ilimdunyasi.com Haberleri
Pages: 1
Bayram olmasa insan depresyona girer By: reyyan Date: 29 Aðustos 2011, 02:51:53
Bayram olmasa insan depresyona girer



Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi öðretim görevlisi Prof. Dr. Ekrem Buðra Ekinci

Ýnci Döndaþ'ýn röportajý

Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi öðretim görevlisi Prof. Dr. Ekrem Buðra Ekinci, Bayramýn ve bayramda akraba ziyaretlerinin bir nevi terapi etkisine sahip olduðunu söyledi...

Eski bayramlarýn tadý herkesin dilinde. Yenilen tatlýlar daha tatlýymýþ, gezilen yerler daha güzelmiþ, akrabalar daha sýk görüþürmüþ, þekerlemelerin tadýna doyum olmazmýþ. Hayat bayram gibiymiþ!

Bunlar pek çok kiþiye bir masal gibi gelse de Prof. Dr. Ekrem Buðra Ekinci, yeniden o günlere dönüþ olduðu müjdesini veriyor. Ekinci’ye göre eskiye nur yaðýyor, bayramlar insana terapi gibi geliyor.

“Nerede eski bayramlar” demekte haklý mýyýz? Katýlýyor musunuz bu söze?

Bütün insanlarda muhafazakar bir tabiat vardýr; zaman geçtikçe eskiyi hep iyi hatýrlar, her þeyin eskisini özlerler. Maziye hasretiz, bu yüzden hep ‘Nerede o eski bayramlar’ deriz. Umumiyetle sosyal iliþkiler insani münasebetler eskiden iyiydi. Þimdi þartlar deðiþti, þehirleþme oldu. Elbette birtakým gelenekleri insanlar muhafaza etmek istiyor çünkü bu bizim tabiatýmýzda var. Ama zaman ve þartlar deðiþiyor, yapamýyorsunuz. Eski bayramlarda bir sokak düþünün herkes birbirini tanýr ve bilir, birbirine gider, gelirdi. Þimdi sitelerde 50-60 dairelik blokta oturanlar birbirleriyle nasýl tanýþacak?

Bu bahsettiðiniz metropollerde yaþanan bir durum. Anadolu’da eski bayramlar yaþanýyor mu?

‘Küçük þehirlerde geliþim her zaman daha yavaþtýr’ sözü 1950’den sonrasý için doðru deðil. Çünkü bu tarihten sonraki geliþim o kadar baþdöndürücü oldu ki köy ve kasabalara da sirayet etti. Günümüzde köy ve kasabalarýn þehirlerden farký yok. Çünkü þartlar deðiþti, göçler oldu, insanlar köy ve kasabalarý terk etti. Köylerde ümitsiz yaþlýlar kaldý. Türkiye’de normal köy hayatý artýk yaþanmýyor. Eskiden mahalle yaþamý vardý, þimdi site. Ýnsanlarýn iþ imkanlarý deðiþtikçe kendi hemþehrilerinden de koptu. Ýstanbul ve Ankara gibi deðil taþralarýn hali. Bunu sadece bayramlarda görmezsiniz. Örneðin bir yakýnýnýz vefat ettiðinde eþiniz dostunuz gelir ya da gerekçe sunar gelmez. Ama küçük yerde öyle deðil biri öldüðü zaman orda insanýn kýymeti vardýr günlerce evinizin kapýsý çalýnýr. Yemek getirir, acýnýzý paylaþýrlar. Bir miktar da olsa taþrada bu tür adetler yaþýyor.

Eskiye dair en çok neyi özler insan? Bu konuda gözleminiz nedir?

