarak kýz çocuklarýný diri diri topraða gömerlerdi. Hayatta kalmalarýný istedikleri kýzlarýna, softan bir cübbe giydirerek, ona çobanlýk yaptýrýrlardý. Canlý gömme istedikleri kýzlarýný da, altý yaþýna varýnca ona, süslü elbiseler giydirip akrabalarýný ziyarete gideceklerini söylerler ve böylece onu bir kuyunun veya açýlmýþ bir çukurun baþýna götürerek gömerlerdi. Bâzý kabileler, hamile olan kadýný açýlan bir çukurun baþýna götürüp doðurturlardý. Doðan çocuk eðer kýz ise, hemen onu orada diri diri topraða gömüp seri dönerlerdi. [738]
Kur'an'ýn nüzulünden sonra Müslümanlar, bu gaddarane iþlere gerçi son vermiþlerdi ama, az çok yine de cahiliyet devrinin tesirinden temanýiyle kurtulamamýþlardý. Bu sebepleydi ki, ailede dul kalan bir kadýn, ölenin mirasý gibi o ailenin erkeklerine intikal ederdi. O dula sahib olmak isteyen, bir varis elbisesini onun üzerine atmak kâfiydi. Kadýn istesin veya istemesin sorulmazdý. Hasýlý o kadýna baba tarafý deðil, kocasýnýn erkek akrabalarý karýþýrdý. Ýster kendileri nikâhlar, ister baþkasýyla evlendirir veya evde tutarlardý. Ýþte bu durumu Kur'an, meali altta yazýlý ayetle yasaklayýp düzeltti. [739]
“Ey iman edenler! kadýnlara zorla mirasçý (sahip) olmanýz ve onlarý, kendilerine verdiðiniz (þeyler) den bâzýlarýný (geri alýp) götürmeniz için zorlamamý size halal olmaz. Meðer ki beyan olmuþ bir fuhuþ yapmýþ olsunlar. Onlarla iyi geçinin. Eðer kendilerinden hoþlanmadýnýz ise, (sabredip düþünün) olur ki (hoþlanmadýðýnýz) o þeyde Allah, pek çok hayýr yaratýr.» [740]
Ýslâm Hukukuna karþý ileri sürülen diðer tenkitleri ise, þu beþ maddede özetleyebiliriz : Ýslâm Hukukuna göre,
A- Kadýn, boþanma hakkýna sahip deðildir.
B- Kadýn, erkeðe nisbetle mirasta yarým sayýlýr.
C- Þahitlikte iki kadýn, bir erkekle eþit durumdadýr.
D- Bir erkek, dört kadýnla evlenebilir.
E- Kadýn, örtünmeden gezemez.
Bu tenkitlerin Ýslâm Hukukunca verilecek cevaplarýndan önce, Bakara Sûresinin 228. ayetine ait þu meali okumakta fayda vardýr.
“Erkeklerin meþru surette kadýnlar üzerindeki (haklarý) gibi, kadýnlarýn da onlar (erkekler) üzerinde haklarý vardýr. (ama) erkeklerin onlar (kadýnlar) üzerinde (fazladan) bir derece vardýr.»
Burada erkeklerin kadýnlar üzerindeki bir derece fark, erkeðin ailenin reisi olmasý ve iaþesiyle de mükellef bulunmasýndan ileri gelmiþtir. Bu husus, en modern hukukun bile ana prensibidir. Diðer hususlarda kadýn, erkekden aþaðý derecede sayýlmaz. Zira Kur'an'da Allah “Allah katýnda en keriminiz, Allah'tan en çok korkanýnýzdýr» buyurulur. Allah'a itaat eden kadýn, elbetteki itaatsiz erkekten üstün sayýlýr.
Bu vesile ile garpli iki ilim adamýnýn sözlerini de buraya almakta fayda gördük:
Ýstanley Lane-Pole der ki :
“- Muhammedin kadýnlara ait hususlarda yaptýðý mühim derecedeki deðiþiklikleri, hiç bir büyük kanun koyucusu yapmamýþtýr. Kadýnlara ait hükümler, her halde Kur'an'ýn en ince noktalarýna kadar tedvin edilmiþ olan hükümlerdir. Muhammedin baþlýca islahatý, iþte bu noktadadýr. Ýslahat, Arap kadýnlarý ehemmiyetsiz görülse bile, gerçekte çok büyüktür. Çok kadýnla evlenmenin sýnýrlanmasý, tek kadýnla evlenmenin tavsiye edimlesi, Arap evliliklerinin insana dehþet veren, ortaklaþa kadýnlarla evlenme usulünün yerine, akrabalar ve hýsýmlar arasýnda konan “mahremlik» derecelerinin konmasý, boþanmanýn sýnýrlandýrýlmasý, boþanan kadýnlarýn, muayyen bir müddet eski kocalarý tarafýndan iaþe ve infaký hakkýnda, çok þiddetli hükümlerin konmasý, çocuklarýn beslenmesi için, kadýnlarýn erkeklere nazaran yarý nisbette olmakla beraber, kanunî varis olmalarýný temin eden yeniliðin getirilmesi, dul kadýný kocasýnýn býraktýðý bir miras malý durumunda býrakan örf ve adetlerin temamiyle ortadan kaldýrýlmasý, çok esaslý bir islahattan mürekkep büyük bir cedvel teþkil etmektedir.
