Kuranda Ýnsan Psikolojisi
Pages: 1
Ve Nihayet By: müzzemmil Date: 13 Eylül 2011, 14:09:27
Ve Nihayet...

...Sayý mucizesi sadece benzer veya birbiriyle irtibatlý ya da birbiriyle çeliþkili lafýz ve konularda birbirine eþit deðildir; üste­lik sayýlardaki bu benzerlik ve uyum, diðer Ýlginç ve nadir þey­lerde de önemle sayýlabilmekte ve muhasebe edilebilmektedir.
Kur'an kelimeleri arasýndaki ilginç münasebete bir örnek de küfür ve insan kelimeleri arasýndadýr. El-küfr ýstýlahý þu ayette olduðu gibi 17 yerde kullanýlmýþtýr:
"Ýnkâra koþanlar (el-küfr) seni üzmesin, onlar Allah'a hiçbir za­rar veremezler."[583]
Allah’u tealanýn þu sözünde olduðu gibi 8 yerde de küfren lafzý geçmektedir:
"Bedeviler (çöl Araplarý), küfür (küfren) ve iki yüzlülükçe da­ha yaman ve Allah'ýn, Rasulüne indirdiði þeylerin sýnýrýný tanýma­maða daha müsaittirler." [584]
Bu iki sayýnýn toplamý 25 olmaktadýr.
Bu sayýlarýn toplamý, Kur'an’ý Kerim'de geçen iman sayýsý­na eþittir. Zira el iman lafzý þu ayette olduðu gibi 17 yerde kulla­nýlmýþtýr:
"Ýnandýktan (el iman) sonra kötü ad(la çaðýrmak), ne kötü bir þeydir" [585]
Ýmânen lafzý da su ayeti kerimede olduðu gibi 7 yerde tek­rarlanmýþtýr:
"Ne zaman bir sure indirilse (iki yüzlüler) arasýndan kimi: 'Bu hanginizin imanýný (imânen) artýrdý?' der." [586]
Þu ayette bir defa da iman lafzý geçmektedir:
"Onlar ki inandýlar, zürriyetleri de imanda (iman) kendilerine uydu." [587]
Küfür ve iman ýstýlahlarýnýn her ikisinin sayý eþitliðinin ter­sine, bu iki ýstýlahýn türevlerinin her biri arasýnda büyük ihtilaf­lar vardýr. Zira, önceki sayfalarda belirtildiði gibi iman ve türev­leri 811 defa tekrarlanýrken, küfür ve türevleri ise 506 defa tek­rarlanmýþtý. Ve küfrün benzeri olan dalâl (sapýklýk) ýstýlahý ve tü­revleri de 191 defa kullanýlmýþ ve bu ikisinin toplamý 697 olmak­tadýr. Yani iman ve türevleri ki, (Kur'an'da) müteradifi yoktur. 811 defa tekrarlanmýþtýr. Halbuki küfür ýstýlahý, türevleri ve mü­teradifleri 697 defa gelmiþtir ve, bu iki rakam arasýndaki fark 114'dür, bu da Kur'an surelerine eþittir.
Kýsaca Kur'an’ý Kerim'de karþýlaþtýðýmýz sayý benzerlikleri ve uyumlarýndaki birkaç kat benzerliði konusudur. Kur'an’ý Ke­rim'de öyle ýstýlahlar var ki, bir diðerinin iki katý, üç katý ve bila­hare birkaç katý olarak kullanýlmýþtýr. Bunlarýn hepsi de bir uyum, tertip, amaç ve maksat üzerinedirler ve bir maksadý, bir hedefi isbatlamak için kullanýlmýþlardýr.
Mesela, esmâ-ül hüsna'dan sayýlan errahman ýstýlahý, þu ayette olduðu gibi Kur'an’ý Kerim'de 57 defa tekrarlanmýþtýr:
"O Rahman (errahman), Arþ'a istiva etmiþ (oturmuþ)tur" [588]
Ama er-rahim lafzý ise þu ayette olduðu gibi 95 defa gelmiþ­tir:
"Gaalip ve esirgeyen (er-rahim) (Allah)a tevekkül et." [589]
Rahimen lafzý da þu ayette olduðu gibi 20 yerde zikredilmiþtir:
"Çünkü Allah, tevbeleri çok kabul edendir, çok esirgeyendir (rahimen)." [590]
Rahîm lafzý ise 115 kere tekrarlanmýþtýr. Yalnýz bu ayetler­den sadece biri serverimiz Muhammed @'a mahsustur:
"Andolsun, içinizden size öyle bir peygamber geldi ki sýkýntý­ya uðramanýz ona aðýr gelir; size düþkün, mü'minlere þefkatli, mer­hametlidir (rahim)." [591]
Böylece Allah tebarek ve tealanýn esma-ül hüsna'sýndan sa­yýlan rahim lafzý 114 defa tekrarlanmýþtýr. Halbuki rahman lafzý 57 defa geçmiþti ki rahim kelimesi bunun iki katý tekrarlanmýþ olmaktadýr. Çok dikkate sayandýr ki, 114 makamý, nazil olan Kur'an surelerinin sayýsý kadardýr.
