Mukaddime By: sumeyye Date: 10 Eylül 2011, 15:34:46
Mukaddime
Rahman ve rahim olan Allâhýn adý ile baþlarým.
Hamd, Allâha mahsustur, ona hamd eder, ondan yardým diler ve ona (günahlarýmýzýn afvi için) istiðfar ederiz. Amellerimizin kötülerinden ve nefislerimizin þerlerinden Allaha sýðýnýrýz. Bir kimseyi Aüahüteâîâ hidâyette kýlarsa, onu hiç bir kimse dalâlete saptýramaz ve bir kimseyide cenabý hak dalâlette býrakýrsa, hiç bir ferd onu hidâyete eriþtiremez.
Allâhdan baþka ilâh olmadýðýna þahadet ederimki, o þahadet kurtuluþa vesiyle ve derecelerin yükselmesine kefil olur.
Muhammed (S.A.V.) Allanýn kulu ve Rasûiü olduðuna þahadet ederim. Uman yollarýnýn eserleri yýkýlmýþ olduðu, îman nurlarýnýn meþâlesioin gizlendiði, tevhid ve iman yollarýnýn esaslarýnýn zaiflediði ve cehil ve zulmün çoðalmasý ile iman yollarýnýn mekan ve mercîi bilinmediði bir zamanda ALLAHüteâla onu (Muhammed Aleyhisselâmý) göndermiþtir.
Ýþte böyle bir zamanda salâtü selâm onun üzerine olsun, onu gizli ve yýkýlmýþ olaný yükseltmiþ ve kuvvetlendirmiþtir ve ateþin kenarýnda olan kimseleri kelime'i tevhidin teyic* ile manevi hastalýktan þifalandýrmýþtýr,
doðru yola gitmek isteyenlere hidâyet yolunu açýklamýþtýr. Saadet hazinelerine malik olmayý arzu edenlere saadet hazinelerini izhar etmiþtir.
Artýk bundan sonra; Onun (Rasulullahýn) hidâyetine sarýlmak ancak onun kalbinden, göksünden ve aðzýndan zuhur eden þeylere ittîba etmekle olur. Ve ALLAHýn (kopmaz) ipine (Kur'ana) sarýlmakda ancak onun (Rasulullahýn) sünnetini beyan etmekle tamam olur.
Sünneti ihya edici, Bidâdý yýkýcý Ebû Muhammed Bin Mesûd elferrâ elbeðâvî [13] Allâhüteâla onun derecesini yükseltsin, Ýmamý beðcivi Hz. le-rinin tasnif etmiþ olduðu (Kitabül mesabih-in) babýný tasnif ederek kitap halinde cem etmiþti. Anlaþýlmasý ve zabtý güc olan hadisi þerifleri zaptet-m iþtir.
imamý beðâvi Hz. (ALLAH "ondan razi olsun), kitabül mesabihde kýsaltma ve senetleri hazfetme yoluna gidince, her ne kadar imamý fceðâvinin nakli olsa ve kendisi isnad ehli gibi itimad edilen âlimlerden isede bazý tahkikcý ve tetkikci alimler, hakkýnda söz ettiler. Ayný zamanda imamý be-ðövinin senedsiz olarak zikrettiði hadisler, kimin ve nereye aid olduðu bilinmeyen bir arazi gibi delalet eden bir aiâmetde yoktu.
Bunun üzerine ALLAHüteâlanýn hayýrlý kýlmasýný taleb ederek ondan yardým diledim. Hemen belli ve isnadlý olmayanlarý belirtip isnadlarýný bildirdim ve hadis hafýzlarýnýn zaptedenlerini, itimad sahipleri ve ilimde sebad ve karara varmýþ âlimleri, hadis imamlarýnýn rivayetleri gibi þekilleri mesa-bih kitabýnýn her hadisinin mehallinde senetlerini koyup yerleþtirdim (Hatibi teprizinin ifadesidir).