Bayramlar neþe, sevinç günleridir. Bunlar dini menþelidir, dinin ‘Eðlenin, neþelenin’ dediði günlerdir. Türkler beraber sevinir, beraber üzülür. Tek baþýna eðlenmek, acý çekmek, yalnýz kalmak Amerikan filmlerinde olur. Bayramlarýn asýl amacý beraber olmaktýr ama insan her zaman eþiyle dostuyla beraber olamaz. Bayramlar bir araya gelme vesilesidir. Sevdiði kiþiyi gördüðü zaman insan neþelenir. Bu psikolojik bir durumdur. Akrabalarla görüþmek bir terapidir. Ayný sosyal seviyede olmasalar bile bir kiþi onlarý görünce sevinir, morali düzelir depresifse serbestleþir.

Geleneklere baþkaldýrý yok

Birlikte olmak diyorsunuz ama artýk dokuz günlük tatil olunca inanlar bunu deniz tatili ya da yurtdýþýna giderek deðerlendiriyor.

Aile baðlarý o kadar kuvvetli deðil. Eskiden bir amca çocuðu çok kýymetliyken artýk o kadar þey ifade etmiyor. Biri zengin diðeri fakir, belki biri þehirde yaþýyor öteki kasabada... Sosyal þartlar deðiþince ortak paydalar azalýyor, birbirlerine karþý sevinç hissetmiyor. Eskiden insanlarýn iþleri evine yakýn olurdu, bu kadar çok çalýþmazdý. Günümüzde zorlu bir iþ hayatý var. Kiþinin kendisine ve ailesine ayýracaðý zaman azalýyor. Yoðun hayat meþkalesine molayý ancak bayram tatilleriyle veriyor. Ben tatile gidenleri kýnamýyorum. Geleneklere baþkaldýrmak olarak görmüyorum açýkçasý.

Sizce 50 yýl sonra bayramlarda ne olacak?

Son 20 yýlda baþdöndürücü bir teknolojik geliþim yaþadýk. Sosyal hayat alt üst oldu. Bundan 20 yýl öncesiyle çok fark var. Bu yoðun deðiþiklik artýk çok hýzlý deðil normale döndü. Globalleþme denen hadise dünyayý küçük bir köy haline getirdi. Ýnsanlar da ister istemez deðerlerini ruh yapýsýný koruyabilmek için lokal bir direniþ gösteriyor. Akrabalarýyla ilgileniyor, soyaðacýný araþtýrýyor, memleketine gidiyor, eski evini tamir ettiriyor. Ümitsizce de olsa bir geriye dönüþ var. Dolayýsýyla ben gelecekte bu gibi hadiselerin þimdiki gibi soðuk olmayacaðýný düþünüyorum.

Ýþe yarayan eskiye raðbet var

Geçmiþe mi dönecekler?

Bir bakýma... Geçmiþ bir daha ele geçmez. Çünkü geçmiþ demek bütün argümanlarýyla unsurlarýyla eskide kalmak demek ama dediðim gibi bu bayramlarý bayram yapan bir araya gelme, eðlenme, neþelenme, dünya meþkalesini unutma gibi farký da insanlar yaþatacak. Çünkü bunlar milletleri cemiyetleri ayakta tutar. Yapmadýðýnýzda dünyadaki altý milyar insandan biri olursunuz. Yaparsanýz farklýlýðýnýz öne çýkar. Bütün dünya buraya gidiyor þimdi.

Farklýlaþmaya...

Normalde eskiye ve moral deðerlere dönüþ var. Pozitivizm artýk deðerini kaybetti. Mesela bunu Avrupa ve ABD’de de gördüm. Yahudiler ve Hýristiyan gençler, okumuþ entelektüel kesim de bayramlarýný öne çýkarýyor. Bu hem kimliklerini gösterme hem bir araya gelmelerine vesile. Aksi zaten sýkýcý bir hayat. Düþünsenize 365 gün çalýþýyorsunuz ve tüm günler ayný. Renksiz hayat depresyona sebebiyet verir. Bayramlar hayatý renklendirir. Gençler, en lakayýt olduðu düþünülen grup ama onlarýn bile eskiye raðbeti var. ‘Eskiye raðbet olsa bit pazarýna nur yaðardý’ ama bu iþe yaramayan eski deðil. Ýþe yarayan eskiye raðbet var.