Bir baþka örnek de, füccar (kötüler) lafzýdýr ki, þu ayette ol­duðu gibi Kur'an’ý Kerim'de 3 defa tekrarlanmýþtýr:
"Kötüler (füccar) de yakýcý ateþ içindedirler." [592]
Halbuki ebrar (iyiler) lafzý da þu ayet’i kerimede olduðu gi­bi 6 defa tekrarlanmýþtýr:
"Hayýr, iyilerin (ebrar) yazýsý, illiyyin (yüceler)dedir." [593]
Yani ebrar, füccar lafzýnýn iki katý olarak gelmiþtir.
Bir baþka örneðimiz de (zorluk) kelimesidir, el-usr (zorluk) lafzý ve türevleri 12 defa geçmektedir ve her biri de zorluða, sý­kýntýya iþaret etmektedir, el-yüsr (kolaylýk) lafzý ve türevleri de 41 defa kullanýlmýþtýr ve bunlardan bazýlarý "kudreti ve güç ve imkân sahibi olmayý" ifade etmektedir; þu ayet’i kerimelerde ol­duðu gibi:
"O halde Kur'an'dan kolayýnýza (teyessere) geleni okuyun." [594]
"Onun için O'ndan (Kur'an'dan) kolayýnýza (teyessere) geldi­ði kadar okuyun." [595]"Eðer (düþman veya hastalýk gibi bir engelle) çevrilmiþ olur­sanýz kolayýnýza (esteysere) gelen kurbaný (gönderin)." [596]
"Güvene kavuþtuðunuz zaman, hac (zamanýn)a kadar ömre ile faydalanmak isteyen kimse, kolayýna (esteysere) gelen kurbaný keser" [597]
Diðer bazýlarý da mülayim ve tahammül manalarýný ifade etmektedir; þu ayette olduðu gibi:
"Eðer Rabb'inden umduðun bir rahmeti bekleyerek onlardan yüz çevirecek olursan, bari onlara yumuþak (meysûrâ) söz söyle.''[598]
Bu sözkonusu kelimenin sayýsý 5'dir ve geriye 36 mertebe kal­maktadýr. Yüsr lafzý ve türevleri üsrün karþýtý manada kullanýl­mýþtýr. Þöyle ki, kolaylýk anlamýna gelen yüsr, zorluk anlamýna gelen usrun 3 katý olarak Kur'an’ý Kerim'de tekrarlanmýþtýr.
Kelimeler arasýndaki bu tür uyumlar, çeþitli nisbetlerle ve muhtelif konularla Kur'an'da devam edegelmektedir.
Bazý sayý uyumlarý, Kur’an-ý Kerim'deki 7 sayýsýyla baðlan­týlý olduðunu açýkça göstermektedir.
Kur'an’ý Kerim gökyüzü sayýsýnýn 7 olduðunu belirtmiþtir ve bu gerçeði 7 defa tekrarlamýþtýr. O halde 7 gökyüzü þu ayet’i kerimelerde yedi defa þöyle tekrarlanmýþtýr:
"Sonra göðe yöneldi, onlarý yedi gök olarak düzenledi." [599]"Yedi gök, arz ve bunlarýn içinde bulunanlar, O'nu teþbih eder­ler." [600]
" 'Yedi göðün Rabb'i ve büyük Arþ'ýn Rabb'i kimdir?’ de." [601]
"Böylece onlarý, iki günde yedi gök yaptý ve her göðe emrini vahyetti." [602]"Allah O'dur ki yedi göðü ve yerden de onlar kadarýný yarat­tý?" [603]"O, yedi göðü, birbiri üzerinde tabaka, tabaka yarattý." [604]"Görmediniz mi Allah nasýl yedi göðü, birbiri üstünde tabaka tabaka yarattý." [605]
Kur'an’ý Kerim yerin ve göðün altý günde (veya altý dönem­de) yaratýlýþýndan bahsederken, bu gerçeði de þu aþaðýdaki ayet­lerde 7 defada tekrarlamaktadýr:
"Rabb'imiz o Allah'týr ki gökleri ve yeri altý günde yarattý, son­ra Arþ üzerinde hükümran oldu." [606]"
"Rabb'iniz (o) Allah'týr ki, gökleri ve yeri altý günde yarattý." [607]
"Gökleri ve yeri astý günde yaratan O'dur."[608].