Meselâ (senetleri yerleþtirilen) : Ebî Apdillâh Muhammed Bin Ýsmail El buharý [14] ve Ebil Hüseyin müslim Bin El haccac El kuþeyrî [15] ve Ebi Apdiilâh Malik Bin Ei'es behî [16] ve Ebi Apdiliah Muhammed Bin El Ýdris Þâfi-Î [17] ve Ebi Apdillah Ahmet bin Muhammed bin hanbeliþþeybânî [18] ve Ebî Ýsâ Muhammed Bin Ýsâ ettirmizî [19] ve EbîDavud Süleyman Bin E! eþâ-sissicistanî [20] ve Ebi Apdirrahman Ahmet Bin Þuaybin nesâî [21] ve Ebi Apdillah Muhammed bin yezid Bin mâce El kazvînî [22] ve Ebi Muhammed Apdillah bin Apdirrahman eddarimî [23] ve Ebil hasen Aliyyi Ibni Ömer Eddâre hudnî [24] ve Ebi Bekir Ahmed bin El Huseyn El beyhakî [25] ve Ebil Hâseni rezin Bin Muâviye Elâbderiyyî [26] ve bunlardan baþkalarý gibi-, (erdir. Bunlardan baþkalarýda azdýr.
Ve ben bu kimselere (yukardaki muhaddisiere} hadisi þerifi nisbet ettiðimde, sanki Peygamber sallaliahü aleyhi veselleme isnad etmiþ gibi oluyorum. Zira onlara Ýsnad edilince hadisi þerif hakkýnda isnad mevzuu bitmiþ oluyor ve isnad edilen hadisin tahkikatýndan kendimizi müsteðni kýlýyoruz. Ve yine Ýmamý Beðâvinin serdedip koyduðu üslup gibi bablan ve kitaplarý (bahisleri) tertibleyip yazdým ve onun bahis ve bablarýnýn yoluna tabi oldum.
Ve her babý çok zaman üç fasýl üzere taksim ettim; .
Birinci bab : Buhari ve müslimin veya tek baþýna bunlardan birinin tahric ettiði hadisi þeriflerdir. Ve rivayette dereceleri yüksek olduðu için her nekadar baþkasý o hadisi þerife rivayette iþtirak etmiþsede ben sâde bu ikisinin (Buhari ve müslimin) Rivayetleri ile Ýktifa ettim.
Ýkinci bab : Buhari ve müslimden baþka diðer zikredilen hadis imamlarýnýn rivayetlerini yazdým.
Üçüncü bab : Hadisi þeriflerdeki rivayet nisbeti þartlarýný muhafaza ederek bablara münasib ve muvafýk olan manalar üzerine þamil olanlarý irad ettim, velevki bu irad edilip yazýlanlar selef (sahabe - tâbi'in) ve halef (daha sonraki alimler) den mesur olsun.
Bundan sonra (ey okuyucu), eðer bir babda hadisi bulamazsan : iþte onu tekrar olduðundan iskat ettim. Eðer diðer bazý hadisi þerifi ihtisar' üzere terk olunmuþ veya hadisi þerifi tamamlamak üzere zammedilmiþ bulursan, Ýþte buda kýsalttýðým ve tamamlamak üzere ilhak ettiðime ihtimamýndan dolayýdýr.
Eðer Ýki fasýlda ihtilafa düþersen, muttali olup birinci fasýlda þeyhayn (Buhari, müslimin) zikrini (halbuki birinci fasýlda bunlarýn zikri gerekirken) bulursan, bilmelisinki ben Humeydînin «El cem'u beyne sahihayn-ý» ile (Ýb-nül esirin) «Camiul usul» adlý iki kitabý tetkik ve tetebbu etmemden sonra niha-i hüküm de þeyhaynin sahihlerine itimad ettim.
Þayet hadisin nefsinde (Metninde) ihtilaf görürsen, iþte buda hadislerin yollarýnýn (senetlerinin) muhtelif olmasýndandýr. Belkide ben þeyh (Ýmamý beðavî) Radiyallahü anhin takip ettiði rivayet yoluna muttali olmaya bilirim. Benim kendimin sözü olan «Ekûlu — benderim» Kelimesini ise, asýl kitaplarda rivayetleri bulamadýðým veya asýl kitaplarda hilafýný bulduðum zaman çok az rastlarsýn. Binaenaleyh þayet «ben derim» ifadesine vakýf olur isen, kusuru benim rivayetimin azlýðýna nisbet etmelisin.
