Ýslami Hükümlerin Esas ve Hikmetleri
Pages: 1
Zikirler By: seymanur K Date: 16 Aðustos 2011, 11:02:53
Zikirler


Ýnsanýn en faziletli zikirleri, en þerefli amel ve sözleri yapmayý tercih et-M mesi, en faziletli olanlarý meþru kýlýndýklarý vakitlerde yapmasý, fazile-%/ ti bunlar kadar olmayanlarý kendine ait vakitte yapmasý gerekir. Kiþi dua ve senayý birlikte yapacaðýnda önce sena ile baþlamalýdýr. Nitekim fati­ha suresinde de sena duadan önce gelmektedir. Secdede yapýlan dualar da teþbih ve senadan sonra gelmektedir. Kunut dualarý gibi kimi dualarda ise bazý senalar duadan sonra gelmiþtir.

Bazý vakitlerde, örneðin rüku ve secde anýnda Kur'an okunmasý yasaklan­mýþtýr. Yine namazda iki secde arasýndaki oturuþta sena, bazý mekan ve za­manlarda namaz kýlmak, bazý günlerde oruç tutmak yasaklanmýþtýr.

insanýn býkma ve usanmasýna yol açan ibadetler de yasaklanmýþtýr. Çün­kü bu ya ibadetler konusunda aðýrdan alma veya aðýrlýðý sebebiyle ibadetle­ri sevmemeye yol açar. Yahut da ibadetlerde yer alan sözleri anlamamaya, af dileyeyim derken kendisine kötü söz söylemeye yol açar. Bu sebeple kalbi ibadetten gafilken ve ibadetle amaçlanan þeyden uzak iken ibadete baþlama-malýdýr.

Þöyle bir soru sorulabilir: Tebbet yahut Kâfirûn suresini okumak mý yok­sa; Sübhanallah, elhamdülillah, lâ ilahe illallah, Allahu ekber, lâ havle velâ kuvvete illâ billahil aliyyil azim vb. gibi baki olan salih amellerle mi uðraþ­mak daha faziletlidir? Neticesi baki olan bu salih ameller Allah'a iliþkin ve O'nu övmekle ilgili olduðu halde Tebbet suresi Ebu Leheb ve kâfirlerle ilgi­lidir. Söz, iliþkin olduðu þeyin þerefine baðlý olarak þerefli olur.

Buna þu þekilde cevap veririz: Bazý durumlar vardýr ki bu durumda Kur'an okumak diðer bütün zikirlerden faziletlidir. Namazda ayakta iken okumak böyledir. Bazý durumlarda ise zikirler Kur'an okumaktan daha üs­tün olabilir. Hatta rüku, secde ve kuud gibi kimi durumlar vardýr ki Kur'an okumak mekruhtur.

Bazý durumlarda dua, Kur'an okumak ve zikirden daha faziletli olur. Ku-nut dualarý ve iki secde arasýnda yapýlan dua böyledir.

Vakit hem zikir yapýlabilecek hem de Kur'an okunabilecek bir vakit ise, örneðin bunlardan birini yaptýðýnda diðerini yapmasý yasaklanmamýþsa Kur'an'dan Allah'a iliþkin olmayan bölümleri okumak diðer zikirlerden fa­ziletli olur mu? Bilindiði gibi Kur'an bir saygýnlýða sahiptir. Bu sebepledir ki cünüp kimsenin onu okumasý caiz olmadýðý halde zikirlerden dilediðini ya­pabilir. Yüce Allah'a iliþkin olan zikir O'na iliþkin olmayan Kur'an bölümle­rini okumaktan daha mý üstündür?

Bana göre iliþkin olduðu þeyin þerefi sebebiyle zikir daha faziletlidir. Za­ten sözden amaçlanan da iliþkili olduðu þeydir.

Kur'an'da yer alan zikirler ve senalarýn, örneðin âyete'1-kürsi, ihlas sure­si, genel ve özel olarak Allah'ý yücelten ve öven diðer ayetlerin, Kur'an'da yer almayan zikirlerden daha üstün olmasý gerekir. Ancak zikirlerde Kur'an'da yer alan lafýz ve anlam yer alýyorsa bu durumda zikirde her iki þe­ref de yer almýþ olacaðýndan o daha üstün olur.

Ýrfan ve ibadetler hem ulaþýlmasý amaçlanan maksatlardan hem de ahiret sevabýna götüren vesilelerdendir. Yüce Allah'a bakmak en yüce ahiret maþ­laha tlanndandýr. Yine O'nun rýzasý, kullarýna selam vermesi en yüce maksatlardandýr.

Dünyada selam vermek güvenin hasýl olmasma vesiledir. Þefaat, dualar ve Allah'tan korkmak günahlardan uzak durmaya vesiledir. Ümit (reca) ita­atlere ve Allah'a hüsn-ü zan beslemeye vesiledir. Tevekkül bir açýdan mak­sat bir açýdan vesiledir. Sevgi ve yüceltme maksattýr.