Bu durum düþünülürse, çok muzzam bir inkilaptir. [741]
“Gaudefroy - Demomynes» de þöyle der:
“- Kadýnýn son derece lehinde olan Kur'an hükümleri, nazarî þekilde bile olsa, ona þimdiki Avrupa kanunlarýnýn temin ettiði þartlardan daha elveriþli bir durum bahsetmiþtir. Aldýðý aðýrlýðý, hibe ve miras þeklinde intikal edebilecek mallarýna ve kendi çalýþmasýnýn mahsûllerine ömrünün sonuna kadar sahiptir. Filiyatta bu haklardan faydalanmasý müþkülce olmakla beraber, seviyesine göre yiyeceði, giyeceði, yatacak yeri, her türlü hizmetleri temin edilmiþtir. [742]
Evet taklid etmek istediðimiz garbýn þu ilim adamlarý iþte böyle diyorlar. Benzeri diðer görüþleri, uzar diye buraya almadýk.
Ýslâm Hukukuna tevcih edilen yukardaki tenkitlere, sýrasiyle þu cevaplarý arzedelim : [743][736] Hintli Muhammed Âlinin «Muharomed» adlý eseri Ö.R. Tere. S.24
[737] Clemen Huartin «Histoire des arabea» eseri C. 1, S. 18
[738] Mahmud Esadýn Tarihi Dini Ýslâm C. 1, S. 221-225
[739] Esbabý Nüzul S. 8S-84
[740] Nisa: 4/19.
[741] Le Koran sa poesie et ses Lois S. 96
[742] Les Instituüons S, 136
[743] Ahmet Gürkan, Kur’an’ýn Nasih Ve Mensuh Ayetleri, Yeni Ýlahiyat Kitabevi, Ankara, 1980: 246-249.
Ynt: Kuranda Aile Hukuku By: ceren Date: 16 Aðustos 2016, 15:25:22
Esselamu aleyküm.Kur aný kerimi okuyan algýlayan ve hayatýna geçirip adaletli olan ve aile düzenini oluþturan kullardan olalým inþallah...
Ynt: Kuranda Aile Hukuku By: HALACAHAN Date: 16 Aðustos 2016, 15:44:59
Cahiliye döneminde ne kadar kötü durumlar varmýþ..Kadýn deðersiz bir eþya gibi alýnýp satýlýyormuþ ..Þükürler olsun ki ýslamiyetin gelmesi ile kadýn maddi manevi imtihanlara sahip olmuþ ve bu sekilde ahirete kadarda gidecek inþaallah .
Ynt: Kuranda Aile Hukuku By: Mevlüde Date: 16 Aðustos 2016, 18:07:43
Aleykumusselam ve rahmetullah.Allah razi olsun farkli bilgiler de ogrenmis oldum bu vesielyle.
Ozellikle de asagidaki kesit.demek kizlari diri diri gommelerinin sebebi buymus..
.Yine cahiliyet devrinde göçebe halinde yaþayan kabilelerde kýz evlat veya kadýn, ailenin felâketine sebep olabilirdi. Zira bir savaþta kadýnýn esir düþmesi ihtimali vardý. Onun için babalar, bir gün namýnýn lekeleneceðinden veya fakir düþeceðinden korkarak kýz çocuklarýný diri diri topraða gömerlerdi
.
Ynt: Kuranda Aile Hukuku By: HALACAHAN Date: 15 Ocak 2017, 17:37:54
Selamunnaleylum rabbim temiz ahlakli hayirli kullarindan eylesin ve bizleri de boyle kullari ile muserref kilsin
Ynt: Kuranda Aile Hukuku By: Sevgi. Date: 07 Eylül 2017, 08:42:56
Mevlam bizleri islama uygun yaþýyanlardan eylesin inþaAllah.
Ynt: Kuranda Aile Hukuku By: ceren Date: 07 Eylül 2017, 20:04:39
Aleykumselam.rabbim bizleri kur anýn isginda yaþayýp ailesinin o hukukda kuran kullardan olalim inþallah. ..