Ýslami Hükümlerin Esas ve Hikmetleri
Pages: 1
Tasarruflar By: seymanur K Date: 18 Aðustos 2011, 13:34:18
Tasarrufa Konu Olan Þey Dýþýna Da Etki Eden Tasarruflar


Bunun örnekleri þunlardýr:

1- Efendi, kölenin belirli bir bölümünü veya þayi bir hissesini azad ettiðin­de bu azad kölenin bütününe sirayet eder. Çünkü azat iþlemi, azat edilene yalnýzca hürlere özgü maslahatlarý saðlar.

2- Ortak bir kölenin belirli bir bölümünü veya þayi bir hissesini azat etti­ðinde bu azat, eðer azat eden zenginse kölenin diðer bölümleri hakkýnda da geçerli olur. Cariyenin azadý karnýndaki çocuðuna da sirayet eder. Bunun dý­þýnda birinin azat edilmesi diðer birine sirayet etmez. En doðru görüþe göre karýndaki çocuðun azadý anasýna geçmez.

3- Kiþi karýsýnýn belirli bir bölümünü veya þayi bir hissesini boþasa, cinsel konularda ihtiyata riayet etmek gerektiðinden boþama kadýnýn tümü için ge­çerli sayýlýr. Vakýflar ve sadakalardaki tasarruflar ise böyle olmayýp yalnýzca tasarruf konusu þeyle sýnýrlý kalýr.

4- Kýsas yaptýrma hakkýnýn tamamýna veya bir kýsmýna sahip olan kiþinin, öldürerek kýsas yaptýrma hakkýnýn bir bölümünü affetmesi kýsasýn tümüne intikal eder. Çünkü þüpheli durumlarda kýsas düþer. Bazý alimler kýsas yaptýrma hakkýna sahip kiþinin bu konudaki affý konusunda farklý görüþ belirt­miþlerdir.

5- Þuf'arun söz konusu olduðu bir malý alan kiþiye karþý þuf'a hakkýnýn biý kýsmýný affetmek þuf'a hakkýný düþürür. Çünkü bu hak temel prensiplerin bi] istisnasý olarak, alýnan malýn bölünmesinden doðacak zararý def etmek içir sabit olmuþtur.

 [TASARRUFLARIN GEÇERLÝLÝÐÝ]

Tek bir maksadý gerçekleþtirmek için konulan her tasarruf bu maksadýn ortadan kalkmasýyla geçersiz olur.

Birkaç maksat için konulan her tasarruf bu maksatlarýn tümünün veya bir kýsmýnýn ortadan kalkmasýyla geçersiz olur.

Rükünlerinden veya þartlarýndan biri ortadan kalktýðý için yasaklanan her tasarruf ister ibadetler ister muamelelerden olsun geçersizdir.

Þartlarýný ve rükünlerini tam olarak taþýdýðý halde kendisine bitiþen bir durum sebebiyle yasaklanan her tasarruf, ister ibadet ister muamelelerden olsun geçerlidir.

Bir tasarruf yasaklandýðý halde niçin yasaklandýðý bilinmiyorsa, yasakla­ma sözcüðünü hakikat anlamýna almamýz gerektiðinden bu yasaðý barýndý­ran her tasarruf geçersiz kabul edilir.



radyobeyan