Cenabu ALLAH (c.c.) iki cihanda kadrini yükseltsin kusuru þeyh (Ýmamý beðavi) tarafýna nisbet etme. Þeyh (Ýmamý beðâvi) Hz. ne kusur nisbet etmekten uzak ol.
Bir kimse, eserde bir kusura muttali olurda bizi ikaz eder ve bizi doðru yola sevk ederse, ALLAHüteâla onlara rahmetini ihsan etsin.
Takat ve kudretim nisbe-tinde tenfir ve teftiþ hususunda son gayretim: gösterdim, görüb bulduðum gibi o ihtilafý naklettim.
Þeyh (Ýmamý beðavi) Radiyallahü anhin bir hadisi þerife, garib veya zaif veya bunlardan baþka iþaretinide çok zaman olduðu gibi beyan ettim. Þeyh merhumun hadis usûlunda (munkatý, mevkuf ve mürsel gibi) zikredilenlere iþaret etmediðinde, bende terk etmekde ona olduðu gibi tabî oldum. Ancak az yerlerde bir garaza binaen zikrettim. Qok zaman hadisin mahrecini boþ ve isnadsýz bulursun. Bu çok zaman boþ býrakmanýn se-bebide, ravisinin tahric yoluna muttalî olmadýðýmdan ve bunun üzerinede hadisin sonunda beyazlýðý olduðu gibi terk ettim.
ey okuyup bakan kimse! eðer sen hadisin mahreç ve ravisine muttali olursan, hemen râvi ve mahreci hadisin sonuna ilhak et, böyle amelinden dolayý ALLAHüteâla seni en güzel mükafatla mükafatlandýrsýn.
Kitabýn adýna «Miþkat El Mesabih» ismini verdim.
Bu eserin neticeye vasýl olmasýnda ANahdan tevfik, inayet, hidayet, kötü akide ve amelden siyânet ve arzu edilen maksadýn kolaylýðýný isterim. Ve hayatta ve öldükten sonra ve bütün müslüman erkek ve kadýnlara menfaat vermesini dilerim.
Buna ALLAHüteâla kafidir ve o ne güzel vekildir. Kudret ve kuvvet, ancak aziz ve hakim olan Allah ýndýr. [27]
[13] Ýmamý Beðâvî, dört bin dört yüz otuzdört (4434) Hadisi þerif' ihtK/â eden «Kitabül mesabih» adlý eserin yazarý; müfessir, muhaddis, fakih, ilmi kýraata âlim, âbid, zahid ve bütün ulemâ ve selefi þalinin tarafýndan takdir edilen ilmi ile âmil bir zad idi. Ýlk zamanlarýnda katýksýz kuru ekmek yerdi. Sonra ihtiyanlðý zamanýnda ekmeðe katýk olarak ya zeytin veya kuru üzüm yemiþtir.
Ýmamý begâvîden hafýz Musa elmedînî ve AvarÝfül meârif sahibi Ýmamý suhreverdi gibi zadlar ilim tahsil ederek kemale eriþmiþlerdir.
Diðer meþhur eserlerinden bazýlarý þunlardýr Hadis hakkýnda «Þerhis sünne», Fýkýhdan «Kitabüttehzip» ve tefsirden «Meali müttenzil»
Vefatý, hicri beþyüz on altý (516) tarihinde olmuþtur ve üstadý Kâdi Hüseyin (R.A.) yanýna defnolunmuþtur. Rahimehullahü aleyh.
[14] Ýmamý buhari nâmý ile mâruf, hadis kitaplarýnda «Þeyh» denince ilk isim ve maksat bu olduðu bilinen «Sahihayn» denilen cümlelerde de buhari ve müslim kitaplarý yine müsellemdir.
Hadisi þerifi hýfzeden bir kiþi onun zamanýnda görülmemiþ, on yaþýnda hadisi þerif hýfzýna baþlamýþ, ALLAHýn kitabý Kur'aný kerimin ve hadisi þeriflerin manalarýný gayet iyi anlayan zamanýn en zeki, fakih, zühüt de kemâle eriþmiþ, gayet mütteki, hadis yollarýnýn en ince yönlerine vakýf, ictihad ve istimbatý kuvvetli ve duasý müstecap bir zat idi. Her gün iki veya üç badem yediði beyan olunarak zühtü ve ilme çalýþmasý yazýlmaktadýr.
