Ýslami Hükümlerin Esas ve Hikmetleri
Pages: 1
Fiiller By: seymanur K Date: 18 Aðustos 2011, 13:17:43
Fiiller


Bu kendi Ýçinde üç kýsýmdýr:

1- Görünüþü itibariyle iyi olan fiiller: Zatý sebebiyle bu fiil mubah kýlýnýr

veya vacip yahut mendup olarak yapýlmasý emredilir. Örneðin sulh yapmak böyledir. Bu, daha büyük bir mefsedet bu fiile bitiþmedikçe iyidir. Daha büyük bir mefsedet söz konusu olduðunda mefsedetini def etmek için fiil terkedilir.

2- Görünüþü itibariyle kötü olan fiiller: Zatý sebebiyle bu fiil haram veya mekruh olarak yasaklanýr. Buna örnek olarak ifsadý verebiliriz. Bu fiil, daha büyük bir maslahat kendisine bitiþmedikçe çirkindir. Daha bü­yük bir maslahat bitiþtiðinde ise maslahatý elde etmek için mefsedeti-ne katlanýlýr. Adaný öldürmek de böyledir. Zina ve livata gibi çirkinli­ði son sijýýra varan fiiller ise hiçbir durumda mubah olmazlar.

3- Fiile bitiþen maslahat ve mefsedetler sebebiyle hükümleri deðiþen fiil­ler: Fiilin maslahatý onun mendup veya vacip olmasýný yahut mubah olmasýný gerektiriyorsa bu fiil mendup, vacip veya mubah kýlýnýr. Fi­ilin, mefsedeti mekruh veya haram olmasýný gerektiriyorsa fiil mekruh veya haram kýlýnýr. Yemek, içmek, cinsel iliþki, rüku, secde, kýyam, ku-ud, zorlama, seçim yapma, fayda vermek, zarar vermek, ikamet et­mek, yolculuk yapmak, öldürmek, müsle yapmak, kesmek, taþlayarak öldürmek, sopa vurmak, dövmek, sürmek gibi fiiller böyledir. Bunla­rýn her biri mahiyetleri itibarýyla aynýdýr. Ancak bu fiillere bitiþip onla­rýn mubah veya mendup yahut vacip olmasýný gerektiren maslahatlar sebebiyle söz konusu fiiller mubah, mendup veya vacip olur. Yine bu maslahatlarýn olmamasý sebebiyle veya rnekruhluk ve haramlýðý gerektiren zararlý durumlarýn fiile bitiþmesi sebebiyle fiil yasaklanýr. Þim­di bu fiilleri ayrýntýlý olarak inceleyelim:

Haram kýlman þeyleri yemek: Buradaki yeme fiili mubah þeyleri yeme fi­iliyle aynýdýr. Yeme mefsedet olan bir þeyle iliþkili olmazsa, bitiþik olduðu maslahata göre helal, vacip veya mendup olur. Bu durumda yeme fiili bazen helal, velime ve davetlerde müstehap, zaruretleri giderme söz konusu oldu­ðunda vacip olur. Yeme, mefsedet olan bir þeyle iliþkili olduðunda bitiþik olan mefsedete baðlý olarak ya mekruh veya haram olur. Baþkasýnýn malýný yemek, necaset olan þeyleri yemek, zararlý þeyleri yemek buna örnektir. Be­lirtilen durumlarda bizatihi yeme fiili deðil yeme fiilinin iliþik olduðu ölen hayvanýn necis olmasý, baþkasýna zarar verme, zehir gibi öldürücü þeylerle vücuda zarar vermeye yol açma gibi sebeplerle haram kýlýnmýþtýr.

Su içme ile þarap içme arasýnda da içme fiilinin mahiyeti açýsýndan bir fark yoktur. Ancak þarap aklý giderdiðinden haram kýlýnmýþtýr. Su da zararlý olsaydý içerdiði zararlar sebebiyle haram olurdu.

