Nesh By: sumeyye Date: 13 Eylül 2011, 13:21:29
VII- Nesh
Nesh, Hanefi mezhebinde geniþ ve önemli bir yer tutar. Nitekim Ebu Hanife'nin Kitab ve Sünnette neshin mevcudiyetini kabul etüði ve bilhassa nasih ve mensuhu ayýrmada çok titiz davrandýðý belirtilir.[1223]
Ebu Hanife, Kur'an’daki neshle ilgili olarak þöyle der:
"Biz biliyoruz ki, Hz. Peygamber iki çeþit tefsir etmezdi. Onun nasih olanýný bütün insanlara nasih olarak açýkladý, mensuh olanýný da insanlara mensuh olarak açýkladý".[1224]
Hadislerdeki neshle ilgili olarak da o, þunlarý söylemektedir:
"Bu rivayetler böylece ihtilaflý olarak geldi. Çünkü bunlarýn içinde nâsih de var, mensuh da. "Biz nasýl duymuþsak öyle rivayet ederiz diyorlar". Yazýk onlara, akýbetlerinin ne olacaðýna ne kadar az önem veriyorlar. Oturup, insanlara bazýlarýnýn mensuh olduðunu bildikleri hadisleri rivayet ediyorlar. Halbuki bugün, mensuhla amel etmek dalâlettir, insanlar da onlarýn rivayet ettiði hadisi alýp sapýtacaklar".[1225]
Hanefilere göre neshin geçerli olup olmadýðý yerler þunlardýr:
1- Allah'ýn isim ve sýfatlarýnda nesh olmaz.[1226]
2- Kendisinde, "hâlidîne fîhâ ebedâ" gibi ebedîlik bildiren ve "ilâ yev-mi'1-Kýyâme" gibi hükmün kýyamete kadar yürürlükte olduðunu ifade eden lafýzlarýn bulunduðu meselelerde nesh carî olmaz.[1227]
3- Hz. Peygamber'in koyduðu ve hayatýnda neshetmediði hükümler ondan sonra nesholunamaz. [1228]
4- Nesh emir ve nehiylerde olur [1229] ve bu da ancak Kitab ve Sünnete münhasýrdýr. [1230]
Nesh dört þekilde vaki olur:
1. Kitabýn Kitabla neshi
2. Sünnetin Sünnetle neshi
3. Kitabýn Sünnetle neshi
4. Sünnetin Kitabla neshi.[1231]
Serahsi’nin belirttiðine göre, ilk iki kýsýmdaki neshin cevazý konusunda ulema arasýnda ihtilaf yoktur. Ýmam Þafiî son iki kýsmý kabul etmez. [1232]Hanefýlere göre kýyas, neshedici olmamakla beraber [1233]icma ile neshin carî olduðu ihtilaflýdýr.[1234] Sahih olan, icma ile de neshin vaki olmamasýdýr.[1235]
Þimdi neshin Sünnette carî olan kýsýmlarýný inceleyelim:[1236][1224] Ebu Hanife, el-Alim ve'1-Müteallim, 13.
[1225] Age.. 13.
[1226] Age., 13;Pezdevî,Usul, III, 163.
[1227] Serahsî, Usul, II, 60; Pezdevî, Usul, III, 164.
[1228] Ayný yerler.
[1229] Ebu Hanife, el-Alim vel-Mûteallim, 13.
[1230] Molla Hüsrev, Mir'at, 201.
[1231] Serahsî, Usul, II, 67.
[1232] Serahsî, Usul, II, 67.
[1233] Pezdevî, Usul, III, 174.
[1234] Sahabe icmaýnýn Kur'an ayetini neshedeceðini Ebu'l-Hasen el-Kerhî kabul etmektedir. Bkz. Kethî, Usul, (Te'sisü’n-Nazar içinde) s. 84.
[1235] Pezdevî, Usul, III, 175; Serahsî, Usul, II. 66-67.
[1236] Dr. Ýsmail Hakký Ünal, Ýmam Ebu Hanife'nin Hadis Anlayýþý Ve Hanefi Mezhebinin Hadis Metodu, Diyanet Ýþleri Baþkanlýðý Yayýnlarý: 211-212