Ebu Hanife nin Sahabeden Hadis Rivayeti By: sumeyye Date: 15 Eylül 2011, 16:19:31
2- Ebu Hanife'nin Sahabeden Hadis Rivayeti
Ebu Hanife'nin bazý sahabilere yetiþtiði fakat onlardan rivayet almadýðý söylenir. Serahsî, onun dört sahabiyi gördüðünü, bunlarýn Enes b. Malik,[220] Abdullah b. Ebi Evfa,[221] Ýbnü't-Tufeyl [222] ve Abdullah b. el-Hâris b. Cez' ez-Zübeydî [223] olduðunu belirtir.[224] Hatib Baðdadi ise, onun sadece Enes b. Malik'i gördüðünü söylemekle yetinir.[225] Ýbn Hallikan'ýn belirttiðine göre, Ebu Hanife, sahabeden Enes b. Malik ve Abdullah b. Ebi Evfa'ya Kûfe'de, Seni b. Sa'd es-Saîdî [226] ye Medine'de, Ebu't-Tufeyl Âmir b. Vâsýle'ye Mekke'de hayatta iken yetiþmiþ, fakat hiçbiriyle ne buluþmuþ ne de onlardan rivayette bulunmuþtur.[227] Ayrýca Ýbn Hallikan Ebu Hanife ashabýnýn, onun bazý sahabilerle buluþup onlardan rivayet aldýðým söylediklerini fakat bunun nakil ehli nazarýnda sabit olmadýðýný belirtir.[228]
Bu görüþte olan Zehebî de, Ebu Hanife'nin son sahabiler hayatta iken doðduðunu, bunlardan sadece Enes b. Malik'i Kûfe'ye geldiðinde gördüðünü fakat hiçbirinden bir harf bile rivayet ettiðinin sabit olmadýðýný kaydeder.[229]
Ebu Hanife'nin en son vefat eden sahabilerden olduðu kabul edilen Abdullah b.el-Hâris b.Cez ez-Zübeydi’den hadis dinlediði de kaydedilmektedir.[230]Bu konuda Ebu Yusuf tan nakledilen bir rivayette, Ebu Hanife'nin h. 96 yýlýnda babasýyla haccederken Abdullah b. Hâris'i büyük bir topluluða hadis rivayet ederken gördüðü ve ondan:
"Kim Allah'ýn dininde ilim sahibi olursa Allah ona her iþinde kefil olur ve onu ummadýðý yerden rýzýklandýrýr." hadisini duyduðu zikredilir.[231] Fakat adý geçen sahabinin en geç h. 88 yýlýnda Mýsýr'da öldüðü [232]dikkate alýnýrsa bu rivayetin uydurma olduðu ve böyle bir buluþmanýn da mümkün olamayacaðý anlaþýlýr.
Tarihu'l-Hamîs'te, Ebu Hanife'nin yukarýda zikredilen sahabiler dýþýnda, Abdullah b. Üneys,[233] Vasile b. el-Eska' [234] ve Ma'kýl b. Yesar [235]ýda görmüþ olduðu, Câbir b. Abdillah[236] ý gördüðü konusunda ise ihtilaf bulunduðu kaydedilir.[237] Ayrýca sahabeden Aiþe binti Acredi[238] gördüðü ve Yahya b. Maîn'in bildirdiðine göre ondan "Allah'ýn yeryüzündeki en büyük ordusu çekirgedir, onu ne yerim ne de haram ederim." hadisini rivayet ettiði zikredilir.[239]
Bu rivayetlerden çýkarýlabilecek netice, Ebu Hanife'nin küçük yaþta iken Enes b. Malik baþta olmak üzere birkaç sahabiyi gördüðü fakat onlardan hiç rivayeti bulunmadýðýdýr. Çünkü çocuk yaþta ve ancak bir iki kere görmüþ olmak, hadis almak için yeterli deðildir. Ebu Hanife'nin hadis aldýðý bildirilen sahabilerin bazýlarýnýn ölüm tarihleri göz önüne alýnýrsa Ebu Hanife'nin, deðil rivayet almak, bunlarý görmüþ olduðunu iddia etmek bile imkansýzdýr.