Ýmamý buhari, maverain nehirde «Buhara» nami ile anýlan bir beldede yüz doksan dört (194) hicri tarihinde dünyaya teþrif etmiþtir. Küçük yaþta ilim erbabý üstadlardan tahsili ilme baþlamýþ ve hadisi þerifin tahsili.ve teb-yini için bin kadar hadis âlimi muhaddislerden talim etmiþtir. Soy itibarý ile türktür.
Pek çok telifatý vardýr. Hadis ilmini ve hadisi þeriflerin saðlam ve sýhhatli senetlerle kitap telif eden en imtiyazlý alimlerdendir. Telif ettiði kitaplardan en meþhuru, Buhari ismi ile anýlan «El camiüssahih» adlý eseridir. Mükerrerler ile dokuzbin seksen iki (9082} Hadisi þerifi camidir. Bütün ulema ve muhaddislerin en çok îtimad ettikleri ve Kur'andan sonra þer'i dei;l ve kaynaðýn birincisi kabul ettikleri yegâne hadis kitabýdýr.
Binlerce muhaddisin hadis ilmini ve hadisi þeriflerin tâlimini yaptýðý âlim, kamil, mudakkik ve muhaddis Ýmamý Buhari, ikiyüz eili altý (256) hicride vefat etmiþtir. ALLAHüteâla Rahmeti ilâhisini ihsan buyursun ve âh'ret-te þefaatini cümlemize nasip etsin. AMÝN.
[15] lmamî müslim, Ýmamý Buharinin talebesi, itimad edilen hadis hafýzý, büyük musannif ve fýkýh âlimidir. Kuþeyr kabilesine mensup iki yüz dört (204) hicri senesinde Neysâburda dünyaya gelmiþtir. Sülâle ve asalet itibârý ile bir türk soyundandýr.
Hadis talimi ve hýfzý için çok yerlere nakli mekan etmiþ, diyar diyar gezmiþtir. En çok gittiði yerler, Irak, hicaz ve Mýsýrdýr. Baðdata seferi ise, sayýlmayacak kadar çok-olmuþtur.
imamý müslimin pek çok telKatý vardýr. Bunlardan en meþhuru, Buhaýi þerifden sonra «Müslim» Namý ile anýlan «El Camiüssahih» dir. Mükerrer hadisin zikrinin azlýðý ve tertibinin güzelliði ile imtiyazlýdýr. Kur'andan sonra þer'i kaynaklarýn ikincisi sayýlmaktadýr. Ýmamý Müslim, 261 hicride vefat etmiþtir. ALLAHüteâla rahmeti ilahisini lütfedip ahirette þefaatýna nail buyursun, AMÝN.
[16] Ýmamý Malik mezheb sahibi, Büyük fakih, müetehidi mutlak, Medî-ne-i münevvere Alimi, Medine-i Münevverenin muhaddisi, mudakkik, müt-
teki, telif ve tasnifde Buhari ve müslîmden evvel olan tabiin veya tebe-i tabiinden fazilet sahibi bir âlimdir, 93 - Veya 103 Hicride Medine-i Münevve-rede dünyaya gelmiþtir. Ve 179 Hicride vefat etmiþtir. Kabri þerifi Cennetül bakîdedir. Meþhur olan kabri þerifini hamdü senalar olsun ziyareti aciza-nem olmuþtur.
Ýmamý malik radiyaliahü anh, dininde salabetli, hýfzý kuvvetii ve fetva hususunda çok hassas idi. Bir hadisi þerif nakledeceðinde, abdest alýr veya güsl eder özel minderine oturur, sakalýný tarar güzel kokuyu sürünür ondan sonra hadisi nebevi okur ve fetva verir, talebe-i ulûme okuturdu, rah-metüliahi aleyh.