Niyet, vesile ve maksat türünden her türlü talep edilen þeye vesiledir. Ye­me, içme ve tedavi olma; beslenme, susuzluðu giderme ve þifa bulmaya ve­siledir.

Haya çirkin þeylerden uzak durmaya vesiledir. Öfke zararý def etmeye vesi­ledir. Cinsel iliþki arzusu iliþkiye vesiledir, iliþki de nesli çoðaltmaya vesiledir. Yeme ve içme arzusu da insanýn beslenme ve susuzluðunu gidermeye vesile olan yeme ve içme fiillerine vesiledir. Malý ibadet olan yerlere harcamak veri­len kiþinin dünyevî maslahatlarýna, verenin de uhrevî maslahatlarýna vesiledir.

Zikrin diðer amellere üstün kýlýnmasýnýn sebebi zikrin hem amaç, hem de ondan doðan hallere bir vesile olmasýdýr, ki bu hallerden de söz ve ameller­de doðruluk meydana gelir.

Zikirlerin en üstünü, kemâl ve celâl sýfatlarýný akýlda tutarak yapýlanýdýr. Sevme ve þükre vesile olan nimet verme ve üstün kýlma zikri bunun altýnda­dýr. Günahý terk etmeye vesile olan sevap ve cezanýn zikri yalnýzca itaat ve imana teþvik etmek amacýyla yapýlýr.

Kalple yapýlan zikir dille yapýlandan daha üstündür. Çünkü bu insanda bazý haller meydana getirir. Bazen kiþide hallerin meydana gelmesini gerek­tiren sýfatlar herhangi bir kasýt ve hatýrlama çabasý olmaksýzýn meydana ge­lir. Bu, peygamberler ve velilerde çokça görülen bir durumdur. Peygamber­lerde velilerden daha çok yaygýndýr.

Böyle bir durumun insanlarýn geneli hakkýnda meydana gelmesi zor oldu­ðundan namazlarda ve diðer vakitlerde bu halde bulunma yükümlülüðü on­lardan kalkmýþtýr. Çünkü bu kalkmasa insanlarýn namazlarý sahih olmaz ve du­alarý da kabul edilmezdi. Aslýna bakýlýrsa bunun maslahatý en yüce maslahat­lardan olduðu için yüce maslahatlar vacip olmasýný gerektirirdi. Ancak Ýnsan­larýn çoðunluðu açýsýndan bu imkansýz olduðundan onlara merhamet edilerek bu yükümlülük kaldýrýlmýþtýr. Buna güç yetirebilenler açýsýndan ise iki ihtimal söz konusudur; ya maslahatlarýný elde etmesi için bu vacip olur veya diðer in­sanlardan sorumluluðun kalkmasý gibi onlardan sorumluluk kalkar.

Dinde meþru kýlman zikirler, sonradan uydurulanlardan daha üstündür. Yine sahih ve meþru dualarla yetinmek her ne kadar caiz olsa bile sonradan derlenen dualardan daha üstündür.

Kur'an mânalarýný Kur'an'da yer alan diðer kelimelerle ifade etmek, Kur'an'da yer almayan diðer eþanlamlý kelimelerle ifade etmekten daha iyi­dir. Ancak amaç, sözü açýklamaksa durum farklýdýr.

Yüce Allah için ancak kendisinin kullandýðý ve kitabýnda veya peygambe­rinin sünnetinde yer alan kelimeler kullanýlabilir, baþka eþanlamlý kelimeler kullanýlamaz. Yine Allah'a itaat ve ibadet konusunda ancak O'nun belirttiði, sabah, öðle, ikindi, akþam, yatsý, Cuma, hac, umre, itikâf gibi isimler kullaný­labilir.

Yine "Analarýnýz size mahzurlu kýlýndý" demlemeyeceði gibi, hülle ya­panlar ve yaptýranlar demek yerine "Resûlullah (s.a.v.) mubah kýlan ve mübah kýlýnana lanet etmiþtir" denilemez. Burada edebe uygun olan; büyük in­sanlara uymak ve onlara saygý göstermek için mânalarý onlarýn ifade ettiði gibi ifade etmektir.

Yine evla olan; yüce Allah'ýn zikredildiði kalp ve dillerle O'nun dýþmda-kileri ancak ihtiyaç miktarýnca ve zaruretin gerektirdiði kadar zikretmektir.

Ynt: Zikirler By: HALACAHAN Date: 10 Nisan 2017, 14:00:57
Selamuun Aleykum Allah paylaþým için razý olsun rabbim seni her an anan sana her daim sürmeden kullarindan eyle Bizleri
Ynt: Zikirler By: Sevgi. Date: 10 Nisan 2017, 15:00:48
Aleyna Ve Aleykümüsselăm. Mevlam kalplerimizi zikirsiz bedenimizide ibadetsiz býrakmasýn inþaAllah. Herdaim Allah'ýn ismini zikredenlerden olalým.  Amin ecmain
  Paylaþým için Allah ( c.c ) Razý olsun.

radyobeyan