Cevizli baklava Türklerin fýstýklý kaymaklý Araplarýn

Ramazan Bayramý’nýn ritüelleri nedir?

Kültürümüzde her günün bir tatlýsý vardýr... Ramazan’ýn tatlýsý güllaç, bayramýn tatlýsý baklavadýr ama cevizli. Araplar fýstýklý yapar, üzerine kaymak koyar. Þekerlemeler önceden satýn alýnýr. Örneðin akide þekeri, lokum, badem ezmesi gibi... Misafirlere önce þeker ikram edilir. Osmanlý’da reçel ikram edilirmiþ. Sonra þekerlemeler geliþince reçel adeti terk edildi. Kahve, ardýndan tatlý servisi yapýlýr. Bayramda ilk gün yaþlýlar ziyaret edilir. Ailenin bir büyüðünde akþam yemeði veya sabah kahvaltýsýnda buluþulur. Çocuklar için de eðlenceler düzenlenir. Tabii ki kabristan ziyaretleri ruhu sevindirir. Bayramda hediyeleþmek de güzeldir. Ziyaretlerde çikolata götürmek yeni çýktý. Eskiden fakirlere arife günü kumanya ya da bir tepsi baklava gönderilirdi. Gelenlerden özellikle çocuklara mutlaka hediye verilirdi. Benim çocukluðumda mendil ve çorap armaðan edilirdi. Ayrýca çok daha eskiden o mendilin kenarýna para baðlanýrmýþ. Parayý elden vermek hoþ görülmediði için bir mendilin kenarýna baðlanýyor, sanki mendil verilirmiþ gibi.

Ramazan ve Kurban Bayramý arasýndaki fark nedir?

Þeker Bayramý, büyük bir oruç ayýndan hemen sonra gelir. Eskiden herkes oruç tutardý. Þeker ve Kurban Bayramý’nýn olduðu günler oruç tutulmaz. Þeker Bayramý daha eðlenceli geçer. Kurban Bayramý’nýn ritüeli kurban kesmektir, kurban Allah’a yakýn olmak demektir. Kurban Bayramý daha canlýdýr. Önceden kurban alýnýr, evde beslenir, yýkanýr, kýnalanýr, üzerine süsler baðlanýr, kesilir, sonra etler daðtýlýr, evde kavurma yapýlýr, misafirlere ikram edilir. Evin içinde geçer.

Bayramda nereler ziyaret edilir?

Her mahalle bir evliyaya baðlýdýr. Mesela Vefa’da oturanlar Þeyh Vefa’yý, Topkapý’dakiler Merkezefendi’yi, Kocamustafapaþa’dakiler Sümbül Efendi’yi koruyucu olarak görür. Bir sýkýntýsý oldu mu oraya gider, rahatlar. Bayramlarda da bu evliyalar ziyaret edilir. Eyüp Sultan’a da gidilir. Bugün bile bu adet devam ediyor.

Bugün þeker yemek sünnettir

Þeker Bayramý mý denir, Ramazan Bayramý mý?

Þeker Bayramý tanýmýný muhafazakar kesim sevmiyor fakat Þeker Bayramý aslýnda dini bir tabirdir. Bu bayramda tatlý yemek sünnettir. Hatta bayram namazýndan önce erkeklerin tatlý bir þey yiyerek namaza gitmelerini Hz. Peygamber tavsiye ediyor. Dolayýsýyla ecdadýmýzýn Þeker Bayramý demesinin sebebi tatlý yemenin sünnet olmasýdýr. Bazý kesimler de Ramazan çok dini çaðrýþýmlý bir kelime olduðu için bu kelimeye alerji duyuyor, bu yüzden Þeker Bayramý diyorlar. Ramazan bitmiþtir, Þevval ayý baþlamýþtýr. Þeker Bayramý demenin dinen bir sakýncasý yoktur.

Star


radyobeyan