[17] Ýmamý þâfi-i Ýmamý Malik hazretlerinin talebesi ve Ýmamý Azamýn talebesi imamý muhammed hazretlerininde talebesidir. Ýmamý azam radiyal-lahü anhýn vefatý yýlý olan 150 hicride ðazzede dünyaya gelmiþtir. Ýki yaþýnda Mekke-i Mükerremeye nakledilmiþtir. Annesinin yanýnda yetim olarak yetiþmiþ çok zaman ilim talimi için muaiim ücreti bulamazdý. Bu sebebe den ilim talimi sýkýntýlý olmuþtur.
Ýmamý þâfi-i merhum çok zeki hafýzasý kuvvetli, þair, fasih ve belið bir zat idi. Lugatta, fýkýh ve hadisde îmam idi. Usûlü fýkhý ilk yazan âlimdir.
Ýmamý þâfi-i merhumun pek çok eserleri vardýr. Bunlarýn en meþhuru yedi cilt halinde olan «Ef'üm» dür.
Ýmamý þafi-i hazretlerinin kýymetli sözleri vardýr. Cümleden bir tanesi þudur :
«Eðer â!iim'er evliya olmazlarsa, Aflah için veli yoktur. Zira ALLAHüte-â!a cahil kimseyi velî (dost) edinmez.» Mirkat C 1,20
Ýmamý þâfi-i merhum. Recebi þerifin son perþembe veya cuma gecesi akþam namazýný eda ederken 204 hicride vefat etmiþtir. Kabri þerifi Mýsýrdadýr. Rahmetüllahi aleyh.
[18] Ýmamý Ahmet bin hanbei Radiyallahüteâla anh, 164 hicride bað-datda dünyaya gelmiþ, orada ilme çalýþmaya koyulmuþ ve sonra imamý þâfi-i hazretlerinden ilim tahsil etmiþtir. Böylece ilim tahsili için, Mekke-i Mükerremeye, Küfe ve Basraya, Medine-i Münevvereye, Yemene, þama ve ceziretül araba nakli mekan etmiþ oralarda bulunan büyük âlim, fâkih, mu-haddis ve müdekkik meþâyihi kiram ve ulemayý uzamdan fýkýh, hadis ve ilmi kelam dersleri ile tefsir ve edep ilmi gibi Þer'i ilimleri tâlim etmiþtir.
Abbasi halifelerinden Mûtesim zamanýnda Kur'aný kerimin Mahluk olmadýðýný beyan edip direnmekle halife bu büyük âlimi bazý tahrikçi ve fesatçýlarýn telkini ile zindana atmýþ ve yirmi sekiz (28) ay kadar bir zaman
zindanda kalmýþtý. Sonra halife mütevekkil onun kadri kýymetini takdir etmiþ ikram ve izzette bulunmuþtu.
Fakýh, müctehidi mutlak, muhaddis, zahid, müttekî ve abid olan bu büyük âlimin telifatý kesiresi vardýr. En meþhuru ise, «Elmüsned» isimli hadis kitabýdýr. Vefatý ikiyüz kýrk bir (241) hicride baðdatda vuku bulmuþtur. Rahmetüllahi aleyh.
[19] Ýmamý Tirmizi Rahimehullah, ceyhun nehri tarafýnda «tirmizi» isimli bir þehirde 200. hicride dünyaya gelmiþtir. Ýlmi ile âlim, âmil, itimada layýk muhaddis, hadis hafýzý, zahid ve mütteki bir zat idi. Pek çok teiifatý vardýr. En meþhurlarý, «Süneni tirmizi» ismi ile anýlýr. «El cami» adlý eseri ile peygamberimizin þemailini beyan eden «Þemaili Tirmizî» dir. Doðduðu yer olan Tirmizde 279 hicride vefat etmiþtir. Cenabý hak Rahmeti dahisine gark eylesin. AMÝN.
[20] Muhaddis ve sünen sahiblerinden Ýmamý Ebû davud Radiyaliahü anh, horasan diyarýnda Sicistan isimli 202 hicride doðmuþ, Ýmamý buhari ve Ýmamý Ahmet bin Hanbei gibi Büyük muhaddislerden ilim tahsil etmiþ ve ezberlemiþtir. Defalarca Baðdata gidip hadis tahsil edip hýfzetmiþ ve Basraya sakin olup orada tedrisadda bulunmuþtur.