"O ki gökleri, yeri ve ikisinin arasýnda bulunanlarý altý günde yarattý." [609]"O ki gökleri, yen ve bunlar arasýnda bulunanlarý altý günde yarattý." [610]
"Andolsun, biz gökleri, yeri ve ikisi arasýnda bulunanlarý altý günde yarattýk" [611]"O'dur ki. gökleri ve yeri altý günde yarattý." [612]
Kur'an’ý Kerim, Allah tebarek ve tealaya yaratýklarýn sunu­luþunu hatýrlarken, onlar saf baðlamýþ sunuluyorlardý. Bu ger­çeði de þu ayette olduðu gibi 7 defa hatýrlatmaktadýr:
"Ve hepsi sýra sýra (saffâ) senin Rabb'ine sunulmuþlardý." [613]
Saff ýstýlahýnýn türevleri de Allah tebarek ve tealanýn þu sö­zünde olduðu gibi 7 yerde tekrarlanmýþtýr:
"Konulmuþ kadehler, dizilmiþ (mesfûfeh) yastýklar." [614]
Ayrýca Allah (c.c), efendimiz Muhammed'a seb-ül mesanî (müfessirlerin birçoðunun görüþüne göre, maksat, yedi ayetli sure yani Fatiha tül kitabdýr) bahsetmiþtir. Mesela þu ayet’i keri­mede þöyle buyrulmuþtur:
"Andolsun, sana ikiþerlerden yedi ve bu büyük Kur'an'ý ver­dik." [615]
Allah’u teala bir misal vererek, mallarýný Allah yolunda har­cayanlarýn karþýlýðýný göreceklerini belirtmekte ve 7 baþaklý bir dâneyi zikretmektedir; þu ayette olduðu gibi:
"Mallarýný Allah yolunda harcayanlarýn durumu, her baþaðýnda yüz dâne olmak üzere yedi baþak veren bir dânenin durumu gibi­dir." [616]
Yedi deniz mürekkeb olsa son bulmayan Allah’u tealanýn kelimeleri þu ayet’i kerimede hatýrlatýlmýþtýr:
"Yeryüzünde bulunan aðaçlar kalem olsa, deniz(ler)de (mü­rekkeb olup), arkasýndan yedi deniz (daha gelip mürekkeb olsa) ona yardým etse de (Allah'ýn kelimeleri yazýlsa), yine (bunlar tüke­nir), Allah'ýn kelimeleri tükenmez." [617]
Kur'an’ý Kerim cehennemin de 7 kapýlý olduðunu belirtmiþ­tir, þu ayet’i kerimede zikredildiði gibi:
"Onun (cehennemin) yedi kapýsý vardýr. Her kapýya, onlardan bir bölüm ayrýlmýþtýr" [618]
Kur'an’ý Kerim'in ilk suresi Fatiha'dýr ve ayet sayýsý 7'dir. Kelime-i tevhid lafýzlarýnýn sayýsý da yedidir, þöyle ki: "Lâ ilahe illâ Allah, Muhammed rasullullah."
Bu uyumun ve eþitliðin sadece Kur'an mevzularýnda oldu­ðunu zannedebilirsiniz. Ancak, bu uyum ve denge iþi Kur'an harf­lerine kadar da varmýþtýr. Mesela cehennemle görevli meleklerin sayýsý, þu ayette belirtildiði üzere 19 dur:
"Üzerinde ondokuz (muhafýz melek) vardýr." [619]
Kur'an’ý Kerim'in onunla açýldýðý ve her surenin onunla baþ­ladýðý Besmelenin harf sayýsý da 19'dur.
(Bir baþka husus da) salavat (namaz dua) lafýzlarý da 99 de­fa yani esma-ül hüsna kadar tekrarlanmýþtýr.
Bunlarýn benzerleri daha pek çoktur ve gerçekten de hayret vermektedir. Ama bu beraberlik ve uyumlarla ilgili yazý yazmak birçok mütalaaya, araþtýrmaya, zamana ve fýrsata muhtaçtýr ki, her mevzu için eþitlik ve uyum saðlanabilsin, uygun yorum yapýlabilsin...[620]


[583] Al-i Ýmran: 3/176.
[584] Tevbe: 9/97.
[585] Hucurat: 49/11.
[586] Tevbe. 9/124.
[587] Tur: 52/21.
[588] Tahâ: 20/5.
[589] Þuâra: 42/217.
[590] Nisa: 4/17.
[591] Tevbe: 9/128.
[592] Ýnfitar: 82/14.
[593] Mutaffifin: 83/18.
[594] Müzzemmil: 73/20.
[595] Müzzemmil: 73/20.
[596] Bakara: 2/196.
[597] Bakara: 2/196.
[598] Ýsrâ: 17/28.
[599] Ba­kara: 2/29.
[600] Ýsra: 17/44.
[601] Mü'minûn: 23/86.
[602] Fussilet: 41/12.
[603] Talâk: 65/12.
[604] Mülk: 67/3.
[605] Nûh: 71/15.
[606] A’raf: 7/54.   
[607] Yunus: 10/3.
[608] Hûd: 11/7
[609] Furkan: 25/59.
[610] Secde: 32/4.
[611] Kaf: 50/38.
[612] Hadid: 57/4.
[613] Kehf: 18/48.
[614] Gaþiye: 88/15.
[615] Hicr: 15/87.
[616] Bakara: 2/261.
[617] Lokman: 31/27.
[618] Hicr: 15/44.
[619] Müddessir: 74/30.
[620] Abdurrezzak Nevfel, Kur’an’da Ölçü ve Ahenk, Ýnkilap Yayýnlarý, Ýstanbul, 1988: 78-83.


radyobeyan