Cinsel iliþki: Bu fiilin mahiyeti her durumda birdir. Cariye ile veya sahih nikah yolu ile cinsel iliþki; eþler arasýnda huzur, sevgi, merhamet'gibi duy­gularý içermesi ayrýca dayanýþma ve yardýmlaþmayý gerektiren üremeyi sað­lamasý sebebiyle mubahtýr. Þer'î bir sebep olmaksýzýn veya âdet, lohusalýk, hac ve oruç gibi durumlarda cinsel iliþki ise; ibadetleri bozma, yasaklarý çið­neme gibi kötülükleri içerdiðinden haramdýr. Bunlarýn dýþýndaki çoðu du­rumda ise cinsel ihtiyaçlarý giderme ve gözü harama bakmaktan koruma gi­bi özellikler taþýdýðýndan menduptur. Mehrin kesinleþmesi, kocanýn iktidar­sýzlýðý halinde kadýnýn gördüðü zararýn giderilmesi için bir de îlada cinsel iliþki vacip olur.

Rükû: Ýbadet ve tazim için olmadýðýnda caizdir. Yüce Allah'ý tazim için yapýlýrsa vacip veya mendup olur. Allah dýþýnda bir varlýk için yapýlmasý ise yasaktýr.

Secde: Allah dýþýndaki bir varlýða secde etmek onun için rüku etmekten daha çirkindir. Çünkü hak etmeyen kiþiye tazim etme konusunda mübalaða yapýlmýþ ve boyun eðme, alçalma ve huþu konusunda secde edilen þey Al­lah'a eþit kabul edilmiþ olur. Secde, Yüce Allah'ý tazim için yapýlýrsa vacip veya mendup olur. Baþkasý için yapýlmasý ise haramdýr.

Kýyam: Kýyam için de beþ hüküm (vacip, mendup, mubah, mekruh, ha­ram) geçerlidir. Namaz ve savaþ saflarýnda kýyam vacip olur. Nafile ibadet­lerde menduptur. Yüce Allah dýþýnda bir varlýk için yüceltme ve saygý ama­cýyla ayaða kalkmak ise haramdýr.

Oturmak: Namazýn son teþehhüdünde, iki secde arasýnda, cuma'nm iki hutbesi arasýnda oturmak vaciptir. Savaþta ihtiyaç gerektirdiðinde otur­mak vaciptir. Ýlk teþehhütte, ikinci secdeden sonra ayaða kalkmadan önce istirahat oturuþu, namazda vacip olan oturuþu uzatmak, bayram namazý ve diðerlerinde hutbelerin arasýnda oturmak menduptur. Ýlk teþehhütte, iki secde ve iki hutbe arasýnda uzunca oturmak mekruhtur. Savaþanlarýn ayaða kalkmalarý gereken yerde oturmalarý, namazda oturulmayacak bir yerde oturmak, vaciplere koþulmasý gereken yerde oturmak, münker gö­rülen mefsedetleri def etmeye koþulmasý gereken yerde oturmak ise ha­ramdýr.

Ýkrah / Zorlama: Zorlama için de beþ hüküm söz konusudur, inkar, fýsk,  isyan ve bazý mubah fiillere zorlamak haramdýr. Ehl-i harbi müslüman olma­ya zorlamak, üzerindeki haklarý yerine getirmeyenleri haklarý teslime zorla­mak, çocuklarý edeplenmeye, namaz ve oruca zorlamak vaciptir. Kadýnlarý cinsel iliþki konusunda zorlama, köle ve cariyeleri hizmet etmeye zorlama mubahtýr. Kiþinin cinsel iliþkiye çok istekli olduðunda karýsýný iliþkiye zorla­masý menduptur.