Ýmamý Ebû Davud Hazretlerinin telifatý kesîrasý vardýr. En meþhuru, beþbin kadar hadisi þerifi muhtevi «Sünen-i Ebi Davud» isimli eseridir. Bu eseri Ýmamý Ahmet Bin hambele ar zettiðinde takdir ve tebrik edilmiþtir. 275 Hicride Basra da vefat etmiþtir. Allâhüteâla Rahmetini ihsan buyursun. Amin.
[21] Ýmamý Nesâ-i Radiyaliahü teala anh, Horasanda «Nesâ» ismi ile müsemma olan karyede 215 hicri senesinde doðmuþtur. Asrýnýn hadis imamlarýndan tahsil etmiþ, Horasan, Hicaz, Irak, Mýsýr ve Þam âlimlerinden talimi ilim yapmýþ hadis hafýzý, müdekkik ve zahid bilginlerden idi.
Pek çok telifatý vardý. En meþhuru «Essünen» dir. Sonra bu süneni ihtisar etmiþ «elmüctebâ mines sünen» ismini vermiþtir. 303 tarihinde Mek-ke-i Mükerremede vefat etmiþtir. Rahmetüllahý Aleyh.
[22] Ýbni mâce, 209 hicri tarihinde kazvinde doðmuþ, sonra ilim tahsili için baðdat, basra, þam, Mýsýr, hicaz ve rey þehrine gitmiþ oralarýn âlim ve muhaddislerinden hadis tahsil etmiþtir.
Kütübü Sitteden sayýlan «Sünen-i Ýbni mâce» gibi pek çok eseri olan bu muhaddis ve büyük âlim, 273 tarihinde vefat etmiþtir. Rahmetüllahi Aleyh.
[23] Muhaddis ve hadis imamlarýndarHDiricie Ýmamý darimi Rahimahuf-lah, 181 hicride doðmuþ hadis ilmini ve hadisi þerifi tahsil için hicaza, þama. Mýsýra, Iraka ve Horasana gitmiþtir.
Akýllý, zeki, müfessir, fakih ve yüksek ahlâka sahib olan bu zatýnda telifatý çoktur. En meþhuru «El camiussahih» ve «Essünen» isimli eseridir. 255 tarihinde vefat etmiþtir. ALLAH ondan razî olsun.
[24] Ýmamý Dâre kutnî, hadisde asrýnýn âlimi ve kýraat ilmi hakkýnda ilk kitap tasnif eden ve pek büyük âlimler yetiþtiren bir fazýlý muhteremdir. Þâfiiyyül mezhebdir.
Baðdatýn bir mahallesi olan dare kudnda 306 sene-i hicride doðmuþtur. Ýlim tahsili için mýsýra gitmiþtir. Sonra Baðdata tekrar dönen imamý Dâre kudni, 385 tarihinde Baðdaîta vefat etmiþtir. Telifatýnýn en meþhuru, «Essünen» dir. ALLAH ondan râzi olsun.
[25] Ýmamý Beyhakî Rahimehullah, hadis imami"rýndandýr. Neysabur yakýnlarýnda «Bey hak» isimli beldede 384 tarihinde doðmuþ, ilim tahsili için Baðdat'a, Küfeye, Mekke-i Mükerremeye ve diðer memleketlere gitmiþtir.
Muhaddis, fakih, mütteki ve usul ilminin âlimi olan imamý Beyhakýnýn pek cok telifatý vardýr. En meþhurlarý, «Essünenül kebir» «Marifetüs süneni vel âsâr», «Kitabül bâsi vennüþür», «Kitabü þuabil Ýman» ve «Kitabü fezâ-ilüssahâbe» dir. 258 senesinde Neysaburda vefat etmiþtir. ALLAH ondan razî olsun.
[26] Hadis Ýmamlarýndan biride Ýmamý Abderî Rahimehullahdýr. Kütübü siddeden toplanmýþ «Ettecridü lissýhahissitte» isimli eser sahibi bu büyük âlim, uzun zaman Mekke-i Mükerremede mücaveret etmiþ ve orada 535 tarihinde vefat etmiþtir. ALLAH ondan râzî otsun.
[27] Mustafa Uysal, Ýzahlý Miþkat El Mesabih Tercümesi, Uysal Yayýnlarý 1/ 25-32.