Ebu Hanife nin Hadis Anlayýþý
Pages: 1
Nesh By: sumeyye Date: 13 Eylül 2011, 13:21:29
VII- Nesh




Nesh, Hanefi mezhebinde geniþ ve önemli bir yer tutar. Nitekim Ebu Hanife'nin Kitab ve Sünnette neshin mevcudiyetini kabul etüði ve bilhassa nasih ve mensuhu ayýrmada çok titiz davrandýðý belirtilir.[1223]

Ebu Hanife, Kur'an’daki neshle ilgili olarak þöyle der:

"Biz biliyoruz ki, Hz. Peygamber iki çeþit tefsir etmezdi. Onun nasih olanýný bütün insanlara na­sih olarak açýkladý, mensuh olanýný da insanlara mensuh olarak açýkladý".[1224]

Hadislerdeki neshle ilgili olarak da o, þunlarý söylemektedir:

"Bu riva­yetler böylece ihtilaflý olarak geldi. Çünkü bunlarýn içinde nâsih de var, mensuh da. "Biz nasýl duymuþsak öyle rivayet ederiz diyorlar". Yazýk onla­ra, akýbetlerinin ne olacaðýna ne kadar az önem veriyorlar. Oturup, insanlara bazýlarýnýn mensuh olduðunu bildikleri hadisleri rivayet ediyorlar. Halbuki bugün, mensuhla amel etmek dalâlettir, insanlar da onlarýn rivayet ettiði ha­disi alýp sapýtacaklar".[1225]

Hanefilere göre neshin geçerli olup olmadýðý yerler þunlardýr:

1- Allah'ýn isim ve sýfatlarýnda nesh olmaz.[1226]

2- Kendisinde, "hâlidîne fîhâ ebedâ" gibi ebedîlik bildiren ve "ilâ yev-mi'1-Kýyâme" gibi hükmün kýyamete kadar yürürlükte olduðunu ifade eden lafýzlarýn bulunduðu meselelerde nesh carî olmaz.[1227]

3- Hz. Peygamber'in koyduðu ve hayatýnda neshetmediði hükümler on­dan sonra nesholunamaz. [1228]

4- Nesh emir ve nehiylerde olur [1229] ve bu da ancak Kitab ve Sünnete münhasýrdýr. [1230]

Nesh dört þekilde vaki olur:

1.  Kitabýn Kitabla neshi

2. Sünnetin Sünnetle neshi

3. Kitabýn Sünnetle neshi

4. Sünnetin Kitabla neshi.[1231]

Serahsi’nin belirttiðine göre, ilk iki kýsýmdaki neshin cevazý konusunda ulema arasýnda ihtilaf yoktur. Ýmam Þafiî son iki kýsmý kabul etmez. [1232]Hanefýlere göre kýyas, neshedici olmamakla beraber [1233]icma ile neshin carî ol­duðu ihtilaflýdýr.[1234]  Sahih olan, icma ile de neshin vaki olmamasýdýr.[1235]

Þimdi neshin Sünnette carî olan kýsýmlarýný inceleyelim:[1236]



[1224] Ebu Hanife, el-Alim ve'1-Müteallim, 13.

[1225] Age.. 13.

[1226] Age., 13;Pezdevî,Usul, III, 163.

[1227] Serahsî, Usul, II, 60; Pezdevî, Usul, III, 164.

[1228] Ayný yerler.

[1229] Ebu Hanife, el-Alim vel-Mûteallim, 13.

[1230] Molla Hüsrev, Mir'at, 201.

[1231] Serahsî, Usul, II, 67.

[1232] Serahsî, Usul, II, 67.

[1233] Pezdevî, Usul, III, 174.

[1234] Sahabe icmaýnýn Kur'an ayetini neshedeceðini Ebu'l-Hasen el-Kerhî kabul etmektedir. Bkz. Kethî, Usul, (Te'sisü’n-Nazar içinde) s. 84.

[1235] Pezdevî, Usul, III, 175; Serahsî, Usul, II. 66-67.

[1236] Dr. Ýsmail Hakký Ünal, Ýmam Ebu Hanife'nin Hadis Anlayýþý Ve Hanefi Mezhebinin Hadis Metodu, Diyanet Ýþleri Baþkanlýðý Yayýnlarý: 211-212


radyobeyan