Ebu Hanife'nin sahabeden hadis almýþ olduðunu belirten kaynaklar, genellikle menâkýb türünden kitaplardýr ve bunlarýn da yer yer mübalaða ve dikkatsizlikten uzak olmadýklarý maruftur. Hatta bu konuda daha da ileri gidilerek, Ebu Ma'þer Abdülkerim b. Abdüssamed et-Taberî el-Makkarî (ö.478) adlý bir þafiî alimi, Ebu Hanife'nin sahabeden duyduðu hadislerden müteþekkil bir cüz bile telif etmiþtir.[240]
Halbuki Ebu Hanife'nin sadece Enes b. Malik'i veya onunla beraber birkaç sahabiyi gördüðünü zikreden önemli rical ve tabakat kitaplarýnýn müellifleri, onun, bu sahabilerden rivayette bulunduðunu zikretmemiþlerdir. Bunlar arasýnda Ýbn Sa'd, Hatib Baðdadi, Ýbnü'l-Cevzî, Ýbn Hallikan, Ýmam Nevevî, Ebu'l-Haccac el-Mizzî, Zehebî, Hafýz es-Sem'ânî ve Ýbn Hacer gibi alimler vardýr.[241] Hanefi tabakatý müellifi et-Temîmî de bu görüþe katýlmaktadýr.[242]
Ebu Hanife'nin sahabeden bazýlarýný görüp onlara mülaki olduðu konu su üzerinde bu kadar çok ýsrar edilmesi ve neticede bazý ihtilaf ve tartýþmalarýn vuku bulmasý, Ebu Hanife'ye tabiî olma þerefini layýk görenlerle onu bundan mahrum etmek isteyenlerin gayretleri olarak deðerlendirilmelidir. Tabiî olmayý baþlý baþýna þeref kabul edenler, Ebu Hanife'nin tabiînden olmakla bu þerefe mazhar olduðunu belirtmekte ve o yüzden bu konu üzerinde ýsrarla durmaktadýrlar. Tabiatýyla Ebu Hanife'yi, Ýmam-ý A'zam yapan þeyin tabiî olmasýndan öte baþka meziyetler olduðunu, mücerred tabiî olmanýn, bir insanýn alim, fâdýl ve þerif olmasý için yeterli olamayacaðýný da burada belirtmek gerekir.[243]
[220] Bkz.Ibnü'l-Esir,Üsüdü'l-Ðâbe,1,151-152.
[221] Bkz. Age., III, 182-183.
[222] Bkz. Age., III, 145-146, VI, 179-180. Burada, Ebu't-Tufeyl Âmir b. Vasile olarak geçmektedir.
[223] Bkz. Age., III, 203-204.
[224] Serahsî, Usul, 1,314.
[225] Baðdadi, Tarih, XIII, 324.
[226] Bkz. Üsüd, II, 472-473.
[227] Ýbn Hallikan, Vefeyât, V. 406.
[228] Age., V. 406.
[229] Zehebî, Siyer, VI, 392.
[230] Ýbn Abdilberr, Kitabü'l-lstiðnâ, I, 572.
[231] Mekkî, 31. Dr. Ýsmail Hakký Ünal, Ýmam Ebu Hanife'nin Hadis Anlayýþý Ve Hanefi Mezhebinin Hadis Metodu, Diyanet Ýþleri Baþkanlýðý Yayýnlarý: 52
[232] Ýbnül-Esir, Üsüd, III, 204.
[233] Ýbnü'l-Esir, Üsüd, III, 178-179.
[234] Bkz. Age, V, 428-429.
[235] Bkz. Age., V, 232-233.
[236] Bkz. Age, I, 307-308.
[237] Diyarbekrî, Tarihul-Hamîs, II. 326.
[238] Bkz. Üsüd, VII, 193.
[239] Bkz. Age.. VII, 193. Mu'cemu'l-Musannifinde Ebu Hanife'nin mülâki olup hadis iþittiði 17 sahabinin ismi verilir ki bunlarýn çoðu ya Ebu Hanife'den önce ya da o çok küçük yaþta iken vefat etmiþlerdir. Ebu Hanife'nin bunlardan rivayeti olduðu belirtilen on hadis için bkz. age., II, 19-27 ve Salihî, 49-62. Ayrýca Mizzî'nin, Ebu Hanife'nin buluþtuðu sahabi sayýsýný 72 ye kadar çýkarttýðý bildirilmektedir. Bkz. Mucem, II, 23. Dr. Ýsmail Hakký Ünal, Ýmam Ebu Hanife'nin Hadis Anlayýþý Ve Hanefi Mezhebinin Hadis Metodu, Diyanet Ýþleri Baþkanlýðý Yayýnlarý: 53
[240] Tehânevî, Ebu Hanife, 5-6.
[241] Age., 5-7.
[242] Temîmî, Tabakat, 1, 96.
[243] Kevserî'nin buna benzer bir mütalaasý için bkz. Te'nîb, 3. Dr. Ýsmail Hakký Ünal, Ýmam Ebu Hanife'nin Hadis Anlayýþý Ve Hanefi Mezhebinin Hadis Metodu, Diyanet Ýþleri Baþkanlýðý Yayýnlarý: 52-54