Tercihte bulunmak: Tercihte bulunma fiilinde de beþ hüküm söz konusu­dur. Mubah tasarruflar arasýnda seçim yapmak mubahtýr. Günahlarý ve dine aykýrý þeyleri seçmek haramdýr. Muhayyer vaciplerde seçim yapmak, iki kýz-kardeþ ile birden evli olan veya bir kýz ve anasý ile ayný anda evli olan yahut dörtten fazla kadýn ile evli olan bir kâfir müslüman olduðunda ayný anda cem edilmesi caiz olmayanlar arasýnda seçim yapmasý veya dörtten fazla ka­dýndan dördünü seçmesi, mübhem olarak yapýlan boþama ve azatlarda bo­þama ve azadý belirgin hale getirmek vaciptir. Bu hükümlerin bir kýsmý kalp­le bir kýsmý sözle ilgilidir.

Yarar saðlamak: Kötülüðün söz konusu olmadýðý bir yarar saðlama duru­munda kiþinin bunu yapmasý emredilir. Yarar saðlamak daha büyük bir kö­tülüðe yol açýyorsa kötülüðü ortadan kaldýrarak yarardan vazgeçeriz. Yarar­dan daha düþük bir kötülüðe yol açýyorsa kötülüðe katlanarak yarar saðla­nýr. Yarar ve kötülük birbirine eþit olduðunda ne yapýlacaðý konusunda fark­lý görüþler vardýr.

Zarar vermek: Bu, iyiliðin söz konusu olmadýðý bir zarar verme ise kiþi­nin bunu yapmasý yasaklanýr. Zarar vermek maslahatlara yol açýyorsa iki durum söz konusudur:

1- Maslahat daha büyüktür. Maslahatýn zarardan büyük olmasý sebebiyle zarara katlanýlýr.

2- Verilen zarar maslahattan daha büyüktür. Maslahatýn ortadan kalkmasý pahasýna da olsa zarar ortadan kaldýrýlýr. Maslahat ve zarar eþit ol­duðunda ne yapýlacaðý konusunda bazý detaylar söz konusudur. Ýkamet etmek ve Yolculuk yapmak: Ýkamet etmekte, maslahatýn söz ko­nusu olmadýðý halis bir mefsedet var ise yolculuk yapmak vacip olur. Ör­neðin hicret yolculuðu veya ikamet ettiðinde zalimlerin kendisini öldüre­ceðini, organlarýný keseceðini ya da namusuna saldýracaklarýný bilen kiþi­nin zalimlerin elinden kaçmasý vaciptir. Savaþ, cihad için yolculuk ve yol­culuða çýkan kocanýn talep etmesi halinde karýsýnýn onunla birlikte yolcu­luðu da vaciptir.

ikamet etmekte, hakimlik, þahitlik, fetva verme, devlet baþkanlýðý, sýnýr karakollarýnda ikamet gibi müslümanlarýn muhtaç olduðu vacip bir masla­hat söz konusu olursa ikamet vacip olur.

ikamet etmekte vacip bir maslahat söz konusu deðilse, kiþi ikamet etmek ve göç etmesi caiz olan yerlere göç etmek arasýnda seçim hakkýna sahip olur. Kötülükleri ortadan kaldýrma ve iyilikleri yaygýnlaþtýrma konusunda kiþinin itaat edilen biri olmasý durumu hariç, kiþinin iyiliðin yaygýn olduðu bir yere göç etmesi veya yerleþmesi evladýr. Bir kimse bir bölgeye yolculuk yaptýðýn­da, kendisi sebebiyle orada iþlenen büyük kötülüklerin son bulacaðýný bili­yorsa, hacca gitmeye gücünün yetmesi durumunda olduðu gibi yolculuk yapmaya gücü yettiðinde oraya gitmesi gerekli olur.

Günah iþlemek ve bozgunculuk yapmak için yolculuk yapmak haramdýr. Örneðin kölenin kaçmasý, ana-babaya isyan ederek yolculuða çýkmak, kadý­nýn kocasýnýn evini terkederek yolculuða çýkmasý, vacip olan haklan öde­mekten kaçmak için yolculuk yapmak böyledir.

Adam Öldürmek: Adam öldürme fiiline baðlý olan maslahatlar ve mefse-detler sebebiyle bu fiil vacip, caiz, mendup, haram ve mekruh gibi kýsýmlara ayrýlýr. Örneðin kafirleri öldürmek vaciptir. Yine devlet baþkanýnýn emri ile yol kesen eþkiyamn ve isyankârlarýn öldürülmesi de vaciptir. Ancak isyan­kârlar itaate dönerlerse öldürülmezler. Üzerindeki haklan yerine getirmek­ten kaçýnarak bu konuda savaþ yapanlarýn öldürülmesi de vaciptir. Mallara saldýran kiþilerin öldürülmesi caizdir. Canlara saldýran kiþilerin öldürülme­sine gelince saldýran bir hayvan veya kâfir ise öldürülmesi vaciptir, müslü­man ise bunun vacip olup olmadýðý konusunda iki görüþ vardýr.

Mendup olan öldürmeye gelince; Saldýrgan kiþinin öldürülmesinin vacip olmadýðýný söylediðimiz durumlarda öldürmek menduptur.

Haram olan öldürme, tüm bu maslahatlarýn söz konusu olmadýðý öldür­medir.

Mekruh olan öldürme, delillerin birbirine yakýn olmasý durumunda caiz olup olmadýðýnda ihtilaf edilen öldürme fiilidir.

Müsle Yapmak (Öldürülen kiþinin organlarýný parçalamak): Bir maslahat söz konusu deðilse, bunda ölüye acý verme söz konusu olduðundan haram­dýr. Ancak kýsas yoluyla yapýlýrsa bunda karþý tarafý vazgeçirme, öldürülenin velilerini teskin etme olduðundan müsle yapmak haram olmaz. Ancak yine de müslenin terkedilmesi müstehaptýr.

Kýsas yoluyla adam öldürmenin affedilmesi de ayni þekilde müstehaptýr.

Kesmek, Taþlamak, Sopa vurmak, Dövmek, Sürgüne Göndermek: Bunlarýn tümü mefsedettir. Eðer mefsedetten daha büyük bir maslahat söz konusu de­ðilse bu fiiller bazen genel bazen özel olarak yasaktýr. Mefsedetten daha bü­yük bir maslahat söz konusu ise bu maslahat ya vacip ya caiz veya bunun dý-Þinda bir maslahatttýr. Vacip bir maslahat ise bu fiillerin yapýlmasý vacip olur. Bunu yapmanýn vacip olmasý içerdiði mefsedet sebebiyle deðil, vacip masla­hatýn bu fiile baðlý olmasý sebebiyledir. Örneðin hýrsýzlarýn ve yol kesen eþki-yanm kesilmesi gereken organlanm kesmek böyledir. Fiile caiz bir maslahat baðlanmýþsa,.kýsas yolu ile kesme durumunda olduðu gibi fiil caiz olur.

Taþlamaya gelince, muhsan kiþinin züýa etmesi halinde vacip, müsle caiz­dir. Savaþta, baþka türlü savaþ yapma irnlçaru kalmamýþsa kâfirleri taþlayarak Öldürmek de vaciptir.

Sopa vurmak bekarlarýn zinasýnda vacip, zina iftirasý suçunda caizdir.

Dövme, vacip olan savaþta vacip, caiz olan savaþta caizdir. Tedip ve tazir amaçlý dövmek, bunu yapmak maslahata daha uygun ise vaciptir. Bir insa­na ait hak sebebiyle dövmek caizdir.

Sürgün etmek: Bu acý verici ve genel bir mefsedettir. Eðer bir maslahat söz konusu deðilse haramdýr. Zina edeni yeniden zina yapmaktan engellemek durumunda olduðu gibi bir maslahat söz konusu ise sürmek vacip olur.

[Dindeki Caydýrýcý Cezalar]

Bunlar iki çeþittir:


radyobeyan